انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

ماخذشناسی بحران آب در ایران

مقدمه:

هدف عمده در هر ماخذشناسی، ارائه و دسته‎بندی آثار مربوط به پدیده یا مساله مورد نظر محقق می‎باشد. ما با همین هدف، تلاش نمودیم به مسئله بحران آب وارد شده و برخی کتب ارائه شده در این مورد را به مخاطبان انسان‎شناسی و فرهنگ معرفی نماییم. اما پیش از ورود به مسئله ذکر چندنکته ضروری است. نخست اینکه رشته‎ها و علوم متعددی به این مسئله ورود کرده‎اند و از این جهت، ما اعم از انسان‎شناسان و جامعه‎شناسان کم و بیش در این مورد تعلل کرده‎ایم. جغرافیا، علوم زراعت، مهندسی آب، شهرسازی، مدیریت و غیره. این پراکندگی، ارائه یک ماخذشناسی جامع را غیرممکن می‎کند و البته ما نیز چنین ادعایی نداریم. هر یک از علوم ذکر شده با استفاده از مفاهیم، روش‎شناسی و تعلق پاردایمی خاصی به مسئله‎ی بحران آب نگریسته و ورود پیدا نموده‎اند. با این همه، جستجو در آثار نشان می‎دهد که اغلب این آثار، در فرم مقاله یا پایان‎نامه‎ی دانشجویی و با رویکرد جزیی‎نگر به مسئله‎ی آب نگریسته‎اند و ما حداقل در این ماخذشناسی قصدی برای ذکر این آثار نداریم. در بخش دوم ماخذشناسی که در همین وب سایت منتشر خواهد شد ماخذشناسی پژوهشی آثار مربوط به بحران آب منتشر خواهد شد که مختص به آثار فارسی منتشر شده در قالب مقاله، جستار، رساله، پایان‎نامه و طرح‎های پژوهشی خواهد بود.

گفتیم که با این وجود که آب اکنون مبدل به مسئله‎ایی اجتماعی شده است، در حوزه‎ی علوم اجتماعی آثار چندانی در قالب کتاب درمورد آن یافت نمی‎شود. این ضعف خصوصاً در انسان‏شناسی بسیار مشهود است. با این وجود که آثار بسیار زیادی درباره وجوه اجتماعی و فرهنگی آب در کشورهای غربی منتشر گردیده در کشور ما خبری از ترجمه‏ی این آثار نیست. کمبود کتب چه در حوزه‏ی پژوهشی و چه در قالب تحلیلی، چنان مشهود است که به نظر علوم اجتماعی مسئله آب را به علوم فنی و مهندسی واگذار نموده است. از این جهت در این ماخذشناسی تلاش نموده‌ایم از سویی به کلیه آثار اشاره نماییم و کار خود را به هیچ وجه به علوم اجتماعی محدود ننمایم. همچنین ما تلاش نموده‎ایم آثار متخصصان برجسته‏ی حوزه‏ی آب مانند کارهای ارزشمند جواد صفی‏نژاد که رویکرد مردم‏نگاری به مسئله‏ی آب دارد، آثار پرویز کندوانی با رویکرد جغرافیا و کارشناسان برجسته‏ی حوزه‏ی آب مانند ناصر کرمی و کاوه مدنی را فارغ از فرم آثار مورد اشاره قرار دهیم.

در پایان در این ماخذشناسی عنوان اثر، تاریخ انتشار، نویسنده، مترجم، محل نشر و عنوان انتشاراتی و همچنین تعداد صفحات مورد اشاره قرار گرفتهاند. علاوه بر موارد در بخش آخر هر منبع معرفی شده، کوشش نموده‎ایم در حد امکان، توضیحاتی درباره اثر و نویسنده کتاب یا مقاله دهیم که امید است راهگشای خوانندگان باشد.

عنوان : نظام آبیاری سنتی در نایین(۱۳۸۷)
پدیدآور اصلی: صفی‎نژاد، جواد
وضعیت نشر/تهیه: تهران، کمیته ملی آبیاری و زهکشی
مشخصات ظاهری: تعداد صفحات ۵۹۵
توضیحات: این کتاب به سفارش شرکت سهامی آب منطقه‎ای اصفهان و چهارمحال و بختیاری نوشته شده است.

عنوان : کاریز در ایران و شیوه های بهره گیری از آن(۱۳۹۶)
پدیدآور اصلی: صفی نژاد، جواد
وضعیت نشر/تهیه: تهران، انتشارات پویه مهر اشراق
مشخصات ظاهری:تعداد صفحات ۸۳۸
توضیحات: کتاب کاریز در ایران در ۸۳۸ صفحه و ۲۲ فصل تدوین شده و به مثابه یک فرهنگنامه ابعاد مختلف قنات های ایران را تشریح کرده است. در این کتاب زوایای مختلف قنات از جغرافیای آن تا تاریخ، از فناوری های حفر تا نظام های مترتب بر حفر و بهره برداری و مدیریت آن، از پیکرۀ قنات از جغرافیای آن تا تاریخ ، از فناوری های حفر تا نظام های مترتب بر حفر و بهره برداری و مدیریت آن، از پیکرۀ قنات تا سازه های مرتبط با آن ، از غذای مقنیان تا محل زندگی آنان ، از سنجش زمان تا اندازه گیری آبدهی قنات ، از نفقه تا حقابه، از آبیاری در مناطق خشک و نیمه خشک تا کشاورزی در این نواحی و …. مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند.

عنوان : نظام‎های آبیاری سنتی در ایران(۱۳۵۹)
پدیدآور اصلی: صفی نژاد، جواد
وضعیت نشر/تهیه: مشهد، آستان قدس رضوی
مشخصات ظاهری: تعداد صفحات ۲۷۷
توضیحات: کتاب حاضر از ۴۱ فصل به صورت مقاله تشکیل شده و هر فصلی مربوط به آب و وضع آبیاری سنتی منطقه‎ایی از ایران است و از این جهت یک کار مردم نگاری بی سابقه به حساب می‎آید. در این کتاب سنت‎ها و باورهای بسیار جالبی مانند ازدواج با قنات مورد اشاره و توصیف صفی‎نژاد قرار گرفته است.

عنوان : بنه، نظام های زراعی سنتی در ایران
پدیدآور اصلی:صفی نژاد، جواد
وضعیت نشر/تهیه: تهران، انتشارات امیر کبیر(۱۳۶۹)
مشخصات ظاهری: تعداد صفحات ۵۸۴
توضیحات: این اثر کاری مردم نگارانه در مورد شیوه کاشت، داشت و برداشت محصول در دوران پیش از اصلاحات ارضی را به خوبی تشریح می کند. همچنین در این اثر نحوه مالیت گرفت از آب و تقسیم آن به خوبی تشریح گردیده است.

عنوان :واژه نامه قنات
پدیدآور اصلی: آغاسی، عبدالوحید و صفی نژاد، جواد
وضعیت نشر/تهیه: تیزد شرکت سهامی منطقه ای یزد(۱۳۷۹)
مشخصات ظاهری: تعداد صفحات : ۱۱۴
توضیحات: این اثر در سال ۱۳۸۳ به چاپ دوم رسید.

عنوان : بررسی ابعاد تاریخی فرهنگی قنات در ایران
پدیدآور اصلی: باقری اهرنجانی، پروین
وضعیت نشر/تهیه: یزد: شرکت سهامی آب منطقه ای یزد.
مشخصات ظاهری: تعداد صفحات: اثر حاضر به صورت مجموعه مقالات ارائه گردیده است.
توضیحات: این اثر در ۲ جلد منتشر گردیده است.

ادامه مطلب در لینک زیر:

bohran-ab