انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

مراکش، تونسی دیگر؟

دیروز، سی ام اکتبر۲۰۱۶، قتل محسن فکری، ماهی فروش مراکشی، خاطره ی عزیزی، میوه فروش تونسی را در خاطر ها زنده کرد. محسن فکری به دنبال بازیافت ماهیش که پلیس، به علت ممنوعیت صید ماهر اره در این فصل، به ماشین ذباله پرتاب کرده بود، در چرخ و دنده ی همفشر ماشین ذباله، جان سپرد. هزاران نفر در پی اطلاع از مرگ فجیع وی و به درخواست جنبش ۲۰ فوریه، که در بهار عربی فعال بود، به خیابان های شهر شمالی حسیمه ریختند. گفته می شود پلیس دستور به کار انداختن همفشر را به راننده داده بود. واکنش مردم بسیار سریع بود و به زودی تظاهرات در سایر شهر ها سازمان داده شد. مقامات مراکشی دستور بازرسی به این موضوع را داده اند و البته هیچ کس امیدی به وفا به این وعده را ندارد.

پیشینه ی مبارزه و مقاومت شهر حسیمه، علیه استعمار اسپانیا، سپس فرانسه، به رهبری عبدالکریم خطابی طولاتی است. در آن زمان حتی جمهوری مستقلی از دولت استعمار شکل گرفت و اعلام وجود کرد. خاطره ی این مقاومت در ذهن و روح مردم این منطقه هنوز زنده است. در ۱۹۵۸ نیز، سلطان حسن دوم شورشی در این منطفه را باکشتار جمعی در هم شکست. هم اکنون در مراکش، علاوه بر اعتراضات به قتل فکری، کنشگران به بسیج مردم پرداختنه تا طی کنفرانس اقلیمی که در هفته ی سوم نوامبر در مراکش برگزار خواهد شد، صدای خود را به جهانیان برسانند. کنشگران این گرد هم آیی را سرپوشی بر ظلم و عدم تساوی اجتماعی ـ اقتصادی می انند. در طی تظاهرات، پلاکارد هایی با اشاره به قساوت پلیس و حکومت حمل می شد: «به کنفرانس احراب بیست و دوی سازمان ملل خوش آمدید: ما این جا انسان آسیاب می کنیم.» ( تصویر بالا) . هدف کنشگران، ادامه ی تظاهرات تا زمان کنفرانس است تا بدین شکل توسط رسانه های بین المللی خبر رسانی شود.
افشاگری ویکی لیکس، هدیه ی ۱۲ میلیون دلاری شاه مراکش را به بنیاد کلینتون در سال ۲۰۱۵ آشکار کرد. در قبال این هدیه، قرار بود هیلاری کلینتون در مراکش سخنرانی کند. « در خصوص کنش‌های مالی بنیاد کلینتون، جذب کمک مالی از دول و ابرشرکت‌های خارجی، در خصوص شفافیت گزارش اهدا کنندگان مالی به آن و در خصوص تضاد منافع احتمالی بین کمک‌های مالی به بنیاد و اقدامات هیلاری کلینتون وقتی او بین ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا بود و متعاقباً در خصوص مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ او، سؤالاتی مطرح شده است.» ( ویکی پدیا) بدین لحاظ هیلاری کلینتون از رفتن خود داری کرد و دخترش چلسی و بیل کلینتون به جای وی به مراکش رفتند.

دلدادگی شاه مراکش ، محمد ششم و حکومت ایالات متحده دو جانبه است:

«محمد ششم , (زاده ۲۱ اوت ۱۹۶۳) پادشاه کنونی کشور مراکش (از ۲۳ ژوئیه ۱۹۹۹ تا کنون) است. در دوره ملک محمد ششم مراکش به عنوان سومین دمکراسی در خاورمیانه و آفریقا مورد تمجید رسانه‌های غربی قرار گرفت. بوش و رهبران ۸ کشور صنعتی جهان مغرب را کشوری در راه دمکراسی توصیف نمودند. ماه جاری نیز در گزارش امور اقلیت‌های دینی صادره از وزارتخارجه آمریکا و همچنین در گزارش اقتصادی مجله اکونومیست در خصوص پایتخت‌های جهان، جایگاه مغرب ارتقاء و موقعیت ممتازتری پیدا کرده‌است. اخیراً نیز واحد اطلاعاتی نشریه اکونومیست، سطح آزادی سیاسی و مدنی در بیست کشورخاورمیانه را بر اساس پانزده شاخص رده‌بندی کرده‌است که مغرب در راس آن قرار دارد» ( ویکی پدیا).

هدف محمد ششم از این هدینه، نمایاندن مراکش به عنوان کشوری آزاد، پس از شورش های ۲۰۱۱ است. شورش های بهار عربی در مراکش را گروه جنبش ۲۰ فوریه سازمان داد و به زودی دیگر گروه ها و احزاب، از نمام طیف سیاسی، از مسلمانان تا کمونیست ها، ازآنارشیست ها تا لیبرال ها، به جنبش ۲۰ فوریه که گروهی متشکل از جوانان بود، پیوستند. شاه نگران، با قول بررسی قانون اساسی کمیته ای تشکیل داد، و با ترساندن مردم از وقوع بحران و خشونتی مانند مصر و لیبی، به بزک رژیم، بدون تغییری معنا دار، پرداخت.

اعتراضات فعلی مراکش دلیلی دیرینه تر از مرگ محسن داشت که به گفته ی پزشک قانونی، با شکمی خالی و گرسنه در همفشر جان داد؛ همان طور که بهار عربی را، خودسوزی عزیزی تنها بهانه ای بود. موضوع بر سر مسایل اجتماعی، تبعیض، تغییرات اقلیمی، و زندگی شرافتمندانه و در خور انسان است. ‌

*************
این مطلب بخشی از کتابی است که به زودی از طرف انتشارات انسان شناسی و فرهنگ منتشر خواهد شد. نقل قول و هر گونه انتشار این مطلب بدون اجازه کتبی و رسمی موسسه انسان شسی و فرهنگ ممنوع و قابل پیگرد قانونی است. متن منتشر شده برای جلوگیری از تقلب های احتمالی فاقد منابع درونی بوده و بخش هایی از متن اصلی در آن حذف شده است یا بدون آنکه به اثر خدشه ای وارد شود تغییر کرده اند. متن نهایی و کامل در شکل کتاب منتشر خواهد شد.
******************

http://telegram.me/atefeholiai