انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

غزه کم اهمیت تر از داعش!

حسن خادر برگردان آریا نوری

تهاجم بی سابقه ی نیروهای ارتش اسرائیل به نواز غزه ، آنطور که گمان می رفت موجبات نگرانی کشورهای عرب حوزه ی خلیج فارس را فراهم نکرده است. کشورهایی که به نظر می رسد این روزها بیشتر حواسشان متوجه پیشروی نیروهای جهادگرا موسوم به داعش (l’EIIL ) در عراق و سوریه است.

شرایط فعلی را می توان اینگونه خلاصه کرد : اگر جهان عرب نتواند داعش را از پیش رو بردارد ، این داعش خواهد بود که جهان عرب را به ورطه ی نابودی خواهد کشاند. اما حتی یک لحظه هم به خودتان اجازه ندهید که تصور کنید کشورهای عرب در شرایط فعلی توانایی از پیش رو برداشتن داعش را دارند! بگذارید به این صورت وضعیت فعلی خاور میانه را ترسیم کنیم :

دو کشور تا به الان از هم پاشیده اند : سوریه و عراق ، همین سرنوشت برای یمن ، لیبی ، سودان و حتی لبنان تصور می شود. علاوه بر این تروریسم در همه جا در حال سر براوردن از خاک است و هر لحظه کشورهای جدیدی در منطقه را تهدید می کند.

اگر شرایط به همین منوال پیش برود افراد دیگری هم ممکن است مثل البغدادی ( رهبر فعلی گروه داعش که خود را خلیفه ی مسلمین جهان خوانده است ) ادعای خلافت کرده و با تشکیل گروه های مسلح به نبرد با وی بپردازند ، به طبع در این شرایط مجددا سلسله جنگهایی خشن و بی رحمانه شکل خواهد گرفت که آتش آن دامان گیر همه ی کشورهای منطقه خواهد شد.

اما بهتر است به مساله ی فلسطین بازگردیم که فعلا از لحاظ اهمیت در رتبه ی دوم قرار گرفته است !

جالب است به این نکته اشاره کنیم که اتفاقا به نفع اسرائیل است که حماس در نوار غزه حاضر باشد. به چه علت؟ به این علت که تا زمانی که حماس به عنوان قدرتی مرکزی در این منطقه حاضر است ، نیروهای جهادگرا فرصتی پیدا نمی کنند تا شرایط را تحت کنترل خود بگیرند ، نیروهایی که بسیار تندرو هستند. در عین حال ، به مصلحت اسرائیل نیست که نیروهای حماس یا سایر نیروهای شبه نظامی حاضر در منطقه به موشکهای دوربرد مجهز شوند و امکان آسیب رساندن به تل آویو برایشان فراهم آید. بدون شک نوار موشک هایی که از نوار غزه اسرائیل را هدف قرار می دهند به معضل اساسی امنیتی اسرائیل بدل گشته است. مساله ای که سبب می شود اسرائیل خود را موظف به تقویت بی وقفه ی ارتش خود ببیند.

در وهله ی دوم باید به این مساله توجه کنیم که نیروهای نظامی حاضر در غزه هرچند که تهدیدی برای امنیت این کشور به حساب می آیند ، اما تهدیدی برای حیات آن نیستند. یکی از مسئولین نظامی ارتش اسرائیل در اظهار نظری گفته : « ما باید کل نوار غزه را اشغال کرده و حداقل یک سال در آن بمانیم.» این فراند هزینه ای مالی و انسانی سنگینی را بر اسرائیل متحمل خواهد کرد. از طرفی دیگر این کشور به خوبی می داند که امروزه بیش از هر زمان دیگری با خطر انتفاضه ی سوم فلسطینیان مواجه است که می تواند کنترل کرانه ی باختری رود اردن را به طور کامل از دست این کشور خارج کند.

اگر انتفاضه ی سوم اتفاق بیافتد ، به هیچ عنوان به دو مورد اول شبیه نخواهد بود. میزان خشونت آن بدون شک چند برابر خواهد شد و اسرائیلی ها و فلسطینی ها بی رحمانه به کشتار یکدیگر خواهند پرداخت.

من فکر نمی کنم که این اتفاق در آینده ای نزدیک رخ دهد. اما شرایط فعلی ما را به همان سمت سوق می دهد.

اما در نهایت باید قبول کنیم که متاسفانه با وجود قدرت گیری نیروهای داعش در عراق و سوریه و رهبر این گروه با ساعت رولکس مشهورش که خود را خلیفه ی مسلمین جهان می داند ، مساله ی فلسطین در حال حاضر در رده ی دوم اهمیت برای کشورهای عربی قرار دارد . . .

منبع : Le courrier international

ارتباط با مترجم : aria.nouri1370@gmail.com

 

پرونده «آپارتاید اسرائیل» در انسان شناسی و فرهنگ
http://www.anthropology.ir/node/24048

پرونده ی «تحولات خاور میانه» در انسان شناسی و فرهنگ
http://www.anthropology.ir/node/10253