انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

صنایع خلاق ارائه دهنده الهام بخش ترین محیط ها به مدیران زن

گاردین برگردان مهدی یسری

طبق گزارش اخیر دیویس در اتاق بازرگانی بریتانیا حضور زنان در نقش رهبری مجدداً خبرساز شده است.

تعدادی از پژوهش ها نشان داده اند که زنان نسبت به مشاغل بالاتر سازمانی ارتقاء شغلی پیدا کرده اند.

در مطالعات جدیدی که توسط اساتید دانشگاه آریزونا و مک گیل انجام گرفته است زوایای دیگری از موضوع به بحث کشیده شده است.

علی الخصوص اینکه زنان نسبت به ایجاد نقش مدیریت تازه در سازمان هایی که مدیران ارشد زن دارند، علاقه نشان می­دهند. مطالعاتی که بر روی آگهی آژانس های شغلی در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ تمرکز یافته اند که بخشی از آن دارای تاریخ خط سیر نردبانی می باشد که آژانس ها نقش های شغلی جدیدی را به مهارتهای موجود خود افزودند.

اما این تنها علت فعالیت زنان در بخش های خلاق نمی باشد. در صنایع منصفانه و جوان، فقدان سنتهای خشک و میراث سایر مشاغل قابل بررسی می باشند. یکی از مهمترین محیط های آتی پیش رو خلاقیت و ابتکار نامحدود موجب به چالش کشیده شدن جایگاههای حقوقی شده است.

در نتیجه رسانه و تبلیغات موجب تبدیل شدن محل کار به جایگاه شایسته سالاری می شود. محلی که در آن افراد انگیزه و تمایل بیشتری برای انجام کارهای جدید دارند و در این محیط زنان بیشتر قادر به پیشرفت بوده و خط سیر مرتبط با رهبری را طی می کنند.

الزامی بر سپری کردن دهه ها جهت رسیدن به جایگاه خود و اشتغال در یک بازار بورس بزرگ یا یک شرکت کوچک وجود ندارد.

پتانسیل ارزشی بخش خلاق می تواند به عنوان تجربه چند ساله و یا حتی بیش از آن اثرگذار باشد. اگر از زنان بیشتری در نقش های رهبری استفاده شود بطور طبیعی مسیر رشد آن ها مهیا شده و برای زنان نسل بعد هم انگیزه ای خواهد بود که نسبت به موفقیت خود اطمینان و اعتقاد پیدا کنند.

در حقیقت از طریق تجربیات فردی آموخته شده است که رهبران حرفه های متفاوت تمایل دارند که بهترین شخص در آن پیشه (از لحاظ رزومه، جغرافیا و جنسیت) باشند.

تردید چندانی وجود ندارد که اجتماعات فروشنده در جهان اگر یک نقش مدیریتی داشته باشند تحرک بسیار سریعی خواهند داشت ، در صورتی که بتوانند با تغییرات سریع چشم انداز رسانه ای هماهنگ شوند.

مزیت این امر در آن است که در آنجا فرصت های زیادی جهت رشد مهارت وجود دارد . تا ده سال گذشته چه کسی (مانند اکنون) تمایل داشت که سرآمد رسانه های اجتماعی یا برندهای معتبر شود؟

بنابراین بخش های فعال پیشنهادات زیادی را برای تشویق زنان جهت ایفای نقش رهبری ارائه می دهند. از طرف دیگر این فرآیند، فرهنگ خلاقیت و شایسته سالاری را که برای زنان الهام بخش می باشد که نقش های بالاتری را در خط سیرشان طی کنند، ارتقاء می دهد.

از جانب دیگر ازدیاد نقش های جدید و جایگاه مدیریتی موجب حفظ نیروها شده و منجر به حرکت شانه به شانه با مشتریان جهانی و توام با تغییرات، خواسته ها و رفتارهایشان می گردد.

البته این امر کامل نمی باشد. به مانند سایر بخش های دیگر امکان بروز مشکلات و چالش هایی نظیر کار کردن مادران در صنایع ابتکاری و یا وقفه طولانی در خط سیر شغلی ایشان رخ دهد. اما مجدداً طبق روال خلاقانه بخش شغلی و تلاش مجدد جهت نوآوری، اوضاع بهبود خواهد یافت.

بنابراین لازم به ذکر است که فرهنگ پویای تبلیغات در جهان رسانه برای بسیاری از زنان امکان دستیابی به نقطه رشد و ارتقاء شغلی را فراهم نموده است.

تحقیق اخیر دانشگاه آریزونا/ مک گیل بسیار پررنگ شده است و مجدداً موجب تقویت این دیدگاه می شودکه سازمان های دارای مدیران زن، محیط الهام بخشی را برای سایر زنان جهت رشد و ایفای نقش رهبری فراهم خواهد نمود. اگرچه این نقش ها برای ایشان وجود داشته و یا اینکه صرفاً مختص ایشان در نظر گرفته شده باشد.

موضوع:

خط مشی توسعه مدیریت.