انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

فراخوان سومین جشنواره شعر عربی (یادمان دعبل خزاعی)

برای سومین بار در استان: فراخوان جشنوار شعر رضوی به زبان عربی

فراخوان سومین جشنواره شعر رضوی به زبان عربی (یادمان دعبل خزاعی) از سری برنامه های دهمین جشنواره امام رضا(ع) منتشر شد.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان درباره اهداف برگزاری این جشنواره، افزود: اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت های فرهنگی هنری و مذهبی و مرتبط با سیره ائمه معصومین به ویژه امام رضا(ع)، گرامی داشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی هنری در زمینه سیره، شخصیت و معارف امام رضا(ع) و کمک با انتشار آثار و گسترش آفرینش های فرهنگی و دینی در زمینه شعر به زبان عربی از اهداف برگزاری این جشنواره است.

بخش اصلی و ویژه از محورهای موضوعی این جشنواره است، سیره و زندگی امام رضا(ع)، مناقب و صفات امام رضا(ع)، کرامات، فضیلت ها و… و جلوه های فرهنگ رضوی(علم، شفاعت، حلم، شفا، مهربانی و…) در بخش اصلی به برگزاری نشست های علمی پژوهشی و ارائه مقالات پیرامون شاعرانی که به مدح، ثنا و مناقب امام رضا(ع) پرداخته اند مانند دعبل خزاعی، ابن سکیت، ابونواس اهوازی و…، برگزاری نشست های شعرخوانی از آثار شاعران دوره امام رضا(ع) و برگزاری جلسات مشاعره به زبان عربی در بخش ویژه این جشنواره است.

ارسال آثار در همه سبک ها و قالب های شعر عربی (قصیده، غزل، ابوذیه، موال و…) آزاد است و اشعار ارسالی باید از محتوایی مناسب پیرامون (مدح، ثنا و مناقب) امام هشتم برخوردار بوده و اشعار قبلاً در کنگره و یا جشنواره شعری شرکت نکرده باشند، همچنین برای ارائه دهندگان آثار محدودیت سنی وجود ندارد و اشعار در کاغذ A4 و در نرم افزار ۲۰۰۳ WORD با فونت ۱۴ به همراه CD به دبیرخانه جشنواره ارسال شود و حضور صاحب اثر در صورت برگزیده شدن در جشنواره الزامی است.

هیئت داوران از اعضای علمی دانشگاه ها بوده و به تأیید معاونت فرهنگی وزارت متبوع رسیده اند، جوایز نفرات اول تا هشتم به همراه تندیس جشنواره و لوح تقدیر، جایزه نقدی به ترتیب ۱۰، ۸، ۷، ۵، ۴ میلیون ریال و نفرات ششم تا هشتم ۲ میلیون ریال اهدا می شود و همه نفرات منتخب فوق الذکر به عنوان میهمان جشنواره شعر رضوی به زبان عربی (یادمان دعبل خزاعی) پذیرش و نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی به عنوان برنامه های جنبی با حضور میهمانان و اساتید صاحب نظر برگزار می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، ۲۵ مرداد را آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه عنوان کرد و یادآور شد: زمان انتخاب آثار و ابلاغ به پذیرفته شدگان ۲۰ شهریور سال جاری و برگزاری دوم مهر در تالار مهتاب اهواز و اختتامیه جشنواره سوم مهر در مجتمع فرهنگی دعبل خزاعی شهرستان شوش برگزار می شود.
گفتنی است، شاعران مقیم خارج از کشور می توانند آثار خود را به همراه تقاضای شرکت در جشنواه به دفاتر رایزنی های فرهنگی و یا سفارت جمهوری اسلامی در آن کشور تحویل و یا از طریق ایمیل ارسال کنند.

دبیرخانه جشنواره با توجه به نوع و حجم و آثار رسیده از طریق هیأت داوری تعدادی از آثار را انتخاب و صاحبان آثار برگزیده جهت حضور در جشنواره دعوت به عمل می آید و هزینه رفت و برگشت شاعران در جشنواره به عهده دبیرخانه است همچنین آثار ارسالی در اختیار جشنواره بوده و عودت داده نخواهد شد.

شرکت کنندگان می توانند حداقل ۳ اثر خود را به دبیرخانه ارسال کنند و ارسال فرم شرکت در جشنواره به همراه آثار به منزله قبول همه مقررات جشنواره می باشد و آثار برگزیده در قالب کتاب چاپ و برای شرکت کنندگان ارسال و به همه شرکت کنندگان در جشنواره هدایایی ارسال می شود.

گفتنی است، خوزستان با توجه به حضور چشم گیر مردم عرب در این استان، هر ساله شاهد برگزاری جلسات و کنگره های شعری عربی مختلفی در این استان هستیم.