انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

صنعت در استان اصفهان و تأثیر آن بر محیط زیست

«استان اصفهان با مساحتی در حدود ۱۰۷۰۱۷ کیلومتر مربع، بخشی در حدود  شش و پنجاه و هفت درصد مساحت کشور را شامل می شود(استانداری استان اصفهان، ۱۳۹۵)». «جمعیت استان اصفهان بر طبق نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ برابر ۵۱۲۰۸۵۰ نفر بوده که این تعداد در ۱۴۵۴۸۲۶ خانوار ساکن می باشند(سرشماری عمومی نفوس و مسکن، ۱۳۹۵)».

«براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، استان اصفهان با کسب نمره ۶۵/۱۰۰۴ به عنوان رتبه اول توسعه یافتگی صنعتی، معدنی و تجاری کشور بالاتر از استان های تهران و خراسان رضوی و به عنوان یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی کشور معرفی شده است. این استان با داشتن ۸۷۰۸ واحد فعال صنعتی، زمینه اشتغال ۲۳۵۳۹۱ نفر را فراهم کرده است و همچنین ۸۶۴۶ نفر را در ۷۰۴ معدن فعال به کار گماشته-است(سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، ۱۳۹۵)».

در قسمت اول این گزارش، پس از شرح مختصری از ویژگی های جغرافیایی و محیط زیست استان، به بررسی وضعیت صنایع در این استان پرداخته و سعی داشته جایگاه این استان را در بخش صنعت و تولیدات صنعتی کشور نشان دهیم. اما فارغ از اثرات مثبت رشد و گسترش صنایع در استان، آسیب هایی نیز در اثر این مساله در استان پدید آمده است که یکی از آنها را به عنوان مثال می توان آمار چشمگیر بیماری ام.اس دانست. «در استان اصفهان بیش از ۳هزار و ۷۰۰ بیمار در انجمن ام.اس پذیرش و ثبت شده اند. لیکن بسیار بیماران دیگر وجود دارند که هنوز برای ثبت نام مراجعه نکرده و یا تمایلی به اعلام بیماری ندارند. بر طبق گزارش مجله اپیدمولوژی آمریکا شیوع این بیماری در استان اصفهان نزدیک به ۵۰ در ۱۰۰هزار نفر است که باعث شده استان اصفهان رتبه بالایی از این نظر در کشور کسب کند(مردم سالاری، ۱۳۸۹: ص ۷)». با اینکه علل مختلفی در به وجود آمدن این بیماری نقش دارند ولی یکی از مهم ترین دلایل آن را شیوع آلاینده های صنعتی صنایع به خصوص صنایع سنگین می دانند. از این رو در قسمت دوم این گزارش به شرح مختصری در مورد آلودگی های زیست محیطی ایجاد شده توسط صنایع به خصوص افزایش آلاینده های موجود در هوا پرداخته و برخی اقدامات انجام شده توسط برخی صنایع جهت کاهش آلودگی را بیان می کنیم.

 

این یادداشت برای درس مردم‌نگاری و سمینار ارائه شده است.

 

برای دیدن فایل پی دی اف یادداشت کلیک کنید:  صنعت در استان اصفهان و تاثیر آن بر محیط زیست