انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

نامه‌ای از توکیو؛ نحوه اکران فیلم مستند در ژاپن

 

من در حال حاضر چند روزی هست که برای اکران فیلم رؤیاهای دم صبح در توکیو و در سالن Iwanami Hall  هستم. شاید گفتن ساز و کار اکران یک فیلم مستند سینمایی برای شما خالی از لطف نباشد. در سال ۲۰۱۷ که فیلم رؤیاهای دم صبح در بخش مسابقه ی جشنواره یاماگاتا ژاپن شرکت کرد، آقای کازو اوساوا، پخش کننده ژاپنی به دیدارم آمد و گفت که احساس می کند این فیلم برای اکران در توکیو و کیوتو در ژاپن مناسب است. من ابراز علاقه کردم و ایشان با پخش کننده بین المللی فیلم خانم نسرین میرشب  تماس گرفتند و قراردادها بسته شد. از شش ماه پیش یک گروه هفت نفره کار بر روی تبلیغات و آماده سازی اکران را آغاز کردند. ماه پیش من دعوت شدم به توکیو برای مصاحبه با بیش از چهل خبرنگار . هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر مصاحبه داشتم. بعد یک ماه برای اکران دعوت شده ام. پنج هفته فیلم در سالن ایوانامی هال اکران دارد. تا کنون بیش از هزار بلیط ، فروش رفته و پخش کننده پیش بینی می کند که تعداد بلیط فروشی به ۷۰۰۰ نفر برسد. که آمار خوبی برای یک فیلم مستند مستقل است. خانم ریتسکو ایوانامی مدیر سالن سینمایی است که از پنجاه و یکسال پیش به اکران فیلم های مهم سینمای دنیا پرداخته است، ازجمله کارگردان هایی مثل ساتیا جیت رای، فلینی، پاتریشیو گازمن، فلاهرتی، آندره وایدا، گدار، تروفو، برسون و بسیاری دیگر. تا کنون سه فیلم ایرانی در این سالن به نمایش در آمده دو فیلم از بهمن قبادی و یک فیلم از سمیرا مخملیاف. امیدوارم که این تجربه اکران برای یک فیلم مستند از ایران بتواند برای صنعت سینمای مستند ما پیشنهاد خوبی باشد.

برایتان بهترین ها را آرزو می کنم، و اگر لازم باشد نمونه ای از کاتالوگ و تبلیغات ژاپنی ها برای اکران یک فیلم مستند را خدمتتان خواهم آورد.

ارادتمند و دوستدار شما

مهرداد

 

  • این نامه توسط آقای مهرداد اسکویی برای استاد تهامی نژاد ارسال شده و برای بازنشر در اختیار انسان‌شناسی و فرهنگ قرار گرفته است.
  • مهرداد اسکویی و محمد تهامی نژاد هر دو از اعضای شورای عالی انسان‎‌شناسی و فرهنگ هستند.
  • این فیلم قبلا در یکی از نشست های یکشنبه ها نمایش داده شده است.