انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

ویکی‌لیکس کنار ترامپ، در برابر کلینتون

ژولیان آسانژ، بنیانگذار ویکیلیکس قولش را داده بود: تا هشتم نوامبر( روز برگزاری انتخابات)هر هفته سایت ویکیلیکس اسرار جدیدی را در مورد انتخابات ایالات متحده افشا خواهد کرد. از آن زمان به بعد این سایت دائما اطلاعات رسواکننده ی جدیدی را در مورد کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون برملا می‌کند. از ایمیل های جان پادستا، مدیر کمپین گرفته تا پیامی که خانم کلینتون در آن از کمک های مالی عربستان و قطر به داعش یاد می‌کند. با وجود آنکه ویکیلیکس این اتهام را رد می کند، ولی چندماهیست که عملا به نفع دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان،کار می کند.

از افشای اسرار انتخاباتی کلینتون گرفته تا تبلیغ های گسترده روی سخنان ترامپ و تلاش برای جست و جوی کوچکترین سخن اشتباه یا دروغ از طرف هیلاری کلنیتون. با این وجود این حمایت آشکار به تازگی آغاز شده است. سپتامبر ماه ۲۰۱۵ ژولیان آسانژ ترامپ را شخصی جنگجوتر از کلینتون با اندیشه های عمیقا ملی‌گرایانه خوانده بود. دشمنی مسئولان ویکیلیس با هیلاری کلینتون بر هیچ کس پنهان نیست. او زمانی که اولین افشاگری مطبوعات،از جمله ویکیلیکس و لوموند،در مورد اسرار دولتی آمریکا صورت گرفت، وزیر امور خارجه ی این کشور بود.

ویکیلیس در زمان انتخابات درون‌حزبی دموکرات ها به طور مستقیم از برنی ساندرز حمایت می کرد. ساندرزی که محبوب و بعضی وقت ها هم پوپولیست بود و ادعا می‌کرد در صورت انتخاب شدن، تغییراتی گسترده را در نظام کشورش ایجاد خواهد‌کرد. همانطور که ویکیلیکس تغییراتی گسترده در نظام اطلاعاتی این کشور به وجود آورده. آسانژ در نظر داشت تا در کنار ساندرز، به نبرد مستقیم خود علیه نظام حاکم بر ایالات‌متحده ادامه دهد.

اما این ویکیلیس نبود که به افشای اسناد دموکرات ها پرداخت، گروهی از حامیان برنی ساندرز بودند که دست به این اقدام زدند. اسراری که مطابق آن سران حزب دموکرات عملا در انتخابات درون حزبی دست برده تا هرطوری که بود جلوی انتخاب شدن آقای ساندرز را بگیرند. از همان زمان هم بود که اتحادی اعلام نشده بر حامیان ساندرز و ویکیلیکس شکل گرفت.

پس از حذف ساندرز، ویکیلیکس تلاشهای خود را متوجه دونالد ترامپ و تا حدی جمهوری‌خواهان کرد. جمهوری‌خواهان نیز در برابر به حمایت از این سایت پرداختند که آخرین نمونه ی آن صحبت های فرماندار کارولینای جنوبی و عضو تی‌پارتی، جف دونکان است. وی روز هفدهم اکتبر از ویکیلیکس تشکر کرد که کاری را انجام می دهد که مطبوعات عمومی کشور صورت نمی دهند.مساله ی جالب توجه در این میان این است که وی خود از جمله ی جمهوری‌خواهان تندرویی بود که به دنبال اولین اقدام ژولیان آسانژ به افشاگری، خواستار فرستادن وی به گوانتانامو شده بودند!

از این به بعد، بیش از همه، هواداران جمهوری خواهان هستند که مطالب ویکیلیکس را به دقت دنبال کرده و آن را در صفحات مجازی به اشتراک می‌گذارند. از جمله مطالب این سایت در مورد نحوه ی سازماندهی انتخاب، انتقاد از مطبوعات عامه و در نهایت استعداد اعضای آن در تولید انواع و افسام تئوری های توطئه.

تئوری هایی که کاملا به مذاق رای دهندگان جمهوری‌خواه خوش می آید. کسانی که تا دیروز از تی پارتی حمایت می کردند و امروز از ترامپ، ویکیلیکس را ابزاری برای مبارزه می دانند. ایشان خود را آمریکاییان آزادی قلمداد می کنند که در برابر نظام حاکم ایستادگی می کنند. مطبوعات هوادار ترامپ نیز چندوقتیست که تمامی مطالب ویکیلیکس را بازتاب می دهند. حتی شبکه ی خبری مخصوص ترامپ هم اقدام به پخش مستقیم دهمین سالگرد این سایت کرد. دموکرات ها هم در این میان بی کار ننشسته و به نظر می‌رسد بهترین بهانه را برای بی‌اعتبار کردن ویکیلیکس پیدا کرده‌باشند. ایشان ویکیلیکس را متهم می کنند که مستقیم از روسیه دستور می‌گیرد و آسانژ را هم جاسوسی روسی می دانند.

حتی اینطور به نظر می رسد که هکرهای روسی هستند که ایمیل های خصوصی سردمداران حزب دموکرات را هک کرده و آن ها را در اختیار ویکیلیکس قرار داده باشند. البته برای متهم کردن آسانژ و همراهانش به مدارک بیشتری نیاز است. مضاف بر اینکه منبع اصلی آخرین افشاگری های این سایت نه هکرهای روسی، که گروهی از طرفداران حزب جمهوری خواه هستند.

در نهایت باید به این امر اشاره کرد که ویکیلیکس و روسیه حداقل یک نقطه ی مشترک دارند: هردوی آن ها به دنبال یافتن راه هایی برای بر هم زدن نظم حاکه بر ایالات متحده هستند. هم روسیه و هم آسانژ سعی دارند با تبلیغاتی گسترده نشان دهند نظام حاکم بر آمریکا غرق در فساد و ناکارآمد است. ده سال پیش آسانژ در ابرازنظری عنوان کرده بود که بهترین راه برای بر هم زدن نظم کشورش و از کار انداختن آن، افشاگری‌های پیاپی است.