انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

ماسک؛ ماسکه‌شدن و ماسکه‌کردن در شرایط کرونایی

ماسکه‌شدن و ماسکه‌کردن (Masking) دو واژه هنری (تئاتری) است؛ به این عبارت که:

در شرایط عادی یک بازیگر باید به نحوی روی صحنه حرکت کرده یا مستقر شود که همبازی پشت سر خود را از دید تماشاگر مخفی نکند. بازیگر پشت سر نیز همواره باید خود را از وضعیت ماسکه‌شدن خارج و به شکل طبیعی و بدون خودنمایی در معرض دید تماشاگر قرار دهد. در هنر نمایش ماسکه‌کردن و ماسکه‌شدن یک نقص اجرایی به شمار می‌رود.

این روزها شرایط جامعه و تصمیماتی که مسئولان می‌گیرند در کنار روند صعودی و افزایشی شیوع بیماری کوید ۱۹ که از قول مسئولین مربوطه اطلاع‌رسانی می شود؛ نه تنها هر روز بر نگرانی خانواده‌ها و اقشار رعایت‌کننده موارد بهداشتی جامعه می‌افزاید، بلکه فضای اجتماعی مقابله با این ویروس، نوعی تداعی‌کننده این دو واژه هنر نمایش می‌شود.

وقتی مسئولان مربوطه آمار مبتلایان این بیماری را قرار است در برخی استان‌ها اعلان نکند، وقتی در جلسات مسئولین صحبت‌ها به شکل گفتاردرمانی و به شکل کج‌دار و مریض خوب توصیف می‌شود و وقتی مشاغل به دلیل شرایط حاد اقتصادی مجبور به ادامه خدمات می‌یابند، دولت به نوعی ماسکه می‌شود و تصمیمات و مسئولیت خطیر خود را در پشت گفتارها، سخنرانی‌ها و یا دستورالعمل‌ها ماسکه می‌کند و وضعیت شیوع و کنترل بیماری کرونا را عادی و تحت کنترل جلوه می‌دهد. این فضای روانی که موجب خوشبینی کاذب میان مردم می‌شود، رعایت و توجه به بهداشت فردی را کاهش می‌دهد و نوعی عادی‌سازی را در جامعه القا می‌کند.

در مقابل با گذشت اندکی زمان و بازگشت موج شیوع بیماری به همان دلایل روانی و عادی شدن تجمعات و ارتباطات بین فردی و گروهی، به ناگهان مسئولین در موقعیت ماسکه شدن قرار می گیرند و کوید ۱۹ در صحنه خود را ظاهر می کند و همه تصمیمات مسئولان را تحت شعاع قرار می دهد و در صحنه یکه تازی می کند؛ اینجاست که داد مسئولان هم به خاطر ماسکه شدن به جایی نمی رسد و دوباره موجی از نگرانی از شیوع گسترده این بیماری در جامعه بوجود می آید.

حالا در قضیه اجباری شدن ماسک به دلیل شیوع دوباره این ویروس مسئولین در حالت ماسکه‌شدن قرار گرفته‌اند و حرفشان پیش است که با زدن ماسک از شیوع بیماری جلوگیری کنیم، اما یادمان باشد که ایام پیش رو در ماههای آینده از جمله ماه محرم (دهه محرم و تاسوعا و عاشورا)، در ماه شهریور و آغاز مدارس و دانشگاه‌ها در ماه مهر، طوری نشود که با وجود زدن اجباری ماسک، مسئولین در شرایط ماسکه‌کردن قرار گیرند و ویروس کوید ۱۹ در صحنه جلودار باشد و تصمیمات آنان را ماسکه کند!!!