انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

گزارش رسانه ای دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی

گزارش زیر از طرف دبیرخانه کنفرانس توسعه و عدالت اجتماعی برای ما ارسال شده است که به دلیل مشارکت انسان شناسی و فرهنگ در این حرکت مهم آن را به انتشار می رسانیم.

دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی هفتم و هشتم آذر ماه با حضور جمع بزرگی از معلمان،‌صاحبنظران و اساتید،‌ سیاستگذاران،‌ فعالان مدنی عرصه آموزش،‌علاقه مندان توسعه عدالت آموزشی و اصحاب رسانه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. بدون شک بدون بازتاب رسانه ای این کنفرانس در جمع محدود علاقه مندان محدود می ماندو قادر نبود تاثیرگذاری ویژه ای در میان مسئولان داشته باشد. از این رو ضمن سپاس و قدردانی از همه کسانی که در امر خبررسانی و پوشش رسانه ای ما را یاری دادند. بخشی از گزارش رسانه ای دومین کنفرانس »توسعه و عدالت آموزشی« را به اطلاع می رسانیم. ممکن است در جستجوی اخبار بخشی از مطالب از قلم افتاده باشد که پیشاپیش از سوی دبیرخانه عذرخواهی ما را بپذیرید.

 

www.hamianefarda.com

info@hamianefarda.com

 

 

ردیف ویژه برای عدالت آموزشی در بودجه سال ۹۵ اختصاص یافت

 

شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ – ۱۳:۱۱

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از اختصاص ردیف ویژه برای عدالت آموزشی در بودجه سال ۹۵ برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت در حاشیه دومین کنفرانس «عدالت آموزشی» که هم‌اکنون در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران گفت: بحث آموزش در بودجه سال ۹۵ بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: از سال ۹۲ تاکنون اعتبارات آموزش بیشترین رشد را داشته و تقریباً دو برابر شده است، اما این کافی نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: این بودجه باید بین استان‌های مختلف که استعداد بیشتری برای پذیرش این اعتبارات دارند، توزیع شود.

 

نوبخت خاطرنشان کرد: برای اولین بار در بودجه سال ۹۵، ردیف ویژه‌ای برای عدالت آموزشی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در ماده ۱۸۰ قانون برنامه توسعه، قرار شده بود دو درصد از سرجمع اعتبارات برای توازن‌بخشی بودجه‌ها در استان‌ها هزینه شود که این میزان به سه درصد افزایش یافت.

سخنگوی دولت درباره پرداخت مطالبات فرهنگی نیز گفت: مطالبات بازنشستگان فرهنگی، پرداخت حقوق آنها و ارتقای دریافتی شاغلان از طریق اجرای رتبه‌بندی کردن معلمان در بودجه ۹۵ نیز در چند ردیف گنجانده شده است.

نوبخت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سازمان‌ها و نهادهای مردم‌نهاد چه کمکی می‌توانند به نهادهای آموزشی کنند؟ خاطرنشان کرد: بدون تردید منعطف کردن همه اینها به دولت غیرواقع‌بینانه است چرا که بخشی از امکانات در دست دولت و بخشی دیگر در دست مردم است، با یک هماهنگی و تشریک مساعی با دولت، می‌توان نسبت به ارتقای شاخص‌های آموزشی کمک کرد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم با محدودیت منابع و با استفاده از بخش غیردولتی، امکانات آموزشی را داشته باشیم، مناسب است؛ البته خرید خدمات آموزشی به این ترتیب است که دانش‌آموزان همچنان رایگان تحصیل کنند و دولت موظف نباشد این پول‌ها را به مدرسه دولتی بدهد بلکه باید سرانه را به مدارس غیردولتی ارائه دهد تا دانش‌‌آموزان مدارس دولتی در مدارس غیردولتی رایگان تحصیل کنند.

http://www.mehrnews.com/news/2980414/%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%81-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B9%DB%B5-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5-%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA

 

 

 

ردیف اعتباری ویژه برای عدالت آموزشی
پیشخوان روزنامه دنیای اقتصاد

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بودجه سال ۹۵ ردیف ویژه‌ای برای عدالت آموزشی در نظر گرفته شده است، گفت: دولت می‌تواند با پرداخت سرانه دانش‌آموزان به مدارس غیردولتی کمک کند تا آنها به صورت رایگان در این مدارس تحصیل کند

محمدباقر نوبخت امروز در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: بحث آموزش در بودجه سال ۹۵ مورد توجه جدی قرار گرفته است؛ از سال ۹۲ تا به امسال اعتبارات آموزشی بیشترین رشد را داشته و تقریبا دو برابر افزایش یافته است اما باز هم کافی نیست.

به گزارش تسنیم، وی افزود: برای اولین بار در بودجه سال ۹۵ ردیف ویژه‌ای برای عدالت آموزشی در نظر گرفته شده است. همچنین ماده ۱۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه عنوان کرده بود دو درصد از مرجع اعتبارات برای توازن‌بخشی بودجه‌ها در استان‌ها هزینه شود که به ۳ درصد افزایش یافت.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در خصوص پرداخت مطالبات فرهنگیان گفت: مطالبات بازنشستگان و فرهنگیان، پرداخت حقوق بازنشستگان و ارتقای دریافتی شاغلان از طریق اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از جمله اقداماتی است که در دست اجرا است و در بودجه سال ۹۵ چند ردیف برای آنها در نظر گرفته شده است.

نوبخت در خصوص نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در توسعه عدالت آموزشی بیان کرد: بدون تردید منعطف کردن این موضوع به دولت غیرواقع‌بینانه است چرا که دولت بخشی از امکانات را در اختیار دارد و بخش دیگر برعهده مردم است و با هماهنگی‌ و تشریک مساعی با دولت می‌توانند نسبت به ارتقای شاخص‌های آموزشی کمک کنند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون که دولت با محدودیت منابع مواجه است می‌توانیم با استفاده از بخش غیردولتی، عدالت آموزشی را محقق کنیم. البته خرید خدمات آموزشی بدین ترتیب است که دانش‌آموزان رایگان تحصیل کنند ولی دولت موظف نباشد این پول را صرفا به مدارس دولتی بدهد و باید سرانه را در اختیار مدارس غیردولتی نیز قرار داد تا دانش‌آموزان بتوانند در مدارس غیردولتی رایگان درس بخوانند و این نوع مناسبی از مشارکت بخش غیردولتی است.

http://www.donya-e-eqtesad.com/news/969690/

 

صندوق توسعه و عدالت آموزشی رونمایی شد

فانی: تعهد ۸۰۰ میلیاردی خیرین برای ساخت مدارس/ ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال خیرین ۸۰۰ میلیارد تومان تعهد کردند تا مدرسه‌سازی کنند و مشارکت اولیا،‌ دانش‌آموزان،‌ معلمان و نهادهای غیردولتی در مدرسه شامل توسعه مشارکت در آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که در دانشگاه تهران برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: بحث عدالت آموزشی در دو بعد کمی و کیفی تقسیم‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: در بُعد کمی اینکه هیچ دانش‌آموزی بدون مدرسه نماند؛ ما در بحث عدالت کمی در دوره ابتدایی تقریبا به نتیجه رسیده‌ایم و غریب ۹۹ درصد دانش‌اموزان و کودکان در سن ۶ تا ۱۰ و ۱۱ ساله که در سن تحصیل هستند در مدارس حضور دارند.

فانی با اشاره به عدالت کمی آموزشی افزود: در ارتباط با عدالت کمی موفق بوده‌ایم و سالی که گذشت ۱۱۰ مدرسه در کشور با یک دانش‌آموز داشتیم و ۴ هزار و ۸۰۰ مدرسه در سال گذشته با کمتر از ۵ دانش‌آموز بود و تلاش آموزش و پرورش در توسعه کمی و عدالت کمی آموزش و پرورش قابل توجه است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به درصد حضور افراد لازم التعلیم در مدارس کشور، یادآور شد: در دوره ابتدایی ۹۹ درصد، در دوره متوسط اول ۹۴ درصد و در متوسطه دوم بیش از ۸۲ درصد دانش‌آموزان در کلاس درس به سر می‌برند.

وی اضافه کرد: در راستای عدالت کمی برای متوسطه به دلیل اینکه درس‌ها تخصصی‌تر می‌شود و چندین معلم لازم است تا درس بدهند تشکیل کلاس به هر تعداد دانَش‌آموز در هر نقطه کار مشکلی است که در اینجا ما دو روش روستا مرکزی و شبانه‌روزی را به کار می‌بریم.

فانی با بیان اینکه در روستا مرکزی بچه‌ها با سرویس به روستایی می‌روند و در مناطقی که رفت و آمد سخت است به صورت شبانه‌روزی مدارس را اداره می‌کنیم گفت: الان بیش از ۴۰۰ هزار دانش‌آموز داریم که در مدارس شبانه‌‌روزی تحصیل می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مدارس شبانه‌روزی بحث اسکان دانش‌آموزان، خوابگاه،‌ تجهیزات، هزینه‌ها و تغذیه آنها مطرح است افزود: تغذیه بیش از ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در سه نوبت کار پرهزینه‌ای است و دولت در حد توان انجام می‌دهد، اما نیاز به کمک داریم.

وی با بیان اینکه بُعد دوم عدالت، کیفی است گفت: در حال حاضر حدود ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در ۱۰۵ هزار مدرسه درس می‌خوانند و آیا همه موارد از کیفیت لازم برخوردار است که در اینجا از عدالت کیفی نام می‌بریم؛ مانند کیفیت فضای آموزشی، تجهیزات،‌توزیع متناسب منابع و امکانات مدیریت مدرسه، تجربه معلمان، پژوهش‌محوری در مدارس و ارزشیابی از خروجی‌های مدارس که همه در حوزه عدالت کیفی جای می‌گیرد.

فانی تصریح کرد: هم در حوزه کمی و نیز کیفی باید بگوییم توزیع امکانات و کیفیت‌ها یکسان نیست و در مناطق استان‌ها متفاوت است و آیا در بحث کیفیت نیز در همه مدارس از استاندارد لازم برخوردارند که جواب این پرسش خیر است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بحث عدالت کیفی به نظر می‌رسد باید در برنامه ششم توسعه بیش از پیش توجه شود؛ در دولت یازدهم چند سیاست دنبال کرده‌ایم مانند سیاست ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، بحث مدیریت، نیروی انسانی و محتوای انسانی،‌ارزشیابی و منابع مالی که زیر نظامی است که در سند تحول آموزش و پرورش ذکر شده است؛ اگر بخواهیم در آموزش و پرورش تحول و کیفیت ایجاد کنیم مطمئن باشید باید به این ۶ زیر نظام توجه کنیم.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در راستای بهسازی منابع انسانی شروع شده بحث رتبه‌بندی معلمان، ارزیابی شایستگی و مهارت حرفه‌ای آنها و ارتقای کیفیت نیروی انسانی هم در بعد انگیزشی و نیز مهارتی است.

فانی با بیان اینکه سیاست دیگری که دنبال می‌کنیم ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی است گفت: اگر در راس هر یک از ۱۰۵ هزار مدرسه کشور مدیری توانمند با اختیارت لازم قرار گیرد با همین منابع و امکانات ناقص کار بهتر صورت می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سومین سیاست، توسعه مشارکت است افزود: یکی از نمودهای آن همین اجلاس است و اعلام می‌کنم آموزش و پرورش به دلیل گستردگی فعالیت پرمخاطب‌ترین دستگاه کشور بوده و پراهمیت‌ترین ماموریت بر عهده این دستگاه است.

وی یادآور شد: کوچکترین تصمیم این وزارتخانه همه را متاثر می‌کند و وزارت آموزش و پرورش باید همه را درگیر کند و اگر همه درگیر آن شوند آموزش و پرورش به تدریج به کیفیت لازم دست پیدا می‌کند.

فانی با بیان اینکه توسعه مشارکت در آموزش و پرورش سیاست جدی است گفت: امسال خیرین ۸۰۰ میلیارد تومان تعهد کردند تا مدرسه بسازند و مشارکت اولیا،‌ دانش‌آموزان،‌ معلمان و نهادهای غیر دولتی در مدرسه شامل توسعه مشارکت در آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پروش خاطر نشان کرد: تمام امید ما این است که در برنامه ششم عنایتی ویژه به آموزش و پرورش شود و شعار ما در برنامه ششم توسعه عدالت و ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش است.

به گزارش فارس، در این مراسم از صندوق توسعه و عدالت آموزشی که به طور مشترک توسط آموزش و پرورش و مجمع خیرین مدرسه‌ساز ایجاد می‌شود رونمایی شد و سند آن به امضای وزیر آموزش و پرورش و محمدرضا حافظی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز رسید.

 

 

http://www.farsnews.com/13940908001146

 

سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح رتبه بندی معلمان پرداخت می شود تهران – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: برای طرح رتبه بندی معلمان در ۶ ماهه دوم امسال بالغ بر هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان پرداخت خواهد شد که این مبلغ تا پایان سال تحصیلی بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدباقر نوبخت روز شنبه در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که در دانشگاه تهران ، تالار علامه امینی برگزار شد به افزایش بودجه آموزشی در کشور اشاره کرد و افزود: بودجه آموزشی کشور ۲.۵ برابر افزایش یافته است.
وی گفت: توسعه آموزشی تنها کافی نیست بلکه توسعه عدالت آموزشی نیز باید برای رفع محرومیت از کشور نیز لحاظ شود.
معاون رییس جمهوری اظهار کرد: همه نظام ها برای رفع محرومیت و ایجاد رفاه در توسعه آموزشی گام برمی دارند. متاسفانه کمبود بودجه و نبود منابع باعث شده که کشور از لحاظ توسعه آموزشی نتواند به اهداف بلندی که در نظام ترسیم شده برسد.
نوبخت اضافه کرد این طرح ها یک گوشه ای از طرح های توسعه عدالت آموزشی برای نظام آموزش کشور است و برای پوشش طرح های تکمیلی و تجهیز مدارس، ایجاد مدرسه و طرح تکمیلی باید بودجه هایی اختصاص داد که در برنامه بودجه سال ۹۵ این موارد پیش بینی شده است که به زودی از سوی هیات وزیران بازنگری و به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.
وی گفت: دولت به دنبال رفع محرومیت از کل مدارس کشور است و بنابراین با توجه به محدودیت های بودجه ای و منابع تامین مالی کشور دست یابی به اهداف آموزشی کشور مشکل می باشد و نیاز است که مردم، خیرین در این حوزه به یاری دولت شتافته و توسعه و عدالت آموزشی در جای جای کشور رونق گیرد.
نوبخت اظهار کرد طی سه سال گذشته ۷۳۰ میلیارد تومان برای توسعه دانشگاه ها اختصاص یافت که در دولت یازدهم با ۹۶ درصد رشد مواجه بوده است.

http://www.irna.ir/fa/News/81856822/

 

 

 

رسانه‌ها و نابرابری آموزشی

مهدی رحمانیان . صاحب‌امتیازومدیرمسئول

چشمانِ نگران ایران‌زمین و دل‌های پرجوش و سرشار از همت و حمیت و اندیشه توسعه‌خواه و پرفروغ از عدالت‌طلبی و اخلاق‌مداری جوانان عزیز ایران اسلامی در دبیرخانه دائمی کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی، با دو سال تلاش و تکاپوی ناایستا، دیدگان زیادی را به بخشی از مسائل و مصائب نازیبا و ناموجه جامعه؛ یعنی فقر و نابرابری آموزشی گشود؛ چه آنجا که با اعداد و ارقامی هرچند تقریبی، برآوردی از بازماندگان از آموزش همگانی، مدارس غیراستاندارد، کمبودهای کلاس، مدرسه، معلم و تجهیزات نشان می‌دهد و چه آنجا که بازماندگی از مدرسه را زیر فشار سخت زندگی و ناتوانی خانوارهای روستایی و شهری برای تأمین هزینه‌های تحصیل به رخ می‌کشاند و چه آن‌گاه که کار در خیابان، مزرعه، کارخانه و کوره‌پزخانه امان و فرصت آموزش و فراگرفتن را از بخشی از فرزندان این مرزوبوم می‌ستاند و چه هنگامی که نامهربانی معلم و مدرسه یا حادثه‌ای طبیعی یا رخدادی از سر بی‌تدبیری، مدرسه‌رفتن و آموختن را سخت و گاهی حتی غیرممکن می‌کند و چه در مناطقی از این سرزمین که هموار‌نبودن راه آموختن با زبان مادری و با الزام به آموزش‌های قالبی یکسان، آموختن را دشوار و کم‌ثمر و کوتاه می‌کند؛ همه جلوه‌ها و چهره‌هایی از خروج و بلکه اخراج کودکان این مرزوبوم از نظام آموزش‌وپرورش و بیگانه‌سازی و به‌حاشیه‌راندن آنها در نظام اقتصادی و اجتماعی است و بدون هیچ تردید و تأملی، همه ما در این بیگانه‌سازی و محرومیت و هم در پیامدهای بلندمدت و بین‌نسلی آن شریک و مسئولیم. همه شواهد موجود حاکی از آن است که ما با مسئله بغرنج و وخیم فقر و نابرابری آموزشی مواجهیم. نه آن را باید در حد یک آسیب اجتماعی تنزل داد و نه با مفاهیم خنثی، از آن حساسیت‌زدایی کرد. محرومیت از آموختن امروز و خروج از مدرسه و کوتاه‌کردن یا دشوار‌کردن آن در هرکدام از چهره‌های پیش گفته‌، در آینده‌ای بسیار نزدیک، با گسترش فقر، بیماری، تکدی‌گری، خشونت و کژرفتاری، دستیابی همه ما نه‌تنها به توسعه بلکه امنیت انسانی و اجتماعی را دشوار و دست‌نیافتنی می‌کند.

با همه تلاش گرانسنگ و ارزشمند دبیرخانه دائمی کنفرانس عدالت و توسعه آموزشی و بازتاب رسانه‌ای مطالعات و پژوهش‌های رسمی و غیررسمی، روشن است که فقط رخنمونی از نابرابری آموزشی هویدا شده و بسیار نگرانیم که کوه بزرگی از نابرابری در زیر آن پنهان مانده باشد که البته مقابله و مبارزه با آن را ضروری‌تر، پیچیده‌تر و دشوارتر می‌کند.
به گواهی همه تجارب روشن جهانی و ملی و دستاوردهای معتبر نظری، برای برپایی عدالت و مبارزه با نابرابری، به‌شدت به مداقه و تأکید و التزام به چهار اصل محوری و غیرقابل انکار نیازمندیم:
• عدالت در بستر آزادی تحقق می‌یابد و روش‌های محدودکننده، عدالت‌سوز و فسادگستر است.
• عدالت با روش‌های اخلاقی ممکن است. روش‌های غیراخلاقی مبتنی بر اجبار، تهدید یا تخریب سرمایه‌های اجتماعی و انسانی، عدالت را دست‌نیافتنی و بی‌اعتمادی و دشمنی را توسعه داده و آن را تعمیق می‌کند.
• عدالت، با کارایی در بهره‌گیری از منابع و ظرفیت‌ها ممکن است و تخریب و اتلاف و ضایع‌کردن منابع و ثروت ملی به نام عدالت، جز فقر و تباهی نتیجه‌ای ندارد.
•‌ عدالت باید منجر به پایداری و امنیت انسانی شود.
کوتاه سخن اینکه در مسئله نابرابری آموزشی، به جهاد دائمی و فراگیری گفت‌وگوی همگانی و به تعبیری نهضت گفت‌وگو نیازمندیم.

گفت‌وگو برای طرح و واکاوی عمق و ابعاد فاجعه نابرابری، گفت‌وگو برای تبیین و ریشه‌یابی واقع‌بینانه و مبتنی بر شناخت مقرون‌به‌واقع، گفت‌وگو برای شناسایی راه‌حل‌ها و سهم هریک در آن و… و البته این مسئولیت مهم فقط از رسانه‌های مسئول، حساس و زمان‌شناس و برخوردار از بینش و دانش اجتماعی برخواهد آمد. مسئله‌شناسی و حساس‌سازی افکار عمومی از طریق ارائه یک گزارش رسانه‌ای، مصاحبه با مقام‌های مسئول یا اقداماتی شبیه به این روی نمی‌دهد. حتی اگر اقناعی هم روی دهد، متکی بر تبلیغات و سطح عاطفی و هیجانی خواهد بود و به همین دلیل، متزلزل و ناپایدار است. افکار عمومی محصول جریان مباحثه و گفت‌وگوی فراگیر و مستمر اجتماعی است. از فضای رسانه‌ها می‌توان به عنوان یک فضای گفت‌وگو استفاده کرد نه به عنوان فضایی برای تبلیغات رسمی دستگاه‌ها و دولت و فضا‌هایی که تصمیم‌های ابلاغ‌شده را به‌صورت تزریقی اعمال می‌کند. هدف این است که عرصه عمومی وسیع‌تر شود، صداهای ناشنیده به گوش برسد، مشارکت همگانی بیشتر شود و نظاره‌گرهای این حوزه به مشارکت‌کننده‌ها تبدیل شوند. چشم‌ها و گوش‌ها باز و واقعیت‌های تلخِ نادیده، دیده و سخن‌های ناگفته، گفته و ناشنیده‌ها شنیده شوند. بحران نابرابری آموزشی قطعا در جامعه ایرانی مسئله دیرپایی است؛ مسئله اصلی، چگونه گفت‌وگوکردن است؛ چگونه گفت‌وگوکردن برای تعیین‌تکلیف و سهیم‌کردن است، البته نه برای یافتن مقصر، چراکه اگر دنبال مقصر بگردیم، به قول مولانا: هیچ‌کس بی‌دامن‌ِ تر نیست لیکن پیش خلق/ باز می‌پوشند و ما بر آفتاب افکنده‌ایم. پیش‌‌نیاز و تعریف اولیه‌ گفت‌وگو این است که مفهوم مشترکی با همدیگر خلق کنیم، نه اینکه کسانی مفهومی خلق کنند و بخواهند به دیگران آن را احاله دهند. روزنامه «شرق»، یک رسانه مستقل، مسئول و متعهد به عدالت، دموکراسی و امنیت انسانی و اجتماعی‌ است که تاکنون همه تلاش خود را در بسط فضای گفت‌وگوی منصفانه و فراگیر اجتماعی و انعکاس حرفه‌ای و عادلانه تلخی‌ها و واقعیت‌ها به ‌کار بسته و خود را در طرح و بررسی فاجعه نابرابری، فقر و محرومیت آموزشی متعهد می‌داند و در کنار سایر نقش‌آفرینان از هیچ تلاشی برای بسط، توسعه و تعمیق عدالت آموزشی فروگذار نخواهد کرد.

http://www.sharghdaily.ir/News/79969/%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C

 

 

 

بودجه زندان‌ها دو برابر سرانه دانش‌آموزان است/ تاکید بر کیفی شدن آموزش در کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی
جامعه > آموزش – کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی با سخنرانی خبرگان علوم سیاسی و جامعه شناسان، امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این کنفرانس با تلاوت قرآن مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران، ارائه گزارش رئیس کنفرانس محمدرضا واعظ مهدی، ارائه گزارش دبیر کنفرانس میثم هاشم خانی ساعت ٨:٣٠ آغاز شد.

در این کنفرانس محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، محمدحسین فرهنگی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، رضا درمان مدیرعامل جامعه یاوری فرهنگی، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن تهران، علیرضا نخعی مدیر اداره آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، سیدمحمد بطحایی قائم مقام وزیر آموزش و پرورش سخنرانی کردند.

همدلی و همزبانی مردم و سیاست گذاران(برای کاهش فقر آموزشی کودکان)، تبدیل مدارس به پیشروان فقرزدایی و نشاط آفرینی پایدار(در چشم انداز ١۴٠۴)، تبدیل مدارس به پیشروان توسعه کیفی جمعیت(در راستای سیاست های کلان جمعیتی) و غنابخشی عدالت محور سرمایه انسانی کودکان، به عنوان جانشین سرمایه نفتی، برای تثبیت اقتصاد مقاومتی از جمله شعارهای این کنفرانس است.

سهم هر دانش آموز از بودجه؛ ۲۳۰۰ تومان

میثم هاشم خانی، دبیر کنفرانس گفت: سال گذشته بعد از برگزاری اولین کنفرانس در دانشگاه شریف، آقای نوبخت ردیف بودجه مخصوصی را برای توسعه عدالت آموزشی به عنوان یکی از ردیف های بودجه لحاظ کرد. ۲۰ روز پس از برگزاری اولین کنفرانس در دانشگاه شریف ما کار خود را از ۲۳ آبان ۹۳ برای برگزاری دومین کنفرانس و مقدمات اجرای آن آغاز کردیم.

هاشم خانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سه دهه اخیر در محرومیت زدایی آموزشی به ویژه در زمینه محرومیت زدایی آموزشی کمی، توفیق داشته است، افزود: میانگین تحصیلات بالای ۲۵ سال رشد محسوسی داشته است اما ما هم اکنون به برهه ای از زمان رسیده ایم که باید محرومیت زدایی را در زمینه آموزش کیفی آغاز کنیم.

دبیر کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی به تاثیر تحصیلات بر درآمد اشاره کرد و گفت: با آمارگیری هایی که انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که در استان تهران به ازای هر یک سالی که هر فرد تحصیل می کند ۷/۵ درصد بر درآمدش افزوده می شود اما این میزان در استان سیستان و بلوچستان به ۲/۵ درصد می رسد این نشان می دهد که ما باید به ارتقاء کیفیت ساختار آموزشی در مناطق محروم توجه ویژه داشته باشیم زیرا تمرکز آموزشی پایتخت محور شد، اگر بودجه وزارت آموزش و پرورش را به ماه های سال تقسیم کنیم می توان گفت سهم هر دانش آموز ایرانی دو هزار و ۳۰۰ تومان می شود زیرا بخش عمده بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف معوقات و دستمزد کارکنان این وزارتخانه می شود. از سال ۱۳۸۰ به بعد بودجه سیاستگذاری در آموزش و پرورش به شدت کاهش پیدا کرده است و آموزش و پرورش از نهاد سیاست گذار به یک نهاد حسابدار تبدیل شده است. زندان ها و شوراهای حل اختلاف تقریبا دو برابر سرانه دانش آموزان ۱۲ میلیونی ایران از بودجه برخوردار هستند.

هاشم خانی گفت: از زمانی که یارانه نقدی به خانواده ها پرداخت شد ما دو دهک پایین جامعه را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم در خانواده های ۴ نفری از میزان یارانه دریافتی فقط ۸۵۰ تومان به سمت آموزش رفته است و این نشان می دهد فقر زدایی تنها با تزریق پول نقد امکان پذیر نیست.

دبیر کنفرانس گفت: هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که ضریب جینی اش در این سطح باشد در واقع از سال ۹۰ به بعد خانواده ها با بحث آموزش همانند یک کالای لوکس برخورد کرده اند و از آن سال مخارج آموزشی در برخی از خانواده ها به زیر صفر رسید زمانی که دولت جدید کشور را تحویل گرفت خانواده هایی که دارای دانش آموز بودند برای آموزش فرزندان‌ شان زیر هزار تومان خرج می کردند. او با بیان اینکه ۷۰ درصد خانواده ها در سیستان و بلوچستان برای فرزندانشان در بحث آموزش در ماه کمتر از هزار تومان هزینه می کنند گفت: در کشورهای عضو OECD هر سال ۱۸۰ شاخص در آموزش کودکان منتشر می شود اما ما در ایران بخش عظیمی از این شاخص ها را محاسبه نمی کنیم و یا بخش اعظمی از آن محرمانه تلقی یا عنوان نمی شود.

مدرسه یاری، فقط مدرسه سازی نیست

در ادامه جلسه رضا درمان، مدیر عامل جامعه یاوری فرهنگی گفت: باید به چند نکته اشاره کنم: ۱) مدرسه یاری، فقط مدرسه سازی نیست که مورد نیاز است بلکه مدرسه یاری هم در کنار آن مورد نیاز است، موضوع مدرسه یاری از مهمترین موضوع هاست که باید در سر فصل این کنفرانس اضافه شود که این اتفاق هم افتاده است.۲) مسولیت اجتماعی دولت، تجریه ما نشان می دهد ایجاد این ارزش اجتماعی، می تواند اثر بخشی بیشتری در حوزه کمک های مردمی داشته باشد.

درمان ادامه داد: سازمان های مردم نهاد، لطفا حرفه ای رفتار کنید! اصول فعالیت های حرفه ای را ما در سازمان های مردم نهاد بلد نیستیم. سطح کار سازمان های مردم نهاد باید بتواند از کیفیت کافی برخوردار باشد.

http://www.khabaronline.ir/detail/483212/root/society

 

 

 

 

 

 

نوبخت در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی:

حقوق بیش از یک میلیون بازنشسته در کشور زیر یک میلیون تومان است/ حتی تحصیل یک دانش‌آموز در کپر جای شرمساری دارد
شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه هم اکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته زیر یک میلیون تومان حقوق می گیرند گفت: دولت در برنامه ششم توسعه کشور و در بودجه سال ۹۵ نگاه ویژه ای را به عدالت آموزشی سلامت و رفاه داشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا محمد باقر نوبخت در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که هم اکنون در سالن علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است اظهار کرد: نتیجه مطلوب اولین کنفرانس این بود که یک ردیف ویژه در بودجه برای عدالت آموزشی پیش بینی شده است و این خود جای تقدیر دارد.

وی افزود: من امروز روز پر کاری در سازمان دارم و قرار است بودجه سال ۹۵ فردا در هیات وزیران به رای گیری گذاشته شود و من کارهای بسیاری دارم که باید انجام دهم. قبل از آمدن به این کنفرانس با وزیر امور اقتصاد و دارایی تماس گرفتم تا اطمینان حاصل کنم که در خصوص رقم مالیاتی که ما در نظر گرفته ایم در جلسه هیات وزیران فردا مخالفتی نداشته باشد و نگوید که این میزان زیاد است. ما امروز با رکود اقتصادی مواجه هستیم زیرا دولت حق استفاده از نفت را در بودجه ندارد در حالی که نگاه های زیادی انتظار می کشد تا ما کمبودها را جبران کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه هم اکنون اگر یک دانش آموز در کپر درس بخواند برای من جای شرمساری و تاسف دارد عنوان کرد: فرزندان کشورم گاها از یک ساختمان و تجهیزات محروم اند اما برخی همین ساختمان و تجهیزات را دارند ولی یک معلم با انگیزه وجود ندارد که به آنها درس دهد زیرا معلم احساس می کند در خصوص پرداختی های او عدالت اجرا نشده است این درحالی است که نظام جمهوری اسلامی ایران برای رفع محرومیت ها و مظلومیت ها با انقلاب مردم تشکیل شده است و من به عنوان مسئول سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور سر افکنده ام که نتوانستم آنگونه که باید وظایف ایجاد شده ام را انجام دهم.

نوبخت با اشاره به اینکه امروز بسیاری از کپرها به مدرسه تبدیل شده است اما وجود یک کپر بعد از ۳۶ سال نمی تواند خبر خوبی باشد افزود: خبر خوش آن است که بسیاری از کپرهایی که در کنفرانس قبلی درباره آن صحبت کرده ایم امروز به واحدهای آموزشی تبدیل شده اند و باید ببینیم بعد از تشکیل دومین کنفرانس تحت عنوان «عدالت آموزشی و توسعه» آن چه اتفاقات مناسب دیگری می افتد. مسلما یک کشور بر اساس استعداد انسان هایی که در آن زندگی می کنند رشد پیدا کرده و جامعه توسعه یافته می شود. یک فرد بالتبع در شهر می تواند نسبت به روستا رشد بیشتری از لحاظ آموزشی داشته باشد. مساله توسعه به مثابه آزادی و آزادی به عنوان بستر توسعه مطرح می شود. توسعه سیاسی و آزادی اجتماعی بخشی از توسعه محسوب می شود.

امروز بسیاری از کپرها به مدرسه تبدیل شده است اما وجود یک کپر بعد از ۳۶ سال نمی تواند خبر خوبی باشد. خبر خوش آن است که بسیاری از کپرهایی که در کنفرانس قبلی درباره آن صحبت کرده ایم امروز به واحدهای آموزشی تبدیل شده اند

 

 

وی به تشریح سه مولفه در نظر گرفته شده برای توسعه پرداخت و گفت: اقتصاد، آموزش و سلامت سه مولفه ای است که به رشد توسعه و برطرف کردن محدودیت های انسانی کمک می کند. ما در مرکز تحقیقات استراتژیک طی هشت سال گذشته به جای سه مولفه ۶ بعد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، علمی- آموزشی، دفاع- امنیتی و اقتصادی استفاده کردیم تا بتوانیم یک توسعه متوازن را رقم بزنیم. اگر کشوری می خواهد مردم را به فرجام برساند باید از این ۶ بعد برخوردار باشد. درست است که ما در امکانات با محدودیت روبرو هستیم اما توسعه بحث آموزشی یکی از مبحث های مهم توسعه عادلانه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه اعتبارات آموزشی از سال ۹۲ تا ۹۴ نزدیک به دو برابر شده است عنوان کرد: ما سعی کرده ایم توسعه آموزشی و رشد عدالت محور آموزش را جزء اولویت های خود قرار دهیم. دانشگاه ها در مناطق محروم طی سه سال گذشته اعتبارشان از ۳۷۰ میلیارد تومان به ۷۳۰ میلیارد تومان رسیده است و در واقع اعتبار دانشگاه ها در مناطق محروم ۹۶ درصد افزایش یافته است.

نوبخت تصریح کرد: باید فرصتی ایجاد کنیم تا دانش آموزان در همه مناطق بتوانند برای استفاده از آموزش ثبت نام کنند. در برخی از مناطق ایران این فرصت وجود دارد اما خانواده ها آمادگی لازم را از جهت وضعیت اقتصادی برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس ندارند. در برخی از مناطق به‌رغم داشتن مدارس کافی صندلی های خالی وجود دارد و معلمان با چهار تا پنج دانش آموز کلاس درس خود را برگزار می کنند این در حالی است که در برخی ازمناطق دیگر کپرهایی با چند پایه در حال فعالیت هستند. مسئولان در این استان ها باید خانواده ها را به ثبت نام فرزندانشان در مدارس ترغیب کنند. عدالت آموزشی از مسائل اقتصادی جدا نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه دولت باید زمینه ای را فراهم کند تا معلمان هم انگیزه کافی برای تدریس داشته باشند اضافه کرد: نابرابری در پرداخت در نظام اداری نباید سبب شود که معلمان از تدریس دلسرد شوند؛ این احساس مخرب و بازدارنده است. معلمی را که به کلاس درس می فرستیم نباید احساس کند محصور ظلم قرار گرفته است. البته اینگونه نیست که معلم ها به مسائل مادی توجه داشته باشند. آنها به این فکر می کنند که چرا نظام اداری و پرداخت ها در خصوص آنها کوتاهی کرده است.

وی با بیان اینکه از مهر تا پایان سال جاری به منظور رتبه بندی معلمان، هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است اظهار کرد: برای رتبه بندی معلمان در سال آینده باید بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه تزریق شود تا معلم احساس رضایت داشته باشد.

نوبخت در ادامه از خیرین مدرسه ساز تشکر کرد و گفت: با وجود اینکه خیرین مدرسه ساز بخشی از فعالیت های دولت در زمینه مدرسه سازی را بر عهده می گیرند اما دولت نیز خود باید در این ارتباط سرمایه گذاری کند. ما باید شیوه آموزش خود را در مدارس عوض کنیم. دانش آموزان باید بدانند که سواد این نیست که بتوانند «بابا آب داد» را بنویسند و یا بخوانند. تازه گمان می کنیم فرزندانمان به دانشگاه هم بروند اگر نظام نوآوری در آموزش و در دانشگاه وجود نداشته باشد تمام این فعالیت ها بی فایده است در واقع نظام آموزشی کشور نیازمند برنامه ریزی و منابع است؛ امروز منابع محدود است و تقاضاها نامحدود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: تک تک دستگاه ها به سراغ من می آیند و تقاضاهایی دارند مثلا وزیر بهداشت از ضرورت سلامت در جامعه صحبت می کند و اعتباری برای سلامت می خواهد. وزیر راه و شهرسازی در خصوص ضعف راه ها و ساختمان های نیمه ساخته کشور صحبت می کند که هنوز تکمیل نشده است و وزیر آموزش عالی از کمبود منابع در دانشگاه ها می گوید. پایان روز است و من از منابع با خبرم و سردرگم. ما امکان فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت را نداریم اگر حتی چهار میلیون بشکه نفت نیز تولید کنیم باز هم همان میزان را می توانیم بفروشیم.

هم اکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته زیر یک میلیون تومان حقوق می گیرند. وقتی این موضوعات را مشاهده می کنم در واقع خوابم نمی برد. افزایش حقوق بازنشستگان جزو اولویت های دولت در برنامه بودجه سال ۹۵ است

 

 

نوبخت از سردمداران دیپلماسی خارجی کشور قدردانی کرد و گفت: با تلاش آنها توانستیم از سد تحریم های ظالمانه بگذریم و به منابعی که بعد از فروش نفت وجود داشت دست پیدا کنیم. البته بخش زیادی از این منابع هم اکنون در هند در تحریم‌اند زیرا بانک مرکزی ما همچنان در تحریم به سر می برد و ما نمی توانیم این منابع را به داخل کشور بیاوریم. مسائل بسیار درهم پیچیده است به همین دلیل بود که ما پافشاری کردیم تا بتوانیم حقوق‌مان را استیفا کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته زیر یک میلیون تومان حقوق می گیرند اظهار کرد: وقتی این موضوعات را مشاهده می کنم در واقع خوابم نمی برد. افزایش حقوق بازنشستگان جزو اولویت های دولت در برنامه بودجه سال ۹۵ است. ما امیدواریم با رونمایی از بودجه ۹۵ در برنامه ششم توسعه، با نگاه به عدالت آموزشی، سلامت و رفاه محدودیت ها را برطرف کنیم.

http://www.ana.ir/news/68314

 

 

 

خبر خوش نوبخت برای بازنشستگان و فرهنگیان

سرویس : اقتصادی – اقتصاد کلان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به پرسشی درباره زمان پرداخت مطالبات فرهنگیان اظهار کرد: مطالبات بازنشستگان، فرهنگیان و همچنین پرداخت حقوق بازنشستگان و حتی ارتقای دریافتی‌های شاغلان از طریق اجرای رتبه بندی در دست اجراست و در بودجه ۱۳۹۵ نیز در چند ردیف گنجانده شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد باقر نوبخت در حاشیه دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی با اعلام توضیحات بیشتر ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته داریم که زیر یک میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرند. این هم یک اولویت برای ماست. امیدواریم بعد از رونمایی از بودجه ۱۳۹۵، علیرغم تنگناها که وجود دارد خبرهای خوشی برای این اقشار و همچنین توسعه عدالت آموزشی بشنوید.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در بودجه ۱۳۹۵ مورد توجه قرار گرفته است، گفت: از سال ۱۳۹۲ تاکنون اعتبارات آموزش و پرورش بیشترین رشد را داشته و دو برابر شده است هرچند هنوز کافی نیست. این بودجه باید میان استان‌های مختلف که استعداد بیشتری برای پذیرش این اعتبارات دارند توزیع شود. برای نخستین بار در بودجه ۱۳۹۵ ردیف ویژه‌ای برای توسعه عدالت آموزشی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه قرار شده بود دو درصد از سرجمع اعتبارات برای توازن بخشی بودجه‌ها در استان‌ها هزینه شود گفت: این میزان به سه درصد افزایش یافته است.

خرید خدمات آموزشی به معنای تحصیل رایگان دانش آموزان
نوبخت در پاسخ به پرسش دیگری درباره چگونگی کمک سازمان‌های مردم نهاد به ارتقای عدالت آموزشی گفت: بدون تردید انداختن همه بار این امر به دوش دولت غیر واقع بینانه است. دولت بخشی از امکانات را در اختیار دارد و بخشی نیز در اختیار مردم است. بنابراین با یک هماهنگی و تشریک مساعی با دولت می‌توان نسبت به ارتقای شاخص‌های عدالت آموزشی کمک کرد.

نوبخت ادامه داد: اگر بتوانیم با وجود محدودیت منابع از امکانات بخش دولتی استفاده کنیم گامهای خوبی برداشته‌ایم البته خرید خدمات آموزشی به این ترتیب است که دانش آموزان همچنان رایگان درس بخوانند ولی دولت موظف نباشد صرفا این پولها را به مدارس دولتی بدهد بلکه باید سرانه را در اختیار مدارس غیردولتی قرار دهد تا دانش آموزان بتوانند در مدارس غیر دولتی رایگان درس بخوانند. باید رقابتی وجود داشته باشد و این نوع مناسبی از تشریک مساعی است.

وی همچنین در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس عدالت آموزشی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، با بیان اینکه فردا بودجه ۱۳۹۵ در هیات وزیران به رای گیری گذاشته می‌شود و امروز روز پرکاری داریم اظهار کرد: قبل از اینکه به این جلسه بیایم با وزیر اقتصاد تماس گرفتم تا اطمینان پیدا کنم رقم مالیاتی که در نظر گرفته‌ایم را قبول و در جلسه هیات دولت مطرح نکند که این رقم بالاست.

وی ادامه داد: از سویی بودجه نفت هم محدود است و باید سهم نفت در بودجه هر سال کاهش پیدا کند. با این اوصاف چه قدر بودجه می‌ماند که بتوانیم جبران نگاه‌های فراوانی که در جامعه به ماست را بکنیم. حتی اگر یک مدرسه کپری وجود داشته باشد برای حقیر که در مسئولیت ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستم جای شرمندگی و تاسف است و باید از فرزندان استانی که محروم است، مدرسه خوب ندارد و یا معلم با انگیزه ندارد احساس شرمساری کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه نظام و انقلاب برای رفع محرومیت‌ها شکل گرفته است گفت: بنده باید شرمسار و سرافکنده باشم که نتوانسته‌ام آنچه را که انقلاب برای آن ایجاد شده است را محقق کنم.

نوبخت با بیان اینکه اعتبارات آموزش و پرورش از سال ۱۳۹۲تا ۱۳۹۴ نزدیک به دو برابر شده است، گفت: اگر بخواهیم به توسعه کشور فکر کنیم باید این موضوع را محور قرار دهیم. امروز در برنامه ششم توسعه و بودجه ۱۳۹۵ که اولین سال برنامه ششم است باید نگاهمان بر ارقامی که در این حوزه اختصاص می‌یابد متمرکز شود و فرصتی ایجاد کنیم که کودکان و نوجوانان در سن آموزش به مدرسه بیایند و ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در مناطقی از کشور مدارس وجود دارند اما امکان ثبت نام از سوی خانواده‌ها وجود ندارد. چه بسیار صندلی‌های خالی در مدارس داریم و معلم‌هایی که چهار یا پنج دانش آموز دارند اما به علت کمبود امکانات خانواده‌هایی هستند که اجازه نمی‌دهند به علت فقر مادی فرزندشان به مدرسه بروند. برای حل این موضوع باید وضع اقتصادی خانواده‌ها روبه راه و توانمند شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که با آن روبرو هستیم نبود انگیزه کافی در معلمان برای تدریس است، گفت: وقتی معلم احساس کند یک نابرابری در پرداخت در نظام اداری کشور وجود دارد شاید نتواند به خوبی ایفای مسئولیت کند و این احساس مخرب و بازدارنده است. مسئولیت ما پس از رو به راه کردن وضعیت اقتصادی خانواده‌ها و توانمند کردن آنها برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه، افزایش رضایتمندی معلمان است.

نوبخت ادامه داد: البته معلم‌ها همگی به بعد مادی این مسئله نگاه نمی‌کنند. بلکه تاکید دارند که در مقایسه با سایر نهادها و ارگان‌ها ارزش کار آنها دیده نمی‌شود. البته امسال رتبه بندی معلمان را اجرا کردیم و در نیمه دوم سال ۱۳۵۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص دادیم که سال آینده توسعه می‌یابد و باید بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش برای رتبه بندی تزریق کنیم.

نوبخت با بیان اینکه با وجود همه اقدامات انجام شده هنوز هم مشکلاتی وجود دارد که دولت به تنهایی قادر به حل آنها نیست گفت: باید از خیرین هم کمک بخواهیم. رشد خلاقیت و نوآوری در نظام آموزشی و دانشگاهی نیازمند تامین منابع است. البته بنده نیامده‌ام بگویم که چقدر منابع محدود و تقاضاها نامحدود است. هرچند به همه دستگاه‌ها حق می‌دهم که انتظاراتی برای بودجه بیشتر داشته باشند. تک تک دستگاه‌ها مراجعه می‌کنند و از وزیر بهداشت گرفته تا وزیر راه ، وزیر علوم و همه مسئولان برای ارتقای وضعیت درخواست افزایش بودجه دارند. همه اینها را ببینید و در نظر بگیرید که در پایان روز بنده که به همه ارقام و کمبودها آگاهم به کجا باید پناه ببرم.

نوبخت با بیان اینکه مسائل در هم پیچیده بسیار است و همه این مسائل به هم وابسته‌اند گفت: تلاش بسیاری کردیم تا تحریم‌های ظالمانه را بشکنیم. با این حال بانک مرکزی هنوز در تحریم است. حل مشکلات نیازمند درایت است و وظیفه ماست که به جای حرف زدن از نداری‌ها و نداشته‌ها صحبت‌های شما را بشنویم. قطعا طرح رتبه بندی معلمان در سال آینده توسعه پیدا می‌کند.

انتهای پیام

http://www.isna.ir/fa/print/94090704203/%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%B4-%D9%86%D9%88%D8%A8%D8%AE%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86

 

 

 

بودجه ویژه برای اجرای عدالت آموزشی
۱۳۹۴/۰۹/۰۷ ۱۵:۴۷

محمدباقر نوبخت درجمع خبرنگاران و درحاشیه کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی درپاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: برگزاری این گونه کنفرانس ها شرط لازم و کافی برای عدالت آموزشی نیست بلکه زمینه ساز اجرایی شده آن است و در برنامه ریزی ها سعی کرده ایم در بودجه سال ۹۵ ردیف ویژه ای برای اجرای عدالت آموزشی اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: از سال۹۲ تاکنون اعتبارات آموزشی بیشترین رشد را داشته و نزدیک به دو برابر افزایش یافته است اما این کافی نیست و باید بین استان های مختلف که استعداد بیشتری برای پذیرش اعتبارات آموزشی دارند بودجه بیشتری لحاظ کنیم.

نوبخت افزود: در ماده ۱۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه کشور مقرر شد که ۲ درصد از سر جمع اعتبارات برای توازن بخشی بودجه در استان های مختلف هزینه شود که در یک قانون دائمی به ۳ درصد افزایش پیدا کرده است یعنی ۳ درصد از سر جمع اعتباراتی که توزیع می شود به شاخص آموزشی تعلق می گیرد که برای برقراری عدالت آموزشی است.

وی همچنین درباره مطالبات فرهنگیان بازنشسته گفت: هم درخصوص پرداخت مطالبات بازنشستگان و هم درترمیم حقوق آنان و نیز برای ارتقای دریافت حقوق شاغلان که از طریق رتبه بندی معلمان انجام می شود ، درحال تلاش هستیم و همه این موارد در بودجه ۹۵ در چند ردیف گنجانده شده است.

نوبخت درخصوص سازمانهای مردم نهاد گفت: دولت بخشی از امکانات را در اختیار دارد و بقیه در مردم متشکل است و باید کمکی که از طریق مردم صورت می گیرد از سوی نهادهای مردم نهاد به دولت داده شود و به این ترتیب با تشریک مساعی به ارتقای شاخص های آموزشی کمک می شود.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم با محدودیت هایی که وجود دارد با استفاده از بخش غیر دولتی توزیع امکانات آموزشی داشته باشیم بسیار مناسب است.

نوبخت درخصوص خرید خدمت آموزشی به این ترتیب که دانش آموزان رایگان درس بخوانند گفت: به این صورت که سرانه را تنها در اختیار مدارس دولتی قرار ندهیم بلکه در اختیار مدارس غیر دولتی قرار دهیم تا دانش آموزان رایگان در این مدارس نیز تحصیل کنند و رقابت بین آنها صورت بگیرد.

وجود حتی یک مدرسه کپری جای شرمندگی است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: امروز اگر حتی یک مدرسه کپری وجود داشته باشد، برای بنده به عنوان مسئول برنامه و بودجه‌ریزی کشور جای شرمندگی و تاسف است.

نوبخت افزود: دولت برای عدالت آموزشی،‌ سلامت و بهداشت،‌ عمران و رفاه در بودجه سال آینده برنامه‌هایی دارد که از آن آگاه خواهید شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ادامه داد: از فردا که بررسی بودجه در دولت آغاز شود، در جلساتی به فرجام خواهد رسید و از اقدامات آن آگاه خواهید شد.

وی گفت:‌ بودجه سال ۹۵ اولین گام در برنامه ششم توسعه کشور است و امیدواریم در افقی میان مدت بتوانیم به هدف مقدس این همایش دست پیدا کنیم.

وی گفت:‌ فرزندانی که محروم از داشتن ساختمان مناسب، تجهیزات مناسب و معلم با انگیزه هستند و احساس می‌کنند عدالت در پرداخت‌ها انجام نشده است، باعث شرمساری برای این حقیر است.

نوبخت افزود: اساسا نظام جمهوری اسلامی برای حل این معضلات، رفع محرومیت‌ها و مظلومیت‌ها شکل گرفته است.

وی گفت:‌ بسیاری از مدارس کپری امروز به مدرسه تبدیل شده است اما وجود یک مدرسه کپری بعد از گذشت ۳۶ سال از پیروزی انقلاب، خبری خوشی نیست که بتوان از کنار آن گذشت.

نوبخت افزود: اگر بخواهیم به سمت عدالت آموزشی پیش برویم باید به مسائل اقتصادی جامعه نیز بپردازیم و این‌ها از یکدیگر جدا نیست.

وی گفت:‌ به رغم وجود مدارس، در برخی از مناطق تعدادی از خانواده‌ها به علت فقر مادی فرزندشان را به مدرسه نمی‌فرستند.

نوبخت افزود: از مولفه‌های مهم در آموزش، ابزار و تجهیزات و در کنار این‌ها ‌معلم و نقش تاثیرگذار وی است.

وی گفت:‌ یکی از موارد مهم برای عدالت آموزشی، انگیزه کافی از سوی معلم برای تدریس است و وقتی معلم احساس نابرابری در پرداخت و نظام اداری کند، این احساس می‌تواند مخرب و بازدارنده باشد.

نوبخت افزود: پس از ایجاد وضع اقتصادی مناسب که دانش‌آموز به مدرسه برود و همچنین ایجاد مدرسه، باید معلمی را سرکلاس بفرستیم که احساس نکند محصور ظلم و بی‌عدالتی است و به کار ارزشمند وی توجه نمی‌شود.

وی با اشاره به طرح رتبه‌بندی معلمان گفت:‌ برای اجرای این طرح در نیمه امسال باید هزار و سیصد و پنجاه میلیارد تومان به آموزش و پرورش تزریق شود و سال آینده این رقم به سه هزار و پانصد میلیارد تومان خواهد رسید.

نوبخت با تشکر از خیرین مدرسه‌ساز افزود: اقدامات این افراد کمک به ملت و سربلندی کشور است.

وی با بیان اینکه منابع محدود و تقاضاها نامحدود است گفت:‌ سربازان و سرداران دیپلماسی خارجی تلاش ‌کردند که تحریم ظالمانه را بشکنند و امروز باید به منابعی از فروش نفت در گذشته دست پیدا کنیم، منابعی که هم اکنون در هند در حصر است زیرا بانک مرکزی هنوز در تحریم است.

نوبخت افزود: بسیاری از مسائل در هم پیچیده، به هم وابسته و نیازمند درایت است و شما دولت تدبیر و امید را انتخاب کردید.

وی با اشاره به برخی از تنگناهای منابع گفت:‌ باید به این مشکلات بازنشستگان را اضافه کرد که حقوق حدود یک میلیون نفر از آن‌ها کمتر از یک میلیون تومان در ماه است و آدم از این موضوع خوابش نمی‌برد.

دومین «همایش ایرانی توسعه و عدالت آموزشی» امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز بکار کرده است و تا فردا نیز ادامه خواهد داشت.

 

http://www.radiopayam.ir/news/detail/31581/

 

در بودجه ۱۳۹۵؛ برای نخستین بار بودجه ویژه‌ای برای توسعه عدالت آموزشی در نظر گرفته شده است موج-رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: در کشور اعتبارات حوزه آموزش از سال ۹۲ تا ۹۴ نزدیک دو برابر شد و اعتبار دانشگاه‌های مناطق محروم ۹۶ درصد افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری موج، محمد باقر نوبخت در حاشیه دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی اظهارکرد: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته داریم که زیر یک میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرند. این هم یک اولویت برای ماست. امیدواریم بعد از رونمایی از بودجه ۱۳۹۵، علیرغم تنگناها که وجود دارد خبرهای خوشی برای این اقشار و همچنین توسعه عدالت آموزشی بشنوید.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در بودجه ۱۳۹۵ مورد توجه قرار گرفته است، گفت:از سال ۱۳۹۲ تاکنون اعتبارات آموزش و پرورش بیشترین رشد را داشته و دو برابر شده است هرچند هنوز کافی نیست. این بودجه باید میان استان‌های مختلف که استعداد بیشتری برای پذیرش این اعتبارات دارند توزیع شود. برای نخستین بار در بودجه ۱۳۹۵ ردیف ویژه‌ای برای توسعه عدالت آموزشی در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه قرار شده بود دو درصد از سرجمع اعتبارات برای توازن بخشی بودجه‌ها در استان‌ها هزینه شود گفت:این میزان به سه درصد افزایش یافته است.
نوبخت درباره چگونگی کمک سازمان‌های مردم نهاد به ارتقای عدالت آموزشی گفت: بدون تردید انداختن همه بار این امر به دوش دولت غیر واقع بینانه است. دولت بخشی از امکانات را در اختیار دارد و بخشی نیز در اختیار مردم است؛ بنابراین با یک هماهنگی و تشریک مساعی با دولت می‌توان نسبت به ارتقای شاخص‌های عدالت آموزشی کمک کرد.
نوبخت ادامه داد: اگر بتوانیم با وجود محدودیت منابع از امکانات بخش دولتی استفاده کنیم گام‌های خوبی برداشته‌ایم البته خرید خدمات آموزشی به این ترتیب است که دانش آموزان همچنان رایگان درس بخوانند ولی دولت موظف نباشد صرفاً این پول‌ها را به مدارس دولتی بدهد بلکه باید سرانه را در اختیار مدارس غیر دولتی قرار دهد تا دانش آموزان بتوانند در مدارس غیر دولتی رایگان درس بخوانند. باید رقابتی وجود داشته باشد و این نوع مناسبی از تشریک مساعی است.
وی با بیان این که فردا بودجه ۱۳۹۵ در هیئت وزیران به رأی گیری گذاشته می‌شود و امروز روز پرکاری داریم اظهار کرد: قبل از اینکه به این جلسه بیایم با وزیر اقتصاد تماس گرفتم تا اطمینان پیدا کنم رقم مالیاتی که در نظر گرفته‌ایم را قبول و در جلسه هیئت دولت مطرح نکند که این رقم بالاست.
وی ادامه داد: از سویی بودجه نفت هم محدود است و باید سهم نفت در بودجه هر سال کاهش پیدا کند. با این اوصاف چه قدر بودجه می‌ماند که بتوانیم جبران نگاه‌های فراوانی که در جامعه به ماست را بکنیم. حتی اگر یک مدرسه کپری وجود داشته باشد برای حقیر که در مسئولیت ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستم جای شرمندگی و تأسف است و باید از فرزندان استانی که محروم است، مدرسه خوب ندارد و یا معلم با انگیزه ندارد احساس شرمساری کرد.
نوبخت با بیان اینکه اعتبارات آموزش و پرورش از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ نزدیک به دو برابر شده است، گفت: اگر بخواهیم به توسعه کشور فکر کنیم باید این موضوع را محور قرار دهیم. امروز در برنامه ششم توسعه و بودجه ۱۳۹۵ که اولین سال برنامه ششم است باید نگاهمان بر ارقامی که در این حوزه اختصاص می‌یابد متمرکز شود و فرصتی ایجاد کنیم که کودکان و نوجوانان در سن آموزش به مدرسه بیایند و ثبت نام کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه در مناطقی از کشور مدارس وجود دارند اما امکان ثبت نام از سوی خانواده‌ها وجود ندارد. چه بسیار صندلی‌های خالی در مدارس داریم و معلم‌هایی که چهار یا پنج دانش آموز دارند اما به علت کمبود امکانات خانواده‌هایی هستند که اجازه نمی‌دهند به علت فقر مادی فرزندشان به مدرسه بروند. برای حل این موضوع باید وضع اقتصادی خانواده‌ها روبه راه و توانمند شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که با آن روبرو هستیم نبود انگیزه کافی در معلمان برای تدریس است، گفت: وقتی معلم احساس کند یک نابرابری در پرداخت در نظام اداری کشور وجود دارد شاید نتواند به خوبی ایفای مسئولیت کند و این احساس مخرب و بازدارنده است. مسئولیت ما پس از رو به راه کردن وضعیت اقتصادی خانواده‌ها و توانمند کردن آنها برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه، افزایش رضایتمندی معلمان است.
نوبخت ادامه داد: البته معلم‌ها همگی به بعد مادی این مساله نگاه نمی‌کنند. بلکه تاکید دارند که در مقایسه با سایر نهادها و ارگان‌ها ارزش کار آنها دیده نمی‌شود. البته امسال رتبه بندی معلمان را اجرا کردیم و در نیمه دوم سال ۱۳۵۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص دادیم که سال آینده توسعه می‌یابد و باید بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش برای رتبه بندی تزریق کنیم.
نوبخت با بیان این که با وجود همه اقدامات انجام شده هنوز هم مشکلاتی وجود دارد که دولت به تنهایی قادر به حل آنها نیست گفت: باید از خیرین هم کمک بخواهیم. رشد خلاقیت و نوآوری در نظام آموزشی و دانشگاهی نیازمند تأمین منابع است. البته بنده نیامده‌ام بگویم که چقدر منابع محدود و تقاضاها نامحدود است. هرچند به همه دستگاه‌ها حق می‌دهم که انتظاراتی برای بودجه بیشتر داشته باشند. تک تک دستگاه‌ها مراجعه می‌کنند و از وزیر بهداشت گرفته تا وزیر راه، وزیر علوم و همه مسئولان برای ارتقای وضعیت درخواست افزایش بودجه دارند. همه این‌ها را ببینید و در نظر بگیرید که در پایان روز بنده که به همه ارقام و کمبودها آگاهم به کجا باید پناه ببرم.
نوبخت با بیان این که مسائل در هم پیچیده بسیار است و همه این مسائل به هم وابسته‌اند گفت: تلاش بسیاری کردیم تا تحریم‌های ظالمانه را بشکنیم. با این حال بانک مرکزی هنوز در تحریم است. حل مشکلات نیازمند درایت است و وظیفه ماست که به جای حرف زدن از نداری‌ها و نداشته‌ها صحبت‌های شما را بشنویم. قطعاً طرح رتبه بندی معلمان در سال آینده توسعه پیدا می‌کند.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: در کشورهای توسعه یافته ۳ شاخص اقتصاد، آموزش و سلامت مطرح است. در کشور اعتبارات حوزه آموزش از سال ۹۲ تا ۹۴ نزدیک دو برابر شد و اعتبار دانشگاه‌های مناطق محروم ۹۶ درصد افزایش یافت.
نوبخت عنوان کرد: در بودجه سال ۹۵ و برنامه ششم توسعه نگاهمان را نسبت به اعداد و ارقام و اختصاص بودجه برای رفع محرومیت‌ها تغییر خواهیم داد و تلاش می‌کنیم تا عدالت آموزشی توسعه یابد؛ فرصت ثبت‌نام در مدارس باید برای تمام دانش‌آموزان فراهم شود. در برخی مناطق امکانات لازم وجود دارد اما دانش‌آموزان آمادگی ثبت‌نام ندارند و این موضوع حکایت از وضع اقتصادی نامناسب خانواده‌ها دارد.
نوبخت گفت: معلم برای تدریس باید انگیزه کافی داشته باشد. زمانی که معلم احساس نابرابری در پرداخت می‌کند این حس باعث می‌شود تا نتواند با کیفیت کار کند. در حقیقت معلم نباید احساس ظلم و بی‌عدالتی کند.∎

 

 

 

http://sahebkhabar.ir/news/9472630/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%8A-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%D9%8A%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87-%D9%88%D9%8A%DA%98%D9%87-%D8%A7%D9%8A-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%8A-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%D9%8A-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%B1

 

 

صندوق عدالت آموزشی کمک‌های مردم برای دانش‌آموزان مناطق محروم را دریافت می‌کند

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تمام افرادی که مایلند به آموزش و پرورش در زمینه‌های مختلف کمک کنند می‌توانند پرداخت‌های نقدی خود را به صندوق توسعه و عدالت آموزشی اعطا کنند و همچنین می‌توانند پولی را در حسابی قرار دهند […]

 

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تمام افرادی که مایلند به آموزش و پرورش در زمینه‌های مختلف کمک کنند می‌توانند پرداخت‌های نقدی خود را به صندوق توسعه و عدالت آموزشی اعطا کنند و همچنین می‌توانند پولی را در حسابی قرار دهند تا سود حاصل از آن را به نفع دانش‌آموزان و آموزش و پرورش مناطق کمتر توسعه یافته، اختصاص یابد.

وی افزود: امیدواریم با توجه به روحیه خوبی که مردم دارند و تاکنون در صحنه‌های مختلف مشارکت داشته‌اند کیفیت آموزش و پرورش به خصوص در مناطق دورافتاده و محروم افزایش یابد تا بتوانیم شعار خود در برنامه ششم توسعه مبنی بر توسعه عدالت آموزشی و ارتقاء کیفیت را محقق کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص توجه به آموزش دختران عنوان کرد: هم‌اکنون در سطح کشور ۵۱ درصد دانش‌آموزان پسر و ۴۹ درصد دختر هستند. زمانی که این گزارش را در عرصه‌های بین‌الملل ارائه می‌کنیم مورد تقدیر قرار می‌گیرد و نشان می‌دهد که آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی موفق شده شکاف بین آموزش دختران و پسران را کاهش دهد.

فانی در خصوص حذف بخاری‌های نفتی از مدارس تصریح کرد: امسال ۴۰ هزار کلاس درس با بخاری نفتی خداحافظی کردند و در برنامه‌های خود پیش‌بینی کرده‌ایم تا دو سال آینده سیستم گرمایشی مدارس استاندارد شود.

انتهای پیام/

http://www.mojpress.ir/khabar/156042/%D8%B5%D9%86%D8%AF%D9%88%D9%82-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%DA%A9%D9%85%DA%A9%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C/

 

 

 

سخنگوی دولت خبر داد؛ تعریف ردیف ویژه عدالت آموزشی در بودجه ۹۵ برای نخستین بار
سخنگوی دولت از تعریف ردیف ویژه عدالت آموزشی در بودجه ۹۵ برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت که در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی در دانشگاه تهران حضور یافته بود٬ با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اعتبارات در نظر گرفته شده برای بخش آموزش حداقل از سال ۹۲ تا امسال بیشترین رشد را داشته و دو برابر رقم مطلقش افزایش یافته اما کافی نیست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برای اولین بار برای عدالت آموزشی در بودجه سال ۹۵ ردیف ویژه‌ای درنظر گرفته شده است٬ بیان داشت درماده ۱۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه قرار بر این شده که ۲ درصد از سرجمع اعتبارات برای توازن بخشی بودجه‌ها در استان‌های مختلف هزینه شود که در قانون دائم ۳ درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درباره مطالبات فرهنگیان نیز اظهار داشت: پرداخت مطالبات بازنشستگان و ترمیم حقوقشان و برای ارتقای دریافتی‌های شاغلان اقداماتی صورت گرفته و در این راستا طرح رتبه‌بندی معلمان اجرایی شد و در بودجه ۹۵ چند ردیف به آن اختصاص پیدا کرد.

معاون رییس جمهور ادامه داد: برای این طرح در ۶ ماهه دوم امسال بالغ بر هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شود که این مبلغ تا پایان سال تحصیلی بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

نوبخت در پایان تصریح کرد: اگر بتوانیم به محدودیت منابع و بخش غیردولتی و خرید خدمات آموزشی را مورد توجه قرار دهیم و دولت موظف نباشد صرفا به مدارس دولتی هزینه‌ای پرداخت کند و این سرانه را در اختیار مدارس غیردولتی قرار دهد تا دانش آموزان مدارس غیردولتی بطور رایگان تحصیل کنند می‌توان درآینده برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای داشت.

http://www.ilna.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-3/325866-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%81-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%25

 

 

توسعه و عدالت آموزشی

مهدی بهلولی آموزگار

هم امیدوارکننده بود، هم ناامیدکننده؛ گرچه در کل نقطه‌های امیدواری بیشتر می‌نمود. برخی چیز‌ها را تا با چشم خود نبینیم، باور نمی‌کنیم. مدرسه‌های چادری و کپری، مدرسه‌های بدون سقف، مدرسه‌هایی با در و دیوارهایی فروریخته یا نیمه‌فروریخته، مدرسه‌هایی که چند دانش‌آموز روی یک نیمکت کهنه آن نشسته‌اند و دیگر دانش‌آموزان روی موکت کف کلاس؛ اینها را باید دید که خوبِ خوب باورتان شود. البته برای من که خودم ۶‌سال در منطقه‌ای محروم درس داده‌ام، خیلی هم نادیده و شگفت‌انگیز نبود، اما باید اعتراف کنم آنچه ٢ روز پیش در ۷ آذر، در سالن علامه امینی دانشگاه تهران و در دومین همایش «توسعه و عدالت آموزشی» دیدم و شنیدم تا اندازه‌ای تکان‌دهنده بود و اگر با چشم خودم نمی‌دیدم خوبِ خوب باورم نمی‌شد. گویا نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هم شگفت‌زده شده بود که پس از دیدن کلیپ نخست همایش برگشت و گفت من هم به‌نوبه خودم از این وضع شرمسارم؛ گرچه پس از آن افزود که تلاش‌های زیادی کرده و می‌کند که دست‌کم این چهره خشن از فقر و نابرابری‌های آموزشی نابود شود یا دست‌کم از آن کاسته شود.
سخنان آقای نخعی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان هم شنیدنی بود. گفت که امسال بیش از ۹۶‌هزار کودک بازمانده از آموزش در استان وجود دارند که‌ درصد چشمگیری از آنها به دلیل فقر است که مدرسه نمی‌آیند و بسیاری هم به خاطر دوری راه. البته این را هم گفت که از‌ سال گذشته تا امسال توانسته‌اند میزان جذب سرمایه از خیرین مدرسه‌ساز را ١٠ برابر کنند؛ از ۳‌میلیارد تومان به ۳۰‌میلیارد تومان. نوبخت البته نکته مهم دیگری هم گفت و آن این‌که برنامه توسعه دولت یازدهم، گرد اندیشه‌های اقتصاددان سر‌شناس هندی، آمارتیا‌سن می‌گردد. فکر می‌کنم نوعی مرزبندی بود. مرزبندی با نئولیبرال‌های پیرو‌ هایک و فریدمن؛ این‌که در عمل تا چه اندازه به این سخن پایبند بماند البته سخن دیگری است.
برخی سخنان را هم تا نشنوی باور نمی‌کنی. در پنل بودجه آموزش و پرورش گفتم برابر آمار سایت بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی ایران در‌ سال ۲۰۱۴ بیش از ۴۱۳‌میلیارد دلار بوده و می‌دانیم که در‌‌ همان‌ سال هم بودجه آموزش و پرورش ایران ٨– ٧میلیارد دلار بوده است. حالا اگر نسبت بگیریم می‌شود پیرامون ۵/١ (یک و نیم) درصد. این عدد یعنی این‌که ایران در ردیف کشورهای فقیر جهان دارد برای آموزش و پرورش هزینه می‌کند. نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت نه این تقسیم نادرست است و باید این عدد چیزی پیرامون ۶‌درصد باشد! خب، این هم از آن حرف‌هایی بود که تا خودت نشنوی باور نمی‌کنی.
اما همایش «توسعه و عدالت آموزشی» امیدوارکننده می‌نمود. شاید هم من خیلی خوشبین هستم و از فضای سخنان سیاستمداران به دور که پس از حضور در این همایش، چنین احساسی دارم. اما دوست دارم برخی حرف‌های این همایش را باور کنم. از همین جا نیز به همه دست‌اندرکاران این همایش دو روزه خسته نباشید می‌گویم. امیدوارم که توانسته باشند گامی کوچک بردارند در راستای محرومیت‌زدایی از منطقه‌های محروم ایران.

http://shahrvand-newspaper.ir/news:nomobile/main/50473/%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D9%88-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C

 

 

 

فانی:

آموزش‌و‌پرورش از لحاظ کمی رشد داشته است

وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: امسال خیرین ۸۰۰ میلیارد تومان تعهد کردند تا مدرسه‌سازی کنند و مشارکت اولیا،‌ دانش‌آموزان،‌ معلمان و نهادهای غیردولتی در مدرسه شامل توسعه مشارکت در آموزش‌و‌پرورش است. به گزارش فارس، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش‌و‌پرورش در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که در دانشگاه تهران برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: بحث عدالت آموزشی در دو بعد کمی و کیفی تقسیم‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: در بُعد کمی اینکه هیچ دانش‌آموزی بدون مدرسه نماند؛ ما در بحث عدالت کمی در دوره ابتدایی تقریبا به نتیجه رسیده‌ایم و غریب ۹۹ درصد دانش‌آموزان و کودکان در سن ۶ تا ۱۰ و ۱۱ ساله که در سن تحصیل هستند در مدارس حضور دارند.

فانی با اشاره به عدالت کمی آموزشی افزود: در ارتباط با عدالت کمی موفق بوده‌ایم و سالی که گذشت ۱۱۰ مدرسه در کشور با یک دانش‌آموز داشتیم و ۴ هزار و ۸۰۰ مدرسه در سال گذشته با کمتر از ۵ دانش‌آموز بود و تلاش آموزش‌و‌پرورش در توسعه کمی و عدالت کمی آموزش‌و‌پرورش قابل توجه است.

وزیر آموزش‌و‌پرورش با اشاره به درصد حضور افراد لازم التعلیم در مدارس کشور، یادآور شد: در دوره ابتدایی ۹۹ درصد، در دوره متوسط اول ۹۴ درصد و در متوسطه دوم بیش‌از ۸۲ درصد دانش‌آموزان در کلاس درس به سر می‌برند.

وی اضافه کرد: در راستای عدالت کمی برای متوسطه به دلیل اینکه درس‌ها تخصصی‌تر می‌شود و چندین معلم لازم است تا درس بدهند تشکیل کلاس به هر تعداد دانَش‌آموز در هر نقطه کار مشکلی است که در اینجا ما دو روش روستا مرکزی و شبانه‌روزی را به کار می‌بریم. فانی با بیان اینکه در روستا مرکزی بچه‌ها با سرویس به روستایی می‌روند و در مناطقی که رفت و آمد سخت است به صورت شبانه‌روزی مدارس را اداره می‌کنیم گفت: الان بیش‌از ۴۰۰ هزار دانش‌آموز داریم که در مدارس شبانه‌‌روزی تحصیل می‌کنند.

وزیر آموزش‌و‌پرورش با اشاره به اینکه در مدارس شبانه‌روزی بحث اسکان دانش‌آموزان، خوابگاه،‌ تجهیزات، هزینه‌ها و تغذیه آنها مطرح است افزود: تغذیه بیش از ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در سه نوبت کار پرهزینه‌ای است و دولت در حد توان انجام می‌دهد، اما نیاز به کمک داریم.

وی با بیان اینکه بُعد دوم عدالت، کیفی است گفت: در حال حاضر حدود ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در ۱۰۵ هزار مدرسه درس می‌خوانند و آیا همه موارد از کیفیت لازم برخوردار است که در اینجا از عدالت کیفی نام می‌بریم؛ مانند کیفیت فضای آموزشی، تجهیزات،‌توزیع متناسب منابع و امکانات مدیریت مدرسه، تجربه معلمان، پژوهش‌محوری در مدارس و ارزشیابی از خروجی‌های مدارس که همه در حوزه عدالت کیفی جای می‌گیرد.

http://mardomsalari.com/template1/News.aspx?NID=235557

 

 

ایران > دولت

شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ – ۱۸:۲۹:۱۸ | کد مطلب: ۳۱۵۳۸۲ چاپ

خبر خوش برای بازنشستگان و فرهنگیان| ۳۵۰۰ میلیارد برای طرح رتبه‌بندی معلمان

ایران > دولت – همشهری آنلاین:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: برای طرح رتبه‌بندی معلمان در ۶ ماهه دوم امسال بالغ بر هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان پرداخت خواهد شد که این مبلغ تا پایان سال تحصیلی بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدباقر نوبخت در دومین کنفرانس توسعه تجارت به افزایش بودجه آموزشی در کشور اشاره کرد و افزود: بودجه آموزشی کشور ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

وی گفت: توسعه آموزشی تنها کافی نیست بلکه توسعه عدالت آموزشی نیز باید برای رفع محرومیت از کشور نیز لحاظ شود.
معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: همه نظام‌ها برای رفع محرومیت و ایجاد رفاه در توسعه آموزشی گام برمی‌دارند. متاسفانه کمبود بودجه و نبود منابع باعث شده که کشور از لحاظ توسعه آموزشی نتواند به اهداف بلندی که در نظام ترسیم شده برسد.

نوبخت اضافه کرد این طرح‌ها یک گوشه‌ای از طرح‌های توسعه عدالت آموزشی برای نظام آموزش کشور است و برای پوشش طرح‌های تکمیلی و تجهیز مدارس، ایجاد مدرسه و طرح تکمیلی باید بودجه‌هایی اختصاص داد که در برنامه بودجه سال ۹۵ این موارد پیش‌بینی شده است که به زودی از سوی هیات وزیران بازنگری و به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

وی گفت: دولت به دنبال رفع محرومیت از کل مدارس کشور است و بنابراین با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای و منابع تامین مالی کشور دست یابی به اهداف آموزشی کشور مشکل می‌باشد و نیاز است که مردم، خیرین در این حوزه به یاری دولت شتافته و توسعه و عدالت آموزشی در جای جای کشور رونق گیرد.

نوبخت اظهار کرد طی سه سال گذشته ۷۳۰ میلیارد تومان برای توسعه دانشگاه‌ها اختصاص یافت که در دولت یازدهم با ۹۶ درصد رشد مواجه بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حاشیه این مراسم درباره زمان پرداخت مطالبات فرهنگیان اظهار کرد: مطالبات بازنشستگان، فرهنگیان و همچنین پرداخت حقوق بازنشستگان و حتی ارتقای دریافتی‌های شاغلان از طریق اجرای رتبه بندی در دست اجراست و در بودجه ۱۳۹۵ نیز در چند ردیف گنجانده شده است.

محمد باقر نوبخت با اعلام توضیحات بیشتر ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته داریم که زیر یک میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرند. این هم یک اولویت برای ماست. امیدواریم بعد از رونمایی از بودجه ۱۳۹۵، علیرغم تنگناها که وجود دارد خبرهای خوشی برای این اقشار و همچنین توسعه عدالت آموزشی بشنوید.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در بودجه ۱۳۹۵ مورد توجه قرار گرفته است، گفت: از سال ۱۳۹۲ تاکنون اعتبارات آموزش و پرورش بیشترین رشد را داشته و دو برابر شده است هرچند هنوز کافی نیست. این بودجه باید میان استان‌های مختلف که استعداد بیشتری برای پذیرش این اعتبارات دارند توزیع شود. برای نخستین بار در بودجه ۱۳۹۵ ردیف ویژه‌ای برای توسعه عدالت آموزشی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه قرار شده بود دو درصد از سرجمع اعتبارات برای توازن بخشی بودجه‌ها در استان‌ها هزینه شود گفت: این میزان به سه درصد افزایش یافته است.

خرید خدمات آموزشی به معنای تحصیل رایگان دانش آموزان

نوبخت در پاسخ به پرسش دیگری درباره چگونگی کمک سازمان‌های مردم نهاد به ارتقای عدالت آموزشی گفت: بدون تردید انداختن همه بار این امر به دوش دولت غیر واقع بینانه است. دولت بخشی از امکانات را در اختیار دارد و بخشی نیز در اختیار مردم است. بنابراین با یک هماهنگی و تشریک مساعی با دولت می‌توان نسبت به ارتقای شاخص‌های عدالت آموزشی کمک کرد.

نوبخت ادامه داد: اگر بتوانیم با وجود محدودیت منابع از امکانات بخش دولتی استفاده کنیم گامهای خوبی برداشته‌ایم البته خرید خدمات آموزشی به این ترتیب است که دانش آموزان همچنان رایگان درس بخوانند ولی دولت موظف نباشد صرفا این پولها را به مدارس دولتی بدهد بلکه باید سرانه را در اختیار مدارس غیردولتی قرار دهد تا دانش آموزان بتوانند در مدارس غیر دولتی رایگان درس بخوانند. باید رقابتی وجود داشته باشد و این نوع مناسبی از تشریک مساعی است.

وی همچنین در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس عدالت آموزشی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، با بیان اینکه فردا بودجه ۱۳۹۵ در هیات وزیران به رای گیری گذاشته می‌شود و امروز روز پرکاری داریم اظهار کرد: قبل از اینکه به این جلسه بیایم با وزیر اقتصاد تماس گرفتم تا اطمینان پیدا کنم رقم مالیاتی که در نظر گرفته‌ایم را قبول و در جلسه هیات دولت مطرح نکند که این رقم بالاست.

وی ادامه داد: از سویی بودجه نفت هم محدود است و باید سهم نفت در بودجه هر سال کاهش پیدا کند. با این اوصاف چه قدر بودجه می‌ماند که بتوانیم جبران نگاه‌های فراوانی که در جامعه به ماست را بکنیم. حتی اگر یک مدرسه کپری وجود داشته باشد برای حقیر که در مسئولیت ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستم جای شرمندگی و تاسف است و باید از فرزندان استانی که محروم است، مدرسه خوب ندارد و یا معلم با انگیزه ندارد احساس شرمساری کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه نظام و انقلاب برای رفع محرومیت‌ها شکل گرفته است گفت: بنده باید شرمسار و سرافکنده باشم که نتوانسته‌ام آنچه را که انقلاب برای آن ایجاد شده است را محقق کنم.

نوبخت با بیان اینکه اعتبارات آموزش و پرورش از سال ۱۳۹۲تا ۱۳۹۴ نزدیک به دو برابر شده است، گفت: اگر بخواهیم به توسعه کشور فکر کنیم باید این موضوع را محور قرار دهیم. امروز در برنامه ششم توسعه و بودجه ۱۳۹۵ که اولین سال برنامه ششم است باید نگاهمان بر ارقامی که در این حوزه اختصاص می‌یابد متمرکز شود و فرصتی ایجاد کنیم که کودکان و نوجوانان در سن آموزش به مدرسه بیایند و ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در مناطقی از کشور مدارس وجود دارند اما امکان ثبت نام از سوی خانواده‌ها وجود ندارد. چه بسیار صندلی‌های خالی در مدارس داریم و معلم‌هایی که چهار یا پنج دانش آموز دارند اما به علت کمبود امکانات خانواده‌هایی هستند که اجازه نمی‌دهند به علت فقر مادی فرزندشان به مدرسه بروند. برای حل این موضوع باید وضع اقتصادی خانواده‌ها روبه راه و توانمند شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که با آن روبرو هستیم نبود انگیزه کافی در معلمان برای تدریس است، گفت: وقتی معلم احساس کند یک نابرابری در پرداخت در نظام اداری کشور وجود دارد شاید نتواند به خوبی ایفای مسئولیت کند و این احساس مخرب و بازدارنده است. مسئولیت ما پس از رو به راه کردن وضعیت اقتصادی خانواده‌ها و توانمند کردن آنها برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه، افزایش رضایتمندی معلمان است.

نوبخت ادامه داد: البته معلم‌ها همگی به بعد مادی این مسئله نگاه نمی‌کنند. بلکه تاکید دارند که در مقایسه با سایر نهادها و ارگان‌ها ارزش کار آنها دیده نمی‌شود. البته امسال رتبه بندی معلمان را اجرا کردیم و در نیمه دوم سال ۱۳۵۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص دادیم که سال آینده توسعه می‌یابد و باید بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش برای رتبه بندی تزریق کنیم.

نوبخت با بیان اینکه با وجود همه اقدامات انجام شده هنوز هم مشکلاتی وجود دارد که دولت به تنهایی قادر به حل آنها نیست گفت: باید از خیرین هم کمک بخواهیم. رشد خلاقیت و نوآوری در نظام آموزشی و دانشگاهی نیازمند تامین منابع است. البته بنده نیامده‌ام بگویم که چقدر منابع محدود و تقاضاها نامحدود است. هرچند به همه دستگاه‌ها حق می‌دهم که انتظاراتی برای بودجه بیشتر داشته باشند. تک تک دستگاه‌ها مراجعه می‌کنند و از وزیر بهداشت گرفته تا وزیر راه ، وزیر علوم و همه مسئولان برای ارتقای وضعیت درخواست افزایش بودجه دارند. همه اینها را ببینید و در نظر بگیرید که در پایان روز بنده که به همه ارقام و کمبودها آگاهم به کجا باید پناه ببرم.

نوبخت با بیان اینکه مسائل در هم پیچیده بسیار است و همه این مسائل به هم وابسته‌اند گفت: تلاش بسیاری کردیم تا تحریم‌های ظالمانه را بشکنیم. با این حال بانک مرکزی هنوز در تحریم است. حل مشکلات نیازمند درایت است و وظیفه ماست که به جای حرف زدن از نداری‌ها و نداشته‌ها صحبت‌های شما را بشنویم. قطعا طرح رتبه بندی معلمان در سال آینده توسعه پیدا می‌کند.

http://www.hamshahrionline.ir/details/315382/Iran/state

 

 

 

ظهر امروز صورت گرفت؛

رونمایی از سند توسعه و عدالت آموزشی با حضور وزیر آموزش و پرورش/فانی: بیش از ۴۰۰ هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی تحصیل می‌کنند
خبرگزاری میزان- سند توسعه و عدالت آموزشی با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشى با حضور على اصغر فانى، وزیر آموزش و پرورش،واعظ مهدوی،معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و چند تن از خیرین مدرسه ساز، ظهر امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز شد.

فانی در این کنفرانس در سخنانی اظهار کرد: بیش از ۴۰۰ هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: نیاز داریم برای اسکان و تغذیه به ما کمک شود تا دانش آموزان با مشکل تغذیه مواجه نشوند.

فانی تصریح کرد: به بحث عدالت کیفی، در برنامه توسعه ششم باید بیش از پیش توجه شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش اعتبار ٣درصدی که دیروز از سوی نوبخت، سخنگوی دولت مطرح شد، بیان کرد: یکی از کارهایی که در راستای بهسازی منابع انسانی شروع شده و باید بستر بحث رتبه بندی معلمان را به لحاظ شایستگی و مهارت معلمان ارزیابی کرد، ارتقا کیفیت معلمان در بعد مهارت و شایستگی است.

فانی ادامه داد: اگر بخواهیم بحث عدالت آموزشی را تقسیم بندی کنیم به نظر می‌رسد که عدالت آموزشی در بعد کمی و کیفی،طبقه بندی شده است. در بعد کمی مهمترین مسئله این است که هیچ دانش آموزی از مدرسه بازنماند و تحت پوشش صددرصدی باشیم.

وی با اشاره به اینکه درعدالت کمی در دوره ابتدایی تقریبا به نتیجه رسیده ایم، مطرح کرد: دانش آموزان و کودکان ۶ تا ۱۱ سال در سن تحصیل ابتدایی در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند و در این رده سنی در رابطه با عدالت کمی موفق عمل کرده ایم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اذعان کرد: در سالی که گذشت ۱۱۰ مدرسه در کشور با یک دانش آموز برپا شد که این به لحاظ اقتصادی به صرفه وزارت آموزش و پرورش نبود.

فانی با اشاره به اینکه ۴ هزار و ۸۰۰ مدرسه در سال گذشته با تعداد ۵ دانش آموز، کلاس درس دایر شد، عنوان کرد: تلاش وزارتخانه در توسعه کمی و عدالت کمی وزارت آموزش و پرورش قابل توجه است؛ امسال در دوره ابتدایی ۹۹ درصد، در دوره متوسطه اول ۹۴ درصد، در دوره متوسطه دوم ۸۲ درصد دانش آموزان کشور را در کلاس‌های درس، تحت پوشش تحصیلی جذب کردیم.

وی ادامه داد: در راستای عدالت کمی، به دلیل اینکه در مقطع متوسطه درس‌ها تخصصی تر هستند و چندین معلم با تخصص‌های مختلف لازم است که در کلاس حضور داشته باشند و تشکیل هر کلاس در نقطه کار مشکلی است؛ به روش روستا مرکزی و شبانه روزی اقدام کردیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: روستا مرکزی به این معنا است که دانش آموزان را با سرویس ایاب و ذهاب به یک مرکز می‌رسانند. در مسیر‌های سخت، مدارس را به صورت شبانه روزی در روستاها دایر کرده ایم که بیش از ۴۰۰ هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی مشغول به تحصیل هستند.

فانی با اشاره به تعداد ۱۳ میلیون و ۲۵۰ دانش آموز سراسر کشور گفت: این تعداد دانش آموز در ۱۰۵ کلاس درس در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بحث کیفیت فضا، تجهیزات، توزیع متعادل منابع و امکانات، مدیریت مدارس، کیفیت و تجربه معلمان، کارکنان مبتنی بر کار و پژوهش محوری در مدارس، ارزشیابی صحیح از خروجی‌های مدارس اینها همه در حوزه عدالت کیفی قرار می‌گیرد.

وزیر آموزش و پروش در ادامه مطرح کرد: در حوزه عدالت کمی و کیفی توزیع امکانات، کیفیت‌ها یکسان نیست. مثلاَ در رده سنی دانش آموزان ۶ تا ۱۱ ساله توزیع کمی در تمامی مناطق کشور به طور صددرصد نیست.

فانی در خاتمه به ارتقاء کیفیت معلمان در بعد مهارت و شایستگی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از سیاست های ما ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی است.

گفتنی است در حاشیه این کنفرانس از سند توسعه و عدالت آموزشی با حضور فانی،وزیر آموزش و پرورش، واعظ مهدوی،معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و حافظی، خیر مدرسه ساز رونمایی شد.

انتهای پیام/

http://www.mizanonline.ir/fa/news/103886/%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D9%88-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%81%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-400-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%B4%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

 

 

وزیر آموزش و پرورش: خیرین ۸۰۰ میلیارد تومان برای ساخت مدرسه تقبل کردند تهران – ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال خیرین بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان برای ساخت مدرسه در سراسر کشور تعهد کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اصغر فانی بعدازظهر یکشنبه در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، در سخنانی اظهارکرد: بحث عدالت آموزشی در دو بعد کمی و کیفی تقسیم بندی شده که در بُعد کمی هیچ دانش آموزی بدون مدرسه نماند و در بحث کمی عدالت در دوره ابتدایی تقریبا به نتیجه رسیده است.
وی گفت: در همین رابطه قریب به اتفاق دانش آموزان و کودکان در سن شش تا ۱۱ ساله که در سن تحصیل هستند در مدارس حضور دارند.
فانی افزود: در ارتباط با عدالت کمی موفق بوده ایم و سالی که گذشت ۱۱۰ مدرسه در کشور با یک دانش آموز داشتیم و چهار هزار و ۸۰۰ مدرسه در سال گذشته با کمتر از پنج دانش آموز بود و تلاش آموزش و پرورش در توسعه کمی و عدالت کمی آموزش و پرورش قابل توجه است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به درصد حضور افراد لازم التعلیم در مدارس کشور، بیان کرد: در دوره ابتدایی ۹۹ درصد، در دوره متوسط اول ۹۴ درصد و در متوسطه دوم بیش از ۸۲ درصد دانش آموزان در کلاس درس حضور دارند.
وی گفت: در راستای عدالت کمی برای متوسطه به دلیل اینکه درس ها تخصصی تر می شود و چندین معلم لازم است تا درس دهند. تشکیل کلاس به هر تعداد دانَش آموز در هر نقطه کار مشکلی است که در اینجا دو روش روستا مرکزی و شبانه روزی را به کار می بریم.
فانی با بیان اینکه در برخی روستاها دانش آموزان با سرویس به مدرسه می روند و در مناطقی که رفت و آمد سخت است به صورت شبانه روزی مدارس را اداره می کنیم گفت: الان بیش از ۴۰۰ هزار دانش آموز داریم که در مدارس شبانه روزی تحصیل می کنند.
وی با اشاره به اینکه در مدارس شبانه روزی بحث اسکان دانش آموزان، خوابگاه، تجهیزات، هزینه ها و تغذیه آنها مطرح است افزود: تغذیه این تعداد دانش آموز در سه نوبت کار پرهزینه ای است و دولت در حد توان خود امورات آنان را انجام می دهد، اما نیاز به کمک است.
وی در خصوص بُعد عدالت کیفی افزود: در حال حاضر حدود ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار دانش آموز در ۱۰۵ هزار مدرسه درس می خوانند و آیا همه موارد از کیفیت لازم برخوردار است که در اینجا از عدالت کیفی نام می بریم .
فانی گفت: عدالت کیفی شامل کیفیت فضای آموزشی، تجهیزات ، توزیع متناسب منابع و امکانات مدیریت مدرسه، تجربه معلمان، پژوهش محوری در مدارس و ارزشیابی از خروجی های مدارس است که همه در حوزه عدالت کیفی جای می گیرد.
فانی گفت: هم در حوزه کمی و نیز کیفی باید بگوییم توزیع امکانات و کیفیت ها یکسان نیست و در مناطق استان ها متفاوت است و آیا در بحث کیفیت نیز در همه مدارس از استاندارد لازم برخوردارند که جواب این پرسش خیر است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بحث عدالت کیفی به نظر می رسد باید در برنامه ششم توسعه بیش از پیش توجه شود؛ در دولت یازدهم چند سیاست دنبال شده مانند سیاست ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، بحث مدیریت، نیروی انسانی و محتوای انسانی، ارزشیابی و منابع مالی که زیر نظامی است که در سند تحول آموزش و پرورش ذکر شده است .
وی افزود: یکی از کارهایی که در راستای بهسازی منابع انسانی شروع شده بحث رتبه بندی معلمان، ارزیابی شایستگی و مهارت حرفه ای آنها و ارتقاء کیفیت نیروی انسانی هم در بعد انگیزشی و نیز مهارتی است.
فانی با بیان اینکه سیاست دیگری که دنبال می شود ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی است ، اظهار کرد:اگر در راس هر یک از ۱۰۵ هزار مدرسه کشور مدیری توانمند با اختیارات لازم قرار گیرد با همین منابع و امکانات ناقص کار بهتر صورت می گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سومین سیاست ، توسعه مشارکت می باشد افزود: یکی از نمودهای آن همین اجلاس است و اعلام می کنم آموزش و پرورش به دلیل گستردگی فعالیت پرمخاطب ترین دستگاه کشور بوده و پراهمیت ترین ماموریت بر عهده این دستگاه است.
وی بیان کرد: کوچکترین تصمیم این وزارتخانه همه را متاثر می کند و وزارت آموزش و پرورش باید همه را درگیر کند و اگر همه درگیر آن شوند آموزش و پرورش به تدریج به کیفیت لازم دست پیدا می کند.
فانی با بیان اینکه توسعه مشارکت در آموزش و پرورش سیاست جدی است ، گفت: در کنار خیرین مدرسه ساز مشارکت اولیا، دانش آموزان، معلمان و نهادهای غیر دولتی در مدرسه شامل توسعه مشارکت در آموزش و پرورش امری مطلوب است.
وزیر آموزش و پروش گفت: در برنامه ششم توسعه توجه ویژه به آموزش و پرورش باید شود و شعار ما در برنامه ششم توسعه عدالت و ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش است.
بنابراین گزارش در این مراسم از صندوق توسعه و عدالت آموزشی که به طور مشترک توسط آموزش و پرورش و مجمع خیرین مدرسه ساز ایجاد می شود رونمایی و سند آن به امضای فانی وزیر آموزش و پرورش و محمدرضا حافظی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز رسید.
دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی پس از دوروز برگزاری امروز به کار خود پایان داد.
فراهنگ **۱۴۱۷**۱۵۶۹

انتهای پیام /*

http://www.irna.ir/fa/News/81859052/

 

 

 

 

 

http://fna.ir/WXD0XN

کپی

آدرس مورد نظر کپی شد

وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران خبر داد

جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از ۴۰ هزار کلاس درس/ استانداردسازی گرمایش تمام مدارس تا ۲ سال آینده

وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال حداقل ۴۰ هزار کلاس درس با بخاری‌های نفتی خداحافظی کرده‌اند و در برنامه داریم حداکثر طی یکی دو سال آینده سیستم گرمایشی مدارس را استاندارد کنیم.

 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که در دانشگاه تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران درخصوص صندوق حمایت از توسعه و عدالت آموزشی اظهارداشت: آموزش و پرورش یکی از سیاست‌هایی که دنبال می‌کند توسعه مشارکت است و یکی از نمودهای این توسعه مشارکت بحث صندوق حمایت از توسعه و عدالت آموزشی است.

وی ادامه داد: اعلام کردیم همه کسانی که مایلند به آموزش و پرورش در زمینه‌های مختلف کمک کنند می‌توانند هم پرداخت‌های نقدی به این صندوق داشته باشند و هم بیایند پولی را در یک حسابی قرار دهند و سود حاصل از آن به نفع دانش‌آموزان و آموزش و پرورش مناطق کمتر توسعه یافته قرار گیرد.

فانی افزود: امیدواریم با توجه به روحیه خوبی که مردم ما دارند و تاکنون در صحنه‌های مختلف نشان داده‌اند از این طریق بتوانیم کیفیت آموزشی در مناطق بخصوص روستایی، عشایری و دور افتاده و کمتر توسعه یافته را ارتقا دهیم و شعار خودمان که در برنامه ششم توسعه اعلام کردیم و توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی است را انجام دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر آموزش دختران، گفت: درخصوص توسعه آموزش دختران و اقدامات آموزش و پرورش در سطح کلان کشور، حدود ۵۱ درصد دانش‌آموزان در کشور پسر و ۴۹ درصد دانش‌آموزان دختر هستند؛ وقتی که این گزارش را در سازمان‌های بین‌المللی ارائه کردیم مورد تقدیر آنها قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این نشان می‌دهد آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی موفق شده است، گفت: آموزش و پرورش شکاف بین آموزش دختران و پسران را به حداقل رساند و بخصوص در توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و دوره‌های بالاتر از ابتدایی نیز توفیقات خوبی داشته است.

فانی در پاسخ به این پرسش که «آیا بخاری‌های نفتی استان اردبیل جمع‌آوری شده است و در حال حاضر چه تعداد از این بخاری‌ها جمع شده است؟»، تصریح کرد: امسال حداقل ۴۰ هزار کلاس درس با بخاری‌های نفتی خداحافظی کردند و در برنامه خود داریم حداکثر طی یکی دو سال آینده این سیستم گرمایشی مدارس را استاندارد کنیم و دانش‌آموزان و اولیا نگرانی از بابت این موضوع نداشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینکه سهم سوابق تحصیلی در کنکور کمی افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: کمیته‌ای طبق قانونی در وزارت علوم تشکیل می‌شود و مسئولیت آن بر عهده وزیر علوم است و آموزش و پرورش در آن کمیته عضویت دارد، از نمایندگان مجلس نیز در آن حضور دارند و آن کمیته است که تعیین می‌کند چه نسبت از کنکور را معدل امتحانات نهایی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: امسال پیشنهاد ما بیش از ۲۵ درصد استفاده از سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور بود که در آن کمیته همین ۲۵ درصد تصویب شد و امیدواریم در سال آینده این نسبت افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940908001107

 

 

نوبخت: ردیف ویژه برای عدالت آموزشی در بودجه سال ۹۵ اختصاص یافت
شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ – ۱۸:۲۷

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از اختصاص ردیف ویژه برای عدالت آموزشی در بودجه سال ۹۵ برای نخستین بار خبر داد.
به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت در حاشیه دومین کنفرانس «عدالت آموزشی» که هم‌اکنون در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران گفت: بحث آموزش در بودجه سال ۹۵ بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

او گفت: از سال ۹۲ تاکنون اعتبارات آموزش بیشترین رشد را داشته و تقریبا دو برابر شده است، اما این کافی نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: این بودجه باید بین استان‌های مختلف که استعداد بیشتری برای پذیرش این اعتبارات دارند، توزیع شود.

نوبخت گفت: برای اولین بار در بودجه سال ۹۵، ردیف ویژه‌ای برای عدالت آموزشی در نظر گرفته شده است.

او گفت: در ماده ۱۸۰ قانون برنامه توسعه، قرار شده بود دو درصد از سرجمع اعتبارات برای توازن‌بخشی بودجه‌ها در استان‌ها هزینه شود که این میزان به سه درصد افزایش یافت.

سخنگوی دولت درباره پرداخت مطالبات فرهنگی نیز گفت: مطالبات بازنشستگان فرهنگی، پرداخت حقوق آنها و ارتقای دریافتی شاغلان از طریق اجرای رتبه‌بندی کردن معلمان در بودجه ۹۵ نیز در چند ردیف گنجانده شده است.

نوبخت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سازمان‌ها و نهادهای مردم‌نهاد چه کمکی می‌توانند به نهادهای آموزشی کنند؟ گفت: بدون تردید منعطف کردن همه اینها به دولت غیرواقع‌بینانه است چرا که بخشی از امکانات در دست دولت و بخشی دیگر در دست مردم است، با یک هماهنگی و تشریک مساعی با دولت، می‌توان نسبت به ارتقای شاخص‌های آموزشی کمک کرد.

او گفت: اگر بتوانیم با محدودیت منابع و با استفاده از بخش غیردولتی، امکانات آموزشی را داشته باشیم، مناسب است؛ البته خرید خدمات آموزشی به این ترتیب است که دانش‌آموزان همچنان رایگان تحصیل کنند و دولت موظف نباشد این پول‌ها را به مدرسه دولتی بدهد بلکه باید سرانه را به مدارس غیردولتی ارائه دهد تا دانش‌‌آموزان مدارس دولتی در مدارس غیردولتی رایگان تحصیل کنند.

۲۰۱۰۴

http://www.iscanews.ir/news/560204

 

 

دکتر مهرمحمدی در دومین کنفرانس سالانه توسعه و عدالت آموزشی: بقای مدارس تنها در سایه شایستگی های آموزشی و تربیتی احراز شده باید اتفاق بیفتد

۲
سرپرست دانشگاه فرهنگیان ضمن تاکید بر اینکه نیازمند ساختار غیردولتی و غیررانتی برای مدارس هستیم، اظهار کرد: مدرسه به عنوان نهاد اجتماعی باید نان شایستگی های خود را در عرصه خدمات آموزشی و تربیتی بخورد.

به گزارش روابط عمومی، دکتر محمود مهرمحمدی به عنوان مدیر پنل راهکارهای عملیاتی کاهش تمرکز در آموزش و پرورش در جهت توسعه عدالت آموزشی که در دومین کنفرانس سالانه توسعه و عدالت آموزشی که در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه نگاه بنده به تمرکززدایی نگاه اقتصادی و مدیریتی است، گفت: در حال حاضر قصد دارم ازتحول ساختاری و نه از یک انقلاب محتوایی سخن بگویم.

وی ادامه داد: در یک نظام آموزشی اسلامی عدالت محور، مدرسه به عنوان نهاد اجتماعی باید نان شایستگی های خود را در عرصه خدمات آموزشی و تربیت بخورد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه بقای مدارس تنها بر حسب شایستگی می تواند در نظامی پایدار ادامه پیدا کند، گفت: باید یک نظام رقابتی جدی ایجاد شود، تا شاهد پویایی و حرکت خودانگیخته برای بهتر شدن باشیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: برخی می گویند آموزش و پرورش در جامعه ما حاکمیتی است و به عنوان یک پروژه قابل برون سپاری نیست و اگر این معنا را در نظر داشته باشیم این اظهارنظر صحیح است اما واگذاری مدرسه را با رعایت مقوله های حاکمیتی به معنای برون سپاری و خروج آنها از ید حاکمیت نیست. جلب مشارکت مردم باید اوج مطالبه یک حکومت عدالت محور باشد که این سرمایه ها را در جهت آموزش و پرورش صرف کند.

وی افزود: ایده ای که مطرح کردم با اصل ۳۰ قانون اساسی که رایگان بودن آموزش است مغایرت ندارد. نه تنها باید سهم دولت را در این عرصه حفظ کنیم بلکه باید آن را افزایش دهیم. در این میان توزیع این منابع باید از عرضه محوری به مدل تقاضامحوری تغییر کند و خانواده هایی که در دهک های پایین تر اقتصادی هستند مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.

شایان ذکر است دومین کنفرانس سالانه توسعه و عدالت اموزشی با حضور و سخنرانی دکتر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دکتر علی اصغر فانی وزیر آموزش وپرورش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز با حضور اساتید، هنرمندان و معلمان منتخب کشور حضور به مدت دو روز در دانشگاه تهران برگزار شد

 

تاریخ انتشار: ۳ هفته پیش | شناسه مطلب: ۴۱۶۱۲

http://cfu.ac.ir/fa/41612

 

 

 

نوبخت در جمع خبرنگاران خبر داد قرارگرفتن ردیف ویژه برای عدالت آموزشی در بودجه ۹۵ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: برای اولین بار در بودجه سال ۹۵ ردیف ویژه‌ای برای عدالت آموزشی درنظر گرفته شده است.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور در حاشیه دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که در محل دانشگاه تهران برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وجود اینگونه کنفرانس‌ها می‌تواند گامی در جهت عملیاتی شدن عدالت آموزشی بردارد اظهار داشت: اگر وجود این کنفرانس‌ها و ارائه نظرات را شرط لازم برای زمینه‌سازی عدالت آموزشی بدانیم و در کنار آن برنامه‌ریزی‌های مدون را به عنوان شرط کافی رعایت کنیم می‌توانیم به یک نتایج مشخصی برسیم.

 

وی افزود: اعتبارات در نظر گرفته شده برای بخش آموزش حداقل از سال ۹۲ تا امسال بیشترین رشد را داشته و دو برابر رقم مطلقش افزایش یافته اما کافی نیست، لذا در این بین استان‌های مختلف استعدادهای بیشتری را برای پذیرش اعتبارات دارند که باید به آن توجه کرد.

 

سخنگوی دولت تأکید کرد: برای اولین بار در بودجه سال ۹۵ردیف ویژه‌ای برای عدالت آموزشی درنظر گرفته شده است و درماده ۱۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه قرار بر این شده که ۲ درصد از سرجمع اعتبارات برای توازن بخشی بودجه‌ها در استان‌‌های مختلف هزینه شود که در قانون دائم ۳ درصد افزایش یافت.

 

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی کشور درباره مطالبات فرهنگیان نیز اظهار داشت: پرداخت مطالبات بازنشستگان و ترمیم حقوقشان و برای ارتقای دریافتی‌های شاغلین اقداماتی صورت گرفته و در این راستا طرح رتبه‌بندی معلمان اجرایی شد و در بودجه ۹۵ چند ردیف به آن اختصاص پیدا کرد.

 

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه سازمان‌های مردم نهاد چه کمکی می‌توانند به عدالت آموزشی بکنند تصریح کرد: بدون تردید معطوف کردن همه وظایف به دولت اقدام غیرواقع بینانه است چرا که دولت تنها بخشی از امکانات را در اختیار دارد و بخشی از آن در دست سازمان‌های مردم نهاد و سمن‌هاست که با تشریک مساعی با دولت در جهت ارتقای آموزشی می‌توانند دولت را یاری کنند.

 

وی اضافه کرد: اگر ما بتوانیم به محدودیت منابع و بخش غیردولتی و خرید خدمات آموزشی را مورد توجه قرار دهیم و دولت موظف نباشد صرفا به مدارس دولتی هزینه‌ای پرداخت کند و این سرانه را در اختیار مدارس غیردولتی قرار دهد تا دانش آموزان مدارس غیردولتی بطور رایگان تحصیل کنند می‌توان درآینده برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای داشت.

 

معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دراین راستا همواره باید میان دولت و سازمان‌های مردم نهاد تشریک مساعی باشد و در این راستا پرداخت‌ها و ترمیم حقوق فرهنگیان می‌تواند گامی نخست در بسترسازی توسعه عدالت آموزشی باشد.

http://www.snn.ir/detail/News/464987/187

 

 

 

http://fna.ir/C7CEXO

کپی

آدرس مورد نظر کپی شد

صندوق توسعه و عدالت آموزشی رونمایی شد

فانی: تعهد ۸۰۰ میلیاردی خیرین برای ساخت مدارس/ ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال خیرین ۸۰۰ میلیارد تومان تعهد کردند تا مدرسه‌سازی کنند و مشارکت اولیا،‌ دانش‌آموزان،‌ معلمان و نهادهای غیردولتی در مدرسه شامل توسعه مشارکت در آموزش و پرورش است.

 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که در دانشگاه تهران برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: بحث عدالت آموزشی در دو بعد کمی و کیفی تقسیم‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: در بُعد کمی اینکه هیچ دانش‌آموزی بدون مدرسه نماند؛ ما در بحث عدالت کمی در دوره ابتدایی تقریبا به نتیجه رسیده‌ایم و غریب ۹۹ درصد دانش‌اموزان و کودکان در سن ۶ تا ۱۰ و ۱۱ ساله که در سن تحصیل هستند در مدارس حضور دارند.

فانی با اشاره به عدالت کمی آموزشی افزود: در ارتباط با عدالت کمی موفق بوده‌ایم و سالی که گذشت ۱۱۰ مدرسه در کشور با یک دانش‌آموز داشتیم و ۴ هزار و ۸۰۰ مدرسه در سال گذشته با کمتر از ۵ دانش‌آموز بود و تلاش آموزش و پرورش در توسعه کمی و عدالت کمی آموزش و پرورش قابل توجه است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به درصد حضور افراد لازم التعلیم در مدارس کشور، یادآور شد: در دوره ابتدایی ۹۹ درصد، در دوره متوسط اول ۹۴ درصد و در متوسطه دوم بیش از ۸۲ درصد دانش‌آموزان در کلاس درس به سر می‌برند.

وی اضافه کرد: در راستای عدالت کمی برای متوسطه به دلیل اینکه درس‌ها تخصصی‌تر می‌شود و چندین معلم لازم است تا درس بدهند تشکیل کلاس به هر تعداد دانَش‌آموز در هر نقطه کار مشکلی است که در اینجا ما دو روش روستا مرکزی و شبانه‌روزی را به کار می‌بریم.

فانی با بیان اینکه در روستا مرکزی بچه‌ها با سرویس به روستایی می‌روند و در مناطقی که رفت و آمد سخت است به صورت شبانه‌روزی مدارس را اداره می‌کنیم گفت: الان بیش از ۴۰۰ هزار دانش‌آموز داریم که در مدارس شبانه‌‌روزی تحصیل می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مدارس شبانه‌روزی بحث اسکان دانش‌آموزان، خوابگاه،‌ تجهیزات، هزینه‌ها و تغذیه آنها مطرح است افزود: تغذیه بیش از ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در سه نوبت کار پرهزینه‌ای است و دولت در حد توان انجام می‌دهد، اما نیاز به کمک داریم.

وی با بیان اینکه بُعد دوم عدالت، کیفی است گفت: در حال حاضر حدود ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در ۱۰۵ هزار مدرسه درس می‌خوانند و آیا همه موارد از کیفیت لازم برخوردار است که در اینجا از عدالت کیفی نام می‌بریم؛ مانند کیفیت فضای آموزشی، تجهیزات،‌توزیع متناسب منابع و امکانات مدیریت مدرسه، تجربه معلمان، پژوهش‌محوری در مدارس و ارزشیابی از خروجی‌های مدارس که همه در حوزه عدالت کیفی جای می‌گیرد.

فانی تصریح کرد: هم در حوزه کمی و نیز کیفی باید بگوییم توزیع امکانات و کیفیت‌ها یکسان نیست و در مناطق استان‌ها متفاوت است و آیا در بحث کیفیت نیز در همه مدارس از استاندارد لازم برخوردارند که جواب این پرسش خیر است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بحث عدالت کیفی به نظر می‌رسد باید در برنامه ششم توسعه بیش از پیش توجه شود؛ در دولت یازدهم چند سیاست دنبال کرده‌ایم مانند سیاست ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، بحث مدیریت، نیروی انسانی و محتوای انسانی،‌ارزشیابی و منابع مالی که زیر نظامی است که در سند تحول آموزش و پرورش ذکر شده است؛ اگر بخواهیم در آموزش و پرورش تحول و کیفیت ایجاد کنیم مطمئن باشید باید به این ۶ زیر نظام توجه کنیم.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در راستای بهسازی منابع انسانی شروع شده بحث رتبه‌بندی معلمان، ارزیابی شایستگی و مهارت حرفه‌ای آنها و ارتقای کیفیت نیروی انسانی هم در بعد انگیزشی و نیز مهارتی است.

فانی با بیان اینکه سیاست دیگری که دنبال می‌کنیم ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی است گفت: اگر در راس هر یک از ۱۰۵ هزار مدرسه کشور مدیری توانمند با اختیارت لازم قرار گیرد با همین منابع و امکانات ناقص کار بهتر صورت می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سومین سیاست، توسعه مشارکت است افزود: یکی از نمودهای آن همین اجلاس است و اعلام می‌کنم آموزش و پرورش به دلیل گستردگی فعالیت پرمخاطب‌ترین دستگاه کشور بوده و پراهمیت‌ترین ماموریت بر عهده این دستگاه است.

وی یادآور شد: کوچکترین تصمیم این وزارتخانه همه را متاثر می‌کند و وزارت آموزش و پرورش باید همه را درگیر کند و اگر همه درگیر آن شوند آموزش و پرورش به تدریج به کیفیت لازم دست پیدا می‌کند.

فانی با بیان اینکه توسعه مشارکت در آموزش و پرورش سیاست جدی است گفت: امسال خیرین ۸۰۰ میلیارد تومان تعهد کردند تا مدرسه بسازند و مشارکت اولیا،‌ دانش‌آموزان،‌ معلمان و نهادهای غیر دولتی در مدرسه شامل توسعه مشارکت در آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پروش خاطر نشان کرد: تمام امید ما این است که در برنامه ششم عنایتی ویژه به آموزش و پرورش شود و شعار ما در برنامه ششم توسعه عدالت و ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش است.

به گزارش فارس، در این مراسم از صندوق توسعه و عدالت آموزشی که به طور مشترک توسط آموزش و پرورش و مجمع خیرین مدرسه‌ساز ایجاد می‌شود رونمایی شد و سند آن به امضای وزیر آموزش و پرورش و محمدرضا حافظی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز رسید.

انتهای پیام/

 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940908001146

 

 

 

دای فرهنگی _ وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال خیرین ۸۰۰ میلیارد تومان تعهد کردند تا مدرسه‌سازی کنند و مشارکت اولیا،‌ دانش‌آموزان،‌ معلمان و نهادهای غیردولتی در مدرسه شامل توسعه مشارکت در آموزش و پرورش است…

 

به گزارش پایگاه خبری ندای فرهنگی، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که در دانشگاه تهران برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: بحث عدالت آموزشی در دو بعد کمی و کیفی تقسیم‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: در بُعد کمی اینکه هیچ دانش‌آموزی بدون مدرسه نماند؛ ما در بحث عدالت کمی در دوره ابتدایی تقریبا به نتیجه رسیده‌ایم و غریب ۹۹ درصد دانش‌اموزان و کودکان در سن ۶ تا ۱۰ و ۱۱ ساله که در سن تحصیل هستند در مدارس حضور دارند.

فانی با اشاره به عدالت کمی آموزشی افزود: در ارتباط با عدالت کمی موفق بوده‌ایم و سالی که گذشت ۱۱۰ مدرسه در کشور با یک دانش‌آموز داشتیم و ۴ هزار و ۸۰۰ مدرسه در سال گذشته با کمتر از ۵ دانش‌آموز بود و تلاش آموزش و پرورش در توسعه کمی و عدالت کمی آموزش و پرورش قابل توجه است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به درصد حضور افراد لازم التعلیم در مدارس کشور، یادآور شد: در دوره ابتدایی ۹۹ درصد، در دوره متوسط اول ۹۴ درصد و در متوسطه دوم بیش از ۸۲ درصد دانش‌آموزان در کلاس درس به سر می‌برند.

وی اضافه کرد: در راستای عدالت کمی برای متوسطه به دلیل اینکه درس‌ها تخصصی‌تر می‌شود و چندین معلم لازم است تا درس بدهند تشکیل کلاس به هر تعداد دانَش‌آموز در هر نقطه کار مشکلی است که در اینجا ما دو روش روستا مرکزی و شبانه‌روزی را به کار می‌بریم.

فانی با بیان اینکه در روستا مرکزی بچه‌ها با سرویس به روستایی می‌روند و در مناطقی که رفت و آمد سخت است به صورت شبانه‌روزی مدارس را اداره می‌کنیم گفت: الان بیش از ۴۰۰ هزار دانش‌آموز داریم که در مدارس شبانه‌‌روزی تحصیل می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مدارس شبانه‌روزی بحث اسکان دانش‌آموزان، خوابگاه،‌ تجهیزات، هزینه‌ها و تغذیه آنها مطرح است افزود: تغذیه بیش از ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در سه نوبت کار پرهزینه‌ای است و دولت در حد توان انجام می‌دهد، اما نیاز به کمک داریم.

وی با بیان اینکه بُعد دوم عدالت، کیفی است گفت: در حال حاضر حدود ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در ۱۰۵ هزار مدرسه درس می‌خوانند و آیا همه موارد از کیفیت لازم برخوردار است که در اینجا از عدالت کیفی نام می‌بریم؛ مانند کیفیت فضای آموزشی، تجهیزات،‌توزیع متناسب منابع و امکانات مدیریت مدرسه، تجربه معلمان، پژوهش‌محوری در مدارس و ارزشیابی از خروجی‌های مدارس که همه در حوزه عدالت کیفی جای می‌گیرد.

فانی تصریح کرد: هم در حوزه کمی و نیز کیفی باید بگوییم توزیع امکانات و کیفیت‌ها یکسان نیست و در مناطق استان‌ها متفاوت است و آیا در بحث کیفیت نیز در همه مدارس از استاندارد لازم برخوردارند که جواب این پرسش خیر است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بحث عدالت کیفی به نظر می‌رسد باید در برنامه ششم توسعه بیش از پیش توجه شود؛ در دولت یازدهم چند سیاست دنبال کرده‌ایم مانند سیاست ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، بحث مدیریت، نیروی انسانی و محتوای انسانی،‌ارزشیابی و منابع مالی که زیر نظامی است که در سند تحول آموزش و پرورش ذکر شده است؛ اگر بخواهیم در آموزش و پرورش تحول و کیفیت ایجاد کنیم مطمئن باشید باید به این ۶ زیر نظام توجه کنیم.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در راستای بهسازی منابع انسانی شروع شده بحث رتبه‌بندی معلمان، ارزیابی شایستگی و مهارت حرفه‌ای آنها و ارتقای کیفیت نیروی انسانی هم در بعد انگیزشی و نیز مهارتی است.

فانی با بیان اینکه سیاست دیگری که دنبال می‌کنیم ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی است گفت: اگر در راس هر یک از ۱۰۵ هزار مدرسه کشور مدیری توانمند با اختیارت لازم قرار گیرد با همین منابع و امکانات ناقص کار بهتر صورت می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سومین سیاست، توسعه مشارکت است افزود: یکی از نمودهای آن همین اجلاس است و اعلام می‌کنم آموزش و پرورش به دلیل گستردگی فعالیت پرمخاطب‌ترین دستگاه کشور بوده و پراهمیت‌ترین ماموریت بر عهده این دستگاه است.

وی یادآور شد: کوچکترین تصمیم این وزارتخانه همه را متاثر می‌کند و وزارت آموزش و پرورش باید همه را درگیر کند و اگر همه درگیر آن شوند آموزش و پرورش به تدریج به کیفیت لازم دست پیدا می‌کند.

فانی با بیان اینکه توسعه مشارکت در آموزش و پرورش سیاست جدی است گفت: امسال خیرین ۸۰۰ میلیارد تومان تعهد کردند تا مدرسه بسازند و مشارکت اولیا،‌ دانش‌آموزان،‌ معلمان و نهادهای غیر دولتی در مدرسه شامل توسعه مشارکت در آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پروش خاطر نشان کرد: تمام امید ما این است که در برنامه ششم عنایتی ویژه به آموزش و پرورش شود و شعار ما در برنامه ششم توسعه عدالت و ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش است.

به گزارش فارس، در این مراسم از صندوق توسعه و عدالت آموزشی که به طور مشترک توسط آموزش و پرورش و مجمع خیرین مدرسه‌ساز ایجاد می‌شود رونمایی شد و سند آن به امضای وزیر آموزش و پرورش و محمدرضا حافظی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز رسید.

انتهای پیام/

http://nedayefarhangi.ir/?p=3364

 

 

آدرس مورد نظر کپی شد

معاون رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران اعلام کرد

اختصاص ردیفی ویژه عدالت آموزشی در بودجه سال ۹۵

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از اختصاص ردیف بودجه‌ای ویژه عدالت آموزشی در بودجه سال ۹۵ خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور امروز در حاشیه دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران در خصوص عدالت آموزشی اظهار داشت: در بودجه سال ۱۳۹۵ و حداقل از سال ۱۳۹۲ تا امسال اعتبارات آموزشی بیشترین رشد را داشت و نزدیک به دو برابر رقم مطلق آن افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: البته این میزان کافی نیست و باید بین استان‌های مختلف که استعداد بیشتری برای پذیرش این اعتبارات دارند، توزیع اعتبارات را به همین ترتیب انجام دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یادآور شد: برای نخستین بار در بودجه سال ۱۳۹۵ ردیف ویژه‌ای برای عدالت آموزشی در نظر گرفته شد؛ ضمن اینکه در ماده ۱۸۰ قانون برنامه پنجم، قرار شد دو درصد از سرجمع اعتبارات برای توازن‌بخشی بودجه‌ها در استان‌های مختلف هزینه شود که در یک قانون دائم به سه درصد افزایش پیدا کرد.

نوبخت در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص پرداخت مطالبات فرهنگیان افزود: موضوع پرداخت مطالبات بازنشستگان، ترمیم حقوق بازنشستگان و حتی برای ارتقای دریافت‌های شاغلینی که از طریق اجرای رتبه‌بندی کردن فرهنگیان، افزایش حقوق دارند، در بودجه سال ۹۵ در چند ردیف گنجانده شده است.

وی در خصوص نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در عدالت آموزشی تصریح کرد: بدون تردید معطوف کردن همه این‌ها به دولت، اقدامات غیرواقع‌بینانه‌ای است چرا که دولت بخشی از امکانات را در اختیار دارد و بخش دیگر آن در مردم متشکل است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند به دولت کمک کنند و با هماهنگی و تشریک مساعی با دولت نسبت به ارتقای شاخص‌های آموزشی کمک کنند.

نوبخت با بیان اینکه اگر بتوانیم با محدودیت منابع و با استفاده از بخش غیردولتی توزیع بیشتری از امکانات آموزشی داشته باشیم مناسب است‌، گفت: البته این خرید خدمت آموزشی به این ترتیب است که دانش‌آموزان همچنان رایگان درس بخوانند منتهی دولت موظف نباشد این پول را صرفاً‌ به مدارس دولتی بدهد بلکه آن را در اختیار مدارس غیردولتی هم قرار دهد و در مدارس غیردولتی دانش‌آموزان بتوانند به صورت رایگان تحصیل کنند اما رقابت بین آنها باشد، قطعا نوع مناسبی از تشریک مساعی بین دولت و مردم خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص اینکه خبر خوشی در جهت حمایت توسعه و عدالت آموزشی خواهید داشت، خاطر نشان کرد: ردیفی خاص برای این امر در بودجه سال ۹۵ در نظر گرفته شده و همچنین توزیعی که از ماده ۱۸۰ با شاخص اعتبارات آموزشی برای عدالت آموزشی هزینه خواهد شد و نیز پرداخت‌ها و ترمیم حقوق‌های که در بودجه سال ۹۵ برای فرهنگیان و بازنشستگان دیده شد می‌تواند گام نخستین در راستای بسترسازی عدالت آموزشی باشد.

انتهای پیام/

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940907000582

 

 

معاون مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور: اگر از اتباع افغانستانی شهریه‌ مدارس دریافت نشود، خانواده‌های ایرانی معترض می‌شوند
شناسه خبر: ۹۲۹۷۸۴ سرویس: اجتماعی

۰۸ آذر ۱۳۹۴ – ۱۰:۲۹

 

معاون مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با اشاره به اینکه ایران در بحث آموزش و بهداشت خدمات شایسته‌ای را به اتباع افغانستانی‌ها ارائه کرده است، گفت: اگر از اتباع افغانستانی شهریه‌ مدارس دریافت نشود، خانواده‌های ایرانی معترض می‌شوند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجهالاسلام محمدعلی صالحی در پنل الزامات تحقق فرمان رهبر انقلاب درباره توسعه عدالت آموزشی کودکان مهاجر که در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: ایران در بحث آموزش، بهداشت و امنیت خدمات شایسته‌ای را به مهاجران افغانستانی ارائه کرده است.

وی افزود: طبق آمار وزارت آموزش و پرورش درسال تحصیلی گذشته ۳۴۰ دانش‌آموز افغانستانی در مدارس ایران تحصیل می‌کردند و با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب امسال ۴۸ هزار نفر از دانش‌آموزان افغانستانی غیرمجاز در مدارس ثبت نام شدند. همچنین ۴۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی از اتباع خارجی داریم.

معاون مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: طبق دستور رهبر معظم انقلاب تمام اتباع باید آموزش ببینند. در این زمینه دو نظر در کشور وجود دارد. نظر نخست می‌گوید اگر به افراد غیرمجاز خدمات بدهیم باعث می‌شود غیرمجازهای جدیدی وارد کشور شوند و این موضوع رونق گسترش قاچاق انسان را منجر می‌شود. همچنین مخالفان معتقدند ایران تا اندازه‌ای گنجایش دارد. هم اکنون بسیاری از شهروندان ایرانی بیکار هستند و این موضوع منجر به تضارب ایرانیان بیکار و کارگران افغانستانی شده است.

صالحی ادامه داد: کشورهای اروپایی که مهاجران را پذیرش می‌کنند مورد حمایت سازمان‌های بین المللی قرار می‌‌گیرند. هم اکنون اروپایی‌ها مهاجران خود را در کمپ نگهداری می‌کنند و سازمان‌های بین الملل بخشی از هزینه‌های آنها را تأمین می‌کنند.

وی عنوان کرد: ما معتقدیم اتباع افغانستانی که در ایران حضور دارند باید از آموزش بهره مند شوند به همین دلیل است که در سال گذشته آموزش و پرورش حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه کرده است. موضوع دیگری که مورد اعتراض اتباع افغانستانی قرار می‌گیرد بحث شهریه مدارس است باید توجه داشت هم اکنون مدارس دولتی از خانواده‌های ایرانی نیز شهریه می‌گیرند بنده برای تحصیل فرزندم در دوره متوسطه ۵۰۰ هزار تومان به مدرسه دولتی کمک کرده‌ام.

معاون مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور افزود: اگر از اتباع افغانستانی شهریه‌ای دریافت نشود، خانواده‌های ایرانی معترض می‌شوند که چرا از آنها پول دریافت می‌شود. همچنین تعیین یک شهریه ثابت از سوی دولت باعث می‌شود تا مدارس نتوانند به دلخواه خود شهریه‌های مختلفی را از دانش آموزان افغانستانی دریافت کنند.

صالحی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که از سوی اتباع افغانستانی مطرح می‌شود مسئله تکمیل ظرفیت مدارس دولتی و عدم ثبت نام از آنهاست، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش اعلام کرده است اگر ظرفیت مدارس دولتی تکمیل شود حتی می‌تواند مدارس را در سه شیفت دایر کند بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

انتهای پیام/

R1014132/P1014143

http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/09/08/929784/%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%AF%D8%B1%DB%8C

 

 

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور مطرح کرد ترک مدرسه به دلیل فقر اقتصادی خانواده
شناسه خبر: ۹۲۹۰۶۷ سرویس: اجتماعی

۰۷ آذر ۱۳۹۴ – ۱۳:۱۰

 

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی از خانواده‌‌ها به دلیل فقر مالی اجازه نمی‌دهند فرزندانشان به مدرسه بروند، گفت: معلم برای تدریس باید انگیزه کافی داشته باشد و احساس ظلم و بی‌عدالتی نکند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت امروز در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: بنده امروز روز پرکار ی را در سازمان داشتم و قرار است بودجه سال ۹۵ فردا در هیئت وزیران به رای‌گیری گذاشته شود. قبل از آمدن به این کنفرانس با وزیر امور اقتصاد و دارایی تماس گرفتم تا در خصوص رقم مالیاتی که در نظر گرفته‌ایم، اطمینان حاصل کنم و در جلسه هیئت وزیران فردا مخالفتی با این موضوع صورت نگیرد و نگویند این میزان زیاد است.

وی افزود: هم اکنون با رکود اقتصادی مواجهیم در حالی که نگاه‌های زیادی انتظار می‌کشند تا کمبودها را جبران کنیم؛ هم اکنون اگر یک دانش‌آموز در کپر درس بخواند برای ما جای تاسف دارد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: در کشورهای توسعه یافته ۳ شاخص اقتصاد، آموزش و سلامت مطرح است. در کشور اعتبارات حوزه آموزش از سال ۹۲ تا ۹۴ نزدیک دو برابر شد و اعتبار دانشگاه‌های مناطق محروم ۹۶ درصد افزایش یافت.

نوبخت عنوان کرد: در بودجه سال ۹۵ و برنامه ششم توسعه نگاهمان را نسبت به اعداد و ارقام و اختصاص بودجه برای رفع محرومیت‌ها تغییر خواهیم داد و تلاش می‌کنیم تا عدالت آموزشی توسعه یابد؛ فرصت ثبت‌نام در مدارس باید برای تمام دانش‌آموزان فراهم شود. در برخی مناطق امکانات لازم وجود دارد اما دانش‌آموزان آمادگی ثبت‌نام ندارند و این موضوع حکایت از وضع اقتصادی نامناسب خانواده‌ها دارد.

* فقر مالی منجر شده تا خانواده‌ها اجازه تحصیل به فرزندانشان ندهند

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ادامه داد: تعداد زیادی از مدارس در کشور هستند که با ۴ یا ۵ دانش‌آموز اداره می‌شوند و خانواده‌ها به دلیل فقر مالی اجازه نمی‌دهند که فرزندانشان به مدارس بروند.

نوبخت گفت: معلم برای تدریس باید انگیزه کافی داشته باشد. زمانی که معلم احساس نابرابری در پرداخت می‌کند این حس باعث می‌شود تا نتواند با کیفیت کار کند. در حقیقت معلم نباید احساس ظلم و بی‌عدالتی کند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون یک معلم با خود می‌‌گوید چرا نوع نظام اداری و پرداخت‌ها به گونه‌ای است که به او توجه نمی‌شود، اظهار داشت: برای رفع این تبعیض‌ها رتبه‌بندی معلمان را اجرا کردیم و هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۴ و ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۵ به نظام آموزش و پرورش برای اجرای طرح ربته‌بندی تزریق می‌شود تا معلم احساس امنیت کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تصریح کرد: محصول نظام آموزشی باید نوع‌آوری باشد و امروز سواد صرفا به (بابا آب داد) خلاصه نمی‌شود.

نوبخت عنوان کرد: بنده در شرایطی هستم که یک روز وزیر بهداشت آمده و ضرورت سلامت جامعه می‌‌گوید، پس از او وزیر راه می‌آید و از وجود راه‌های ناتمام در کشور سخن می‌گوید، پس از او وزیر علوم می‌آید و از اهمیت دانشگاه‌ها می‌گوید در چنین شرایطی تا پایان روز بر بنده که از محدودیت منابع آگاه هستم چه می‌گذرد.

وی ادامه داد: هم اکنون کل امکان فروش نفت برای کشور حدود یک میلیون بشکه است و با تلاش سرداران دیپلماسی خارجی و شکستن تحریم‌های ظالمانه امروز می‌توانیم بر منابع فروش نفت گذشته که در هر حصر بود دست پیدا کنیم.

نوبخت گفت: بیش از یک میلیون نفر از بازنشستگان در کشور هستند که زیر یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند که آنها نیز جزو اولویت‌های ما هستند.

انتهای پیام/

R1014132/P1014142

http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/09/07/929067/%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D9%81%D9%82%D8%B1-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87

 

بیداری اسلامی
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش: مدارس از کیفیت فاصله گرفته‌اند
شناسه خبر: ۹۲۹۰۳۵ سرویس: اجتماعی

۰۷ آذر ۱۳۹۴ – ۱۲:۲۹

 

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هم‌اکنون مدارس در بحث کیفیت آموزش مشکل دارند، گفت: پیشرفت ما در بیمه تکمیلی فرهنگیان به موازات طرح تحول سلامت خواهد بود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیدمحمد بطحایی در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هم‌اکنون بین مناطق برخوردار و کم‌برخوردار به لحاظ فضا، تجهیزات و نیروی انسانی در مدارس با مشکل مواجه هستیم. به گونه‌ای که در برخی مناطق سطح امکانات بالا و در برخی مناطق پایین است.

وی افزود: در سطح کمی، با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای دسترسی دانش‌آموزان به مدارس، عدالت آموزشی روبه افزایش است اما سرعت آن کند است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: مهم‌تر از عدالت کمّی، موضوع عدالت کیفی است؛ هم‌اکنون در زمینه کیفیت آموزش در مدارس مشکل داریم و در همین شهر تهران بین مناطق مختلف تفاوت‌هایی در کیفیت مدارس وجود دارد به همین دلیل است که در جهت افزایش کیفیت تلاش می‌کنیم.

بطحایی بیان کرد: فضای غالب کشور در بخش آموزش و پرورش توجه به عدالت و افزایش کیفیت است و تلاش می‌کنیم تا در برنامه ششم توسعه از طریق اقدامات مختلف در این زمینه حرکت کنیم چرا که مدارس امروز در حال فاصله گرفتن از کیفیت هستند و نمی‌توانند آموزش‌های با کیفیتی را که مدنظر خانواده‌ها است به دانش‌آموزان ارائه کنند.

وی در خصوص سرانه مدارس عنوان کرد: پیش‌بینی ما این است که تا در برنامه ششم توسعه در بحث سرانه مدارس به مرحله‌ای برسیم که مدیران دیگران نگران تامین هزینه‌های ضروری مدرسه نباشند و فارغ از دل‌نگرانی‌ها به مسائل اصلی آموزش و پرورش بپردازند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص بیمه تکمیلی فرهنگیان گفت: در بحث بیمه تکمیلی مشکلات کمتر شده است و روش‌هایی را به موازات آن پیش می‌بریم. به عنوان مثال با مراکز خاصی قرارداد بسته‌ایم و حتی تلاش می‌کنیم تا فرانشیز را از محل بیمه تکمیلی پرداخت کنیم تا فرهنگیان مجبور به پرداخت فرانشیز نباشند.

بطحایی بیان کرد: پیشرفت ما در بیمه تکمیلی به موازات طرح تحول سلامت خواهد بود. این طرح به دنبال آن است تا ارائه خدمات را به حدی برساند که دیگر دستگاه‌ها از ارائه بیمه تکمیلی بی‌نیاز باشند.

انتهای پیام/

R1014132/P1014142

http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/09/07/929035/%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D8%A7%D8%B5%D9%84%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF

 

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران: از هر ۱۰ کودک سیستانی یک نفر بی‌سواد است
شناسه خبر: ۹۲۹۸۲۸ سرویس: اجتماعی

۰۸ آذر ۱۳۹۴ – ۱۱:۲۳

 

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه در دو دهک اول جامعه که کم درآمد هستند و ۳۴ درصد سرپرستان خانوار بی‌سواد هستند، گفت: در استان سیستان و بلوچستان از هر ۱۰ کودک یک نفر بی‌سواد است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا زاهدیان در پنل طراحی و انتشار عمومی دایره المعارف آماری پیشرو در جهت توسعه عدالت اجتماعی که در دومین کنفرانس توسعه و عدالت اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: آمارهای خوبی در حوزه آموزش ارائه می‌شود اما این آمارها به اندازه کافی تحلیل نمی‌شوند. مرکز آمار وظیفه ارائه آمار را برعهده دارد و نمی‌تواند وارد تحلیل آنها شود.

وی افزود: براساس سرشماری سال ۸۵ نرخ بی‌سوادی در کشور ۱۵.۴ درصد بود که این رقم درسال ۹۰ به ۱۴.۴ درصد رسید. همچنین نرخ بی‌سوادی در شهر تهران درسال ۸۵، ۸.۷ درصد بود که درسال ۹۰به ۸.۴ درصد رسید و در استان سیستان و بلوچستان به عنوان بالاترین نرخ بی‌سوادی از ۳۲ درصد در سال ۸۵ به ۲۷ درصد درسال ۹۰ رسید.

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران ادامه داد: ۸ درصد بی‌سوادی در استان تهران عدد بزرگی است و شاید تعداد بی‌سوادان از استان سیستان و بلوستان بیشتر باشد البته اگر این موضوع تحلیل شود شاید دلیل آن مهاجرت بی سوادان به شهر تهران باشد.

زاهدیان افزود: در گروه سنی ۶تا۹ سال نرخ بی‌سوادی از ۷.۹ درصد درسال ۸۵ به ۵.۳ درصد رسیده است و در استان سیستان و بلوچستان از هر ۱۰ کودک یک نفر بی سواد است.

وی در خصوص تفاوت نرخ بازمانده از تحصیل میان زنان و مردان در گروه سنی ۶تا۹ سال، گفت: درسال ۸۵ در کل کشور ۴ درصد از گروه سنی ۶تا۹ سال بی‌سواد بودند که این رقم درسال ۹۰ به سه درصد رسید و در استان‌هایی مانند خراسان، سمنان و گلستان دختران کمتر بی‌سواد هستند. در تمام استان‌های کشور شکاف بین زن و مرد به لحاظ سطح تحصیلات دانشگاهی کاهش یافته است.

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه در کشورما هنوز علم ثروت می‌آورد، بیان کرد: برای فقرزدایی باید بر روی آموزش سرمایه‌گذاری کرد. در بررسی سطح تحصیلات بر سطح درآمد خانوارهای مناطق شهری متوجه شدیم در دو دهک اول جامعه که درآمد پایینی دارند ۳۴ درصد سرپرستان خانوار بی‌سواد هستند و در دهک دهم جامعه که درآمد بالایی دارند ۵ درصد سرپرستان خانوار بی‌سواد هستند.

زاهدیان با تأکید بر اینکه ایرانیان باید شناسنامه آموزش داشته باشند، افزود: اگر در سرشماری سال ۹۵ آموزش و پرورش اطلاعات ثبت‌نامی دانش‌آموزان را در اختیار ما قرار دهد و آن را به اطلاعات بدست آمده از خانواده‌ها وصل کنیم به دنیایی از اطلاعات و داده‌ها دست می‌یابیم.

انتهای پیام/

R1014132/P1014143

http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/09/08/929828/%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D8%B1-10-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%81%D8%B1-%D8%A8%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

 

 

 

 

کد خبر: ۱۰۱۸۵۵تاریخ: ۱۳۹۴/۹/۸ ۰۰:۰۰

نوبخت در کنفرانس دانشگاه تهران اعلام کرد

اختصاص بودجه ویژه برای عدالت آموزشی

 

نیم نگاه

نوبخت: می دانم بودجه آموزش و پرورش کفاف نمیدهد و هنوز هم خبر میرسد که در کشور مدارس کپرنشین وجود دارد.
مطالبات بازنشستگان، فرهنگیان و همچنین پرداخت حقوق بازنشستگان و حتی ارتقای دریافتیهای شاغلان از طریق اجرای رتبهبندی در دست اجراست.
وضعیت قبل و بعد از پرداخت یارانه نقدی خانوادههایی که در دودهک پایین درآمدی هستند بررسی و مشخص شد تنها ۸۵۰ تومان به سمت آموزش رفته است.
پس از رکود اقتصادی سال ۹۰، خانوادههایی مخارج آموزشیشان را کنار گذاشتهاند و به آن به چشم مخارج لوکس نگاه کردهاند.

کارشناسان اجتماعی معتقدند که معضل کودکان محروم از تحصیل، واقعیت غیر قابل انکار جامعه است. با این حال آمار دقیقی از کودکان خارج از چرخه تحصیل در جامعه وجود ندارد. همین موضوع موجب شد تا بسیاری از کارشناسان اجتماعی با همکاری انجمنهای غیر دولتی بزرگترین گردهمایی ایرانی حامیان توسعه و عدالت آموزشی را دیروز در دانشگاه تهران برگزار کنند. برگزار کنندگان این همایش اعلام کردند مصمم هستند کودکانی که درس و مدرسه را به هزاران علت رها کردهاند و در خیابانهای این شهر بساط پهن کردهاند، به مدرسه بکشانند. آنها خواستند به مسئولان یادآور شوند هنوز هم در این کشور دانش آموزانی هستند که در مدارسی درس میخوانند که نه دیوار دارد و نه سقف و نه حتی نیمکتی که روی آن بنشینند.موضوعی که محمد نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز بر آن تأکید کرد و گفت: «حتی اگر یک مدرسه کپری در کشور وجود داشته باشد برایم جای شرم دارد. نظام جمهوری اسلامی ایران برای حل و رفع محرومیتها و مظلومیتها شکل گرفته است و حالا به عنوان یک مسئول این کشور شرمنده دانش آموزانی هستم که با کمترین امکانات در این کشور درس میخوانند.» رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور همچنین در این همایش از اختصاص ردیف ویژه برای عدالت آموزشی در بودجه سال ۹۵ برای نخستین بار خبر داد.او تأکید کرد: «اعتبارات آموزش در سالهای ٩٢ تا ٩۴ نزدیک به ٢ برابر شده و اعتبارات دانشگاههای مناطق محروم در این مدت از ۳۷۰ میلیارد تومان به ۷۳۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. البته بخوبی میدانم این بودجه کفاف نمیدهد و هنوز هم خبر میرسد که در کشور مدارس کپرنشین وجود دارد. دولت با محدودیت منابع مواجه است و روزی نمیشود که وزیری برای اعتبارات بیشتر تماس نگیرد. وزیر بهداشت از مشکلات بخش سلامت میگوید،وزیر شهرسازی از راههایی میگوید که برای مردم خطرساز شده،وزیر آموزش عالی از کمبود بودجه دانشگاهها میگوید و ما ماندهایم و اندک بودجهای که نمیدانیم چه کنیم. با این حال میتوانیم با استفاده از بخش غیردولتی، عدالت آموزشی را محقق کنیم. البته خرید خدمات آموزشی بدین ترتیب است که دانشآموزان رایگان تحصیل کنند ولی دولت موظف نباشد این پول را صرفاً به مدارس دولتی بدهد و باید سرانه را در اختیار مدارس غیردولتی نیز قرار داد تا دانشآموزان بتوانند در مدارس غیردولتی رایگان درس بخوانند و این نوع مناسبی از مشارکت بخش غیردولتی است.»
عدالت آموزشی در تهران هم وجود ندارد
مسئولان آموزش و پرورش هم بر این باورند که عدالت آموزشی در کشور وجود ندارد و در برخی مناطق امکانات آموزشی بالاتر و در منطقهای امکانات آموزشی پایین تر است. این را معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: «متأسفانه با وجود تلاشهایی که انجام شده و شاخصهایی که نشان میدهد دسترسی دانش آموزان به فرصتهای آموزشی رو به افزایش است، سرعت این پیشرفت کم است و باید تلاش جدی تری در این زمینه صورت پذیرد. اگر در گذشته دانش آموزانی داشتیم که در برخی مناطق امکان ادامه تحصیل را نداشتند امروز دانش آموزان بسیاری داریم که تحصیل میکنند، اما کیفیت تحصیل در آنها بالا نیست. در همین تهران کیفیت آموزش در مناطق مختلف متفاوت است.» محمد بطحایی با اشاره به اینکه با هدف گذاری مثبت در برنامه ششم توسعه اقدامهای خوبی در سالهای آینده در زمینه توسعه عدالت آموزشی انجام میشود درباره سرانه مدارس در سال ۹۵ گفت: «پیشبینی ما در برنامه ششم توسعه برای سرانه مدارس دست یافتن به مرتبهای است که مدیران ما دیگر دغدغه تأمین هزینههای ضروری مدرسه را نداشته باشند.»
مخارج آموزشی برای برخی خانوادهها خدمتی لوکس است
تأثیر تحصیلات بردرآمد، مورد سنجش برخی از کارشناسان قرار گرفت که دادههای آن نشان میدهد تأثیر افزایش درآمد در مقاطع ابتدایی و متوسطه در سیستان و بلوچستان ۵/۲ درصد و در تهران ۵/۷ درصد بوده است. این موضوعی بود که میثم هاشم خانی دبیر دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی به آن اشاره کرد و گفت: «بر اساس این تحقیقات، سهم هردانش آموز در مدارس دولتی ماهانه ۲ هزار و۳۰۰ تومان است، بخش عمدهای از بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و تأمین تجهیزات میشود. این درحالی است که این سهم از سال ۸۰ کاهش یافته است و باید گفت اکنون آموزش و پرورش از یک نهاد سیاستگذار به یک نهاد حسابدار تبدیل شده است.» هاشم خانی به پژوهشی که درباره ارتباط پرداخت یارانه نقدی با آموزش خانوادهها انجام شده اشاره کردو گفت: «وضعیت قبل و بعد از پرداخت یارانه نقدی خانوادههایی را که در دودهک پایین درآمدی هستند بررسی کردیم و مشخص شد تنها ۸۵۰ تومان برای آموزش صرف شده است. پس از رکود اقتصادی سال ۹۰، خانوادهها مخارج آموزشی شان را کنار گذاشتهاند و به آن به چشم مخارج لوکس نگاه کردهاند.»
وعده نوبخت برای فرهنگیان
نوبخت همچنین در حاشیه دومین همایش توسعه و عدالت آموزشی وعدههای خوشی هم برای فرهنگیان داشت. او در پاسخ به پرسشی درباره زمان پرداخت مطالبات فرهنگیان گفت: «مطالبات بازنشستگان، فرهنگیان و همچنین پرداخت حقوق بازنشستگان و حتی ارتقای دریافتیهای شاغلان از طریق اجرای رتبهبندی در دست اجراست و در بودجه ۹۵ نیز در چند ردیف گنجانده شده است.»

 

 

http://iran-newspaper.com/Newspaper/BlockPrint/101855