انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

نوروز با کودکان احیا و توان یاب: عکس های حسن غفاری

حسن غفاری، عکاس هنرمندی که موضوع عکس هایش عموما عشایر و مردمان دوردست است، این بار به سراغ کودکانی رفته است که در نزدیکی ما، کنار ما و بیش از آنچه فکر می کنیم، در زندگی مان حضور دارند، اما کمتر آنها را می بینیم. کودکانی که آسیب خورده اند، اما این امر نه چیزی از زیبایی شان کاسته است و نه از کودکی شان. غفاری با عکس هایش ما را هم به این کودکان و هم به انسان های مهربانی که در دو انجمن غیر انتفاعی، در میان ده ها انجمن دیگر، از آنها نگه داری می کنند و با برپا کردن جشنی، نوروز را که از راه می رسد برایشان زنده می سازند، به یادمان می آورد.

درباره انجمن غیر انتفاعی احیاء

انجمن احیاء ارزش ها، نهادی غیردولتی، غیرانتفاعی و عام المنفعه می باشد که در سال ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۱۱۲۰۱ تأسیس شده است. منظور از تأسیس این انجمن دستیابی به روش های نوین پیشگیری و مداخله به هنگام در بحران ها و مهار آسیب های اجتماعی، آگاهی رسانی به اقشار مختلف خصوصاً خانواده، حساس سازی جامعه و جلب مشارکت مسئولین جهت برجسته نمودن نقش ارکان مختلف اجتماعی در هنجارسازی و بهبود روش های اتخاذ شده با احترام به کرامت انسانی در حیطه خصوصی افراد در سطح محلی و ملی در دستور کار قرار داده است.

احیاء تاکنون بیش از ۱۰۰ خانواده دارای کودک یتیم حاصل از ایدز را از سراسر کشور تحت حمایت همه جانبه قرار داده است. دریافت مقام مشورتی از شورای اقتصادی، اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC)، برگزار کننده بیش از ۱۰۰ سمینار در جهت پیشگیری و اطلاع رسانی بیماری اچ آی وی، توانمندسازی و حرفه آموزی زنان سرپرست خانوداده مبتلا به اچ آی وی، مشاوره تلفنی رایگان و ارائه خدمات مددکاری اجتماعی و مشاوره به کثیری از افراد در معرض بحران در جامعه و … نشان دهنده فعالیت مؤثر این مؤسسه خیریه در سطوح پیشرفته ملی و بین المللی است.

چرا NGO؟
در جهان امروز فعالیت سازمان های غیردولتی (NGO) به عنوان روشی نو برای مشارکت و سهم پذیری شهروندان در تعیین سرنوشت خویش و اثرگذاری فعال در روند توسعه و چالش های حاصل از آن اهمیت ویژه ای یافته است. در ایران نیز کنشگران داوطلب و پیشگامان خدمات مردمی در نقش بازیگران و حاملان توسعه ملی، پذیرای انجام مسئولیت های خطیری گردیده اند. سازمان های غیردولتی با کارکردهای ویژه خود، زمینه مشارکت سازمان یافته نخبگان را در امر مدیریت جامعه تسهیل نموده و به محدود شدن حوزه حکومت کمک می نمایند.

 

درباره انجمن توان یاب

 

چشم انداز شبکه توان یاب

برترین شبکه مردم نهاد، معتمد، پویا، مستقل و عام المنفعه در سطح ملی و منطقه ای به منظور توانمندسازی مبتنی بر جامعه

مأموریت شبکه توان یاب

شبکه توان یاب به عنوان سازمانی مردم نهاد با تکیه بر انگیزه های خیرخواهانه، انسانی و سرمایه های اجتماعی و همچنین در اختیار داشتن مدیران و کارکنان و داوطلبین متخصص و توانمند و متعهد تمام تلاش خود را معطوف به تحقق چشم انداز در چارچوب مأموریت چندوجهی زیر نموده است:

کمک به کاهش روند آسیب های اجتماعی با محوریت مبتلایان به HIV و کودکان توان یاب جسمی و حرکتی از طریق اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه، جلب مشارکت مسئولین در راستای برجسته نمودن نقش ارکان مختلف اجتماعی در هنجارسازی و بهبود روش های اتخاذ شده.

مأموریت انجمن در چهار وجه زیر برنامه ریزی و دنبال می گردد:

وجه حمایتی: طراحی سیستمی که دسترسی به امکانات رفاهی، خدماتی و مددکاری را برای این افراد افزایش دهد و حمایت از مددجویان، توانبخشی و توانمندسازی ایشان در راستای خوداتکایی

وجه آموزشی و اطلاع رسانی: آموزش در سطوح مختلف جامعه، خانواده و فرد برای تغییر نگرش منفی نسبت به این افراد، ایجاد زمینه مشارکت، اعتماد به نفس و رفع تبعیض های موجود اعم از سنتی و قانونی و آموزش حقوق بشر، حقوق شهروندی و مهارت های زندگی و همچنین آموزش و توانمندسازی کادر تخصصی در حوزه های مرتبط

وجه حقوقی: تلاش در جهت اجرایی شدن قوانین، ارائه نظر کارشناسی جهت تغییر یا افزودن قوانین مورد نیاز در حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی در سطوح ملی و بین المللی

وجه اقتضایی: حمایت از آسیب دیدگان در حوادث غیرمترقبه

 

انجمن حمایت ویاری اسیب دیدگان اجتماعی

www.spasdi.ir

نهاد غیر دولتی غیر انتفاعی وعام المنفعه

و

انجمن حمایت ازکودکان ونوجوانان ( توان یاب)

www.tavanyab.ir

حسن غفارى

Hasan.akkasee.com

 

برای مشاهده عکس ها در زیر روی فایل ها کلیک کنید.

۲۰۰۱۴ (۱)غفار