انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

نخستین گردهمایی سالانه مدیران و اعضاء «انسان‌شناسی و فرهنگ»

تصویر: گروهی از مدیران و همکاران انسان شناسی و فرهنگ (عکس از محمد کاظمی)

روز پنجشنبه، ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۱، اولین گردهمایی سالانه مدیران و اعضاء «انسان‌شناسی و فرهنگ» از ساعت ۱۵ الی ۱۹ بعدازظهر برگزار شد.این نشست که با کمک‌ بسیاری از اعضاء این مجموعه و در همکاری و مشارکت با موسسه‎‌ها، انتشارات‌ها و مجلات همکار و در سالن همایش‌های «پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی» به تحقق پیوست، آشنایی، دیدار و رویارویی اعضاء «انسان‌شناسی و فرهنگ» در فضایی صمیمی و خاطره انگیز را منجر شد که امید است در سال‌های آینده و با کمک همه دوستان و اعضاء در روندی امتداد بیابد.

برنامه‌های متنوعی برای این نشست ترتیب داده شده بود که در ادامه و در دو بخش، گزارش مختصری از هر یک را می‌خوانیم؛

بخش اول: در ابتدای جلسه دکتر ناصر فکوهی مدیریت «انسان‌شناسی و فرهنگ» ضمن خیر مقدم به مدیران و اعضاء سخنان کوتاهی را درباره این نشست و دلایل و چگونگی برگزاری آن ارائه کرد. او سپس پیام آقای دکتر علی بلوکباشی مدیر گروه مردم شاسی دائره المعارف بزرگ اسلامی و مشاور ارشد علمی انسان شناسی و فرهنگ، را که به دلیل بیماری ناگهانی نتوانسته بوند در مجلس حاضر شوند قرائت کردند. سپس محمد تهامی‌نژاد پژوهشگرو نویسنده و مترجم مستقل و از پیشکسوتان عرصه فیلم مستند و مدیر بخش مستند «انسان‌شناسی و فرهنگ» سخنرانی خود درباره این بخش و دلیل و نحوه همکاری خود با این مجموعه را ارائه و توضیح داد. در ادامه، فیلم کوتاهی درباره فعالیت‌های اجرایی انسان‌شناسی و فرهنگ در سال‌های اخیر پخش شد و در پایان این بخش از مدیران علمی «انسان‌شناسی و فرهنگ» دعوت شد تا هر یک سخنان کوتاهی را درباره حوزه کار، ارتباط و همکاری‌اشان با «انسان‌شناسی و فرهنگ» با حاضرین در میان بگذارند.
بخش دوم: در این بخش در ابتدا فیلم مستندی درباره مجموعه «انسان‌شناسی و فرهنگ» به نمایش درآمد و پس از آن گزارش عملکرد اجرایی در سه سال اخیر توسط مدیر روابط عمومی، خانم یاسمن اوحدی، گزارش موقعیت و چشم‌انداز فناورانه «انسان‌شناسی و فرهنگ» توسط مدیر فنی و توسعه، آقای حامد جلیلوند، و گزارش برنامه‌های مرکز اسناد و تاریخ فرهنگی انسان‌شناسی و فرهنگ توسط مدیر این مرکز، سرکار خانم شایسته مدنی، به حاضرین داده شد. فیلم کوتاهی درباره فیلم‌های مستند پخش شده توسط «انسان‌شناسی و فرهنگ» و «انجمن جامعه شناسی ایران» برنامه بعدی این بخش بود، که آقای متین عباسی، مستند ساز، با همکاری حامد جلیلوند و منیژه غزنویان تهیه کرده بودند. در پایان مدیر انسان شناسی و فرهنگ از همه شرکت کنندگان تشکر کرد و با ثبت عکسی دست جمعی از آخرین حاضرین جلسه، که بهش کوچکی از شرکت کنندگان جلسه طولانی چهار ساعته بودند به اتمام رسید.

در این جلسه در مجموع حدود ۴۰ تن از ۷۰ مدیر انسان شناسی و فرهنگ وحدود ۵۰ تن از همکاران ثابت گروه های مختلف و مدیران اجرای انسان شناسی و فرهنگ، مشارکت داشتند که در عکس دسته جمعی گروه کوچکی از آنها که توانستند تا آخر این جلسه طولانی ۴ ساعته با جمع بمانند دیده می شوند. بخش بزرگی از مدیران که در شهرستان ها و یا در خارج از کشور هستند نیز با ارسال پیام ها و یادداشت هایی که مجموعه آنها در دفترچه ای به همین مناسبت به انتشار رسیده بود، و در سایت نیز منتشرخواهد شد، همراهی خود را با ما اعلام کرده بودند.

::
فهرست کامل شرکت کنندگان همراه گزارش تفصیلی و تصویری این نشست در روزهای آینده در همین وبگاه منتشر خواهد شد.

در اینجا بار دیگر از همه شرکت کنندگان و به ویژه ازاساتید و دوستان دانشجویی که با همکاری داوطلبانه و سخت کوشانه و صمیمانه خود این گردهم آیی را ممکن کردند، و همچنین از مدیریت پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد و از دوست و همکار گرامی افشین داورپناه از مدیران این پژوهشکده، که با نهایت مهربانی و صمیمیت به ما یاری رساندند تشکر می کینم.

مرضیه جعفری، مدیر داخلی انسان شناسی و فرهنگ