انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

طرح تأسیس آرشیو مرکزی تصاویر فتوگرافیک شهر در ایران

تیرماه سال ۱۳۹۰ عضو کارگروه تاریخ شهر سازی معاصردر هیئت علمی چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهر سازی ایران بودم. البته این کنگره بر گزار نشد ولی در اولین جلسات هیئت علمی، این طرح را تقدیم کردم .:

طرح آرشیو مرکزی تصاویر( فتوگرافیک )شهر در ایران

آرشیو مرکزی وتخصصی تصاویر شهر در ایران ، ۱۱۱ سال فیلم و بیش از ۱۶۰ سال عکس ازچهره وتغییرات شهری و مسکن در ایران را جمع خواهد آورد . این آرشیو متمرکز ، به صورت دائمی ، این اسناد ، تصاویر تاریخ شهر سازی ومعماری و دستاوردهای دوران معاصر را در اختیار انسان شناسان ، پژوهشگران اجتماعی و شهر سازان می گذارد و با داشتن جنبه تولیدی ، مرکزی برای ثبت ونگهداری چهره زمان حال و آینده شهرهای ایران( و شخصیت های شهر ساز و معمارانش) نیز تواند بود .

در اینجا به صورت مقدماتی برخی ویژگی های آرشیو پیشنهاد می شود :

۱ – آرشیو شامل عکس ،فیلم و نوار صدا است ( و می تواند به صورت موردی به تصویر برداری از دستاوردها، دانش و چهره بزرگان شهر سازی ومعماری ایران نیز بپردازد)
تأسیس چنین مرکزی ، به تصمیم گیری های اولیه ای نیاز دارد و به تدریج به سوی کامل شدن پیش خواهد رفت :

!- اقدامات اولیه برای راه اندازی :

ایجاد هسته اولیه برای راه اندازی به منظور طراحی و برآورد هزینه و زمینه سازی برای اقدامات بعدی . همچنین پژوهش و پیشنهاد برای تعیین محل آرشیو و نحوه نگهداری و سازمان دهی اسناد با این گروه اولیه خواهد بود .

۲- تصمیم گیری در باره نوع مواد تصویری که نگهداری می شود ( فیلم ، سی دی ، دی وی دی و نوار وعکس و یا کتاب ) بر اساس هر نوع مواد اولیه ای نوع دستگاه های نمایش دهنده متفاوتی مورد نیاز است .
۳- نحوه فراهم سازی مواد تصویری :
الف : فیلم ها و تصاویر از ادارات مربوطه مثل وزارت راه وشهرسازی ( حوزه مسکن و شهر سازی ) ، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ، شهرداری ها ویا سازمان میراث فرهنگی کشور، گرد آوری می شود . چنین اقدامی نیاز به یک اراده ملی وفرا سازمانی دارد که ادارات موظف به همکاری با آرشیو شهر های ایران باشند .
ب : خرید فیلم ونوار از موسسات و افرادبخش خصوصی در پی اعلان در مطبوعات .
پ – خرید کتاب و تهیه کپی عکس از روی کتاب های نایاب و فراهم سازی آلبوم هایی از تصویر شهر های مختلف ایران .
۴ – تأمین بودجه از طریق مدیریت مسئول در این طرح .
۵ – نوع بهره برداری از این آرشیو چیست ؟ آیا قرار است متخصصان در محل آرشیو، فیلم ها را ببینند؟ آیا نوار قرض داده خواهد شد ؟ بر اساس نوع نمایش، دستگاه های متفاوتی مورد نیاز خواهد بود . برای مثال اگر قرار است روی پرده مشاهده شود به اتاق نمایش نیاز هست . اگر قرار باشد روی مونیتور دیده شود دستگاههای مورد نظر باید تأمین شود . آلبوم های عکس در کدام فضا در اختیار بازدید کننده قرار می گیرد ؟ اگر قرار باشد عکس ها به صورت میکرو فیلم نشان داده شود باید اقدامات لازم صورت بگیرد که دانش فنی سازمان میراث فرهنگی در این مورد بسیار غنی است .
۶ – تصاویر توسط کارشناسان ، مورد پژوهش و شناسایی مقدماتی قرار خواهد گرفت و فهرست ویا بانک اطلاعاتی فراهم خواهد شد . مراجعه کننده در جعبه فیش یا در سیستم رایانه مدخل مورد نظر را خواهد یافت و آن را از مسئول آرشیو ، فیلمخانه و یا نوارخانه آرشیو مرکزی تصاویر شهر در ایران خواهد خواست . و در نهایت آرشیو مرکزی تصاویر شهر های ایران را می توان باکتابخانه تخصصی شهر سازی در ایران تکمیل کرد .
( این طرح در اختیار آقای مهندس علویان صدر معاون سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت).