انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

معماری در آمریکای لاتین: بخش هفتم و پایانی (عصر جهانی شدن)

کلیفورد براون، کلی داناهیو-والاس و پاتریشیا ندرلی برگردان رضا اسکندری

در سه دهه‌ی آغازین قرن بیستم، معماری آمریکای لاتین با چند جریان اصلی شناخته می‌شد: مدرنیسم، احیای هویت ملی، و هنر دکو. اولین جریان، مدرنیسم، تنها در نقاطی محدود از جمله برزیل، آرژانتین و مکزیک مورد پذیرش عمومی قرار گرفت. به همین دلیل آثار محدودی از این جریان باقی مانده است. جریان دوم یا احیاء هویت ملی هم نتایج بلاواسطه‌ی محدودی داشت، اما به هر روی نخستین تلاش برای ایجاد یک معماری ناب آمریکایی بود که مطالعه‌ی میراث معمارانه‌ی این قاره انجامید. هنر دکو نیز با ساده‌سازی طراحی‌های هندسی و استفاده از مصالحی چون بتن مسلح، به بسط معماری مدرن یاری رساند.

معماری مدرن پس از جنگ جهانی اول و از سال ۱۹۱۹ بر معماری قاره استیلا یافت؛ در این زمان دانشجویان آمریکای لاتین برای تحصیل به خارج از قاره رفتند و در زمان بازگشت کوشیدند تا آموخته‌های خود را به عمل درآورند. رهبران این جنبش معمار شیلیایی امیلیو دوآرت (Emilio Duhart; 1917-1984) و معمار ونزوئلایی کارلوس ویانوئبا (Carlos Villanueva; 1900-1975) بودند که آثارشان در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ پی‌ریزی شدند.

جریان عقلانی‌سازی دیگری نیر در نسل پس از جنگ دوم جهانی به طراحی بیمارستان‌ها، مجموعه‌های مسکونی، تاسیسات آموزشی، و ساختمان‌های دولتی راه یافت. از میانه‌ی دهه‌ی ۱۹۶۰ تا اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰، با رشد فن‌آوری‌های جدید، تجربیات گسترده‌تری در طراحی و ساخت و ساز صورت گرفت. این تغییرات در ساختمان‌های نو و عظیم بانک‌ها و مراکز تجاری، مجموعه‌های مسکونی، و نهادهای پژوهشی مشهودند. آخرین نسل معماری آمریکای لاتین، متاثر از شرایط دشوار اقتصادی، از کمبود تخیل و خلاقیت رنج می‌برد. معماری کوبا در این دوران یک نمونه‌ی منحصر به فرد است. تحولات شهری در این دوران، بیش از هرجای دیگری در هاوانا قابل مشاهده است. «هاوانای قدیم»، مرکز تاثیرپذیری از فرهنگ اسپانیایی، برای جذب گردشگران احیا و بازسازی شد و در حالی که هتل‌های جدیدی در شهر ساخته می‌شد، هتل‌های قدیمی‌تری مانند هتل کاپری (Capri) نیز بازسازی شدند. منطقه‌ی مالکون (Malecon) که زمانی ساحل درخشان و پرتلالو هاوانا بود، امروز با حمایت‌های مالی سازمان ملل متحد در حال بازسازی و نوسازی است.

منابع برای مطالعه‌ی بیشتر:

Malcolm Quantrill, ed. Latin American Architecture: Six Voices. (College Station: Texas A&M University Press, 2000).
Leslie Bethel. A Cultural History of Latin America: Literature, Music and Visual Arts in the Nineteenth and Twentieth Centuries. (Cambridge: Cambridge University Press, 1998).
Leopoldo Castedo. A History of Latin American Art and Architecture from Pre-Columbian Time to Present. (New York: Praeger, 1969).
James Early. The Colonial Architecture of Mexico. (Dallas, Tex.: Southern Methodist University Press, 2001).
Valerie Fraser. The Architecture of Conquest: Building in the Viceroyalty of Peru (1535-1635). (New York: Cambridge University Press, 1990).
Robert J. Mullen. Architecture and Its Sculpture in Viceregal Mexico. (Austin: University of Texas Press, 1997).
Gauvin Bailey. Art of Colonial Latin America. (London: Phaidon, 2005).
Kelly Donahue-Wallace. Art and Architecture of Viceregal Latin America, 1521-1821. (Albuquerque: University of New Mexico Press, 2008).
Mary Miller. Maya Art and Architecture. (London: Thames & Hudosn, 1999).
Jerry D. Moore. Architecture and Power in the Ancient Andes. (Cambridge: Cambridge University Press, 1996).
Adriana Von Hagen and Craig Morris. The Cities of the Ancient Andes. (London/New York: Thames & Hudson, 1998).

معماری در آمریکای لاتین: بخش نخست (معماری مایا)

معماری در آمریکای لاتین: بخش دوم (مکزیک پیشاکلمب)

معماری در آمریکای لاتین: بخش سوم (آمریکای جنوبی پیشاکلمب)

معماری در آمریکای لاتین: بخش چهارم (آغاز استعمار)

معماری در آمریکای لاتین: بخش پنجم (دوران استعمار)

معماری در آمریکای لاتین: بخش ششم (عصر دولت های ملی)

ایمیل مترجم: rz.eskandary@gmail.com