انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

مائوریتزیو مونتالبینی: انسان شناس غارنشین

مائوریتزیو مونتالبینی (۲۰۰۹-۱۹۵۳) انسان ­شناس و جامعه­ شناس ایتالیایی در طول دوران تحقیقات خود در مجموع دو سال و هشت ماه را در انزوای مطلق در زیرزمین به سر برد. بالاترین رکورد او در زندگی مداوم در زیر زمین ۳۶۶ روز و یک رکورد جهانی است.

مونتالبینی تحقیقات خود درباره­ ی کرونوبیولوژی، وفاق بدن با محیط و واکنش های زیستی بدن به علایم محیطی و تاثیر تنهایی مطلق بر روان وجسم انسان را در سال ۱۹۸۶ با تبدیل کردن بدن خود به یک آزمایشگاه زنده آغاز کرد؛ یعنی زمانی که در ۱۴ دسامبر به منظور زندگی در انزوا وارد غار فراساسی در رشته کوه های آپنین شد. اگرچه در دوران اقامت او، فعالیت های روزمره اش در غار توسط یک دوربین مداربسته کنترل می شد، او امکان برقراری هیچ نوع ارتباطی با فضای بیرون را نداشت. در این مدت، مونتالبینی در انزوای مطلق و بدون قرار گرفتن در معرض نور و با مصرف قرص های غذایی به جای خوردن غذای طبیعی زندگی کرد؛ ضمن این که هیچ وسیله ای برای اندازه گیری زمان نداشت و به بدن خود اجازه داد که خود تصمیم گیرنده ی خواب و بیداری اش باشد. اولین تجربه ی او که ۲۱۰ روز به طول انجامید و در زمان خود، پیش از رکوردهای بعدی او، رکورد جهانی زندگی در انزوای مطلق محسوب می شد، دستاوردهای شگفت انگیزی در ارتباط با چرخه ی زیستی بدن به دست داد. تجربه ی مونتالبینی همانند نمونه های مشابه دیگر نشان داد که غارنشینی مطلق باعث می شود زمان زودتر از حد انتظار بگذرد و مدت زمان سپری شده به نظر فرد کمتر از زمان واقعی بیاید. او پس از بیرون آمدن از انزوای خود از این که مدت زمانی چنین طولانی در انزوا بوده شگفت زده شد. ضمن این که مدت زمان خواب و بیداری او تغییر کرد. بدن او همانند همتایش استفانیا فولینی که تحت کنترل ناسا به تجربه ی مشابهی دست زد وارد یک چرخه ی ۲۳ ساعت بیداری – ۱۰ ساعت خواب شد که آهنگ تقریبا ثابتی داشت. اولین تجربه ی غارنشینی مونتالبینی دستاوردهای مهمی در روان شناسی نیز داشت. اگرچه وضعیت روانی مونتالبینی دستخوش بحران های اساسی نشد (اتفاقی که در موارد دیگر افتاده بود و حتی یک مورد به اقدام به خودکشی هم کشیده شده بود)، اما نشانه هایی مبنی بر تاثیر تعامل متقابل با محیط بر روان انسان به دست آمد که مورد توجه روان شناسان تحولی قرار گرفت.

در ششم دسامبر سال ۱۹۹۲ مونتالبینی بار دیگر دست به غارنشینی زد. این بار نیز او هم چون بار اول به دلیل نداشتن وسایل اندازه گیری زمان و عدم بهره مندی از نور طبیعی، قدرت محاسبه ی زمان را از دست داد و درون چرخه ی ۲۳-۱۰ ساعته فروافتاد. ضمن این که زمانی که درست یک سال و یک روز بعد در سال ۱۹۹۳ از ورود خود به انزوا از غار بیرون آمد، گمان می کرد تنها شش ماه را در انزوا سپری کرده است. این تجربه همراه با آزمایش­ های مشابه دیگر نشان داده که نبود نور طبیعی سبب می شود چرخه های روزانه طولانی تر از حد معمول شوند.

مونتالبینی بار دیگر به آزمایش مشابهی دست زد و زمانی که در آوریل سال ۱۹۹۸ از تجربه ی ۱۶۶ روزه اش در انزوای غارنشینی بیرون آمد، دچار کاهش وزن به میزان ۱۲ کیلوگرم شده بود و درجه ی سیستم دفاعی بدن اش از ۲۳ به ۰ افت کرده بود. وقوع یک زلزله در اعماق غار او را (به گفته ی خودش برای اولین بار در دوران غارنشینی اش) به شدت وحشت زده کرده بود و زمانی که پس از بهبودی سیستم دفاعی بدن اش (که بعد از ده روز شروع به رشد کرد) با خبرنگاران مصاحبه کرد اعلام کرد که دیگر تجربه ی غارنشینی اش را تکرار نخواهد کرد.

در اکتبر سال ۲۰۰۶ علی رغم این که از تجربه ی آخرش خاطره ی خوشی نداشت، مونتالبینی برای آخرین بار به غارنشینی دست زد. این بار وارد غاری به نام «غار سرد» در کوه های آپنین شد که ۸۰ متر مربع مساحت داشت و مجهزتر از دفعات پیشین بود زیرا شامل دستگاه های سنجش وضعیت جسمانی بود که وضعیت فیزیکی او را به سطح زمین گزارش می کردند تا از بروز تجربه ای همانند دفعه ی قبل خودداری شود. با این وجود شرایط محیطی این غار چندان خوشایند نبود زیرا چنان چه از نام اش پیدا است، در غار سرد بالاترین دمایی که او تجربه کرد ۱۰ درجه ی سلسیوس بود. برای جلوگیری از خطرات ناشی از دمای پایین غار او مجبور بود درون یک محفظه ی چوبی بخوابد تا گرمای بدن اش حفظ شود. او این بار ۲۳۵ روز را در این اقامتگاه تاریک سپری کرد. او برای گذراندن زمان خود چند دقیقه در طول شبانه روز غاری اش به خواندن یکی از ۸۵ کتابی که همراه با خود به غار برده بود زیر نور چراغ کوچکی که همراه داشت مشغول می شد. با این وجود بیشتر زمان خود را در غار در تاریکی سپری کرد.

مونتالبینی، انسان شناس غارنشین در سال ۲۰۰۹ در اثر سکته ی قلبی درگذشت. تحقیقات پزشکی پس از مرگ او اشاره کرده اند که به نظر می رسد مرگ او ارتباطی به تجربه های غارنشینی او نداشته باشد. نتیجه ی تحقیقات بی نظیر مونتالبینی بیشترین تاثیر را در برنامه ریزی سفرهای فضایی داشت و مورد توجه سازمان های فضایی جهانی به خصوص ناسا قرار گرفت. ضمن این که به شناخت تاثیر عوامل محیطی (نور، صدا، تعامل اجتماعی و …) بر کارکردهای جسمانی و روانی بدن کمک شایانی کرد.

ایمیل لادن رهبری: rahbari.umz@gmail.com