انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

نقد فیلم سیکاریو

بازی تحسین برانگیز بلانت در این فیلم خوش ساخت باعث می‌شود عملیات اف اب آی در جهان تیره‌ی سرزمینهای مرزی آمریکا و مکزیک یک درجه بالاتر از حالت معمول جلوه کند.

مرزهای مبهم جنگ ننگین امریکا با کارتل های مواد مخدر مرزی مکزیک در معرض خطر تبدیل شدن به یک کلیشه سینمای مدرن است. در حالی که قاچاق (۲۰۰۰) استیون سودربرگ به قلمرویی نسبتأ نامشخص وارد شد، ما اکنون در دنیای پس از «افسار گسیختن» – نام سریالی به کارگردانی وینس گلیگان است که بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه کابلی ای‌ام‌سی در آمریکا و کانادا پخش شد – زندگی می‌کنیم دنیایی که در آن سفر در قلمروهای مرزی (بدان صورت که نیچه تجربه آن را داشت) نوعی تمایل فرهنگی محبوب است.

در میان مدعیان اسکار بهترین (فیلم) مستند سال آینده کارتل لنِد متیو هینمن (Matthew Heineman) به صورت درخشانی چشمگیر است. کارتل لند (۲۰۱۵) تحقیقی جذاب روی گروههای فشار مبارزه با مواد مخدر است که جلوه های داستانی بسیاری از راهی که آنان برای پولشان طی می‌کنند را نشان میدهد. در همین حال، نمایشهایی چون هلی (heli 2013) ساخته آمات اسکالانته(Amat Escalante) بر روی مکزیکی‌های فقیر (قربانیان اصلی جنگ مواد مخدر) تمرکز می‌کند، کسانی که خشونت غیرقابل بیان و فساد برایشان، امور دنیوی و داخلی وحشتناکی هستند.

سیکاریو فیلمی ساخته کارگردان فرانسوی-کانادایی دنیس ویلینیو است. داستان گره دار دیگری از درهم تنیدگی اجرای قانون و سازمانهای تامین کننده مواد مخدر که اشتراکی با فیلم هلی دارد و آن هم نمایش طلسم گونه‌ی صحنه‌ای است که بدنه‌های مثله شده از پل آویزان شده اند، چیزی که در کارتل به آن کارت میگویند.
امیلی بلانت (Emily Blunt) در این فیلم نقش مأمور آرمانگرای اف بی آی (Kate Macer) را دارد که پس از کشف یک خانه وحشت در نزدیک فینیکس (آریزونا) برای مأموریتی در عملیات سیاه مرزی استخدام میشود. رئیس جدیدِ کیت مأمور ویژه مت گراور (Matt Graver) با بازی جاش برولین (Josh Brolin) است. اما این الخاندروِ مضطرب (Alejandro) (با بازی بنیسیو دل تورو – Benicio del Toro) است که مرکز توجه اصلیست. الخاندرو یک دادستان سابق که کابوسهای وحشتناکش قلب تاریکی داستان را مجسم میکند. اگرچه هدف ماموریت قاطعانه منحرف میشود، الخاندرو اصرار دارد که آوردن شخص مهمی در کارتل یعنی مانوئل دیاز (برناردو.پی ساراسینو) برای عدالت مانند پیدا کردن واکسنی برای افزایش وحشت است…

سیکاریو از هواپیماهای خصوصی، جاده های عمومی و تونل مخفی استفاده میکند تا به لغزش به جلو و عقب در سراسر مرزهای اخلاقی و جغرافیایی بپردازد. در حالی که ممکن است که دل تورو چشم نواز ترین نقش مرکزی فیلم را داشته باشد و برولین با آن دمپایی های راحتی‌اش نقشی بامزه ایفا کند، بلانت مسلما وظیفه‌ای سخت تر به عنوان دست نشانده‌ی مضطرب اف بی ای که باید روی مرز باریک – رمزآلودگی برای مخاطبان و ماموری فعال – راه برود. پس از به دست آوردن خوش نامی مبارزه او (بلانت) در فیلم لبه‌ی فردا (Edge of Tomorrow محصول ۲۰۱۴) که دست کم گرفته شد، بلانت به عنوان باورپذیریترن شخصیتِ فیلم سیکاریو همه چیز را در سمت درست واقعیت نگه میدارد، اجرایی با دقت در ایجاد توازنی بین مبارزه طلبی و آسیب پذیری فیزیکی و احساسی. این عملی سخت برای گرفتن حق است اما او به هدفش می‌رسد؛ از نوشیدن آب جو و ضربه زدن به مافوقش تا نگرانی درباره پیامد کارهای کرده و نکرده‌اش، کیت کاملأ معتبر باقی می‌ماند. ممکن است عملکرد اون آنقدر پرزرق و برق برای گرفتن جوایز نباشد اما مخاطبان او را به دلیل صداقت و وفاداری‌ شخصیتش به عنوان تنها معیار اخلاقی فیلم، تحسین خواهند کرد.