انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

فرهنگ کانادا، زنان بومی

شورای فدراسیون برگردان سعیده بوغیری

زنان بومی کانادا: اوتاوا به منطق فراخوانده می شود

استان ها، رهبران بومی و احزاب مخالف خواستار یک پژوهش دولتی هستند.

شورای فدراسیون، ۲۸ اوت ۲۰۱۴

نخست وزیر کبک، فیلیپ کوییار { Philippe Couillard} چهارشنبه در کنار همتایان استانی و ناحیه ای خود و نیز رهبران بومی قرار گرفت و ایجاد یک کمیسیون پژوهش دولتی درباره زنان بومی ناپدید و کشته شده را خواستار شد. البته نخست وزیر انعطاف ناپذیر فدرال، استفن هارپر صریحا با آن مخالفت کرد.

رئیس مجمع ملل نخستین کبک و لابرادور، ژیزلن پیکار { Ghislain Picard} در گذر به شارلوت تاون خود را درباره معنای رد سرسختانه اوتاوا نسبت به انجام یک تحقیق دولتی درباره زنان بومی فوق، آنهم چهار سال پس از تاکید کمیسیون تحقیق در مورد افول جمعیت ماهی های آزاد رودخانه فریزر، مورد پرسش قرار داد: آیا باید اینطور گفت که زندگی ماهیان آزاد با پوست سرخ از زندگی زنان سرخپوست مهم تر است؟

ژاندارمری سلطنتی کانادا { GRC} در یک گزارش ضربتی که در ماه می منتشر شد، اعلام کرد زنان بومی ۴% جمعیت زن کانادا را تشکیل می دهند اما قربان ۱۶% موارد آدمکشی در میان زنان هستند. کوییار خاطر نشان کرد این آمار، «چهره ها» و «نام های» قربانیان یک «فاجعه وحشتبار» را پنهان می کنند: پای یک موضوع نظری انتزاعی در میان نیست. […] این دنیای واقعی است.

دوهفته پیش کشف پیکر یک دختر نوجوان به نام تینا فونتن، در رود سرخ، دوباره تقاضا برای انجام تحقیق دولتی به شکل شایسته و بایسته را به صحنه سیاست کانادا کشید. فیلیپ کوییار یاداور می شود، موارد دیگر همچنان در سایه باقی مانده اند: میزی اودییک، ساکن منطقه مخصوص کیتیگان زیبی، و شانون الکساندر، اهل مانی واکی، شش سال است که ناپدید شده اند.

آقای پیکار پس از دیدار با نخست وزیر استان ها و نواحی تاکید کرد، امیدوارم به مذاق نخست وزیر فدرال بد نیاید، اما این «پدیده جامعه شناختی» یک «جنبه بی نهایت مهم» را تشکیل می دهد که باید در توضیح این ناپدیدشدن یا مرگ یک زن بومی لحاظ شود. او در برابر واقعیت سخت برامده از ارقام، برای اِن مین بار هارپر را به نشان دادن همبستگی فراخواند. این رهبر بومیان خاطرنشان کرد: خود نخست وزیر بود که در ماه ژوئن ۲۰۰۸ بهانه هایی [برای بستن] اپیزود شبانه روزی های کانادا پیش کشید.

انتقادهای سخت

فیلیپ کوییار روز چهارشنبه، دولت فدرال را به هیچ گرفتن «نیازهای اساسی انسانی» اجتماعات بومی و به این ترتیب، سهیم شدن در نگران کننده تر کردن شرایط زندگی آنان متهم کرد. او این دولت محافظه کار- و دولت های پیش از آن- را به خاطر عدم به رسمیت شناسی «ماموریت مشروطه» خود در برابر اجتماعات بومی، مورد سرزنش قرار داد. او در حاشیه دیدار سالیانه نخست وزیران استان ها و قلمروها که روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه در شارلوت تاون برگزار می شود، اظهار کرد «در قلمروهای بومی که تحت مسئولیت دولت فدرال هستند، چیزهایی می گذرد که قابل پذیرش نیست.» او کانادا را به عنوان «یک کشور ثروتمند» به خاطر «نداشتن» زیرساخت و مسکن در برخی جماعاتِ زیر شلاق شدید «فقر»، انگشت نما کرد.

از سوی دیگر، نخست وزیر کبک، در مقابل بیانات همتای فدرال خود، استفن هارپر قرار گرفت که بر اساس آن، زنان بومی از میان رفته یا کشته شده، قربانی یک جنایت بوده اند و نه یک مشکل اجتماعی. او خطاب به روزنامه نگاران تصدیق کرد «البته پای یک جرم در میان است، اما در زیر آن، یک مشکل اجتماعی عمیق در اجتماعات بومی هست. پاسخ ندادن به نیازهای اساسی انسانی از دلایل ریشه ای مشکلات اجتماعی اجتماعات بومی است.»

انعطاف ناپذیری

با وجود فشار استان ها و قلمروها، دولت فدرال تاکنون مقاومت کرده است: کمیسیون تحقیق دولتی در کار نخواهد بود. وزیر دادگستری، پتر مک کی { Peter MacKay} این آتش را شعله ورتر می کند: «ما به مطالعه ای بیش از نزدیک به چهل مطالعه و گزارش انجام شده تاکنون، نیازی نداریم، مطالعاتی که حاوی توصیه های خاصی هستند که ما آنها را پیگیری می کنیم، مطالعه بیشتر، اقدامات جاری را به تعویق خواهد انداخت.»

میزبان ۵۵ مین دیدار سالیانه روسای دولت، روبر ژیز { Robert Ghiz} گفت «اگر نخست وزیر {هارپر} عقیده خود را تغییر ندهد، تنها وسیله [مطرح کردن یک کمیسیون پژوهشی] داشتن یک نخست وزیر جدید است.» نخست وزیر جزیره پرنس ادوارد افزود «اما این تصمیم به کانادایی ها برمی گردد، نه به من.»

حزب جدید دموکراتیک از این فرصت استفاده و آن را به یکی از نخستین وعده های انتخاباتی خود بدل کرده است: او حداکثر تا ۱۰۰ روز پس از رسیدن به قدرت، پژوهشی دولتی درباره زنان بومی ناپدید یا کشته شده ترتیب خواهد داد. رئیس اوپوزیسیون رسمی اتاق اجتماعات، توما مولکر { Thomas Mulcair} گفت: «باید دلایل نظام مند آن را یافت و راهکارهایی برای آن جست. اما هارپر بسیار محدود فکر کرده و خشونتی را که این زنان با آن روبرو هستند، انکار می کند.»

حزب لیبرال کانادا و حزب سبز نیز با تشکیل یک کمیسیون پژوهشی دولتی درباره زنان بومی ناپدید یا کشته شده، موافق هستند.

زمان عمل فرارسیده است

استان ها و قلمروها به سهم خود توافق کرده اند وارد عمل شوند و در عین حال، همچنان بر افزایش فشار به اتاوا ادامه می هند. آنها به خصوص «میز گرد»ی تشکیل می دهند- که «وزرای مسئول فدرال» را حقیقا به آن فرا می خوانند و- در آن، نمایندگان هریک از استان ها و قلمروها به بررسی «بهترین شیوه کار» می پردازند تا تقدیر زنان بومی را بهبود دهند. کوییار بعداز ظهر چهارشنبه گفت «حیطه های راهکاری بسیاری وجود دارد که تاکنون شناسایی شده است. آنچه را که ورای این پژوهش، می توان دید، کنش است.» او از همین حالا به اجتماعات بومی، «پیشرفت کبک» با حضور آنان، و به خصوص واردکردن فعالانه آنان در کاوش منابع طبیعی را نوید داده است.

نخست وزیر اونتاریو، کیتلین وین { Kathleen Wynne} نیز همین نظر را دارد. به باور او استان ها می توانند «راه هایی» برای کمک به اجتماعات بومی «بیابند» و در عین حال، «کنش آنان در بخش های آموزش، توسعه اقتصادی و شرایط زندگی را هماهنگ کنند».

منبع: لوددوار ۲۸ اوت ۲۰۱۴: