انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

پنج روند برتر تکنولوژی پایدار در سال ۲۰۱۵ گاردین

از یک برج دود‌آلود به یک تصفیه کننده آب مقرون به صرفه؛ ما ایده‌های جسورانه‌ای را در سال ۲۰۱۵ برای حل برخی از پیچیده‌ترین مشکلات زیست محیطی دیده‌ایم. این ۵ داستان برخی از تکنولوژی هایی را به طور برجسته [نشان می دهد] که به قصد پیشبرد پایداری، توسط شرکت‌ها یا مصرف کنندگان تلاش شده است.

عکس یک

از یک برج دود‌آلود به یک تصفیه کننده آب مقرون به صرفه؛ ما ایده‌های جسورانه‌ای را در سال ۲۰۱۵ برای حل برخی از پیچیده‌ترین مشکلات زیست محیطی دیده‌ایم. این ۵ داستان برخی از تکنولوژی هایی را به طور برجسته [نشان می دهد] که به قصد پیشبرد پایداری، توسط شرکت‌ها یا مصرف کنندگان تلاش شده است.

برجی برای زدودن دود

عکس دو

دن رزه‌گارد هنرمند و پژوهشگر نانوذرات باب اورسم، برجی ۲۳ فوتی [حدوداً ۷ متری] برای شهر روتردام هلند طراحی و تعبیه کرده‌اند که هوا را می‌مکد و آلودگی‌هایش را تصفیه کرده و هوای پاکیزه را به بیرون برمی‌گرداند. امید این دو آن است که ایده‌شان به شهرهایی مانند پکن در مبارزه با دود کمک کند. اورسم می‌گوید: “ما این برج را در پارکینگ اتومبیل‌ها در هلند تعبیه کردیم. [این برج] هوای اطراف و داخل را می‌مکد و تصفیه می‌کند. هوای اطراف پارکینگ ۷۰ درصد پاکیزه‌تر است”.

تولید انرژی با توربین‌های بادی بدون پره

عکس سه

[شرکت] اسپانیایی ورتکس بلیدلس، در حال توسعه توربینی است که می‌گوید صدای کمتری داشته و برای پرندگان بی‌ضررتر خواهد بود. این توربین استوانه‌ای با ارتعاش ناشی از باد، برق تولید می‌کند. سپس این مولد انرژی جنبشی حاصل را به برق بدل می‌کند. دیوید سوریول یکی از بنیانگذاران این کمپانی می‌گوید: “توربین‌های بادی در حال حاضر سروصدای زیادی [حتی]در حیات خلوت [خانه‌ها] برای ساکنان ایجاد می‌کند، ما می‌خواهیم قدرت مولد بادی برق خانه‌ها را شبیه انرژی خورشید[بی‌سروصدا و راحت] کنیم”.

خانه‌ای که انرژی نیروگاه را دوبرابر می‌کند

عکس چهار

خانه‌های امروزی تمایل دارند تا انرژی الکتریکی خود را از نیروگاه‌های سوخت‌ فسیلی‌ای به دست آورند که از آن‌ها کیلومترها دور هستند. در آینده خانه‌ها می‌توانند انرژی پاکی را در حالی خودشان تولید کنند که آن را کمتر هم مصرف می‌کنند. این ایده‌ای است که نمونه اولیه آن در چندین خانه در آمریکا، استرالیا و اروپا برای نشان دادن و آزمایش فناوری [گفته شده] ساخته شده و می‌تواند وابستگی ما را به سوخت‌های فسیلی کاهش دهد. فناوری‌های ویژه در آن خانه‌ها، عبارت است از صفحه‌های خورشیدی برای تولید برق، پنجره‌های ضخیم و دیوار‌هایی برای عایق‌کاری بهتر، سنسورها و نرم‌افزارهایی برای برنامه‌‌های اتوماتیک روشنایی، خنک کننده یا گرم‌کننده در طول شبانه‌روز و بسته‌های باتری ذخیره انرژی خورشیدی برای استفاده از برق در شب.

طراحی گیرنده‌های کربن

عکس پنج

کاهش سطح دی‌اکسید کربن، (یکی از گازهای گل‌خانه‌ای) در مبارزه برای تغییر آب و هوا بسیار حیاتی است. محصولی تازه در حال توسعه شیوه‌هایی است که گازهای گل‌خانه‌ای را از هوا گرفته و آن را به شرکت‌هایی می‌فروشد که از آن برای تولید چیزهایی مانند سوخت‌های دیزلی استفاده می‌کنند. دانشمندان به طور فزاینده‌ای متقاعد شده‌اند که “ما به سیستم‌های دفع در مقیاس بزرگ‌تری در مبارزه برای تغییرات آب و هوایی نیازمندیم”. نواه دیچ بنیان‌گذار مرکز غیرانتفاعی دفع کربن می‌گوید:” من به خاطر گرفتن [گازهای گلخانه‌ای] به طور مستقیم از هوا خوشحالم. این فناوری می‌تواند در افزودن به پرونده [چنین کارهایی] واقعاً مهم باشد”.

فیلتری که آب سمی را پاکیزه می‌کند

عکس شش

یک نوجوان تگزاسی، پری آلاگاپن، جایزه سوئدی طراحی فناوری آب به خاطر فیلتری را در آگوست گذشته از آن خود کرد که تخمین می‌زند ارزشش برای ساخت ۲۰ دلار باشد. این فیلتر با نانو لوله گرافن ساخته شده و می‌تواند۹۹ درصد فلزات سنگین موجود در آب را از بین ببرد. همچنین می‌تواند به طور خاصی در تمیزکردن رودخانه‌های آلوده به پسماند فلزات از کارخانه‌های الکترونیکی که در آسیا هستند، مفید باشد. این فیلتر می‌تواند پس از یک بار شستشو با ترکیبی از سرکه برای از بین بردن فلزاتی استفاده ‌شود که پس از آن می‌تواند برای تولید محصولاتی مانند تلفن همراه به فروش ‌رسد. آلاگاپن می‌گوید:”من زمانی به تصفیه آب علاقمند شدم که پدربزرگ و مادربزرگم را در هند ملاقات کردم و با چشمان خودم دیدم که چطور زباله‌های الکترونیکی به شدت محیط زیست را آلوده می‌کنند”.

نویسنده: اولیسیا وانگ

منبع: گاردین

[۱] – عکس اول:زنان در حال ساخت اجاق خورشیدی در کالج باری فوت در تیلونیا، راجستان، هند. عکاس: آلامی

[۲] – عکس دوم:آلودگی بیش از حد هوا و دود در چین، عکاس: مارک شیفلبین/AP

[۳] – عکس سوم: توربین‌های بادی، عکاس: پیتر بیرنه/AP

[۴] – ترموستات نست، ساخته شده به وسیله پالو آلتو در کالیفرنیا مثالی برای خانه هوشمند است. این وسیله از سنسورهایی برای ردیابی سیستم‌های حرارتی و برودتی در خانه استفاده می‌کند و یک آشکارساز دود محسوب می‌شود. همچنین به وسیله تلفن‌های همراه هوشمند قابل برنامه‌ریزی است. عکاس: کریستین ساینس مانیتور/ گتی

[۵] – نیروگاه دانگ، بخار، خاکستر و سنگ گچ را به مثابه تولیدات زباله‌‌ای برای استفاده دیگر شرکت‌ها در کالونبرگ دانمارک تهیه می‌کند. به عنوان پیشرویی برای چیزی که همزیستی صنعتی نامیده می‌شود، این شرکت‌ها زباله‌ها را مبادله کرده و این مواد برای کاهش تولید و انتشار دی اکسید کربن مفید است. عکاس: استف/رویترز

[۶] – کودکان در جوی کثیف بازی می‌کنند. عکاس: گویلوم پاین/ خبرگزاری زوما/کوربیس

عکس یک
عکس دو
عکس سه
عکس چهار
عکس پنج
عکس شش