انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

مبارزه من با ویروس کرونا

یک کارگردان فیلم مستند، تجربۀ مقابله با ویروس در چین را به اشتراک می گذارد

نویسندگان:کویی اِنهویی، شِن روفا، هی لِیجینگ برگردان محمد تهامی‌نژاد

کارگردان ژاپنی ریو تاکه اوچی که اینک در نانجینگ (مرکز چین شرقی یعنی استان هیانگ سو) زندگی می کند، هرگز انتظار نداشت مستندی که دربحبوحه شیوع ویروس کرونا ساخت، فضای مجازی ژاپن وچین را تسخیر کند.

این کارگردان ۴۲ ساله می گوید:”من بیست سال است که مستند می سازم. این یکی مشهورترین آنهاست”.

تاکه اوچی در سال ۲۰۱۳ به همراه همسر چینی اش که با او در ژاپن آشنا شده بود به چین رفت تا در شهر نانجینگ – محل تولد همسرش – سکونت اختیار کند. در آنجا شرکتی برای فیلمبرداری تأسیس کرد و به تهیه ویدیو های کوتاه از تبادل فرهنگی بین چین و ژاپن پرداخت.

در اوایل فوریه تاکه اوچی برای یک سفر کاری ازژاپن به نانجینگ بازگشت و دو هفته قرنطینه شد. ابتدا از ایزوله شدن، ناراحت ونگران بود که نکند خیلی بیشتر طول بکشد.

می افزاید: “:اما بعداً دریافتم که این اقدام پیشگیرانه، خودم وسایرین را از اپیدمی حفظ می‌کند و ثابت شده که مفید و مؤثر است”.

به علاوه، همبستگی و یاری رسانی کارگران در واحد مسکونی اش، که در مبارزه علیه کووید-۱۹ نشان داده می شود،خارج از انتظار او بود.

من بسیار سپاسگزارم که در زمان قرنطینه ، آنها برای ما سبزیجات می خریدند و دم در واحد مسکونی تحویل می دادند.

تاکه اوچی از نزدیک شیوع و گسترش ویروس کرونا در ژاپن را پیگیری کرد و هنگاهی که در ابتدای شیوع فهمید برخی مردم ژاپن، درکی از بحران ندارند و بدون ماسک به مترو می روند و در کنسرت ها گرد هم می آیند بسیار نگران شد.

آنها در بارۀ اپیدمی در چین دچار سوء تفاهم بودند. فقط ارقام را می دیدند و فکر می کردند که میزان مرگ و میر بالا نیست.

در واقع میزان نسبتاً پایین مرگ و میر به خاطر این حقیقت است که ده ها هزار نفر از کارگران چینی عرصۀ بهداشت ، تجهیز و به خطوط مقدم جبهه اعزام شدند و میلیون ها نفر از مردم چین فداکاری های بزرگ انجام دادند”.

هنگامی که تاکه اوچی، دوره قرنطینه اش بپایان رسید، به جای این که در خانه بماند تصمیم گرفت بیرون برود و در میانۀ شیوع بیماری، زندگی مردم معمولی در نانجینگ را ثبت کند و به عموم ژاپنی ها در بارۀ تدابیری که توسط چینی ها برای مهار کوید -۱۹ اتخاذ شده بود آموزش بدهد.

در جریان فیلمبرداری ، با یک شرکت فست فود زنجیره ای آشنا شد که برای اطمینان مشتریانش “کارت -بدون تماس بدنی” با اسم و شرایط بهداشتی پخت روی بسته های بیرون بر، نصب می کرد.

هنگامی که تاکسی می گرفت، متوجه شد که خودرو ها با نایلون پلاستیکی محافظ مجهز است که مانع انتقال عفونت بین راننده و مسافران که در صندلی عقب نشسته اند می شود.

تاکه اوچی، راه حل شهر و کوشش های قدرتمند برای مبارزه با ویروس و ننتایج قابل ملاحظه اش را تحسین کرد.

تاکنون به مدت بیست روز متوالی است که در نانجینگ هیچ مورد جدیدی از کووید-۱۹ مشاهده نشده است و تمام بیماران پس از طی دوره نقاهت از بیمارستان مرخص شدند.

تاکه اوچی و گروهش برنامه ریزی، فیلمبرداری و تدوین مستند شان را در مدت چهار روز تمام کردند و هنگامی که در دوم مارس این مستند ده دقیقه ای بنمایش در آمد، ده ها میلیون ژاپنی آن را به صورت آنلاین برای دیگران به اشتراک گذاشتند. و بحث های زیادی را بر انگیخت.

یک شهروند اینترنتی ژاپنی (نت ایزن یا internet citizen ) که مستند فوق را دیده می گوید : امیدوارم که تمام ژاپنی ها این ویدیو را ببینند.
اکثر تلویزیون های ژاپن از جمله تی وی آساهی، فوجی تی وی، آ نرا بارها پخش کردند و محتوایش جزء به جزء تشریح شد.

تماشاگران ژاپنی از تماشای کنترل شدید شهرنانجینگ، از جمله استفاده از ماسک در هنگام خروج از خانه، اندازه گیری درجه حرارت بدن در هنگام بازگشت ، از سرگیری کار، مطالعۀ آنلاین و مقابله با همه گیر شدن، در این ویدیوی کوتاه شوکه شدند.

تاکه اوچی می گوید: همین قدر که این فیلم مستند توسط مردم ژاپن و سایر کشورها مشاهده شده و توجه آنها را برانگیخته و تفکر بر انگیز بوده، هدف من برآورده شده است.

تاکه اوچی با کمال حیرت متوجه شد این مستند که برای مردم ژاپن ساخته شده ، در چین نیز پر بیننده بود. به چینی ترجمه شد و بیش از ده میلیون بار روی پلتفرم رساته های اجتماعی چینی ،مشاهده گردید.

برخی از شهروندان اینترنتی(نت ایزن) نوشتند: یک ویدیوی ده دقیقه ای زمان زیادی نیست، ظاهراً حتی بسیاری از مردمان چین نیز چیزی در بارۀ جزئیات رویداد های شهرهای خودشان نمی دانند.”

 

منبع: شبکه شین هوا، بیستم مارس۲۰۲۰