انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

چین، کارخانه دنیا

نشنال جئوکرافی ترجمه سعیده بوغیری

کافیست به دنبال یافتن یک قهوه ساز یا چند شمع برای تزیین کیک تولد باشید که ساخت چین نباشد. در این هنگام با چیزی روبرو خواهید شد که تولیدکنندگان آمریکایی آن را “قیمت چینی” می نامند: کالاها به قدری ارزان در چین تولید می شوند که این کشور بازار بسیاری چیزها را قبضه کرده. از نظر آمریکایی ها دلیل از میان رفتن بخش بزرگی از شغل های کارخانه ای، توزیع فراوان کالا در فروشگاه های بزرگ والمارت(Walmart)است. وعصبانیت از عروسک های باربی سرب آلوده و غذاهای لذیذ آلوده، ترسی بر جامعه حاکم کرده است. کالاها مرتب می آیند و ایالت گوانگ دونگ (Guangdong) چین را به قبله تولید دنیا تبدیل می کنند. به ازای هر کانتینر ترابری آورنده مواد اولیه به بندر گوانگ دونگ، نه کانتینر پر از کالا از آن صادر می شوند.

درصد چترهای ساخت چین در تمام دنیا: ۷۰

درصد دکمه های ساخت چین در تمام دنیا: ۶۰

درصد کفش های آمریکایی ساخت چین: ۷۲

درصد لوازم آشپزخانه آمریکایی ساخت چین: ۵۰

درصد کاج های مصنوعی کریسمس آمریکایی ساخت چین:۸۵

درصد اسباب بازی های آمریکایی ساخت چین: ۸۰

درصد کالاهای چینی صادرشده به ایالات متحده که در قفسه های والمارت می مانند: ۹

درصد اسباب بازی های ناسالم فراخوانده شده در آمریکا در سال ۲۰۰۷ که ساخت چین بودند: ۱۰۰

شمار ماه هایی که یک چینی باید کار کند تا پول یک دست اسباب بازی از نوع آمار پیش را دربیاورد: ۶

جنون خودرو

چین هنوز در گیجی نخستین روزهای ماجرای عشقی خود با اتومبیل ها به سر می برد- سرانه خودروهای موجود در این کشور برابر سرانه ایالات متحده در سال ۱۹۱۵ است، اما این رقم در حال افزایش است: چین به تازگی ژاپن، دومین بازار خودروی دنیا پس از ایالات متحده را پشت سر گذاشته. حتی فرهنگ استفاده از خودرو با باشگاه های به شدت مردمی اتومبیلرانی، “تعطیلات با اتومبیل شخصی” و صرف غذا در هنگام رانندگی، زندگی روزانه را دگرگون کرده، حال اگر سخنی از راه بندان ها و دودهای محرک چشم به میان نیاوریم.

شمار اتومبیل های شخصی در چین:۱۱۵۰۰۰۰۰

شمار اتومبیل هایی که هر روز به جاده های بیجینگ (Pékin)افزوده می شوند:۱۰۰۰

شمار دارندگان خودروی شخصی در هر ۱۰۰۰ نفر ساکن چین:۹

در ایالات متحده: ۴۵۰

میانگین شمار دوچرخه های موجود در هر خانواده چینی: ۱

سالی که چین پیش بینی کرده شمار خودروهای خود را تا آن سال به رقمی بیش از رقم کنونی خودرو در ایالات متحده برساند: ۲۰۲۵

درصد افراد دارای گواهینامه در چین که تا سه سال پیش رانندگی نمی دانستند: ۳۷

شمار تصادفات منجر به فوت در چین در هر ۱۰۰۰۰۰ خودرو بالاتر از آمریکاست: ۵/۴

رتبه چین در میان دارندگان داغ ترین بازارهای رولز رویس :۱

بهای ارزان ترین بلیت رولز رویس فروخته شده در چین: ۳۹۷۰۰۰ دلار آمریکا

درصد دارندگان زیر نظر گرفته شده خودرو در چین که به دلیل تصادف مجبور به پرداخت جریمه شده اند: ۹۶

چین بالاترین شمار کاربران اینترنتی جهان -۲۲۰ میلیون- را در خود جای داده و با این رقم ایالات متحده را نیز پشت سر گذاشته است. مقامات تعداد ۱۷۱ واژه متعلق به فرهنگ مردمی (pop culture phrases)را به دامنه زبان ملی چین افزوده اند ۳۱ درصد چینی های ۱۶ سال به بالا خود را افرادی مذهبی می دانند، این به میزان چهار برابر نرخ تخمینی یک دهه قبل است. شمار تلفن های همراه در چین از ۸۷ میلیون در سال ۲۰۰۰ به ۴۳۲ میلیون در وضعیت کنونی رسیده است. ۳۲ درصد چینی ها می گویند اینترنت، زندگی جنسی آنان را گسترش داده. این میزان در ایالات متحده ۱۱ درصد است.
انتظار می رود چین به عنوان کشور دارای گسترده ترین اقتصاد دنیا در ده سال آینده ایالات متحده را پشت سر بگذارد. چین دارای بالاترین شمار مرگ و میر سالیانه به دلیل آلودگی هواست. درآمد شهری این کشور بیش از سه برابر درآمد مناطق روستایی آن است که این بالاترین اختلاف سطح از زمان آغاز اصلاحات سال ۱۹۷۸ این کشور به شمار می رود. یک چهارم ساکنان بیجینگ از کشور مهاجرت می کنند. ۶۷ درصد میلیونرهای مورد مطالعه می گویند سلامت خود را فدای درآمد کرده اند.
سیاست تک فرزندی چین، نسلی از کودکان تنها به وجود آورده که شمار آنان به ۹۰ میلیون می رسد. نسبت نوزادان این کشور ۱۱۹ پسر به ۱۰۰ دختر است. به این ترتیب شمار مردان مجرد- که اصطلاحا شاخه های بی بر خوانده می شوند- تا سال ۲۰۲۰ حدود ۳۰ میلیون نفر پیش بینی می شود. ۴۵ درصد زنان چینی مورد مطالعه می گویند نمی خواهند کار خود را به خاطر ازدواج کنار بگذارند. سه دهم خانواده های چینی با پدرومادربزرگ های خود زندگی می کنند. در بیجینگ (Pékin)سیاستی به نام سیاست یک-سگ وجود دارد که نگهداری حیوانات بلندتر از ۱۴ اینچ – ۵۶/۳۵ سانتی متر- را ممنوع می کند.

منبع: مجله نشنال ژئوگرافیک، ویژه نامه چین: National Geographic May 2008