انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

مبارزه بزرگ برای ممنوعیت

در گزارش لوموند تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۰۵: «مجلس ملی سه شنبه ۱۱ اکتبر، ماده الحاقی در جهت ممنوعیت استفاده ازکیسه‌های پلاستیکی تجزیه‌ناپذیر در طبیعت را مطرح کرد(…) و تصویب آن تا یکم ژانویه ۲۰۱۰ طول کشید» ولی چون با قوانین اروپایی ناسازگار بودنتوانست اجرا شود.

بخش کشاورزی به دنبال کیسه‌های غیر پلاستیکی بود، و منتظر توسعه بهتر بازار کیسه‌های قابل تجزیه ساخته شده ازنشاسته ذرت یا سیب زمینی بود. دوباره در سال ۲۰۱۰ چنین اتفاقی افتاد: مالیات بر کیسه‌هایی که قرار بود در سال ۲۰۱۴ وارد بازار شوند رأی آورد. قوانین اجرایی هیچ وقت منتشر نمی‌شوند. «شارل دو کورسن»، بانی حرکت کیسه‌های قابل بازیافت و نماینده Marneکه در آنجا منافع کشاورزان اهمیت زیادی دارد درباره آن سال می‌گوید: «ما با پخش گسترده پلاستیک مواجه شدیم و «لوران ووکیز» [نماینده Haute-Loireو بعدها وزیرشد]» به من گفته بود که در ناحیه او تولید کنندگان کیسه پلاستیکی در Saint-Sigoleneرا از شکست خواهیم داد.

مبارزه با کیسه‌های پلاستیکی ده سال به طول خواهد انجامید. و با لابی‌های قدرتمندی رو در رو شده است: تجارت و توزیع کنندگان بزرگ به همراه تولید کنندگان پلاستیک با ممنوعیت استفاده از کیسه‌های غیرقابل بازیافت مخالفت کرده و در برابر کشاورزان و فعالان «شیمی سبز» و طرفداران چنین راه حل، قرار گرفتند.

با آمدن Segolene Royal به وزارت محیط زیست در سال ۲۰۱۴، همه چیز تغییر کرد. این وزیر علاقه فراوانی به موضوعات نمادین و عمومی دارد. دو ماه بعد از آمدنش موفق شد ماده‌ای الحاقی از طرف دولت در ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در پروژه مربوط به قانون احیاء دوباره تنوع زیستی، طبیعت و فضای سبز را به تصویب برساند. ولی این قانون موانعی دارد. این طرح با قانون مرتبط با انتقال انرژی برای گسترش فضای سبز در ژوئیه سال ۲۰۱۵ تداخل دارد. ممنوعیت استفاده از پلاستیک‌های با ضخامت کمتر از ۳۰ میکرون، در یکم ژوئیه مطرح شد. در مورد کیسه‌های «میوه و سبزی» که در غرفه‌های بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شوند، باید – یکم ژانویه ۲۰۱۷- ، ۳۰ درصد از مواد سازنده آن قابل تجزیه در طبیعت باشد و این نسبت تا سال ۲۰۲۵ به ۶۰ درصد خواهد رسید.

بومی‌سازی دوباره

وظیفه وزیر با تقسیم وظایف برای مبدلان پلاستیک بین دو سندیکای حرفه‌ای Elipsoو A3FSPراحت‌تر شده است. اولین کار بر عهده بازیگران اصلی بخش مثل Sphereیا Barbierگذاشته شده است تا در این مدت پلاستیک‌ها تبدیل به مواد قابل تجزیه شوند. ونسان کولار، مسؤول این برنامه در شرکت Elipsoاعلام کرد: «با کیسه قابل تجزیه قادر خواهیم بود بخشی از تولید را دوباره در اروپا و فرانسه بومی کنیم».

تولیدکنندگان فرانسوی بازار کیسه‌های ظریف را که ۹۰ درصد آن از آسیا وارد می‌شود را از دست داده بودند. «سرژ وَسَل»، مدیر Groupe Barbierاظهار داشت که « این قانون اجتناب ناپذیر بود و تا آنجا پیشرفت می‌کند که بتوان کیسه‌هایی از بوته خار Sardaigneیا روغن گیاهی شمال فرانسه تولید کرد. این کار به ما کمک خواهد کرد وجهه این حرفه را بهبود ببخشیم».

از طرف دیگر سازندگان کوچک کیسه‌ها که در A3FSP گردآمده بودند به مبارزه خود علیه ممنوعیت ادامه داده و معتقدند این کار ۳۰۰۰ شغل را تهدید می‌کند. ادعای دو گروه « اروپا پلاستیک » و« انجمن حرفه‌ای تولید کنندگان لاستیک اروپا» که از طرف «بسته بندی سبز» حمایت می‌شود مبنی بر اینکه اولویت با بازیافت است بی نتیجه مانده است.

میشل لوبری، مدیر منطقه‌ای «اروپا پلاستیک» با اظهار نارضایتی گفت که این قانون فرزند نامشروع «یک وزیر کاملاً غیرقابل کنترل و سازندگان کیسه‌های قابل تجزیه است که محصولات‌شان را با وجود اینکه چهار برابر گرانتر از کیسه های ۱۰۰% فسیلی هستند به بازار تحمیل کرده‌اند».

آیا مدافعان بیوپلاستیک‌ها خواهند توانست فریاد پیروزی سر دهند؟ امروزه بسیاری از مارک‌های بزرگ کیسه‌های کاغذی را امتحان می‌کنند که به مراتب بدتر از کیسه‌های پلاستیکی هستند. آنتوان سرژان معاون A3FSP اطمینان خاطر داد که: «تمام مشتریان ما در خارج که مجبور به استفاده از کیسه‌های قابل تجزیه نیستند حتماً کیسه کاغذی را ترجیح خواهند داد». او افزود: « از طرف دیگر، این تصمیم اجبارخانوارها به استفاده از کیسه ‌های قابل بازیافت در منازل با احتمال موفقیت کمتری روبرو خواهد شد و بسیاری از کارشناسان معتقدند که این کار استقبال کمتری در پی خواهد داشت و تا ده سال دیگر نیز این کیسه‌ها استفاده خواهند شد. »

استفان مَدلمون، همکار و مدیر شرکت کوچک تولید کیسهAlprod ، حرف او را تکمیل کرده و گفت: «می‌ترسم که مردم کیسه‌ها را بعد از پیک نیک در طبیعت رها کنند؛ چون به آنها گفته شده است که کیسه‌ها قابل تجزیه در طبیعت هستند». به همین دلیل است که Surfrider انجمن حمایت از اقیانوس‌ها طرفدار یک ممنوعیت فراگیر است. «آنتیدیا سیتروئس»، مسؤول این NGOاز اینکه فرانسه پیشگام محدود سازی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی است اظهار خوشحالی کرد: «ما از حمایت وزارت‌خانه‌ای و سیاسی بهره بردیم و زمانی که این ممنوعیت به واقعیت تبدیل شود به خاطر تغییری خواهد بود که در رفتار شهروندان اتفاق خواهد افتاد».

لوموند دیپلماتیک

برگردان: قدرت ستارنژاد