انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

وبگردی؛ آشنایی با سایت انسان شناسی و فرهنگ

پدیده اینترنت به مثابه یک رسانه الکترونیکی جهان گستر و به واسطه برخی ویژگیهای منحصر به فرد خود موقعیتی خاص را برای روابط انسانی به وجود آورده که خود حوزه ای ویژه برای انسان شناسی پدید آورده است. از مهمترین این ویژگیها امکان خلق فضاها و اجتماعات مجازی است که به دلیل حضور کاربران اینترنتی از سراسر جهان، فرایندهای اجتماعی و فرهنگی چشم گیری در آنها پدید می آیند.

اینترنت در عصر حاضر توانسته معادلات بسیاری را بر هم زند، از جمله فرهنگ های جزیره ای و محلی که تمایل نزدیک شدن و ارتباط را نداشته اند را به صورتی آمرانه به نزدیکی و ارتباط وا داشته است. این را می دانیم که تنها عامل زنده ماندن و تطور فرهنگ ها نه جزیره ای زندگی کردن آنها است، بل ارتباط و تعامل بین آنها بود که باعث ارتقاء سطح و غنای آنها شد. در این بین انسان شناسی و فرهنگ سایتی است که یکی از اهداف اصلی و محوری آن شناخت دیگری و یکدیگر است که با بیش از شش سال عمر توانسته به بخشی از اهداف از پیش تعریف شده اش برسد.

انسان‌شناسی و فرهنگ یکی از همان فضاهایی است که به واسطه اینترنت پا گرفت. این پایگاه یک وبگاه علمی/ترویجی است که در همه زمینه‌های فرهنگ، علوم اجتماعی و انسانی با تاکید خاص و با اولویت دادن به نگاه اجتماعی فعالیت می‌کند. این وب‌گاه هم اکنون صرفا به زبان فارسی منتشر می‌شود و در آینده ای نزدیک سه بخش انگلیسی، عربی و فرانسوی به آن افزوده می شود. مدیریت این وب‌گاه را دکتر ناصر فکوهی بر عهده دارد.

شعار این تارنما آن است که می‌توان سلسله مراتب و تقسیم بندی‌های اغلب بی‌معنا، ناعادلانه، ایدئولوژیک، هژمونیک، خود شیفته و دستکاری کننده علمی و اجتماعی که به جامعه تحمیل می‌شوند را کنار گذاشت و برخلاف تمام ادعاهایی که درباره ناممکن بودن کار جمعی، غیر محفلی، سالم و صمیمانه میان جماعتی از کسانی که صرفا دوست دارند دانش خود را با دیگران شریک شوند و از دانش دیگران بهره بگیرند، به چنین اهدافی دست یافت. و چنین تارنمایی به دور از چنین محافلی با بازدیدکنندگان میلیونی راه اندازی کرد.

نویسندگان و عضاء این سایت تلاش کرده اند واقعا بر آنچه گفته اند پایبند باشند و از «چهره سازی» ، «محفل پردازی» ، «غوغا سالاری» دوری کنند و در عین حال اگر به مسائل روز می پردازند از دیدگاه علمی بپردازند. همچنین تلاش شده از ایجاد محفل چه در شکل ایدئولوژیک و چه در هر شکل دیگر آن جلوگیری شود. در سطح فرهنگ های ملی و جهانی و غیره نیز اصل را بر وحدت ملی است و از سیاسی شدن بیهوده جلوگیری شده است.

آنچه که مشخص است آن است که این تارنما توانسته شیوه کار غیر محفلی و علمی در کنار یکدیگر را بیشتر از سایر موارد جا بیاندازد. اما برخی هنوز نتوانسته اند نسبت به این موضوع کاملا متقاعد شوند که هیچ اشکالی وجود ندارد که یک استاد پر سابقه در کنار یک دانشجوی تازه کار مطلب خود را منتشر کند زیرا در نهایت قضاوت بر عهده خوانندگان خواهد بود که نمی توان آنها را فاقد دانش دانست.

بنابراین اینکه سایت خواسته باشد صرفا از «چهره‌ها» استفاده کند به نظر می رسد سیاست سالم و در خور فعالیت علمی نباشد. نه برای خود آن «چهره‌ها» مناسب است و نه برای کل نظام دانش تخصصی و عمومی کشور.

مدیریت سایت یعنی دکتر ناصر فکوهی بر این باور است که اگر ما نتوانیم در زبان خود وجود داشته و بیاندیشیم در حقیقت وجود نداریم و اگر هم داشته باشیم به مثابه موضوعی مطالعاتی برای زبان ها ی دیگر و نهاد ها و کشورهای دیگر خواهد بود.
در نهایت این سایت از همه دانشجویان، اساتید و علاقه مندان به فعالیت های پژوهشی و علمی دعوت می کند تا در این باغچه علمی و یا انجمن خیریه ترویج علم با ما هم گام شوند تا بتوانیم هر کدام به توان خودمان در راه ارتقاء و غنای سطح دانش مردمان و نسل های آینده قدمی برداشته باشیم.
http://anthropology.ir آدرس سایت انسان شناسی و فرهنگ

پی نوشت: این مطلب پیشتر در روزنامه اعتماد و به مناسبت سالروز تاسیس سایت انسان شناسی و فرهنگ چاپ شده بود و برای بازنشر در اختیار انسان شناسی و فرهنگ قرار می گیرد.

روزنامه اعتماد، شماره ۲۴۹۴ به تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۱ ، صفحه ۱۳ (جامعه)