انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

من کدامم ؟

فاطمه سیارپور / طرح ایرج اسماعیل پورقوچانی

اولین فرزند یک خانواده ی ۶ نفری و ساکن منطقه ی یافت آباد تهران است. پس از طلاق با والدینش زندگی می کند. اعظم که تحصیل کرده ی رشته ی حقوق است، آن را با علاقه ی زیادی به پایان رسانده، به طوری که می گوید بیشتر مواد قانونی در متون حقوقی را از حفظ می داند. علاقه ی زیادی به ادامه ی تحصیل در همین رشته دارد. پدر و مادرش تقریبن بیسوادند. در حال حاضر غیر شاغل است. سال گذشته رمانی عشقی نوشته و منتشر کرده، اما برخلاف تصورش فروش خوبی نداشته است. با این حال بیشتر دوست دارد کتاب های هنری از جمله گلسازی، کار با خمیر و غیره بخواند. در حال اتمام رمان دومش است. اعتماد به نفس زیادی دارد و استفاده از عطر و ادکلن را هنگام خروج از منزل فراموش نمی کند. موهایش را می آراید اما اهل آرایش نیست. دوست دارد زیبا و مطابق مد روز بپوشد و در عین حال همه جا تک باشد. بودجه اش کفاف دهد به سراغ مارکدارها هم می رود. برایش مهم نیست که لباس و کفشش بادوام باشد. اندام متناسب، زیبایی چهره و جذابیت های زنانه در نظر او برای یک زن جوان بسیار مهم هستند. مصاحبه با او در دفتر نوسازی یکی از محله های یافت آباد در حالی که با مادرش قصد رفتن به گورستان قدیمی یافت آباد و زیارت اهل قبور را داشتند، اتفاق افتاد:

درباره ی ظاهرخود چه فکری می کنید؟

ظاهرم خیلی خوب است. اگر واقع بین باشم من زیبا هستم. از نظر قد نرمال محسوب می شوم. اگرچه بعضی جاها دوست دارم بلند قد باشم.

فکرمی کنید دیگران درباره ی ظاهر شما چه می اندیشند؟

دیگران مرا یک آدم موفق و مهربان می دانند. در چشم بعضی ها هم زیبا هستم.

از نظر شما یک زن ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟

ایده آلم این بوده که رمان چاپ شده ام فروش خوبی داشته باشد. اما این طور نشد. در شرایط فعلی هم دوست داشتم الان دیگر وکیل شده باشم. چون استدلالم از مباحث حقوقی عالی بود. به هرحال فعلن که نشده است. با توجه به سنم هم فکر می کنم تاحالا باید تشکیل زندگی می دادم و در نهایت بعد از دوسال مادر می شدم و اعصاب و حس مادری داشتم. تجربه ی مجردی دیگر بس است. در کنارشان نمایشگاه قالی و نقاشی بزنم.

از نظر شما بدن ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟

من از چاق بودن بدم می آید. دوست دارم به هیکل زن که نگاه می کنی هیچ نقصی در آن نیابی. معیار نقص ها برازندگی لباس است. همه چیز فیکس تن باشد. احتیاج به کار اضافه روی بدن نباشد. فیکس و قالب تن باشد. از لاغری افراطی هم بدم می آید. احساس زجر کشیدن دارم.

برای رسیدن به این ایده آل ها، چه کاری انجام داده اید؟

رمان دومم در یک پنجم نهایی راه است. در حیطه ی نویسندگی خیلی مشورت گرفته ام. می گویند رمان برد ندارد. بهتر است در فاز مذهبی بنویسم. به همین دلیل کتاب دیگری با عنوان تقویت حافظه در اسلام خواهم نوشت. این را هم بگویم سال گذشته هم در یک اردویی که به شیراز رفته بودم، مقاله ای نوشتم و در آن مولفه ی حجاب را از دید خودم شرح دادم. جایزه ی این مسابقه از قم برایم ارسال شد. دوست دارم روی موضوعاتی مانند احادیث، روزها ، دعا و غیره هم کار کنم.اگر بتوانم هم در کنکور ارشد شرکت می کنم و بعد از آن در امتحان کانون وکلا. برای ظاهرم هم کار خاصی نمی کنم. من خودم را قبول دارم. از نظر پوشش هم پوشش جلف را نمی پسندم. دوست دارم همیشه پوشش رسمی داشته باشم. نه خیلی رنگ جلف و نه ماتم زدگی داشته باشد. البته باید آرامش بخش هم باشد.

نوع پوشش و آراستگی تان را چگونه انتخاب کرده اید؟

متاسفانه فرهنگ غرب و اشاعه ی ماهواره خیلی زیاد شده است. من می بینم که در حال حاضر آقایان از مزاحمت خانم ها شکایت می کنند! در جامعه ی ما امکانات زیاد شده و در نتیجه چالش ها هم افزایش یافته. پس نمی شود خود را با قبل مقایسه کنی. من سایه ی غرب را در ماهواره می بینم. سعی می کنند برای ما فرهنگ سازی کنند. به همین دلیل من هم سعی می کنم به احساس شخصی خودم مراجعه کنم. مثلن در یک مهمانی سطح آن را در نظر می گیرم و فرهنگم را تطابق می دهم. ارزش هایم را به آن ها تحمیل نمی کنم.

آدرس الکترونیک مصاحبه کننده : fsayyarpour@yahoo.com

از مجموعه ی این مصاحبه ها :

من نظر خودم را دارم – مصاحبه ی شماره یک

نمی خواهم متفاوت باشم – مصاحبه ی شماره دو