انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

نمادهای اسطوره‌ای فرش خشتی

گرد‭ ‬آورنده‭: ‬

‭ ‬حسن‭ ‬حبیب‭ ‬اله‌زاده‭ – ‬حسن‭ ‬اسلامی‭ ‬پناه

فرش‭ ‬خشتی‭ ‬از‭ ‬اصیل‌ترین‭ ‬و‭ ‬مشهور‌ترین‭ ‬فرش‌های‭ ‬ایران‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬قدمت‭ ‬بافت‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬استناد‭ ‬قالی‭ ‬پازیریک،‭ ‬به‭ ‬اوایل‭ ‬دوران‭ ‬هخامنشی‭ ‬باز‭ ‬می‌گردد‭. ‬این‭ ‬فرش‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬تکرار‭ ‬نقوش‭ ‬مستطیل‭ ‬شکل‭ ‬یا‭ ‬مربع‭ ‬شکل‭ ‬با‭ ‬رنگ‌بندی‭ ‬نامنظم‭ ‬بافته‭ ‬می‌شود،‭ ‬آمیزه‌ای‭ ‬از‭ ‬شکل‌ها‭ ‬و‭ ‬رنگ‌های‭ ‬متاثر‭ ‬از‭ ‬طبیعت‭ ‬و‭ ‬باور‌ها‭ ‬و‭ ‬ریشه‌های‭ ‬فرهنگی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬آفریده‭ ‬ذهن‭ ‬خلاق‭ ‬بافندگان‭ ‬است‭. ‬تکرار‭ ‬اجزای‭ ‬مستطیل‌شکل‭ ‬که‭ ‬نشان‭ ‬از‭ ‬انسجام‭ ‬و‭ ‬هماهنگی‭ ‬اجزا‭ ‬دارد،‭ ‬از‭ ‬اجتماع‭ ‬چهار‭ ‬عنصر‭ ‬پدید‭ ‬آورنده‭ ‬ماده‭ ‬حکایت‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬گسترش‭ ‬یک‭ ‬نقش‭ (‬خشت‭) ‬در‭ ‬کل،‭ ‬نوعی‭ ‬وحدت‭ ‬در‭ ‬هنر‭ ‬سنتی‭ ‬این‭ ‬مرز‭ ‬و‭ ‬بوم‭ ‬ایجاد‭ ‬می‌کند‭. ‬

سرچشمه‭ ‬خلق‭ ‬چنین‭ ‬طرحی،‭ ‬ریشه‭ ‬در‭ ‬برهه‌ای‭ ‬از‭ ‬تاریخ‭ ‬ایل‭ ‬بختیاری‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬سرزمین‌های‭ ‬گرمسیری‭ ‬زندگی‭ ‬می‌کردند‭. ‬در‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬قالب‌های‭ ‬خشتی‭ ‬منحصر‭ ‬به‭ ‬ساخت‭ ‬خانه‌های‭ ‬اشرافی‭ ‬و‭ ‬بناهای‭ ‬سلطنتی‭ ‬بود،‭ ‬اما‭ ‬این‭ ‬قالب‌های‭ ‬خشتی‭ ‬به‭ ‬دیگر‭ ‬امور‭ ‬تجملاتی‭ ‬و‭ ‬حیاتی‭ ‬زندگی‭ ‬سلطنتی‭ ‬آن‭ ‬روزگار‭ ‬راه‭ ‬یافت‭ ‬و‭ ‬شاهان‭ ‬و‭ ‬بزرگان،‭ ‬بافندگان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬بافت‭ ‬فرش‌های‭ ‬قالبی‭ ‬یا‭ ‬خشتی‭ ‬با‭ ‬نقوشی‭ ‬که‭ ‬ریشه‭ ‬در‭ ‬آداب‭ ‬و‭ ‬سنن‭ ‬ایرانیان‭ ‬باستان‭ ‬داشت‭ ‬سوق‭ ‬دادند‭. ‬

نمادهای‭ ‬به‌کار‭ ‬رفته‭ ‬در‭ ‬طرح‭ ‬خشتی،‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬آداب‭ ‬و‭ ‬سنن‭ ‬مناطق‭ ‬مختلف‭ ‬تغییراتی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬پی‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬تاریخ‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬مقتضای‭ ‬تاریخ‭ ‬ایران،‭ ‬نقوش‭ ‬اسلامی‭ ‬نیز‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬افزوده‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬

‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬نمادهای‭ ‬مختلف‭ ‬در‭ ‬نواحی‭ ‬متفاوت،‭ ‬رنگ‌بندی‌های‭ ‬هر‭ ‬منطقه‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬علایق‭ ‬و‭ ‬سلایق‭ ‬آن‭ ‬منطقه‭ ‬تغییراتی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬بر‭ ‬دارد‭. ‬اما‭ ‬گستردگی‭ ‬این‭ ‬نوع‭ ‬طرح‭ ‬در‭ ‬مناطق‭ ‬مختلف‭ ‬نشان‭ ‬از‭ ‬محبوبیت‭ ‬این‭ ‬فرش‭ ‬در‭ ‬میان‭ ‬ایرانیان‭ ‬دارد‭. (‬بافت‭ ‬نقشه‌های‭ ‬خشتی‭ ‬در‭ ‬مناطقی‭ ‬چون‭ ‬قم،‭ ‬تبریز،‭ ‬بیرجند‭ ‬و‭ ‬چهارمحال‭ ‬و‭ ‬بختیاری‭ ‬از‭ ‬رونق‭ ‬ویژه‌ای‭ ‬برخوردار‭ ‬است‭.) ‬

‭ ‬افزون‭ ‬بر‭ ‬تفاوت‭ ‬فاحش‭ ‬در‭ ‬نقوش‭ ‬این‭ ‬فرش‭ ‬با‭ ‬سایر‭ ‬فرشهای‭ ‬ایرانی‭ ‬و‭ ‬نیز‭ ‬ظرافتهای‭ ‬خاص‭ ‬بافت‭ ‬و‭ ‬رنگ‌بندی،‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬امتیازات‭ ‬اساسی‭ ‬آن،‭ ‬نماد‭ ‬ذاتی‭ ‬این‭ ‬فرش‭ (‬اشرافیگری‭) ‬است‭ ‬و‭ ‬بالتبع‭ ‬کسانی‭ ‬مشتری‭ ‬این‭ ‬هنر‭ ‬هستند‭ ‬که‭ ‬زیبایی‌شناسی‭ ‬آن‌ها‭ ‬با‭ ‬نمادهای‭ ‬اصالت‭ ‬تاریخی‭ ‬ایران‭ ‬باستان‭ ‬درآمیخته‭ ‬باشد‭. ‬

‮«‬نقوش‭ ‬زیر‭ ‬براساس‭ ‬بافت‭ ‬فرش‭ ‬خشتی‭ ‬در‭ ‬شهر‭ ‬قم‭ ‬و‭ ‬براساس‭ ‬طراحی‭ ‬مرحوم‭ ‬تقی‭ ‬بابائی‭ – ‬اولین‭ ‬بافنده‭ ‬فرش‭ ‬ابریشم‭ ‬طرح‭ ‬خشتی‭ – ‬تدوین‭ ‬شده‭ ‬است‭.‬‮»‬‭ ‬

‭ ‬بید‭ ‬مجنون‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬نمادهای‭ ‬اصلی‭ ‬و‭ ‬تکرارپذیر‭ ‬فرش‌های‭ ‬خشتی‭ ‬است‭. ‬بید‭ ‬مجنون،‭ ‬نماد‭ ‬زندگی،‭ ‬حرکت‭ ‬و‭ ‬شادابی‭ ‬در‭ ‬میان‭ ‬ایرانیان‭ ‬باستان‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬

تاج‭ ‬و‭ ‬تخت‭ ‬نمادِ‭ ‬تغییریافته‭ ‬نماد‭ ‬تاک‭ ‬و‭ ‬سرو‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬گذشته‭ ‬سرو،‭ ‬نماد‭ ‬پادشاه‭ ‬و‭ ‬تاک،‭ ‬نماد‭ ‬همسر‭ ‬پادشاه‭ ‬بوده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬نماد‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬هم‭ ‬بیانگر‭ ‬تداوم‭ ‬تاج‭ ‬و‭ ‬تخت‭ ‬بوده‌اند‭. ‬اما‭ ‬در‭ ‬نقش‌های‭ ‬کنونی‭ ‬حکایت‭ ‬از‭ ‬پادشاهی‭ ‬در‭ ‬سرزمین‭ ‬کهن‭ ‬می‌کنند‭ ‬و‭ ‬درختان‭ ‬و‭ ‬گل‌های‭ ‬به‌کار‭ ‬رفته‭ ‬در‭ ‬حاشیه،‭ ‬نشان‭ ‬از‭ ‬مهربانی‭ ‬و‭ ‬البته‭ ‬آبادانی‭ ‬سرزمین‭ ‬پارس‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬اما‭ ‬حذف‭ ‬نماد‭ ‬تاک‭ ‬در‭ ‬منابع‭ ‬تاریخی‭ ‬از‭ ‬دو‭ ‬اتفاق‭ ‬حکایت‭ ‬می‌کند‭ ‬که‭ ‬نخستین‭ ‬روایت‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬از‭ ‬میان‭ ‬رفتن‭ ‬نظام‭ ‬شاهنشاهی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬روایت‭ ‬دوم‭ ‬به‭ ‬خاطره‭ ‬تلخ‭ ‬شیعیان‭ ‬از‭ ‬مسمویت‭ ‬امام‭ ‬علی‌ابن‭ ‬موسی‌الرضا‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬مامون‭ ‬عباسی‭ ‬در‭ ‬شهر‭ ‬طوس‭ ‬است‭. ‬

شاخه‭ ‬بادام‭ ‬نماد‭ ‬درخت‭ ‬بادام‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬رسمی‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬زرتشتیان‭ ‬در‭ ‬مراسم‭ ‬دید‭ ‬و‭ ‬بازدید‭ ‬عید‭ ‬نوروز‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬استفاده‭ ‬می‌کردند‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬مراسم‭ ‬که‭ ‬هنوز‭ ‬در‭ ‬میان‭ ‬زرتشتیان‭ ‬تفت‭ ‬یزد‭ ‬مرسوم‭ ‬است،‭ ‬در‭ ‬اعیاد‭ ‬نوروز‭ ‬و‭ ‬هنگام‭ ‬بازدید‭ ‬از‭ ‬منزل‭ ‬میزبان،‭ ‬بانویی‭ ‬از‭ ‬میهمانان،‭ ‬شاخهای‭ ‬از‭ ‬درخت‭ ‬بادام‭ ‬یا‭ ‬درختان‭ ‬دیگر‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬دست‭ ‬می‌گیرد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬محض‭ ‬ورود‭ ‬به‭ ‬خانه‭ ‬میزبان،‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬میمنت‭ ‬سلامتی‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬نشانه‭ ‬ادب‭ ‬و‭ ‬برکت‭ ‬به‭ ‬کدبانوی‭ ‬خانه‭ ‬هدیه‭ ‬می‌کند‭. ‬

محراب‭ ‬نشان‭ ‬از‭ ‬آیین‭ ‬توحید‭ ‬و‭ ‬یگانه‌پرستی‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬دلیل‭ ‬درون‭ ‬آن‭ ‬از‭ ‬نماد‭ ‬عناصر‭ ‬تجریدی‭ ‬استفاده‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬با‭ ‬دقت‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬قاب،‭ ‬گلدانی‭ ‬پر‭ ‬از‭ ‬خاک‭ ‬به‭ ‬چشم‭ ‬می‌خورد‭ (‬نماد‭ ‬خاک‭) ‬که‭ ‬بالای‭ ‬آن‭ ‬زبانه‌های‭ ‬آتش‭ (‬نماد‭ ‬آتش‭) ‬دیده‭ ‬می‌شود‭. ‬همچنین‭ ‬درون‭ ‬گلدان‭ ‬گلی‭ ‬زیبا‭ ‬روییده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬نشانگر‭ ‬آب‭ (‬نماد‭ ‬آب‭) ‬و‭ ‬آبادانی‭ ‬است‭. ‬حرکت‌های‭ ‬مورب‭ ‬و‭ ‬موج‌مانند‭ ‬بالا‭ ‬و‭ ‬پایین‭ ‬شاخه‌ها‭ ‬نیز‭ ‬نشانگر‭ ‬باد‭ (‬نماد‭ ‬باد‭) ‬است‭. ‬

گل‭ ‬عباسی‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬نماد‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬ظرافت‭ ‬خاصی‭ ‬طراحی‭ ‬شده‭ ‬است،‭ ‬فکری‭ ‬عمیق‭ ‬نهفته‭ ‬است‭. ‬گل‭ ‬عباسی‭ ‬نماد‭ ‬امید‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬بالای‭ ‬قاب،‭ ‬با‭ ‬گل‭ ‬پیچک‭ ‬که‭ ‬نماد‭ ‬وفاداری‭ ‬است،‭ ‬پوشیده‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬اما‭ ‬هر‭ ‬دو‭ ‬گل‭ ‬پوششی‭ ‬برای‭ ‬یک‭ ‬نماد‭ ‬انتزاعی‭ ‬ایجاد‭ ‬کردهاند‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬می‌رسد‭ ‬این‭ ‬نماد‭ ‬باتوجه‭ ‬به‭ ‬تحقیقات‭ ‬صورت‭ ‬گرفته،‭ ‬حاکی‭ ‬از‭ ‬جاودانگی‭ ‬انسان‭ ‬و‭ ‬اشارت‭ ‬به‭ ‬حیات‭ ‬ابدی‭ ‬دارد‭. ‬

بته‭ ‬جقه‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬زیبا‌ترین‭ ‬نقوش‭ ‬بافت‭ ‬فرش،‭ ‬طرح‭ ‬بته‭ ‬جقه‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬طرح‭ ‬که‭ ‬نقش‭ ‬سرو‭ ‬مینو‭ ‬سپنت‭ ‬را‭ ‬نشان‭ ‬می‌دهد،‭ ‬معرف‭ ‬نماد‭ ‬فناناپذیری‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬موجودی‭ ‬فناناپذیر‭ ‬اشاره‭ ‬دارد‭. ‬نقل‭ ‬تاریخی‭ ‬اهالی‭ ‬باستان‭ ‬نشان‭ ‬می‌دهد‭ ‬که‭ ‬سرو‭ ‬مینوسپنت‭ ‬درختی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬زرتشت‭ ‬با‭ ‬اجازه‭ ‬اهورامزدا‭ ‬از‭ ‬بهشت‭ ‬به‭ ‬زمین‭ ‬آورد‭ ‬و‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬سرزمین‭ ‬کاشمر‭ ‬کاشت‭. ‬این‭ ‬درخت‭ ‬به‭ ‬قدری‭ ‬بلند‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬رشد‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬هیچ‌کس‭ ‬شبیه‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬ندیده‭ ‬بود‭. ‬البته‭ ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬گفته‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬دستور‭ ‬متوکل‭ ‬عباسی‭ ‬سرو‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬ریشه‭ ‬در‭ ‬آورده‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬بغداد‭ ‬انتقال‭ ‬دهند،‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬میان‭ ‬راه‭ ‬متوکل‭ ‬می‌میرد‭ ‬و‭ ‬سرانجام‭ ‬سرو‭ ‬مبهم‭ ‬باقی‭ ‬می‌ماند‭. ‬

گل‭ ‬رز‭ ‬مظهر‭ ‬محبت‭ ‬و‭ ‬زیبایی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬عطر‭ ‬دل‌انگیز‭ ‬آن‭ ‬از‭ ‬دوران‭ ‬باستان‭ ‬ستوده‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬افسانه‌های‭ ‬بسیاری‭ ‬درباره‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬ادبیات‭ ‬شفاهی‭ ‬جهان‭ ‬نقل‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬مسلمانان‭ ‬گل‭ ‬سرخ‭ ‬را‭ ‬برگرفته‭ ‬از‭ ‬قطره‭ ‬عرق‭ ‬جبین‭ ‬پیامبر‭ ‬اسلام‭ ‬می‌دانند‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬منظور‭ ‬به‭ ‬نوعی‭ ‬از‭ ‬گل‭ ‬رز‭ ‬که‭ ‬پرپر‭ ‬است،‭ ‬گل‭ ‬محمدی‭ ‬نیز‭ ‬گفته‭ ‬می‌شود‭. ‬گل‭ ‬رز‭ ‬در‭ ‬بردارنده‭ ‬عشق‭ ‬و‭ ‬پراکندگی‭ ‬عطر‭ ‬آن‭ ‬مظهرضمیر‭ ‬پاک‭ ‬و‭ ‬نهاد‭ ‬خوب‭ ‬انسانی‭ ‬است‭. ‬

شاخه‭ ‬گلدارکه‭ ‬در‭ ‬برگیرنده‭ ‬چندین‭ ‬گل‭ ‬است،‭ ‬نشان‌دهنده‭ ‬برابری‭ ‬انسان‌ها‭ ‬در‭ ‬رنگ‭ ‬و‭ ‬پوست‭ ‬و‭ ‬نیز‭ ‬احترام‭ ‬به‭ ‬جنسیتهای‭ ‬مختلف‭ ‬است‭. ‬رنگ‭ ‬گلهای‭ ‬تیره‭ ‬در‭ ‬بالا‭ ‬و‭ ‬رنگ‭ ‬روشن‭ ‬گل‭ ‬رز‭ ‬در‭ ‬پایین،‭ ‬نشان‭ ‬از‭ ‬تفاوت‭ ‬رنگ‌ها‭ ‬و‭ ‬جنسیتهاست‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬زیبایی‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬یکدیگر‭ ‬قرار‭ ‬گرفته‌اند‭. ‬این‭ ‬شاخه‭ ‬ریشه‭ ‬در‭ ‬آداب‭ ‬و‭ ‬سننی‭ ‬داردکه‭ ‬کوروش‭ ‬کبیر‭ ‬در‭ ‬کشور‭ ‬ایران‭ ‬وضع‭ ‬کرده‭ ‬بود‭.‬

 

 

منبع ماهنامه سفر شماره ۵۶ www.ssafar.me