انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

شهرهای مهم سوئیس/ وینترتور

وینترتور ششمین شهر مهم سوئیس است که تقریبا در ۲۵ کیلومتری شرق زوریخ قرار دارد و جزو کانتون زوریخ است. مساحت وینترتور به بیش از ۶۸ کیلومتر مربع می رسد و جمعیت آن اندکی از ۱۰۱۰۰۰ نفر بیشتر است.

وینترتور ابتدا یک کلونی هلوتی- رومی بود که یک قرن پیش از تولد مسیح استقرار پیدا کرد. تخته سنگی متعلق به دیوار محوطه دربردارنده شهر، حاوی نوشته ای به زبان لاتین و متعلق به سال ۲۹۴ میلادی است که مشخصات این محل بر روی آن حک شده است. البته حوالی سال ۱۱۷۰، کنت هارتمن سوم کیبورگ در تقاطع مسیرهای بازل به سنت گال و زوریخ به شافهاوس، بازاری ایجاد کرد و نام این شهر، برای نخستین بار در مدرکی به جامانده از همین سال ها یافت شد. وینترتور تا ابتدای قرن سیزدهم به کنت های کیبورگ تعلق داشت.

در قرن نوزدهم به لطف وجود کارخانه های پارچه بافی، وینترتور وارد عصر مدرن خود شد و شکوفایی چشمگیری به خود دید. لوکوموتیوهای آن که در کارخانه زولتزر ساخته می شوند در تمام دنیا شهرت دارند.

در ابتدای قرن ۲۰ بود که پنج حومه وینترتور با ۵۰۰۰۰ نفر جمعیت ضمیمه شهر شد. این شهر از سال ۲۰۰۲ با اکثریت چپ اداره می شود که اکنون از سه حزب سوسیالیست، یک حزب سبز و یک حزب مسیحی تشکیل شده است.

وینترتور که از لحاظ جمعیت نیز ششمین شهر سوئیس است، پس از زوریخ، ژنو، بازل، برن و لوزان قرار می گیرد و یکی از مراکز صنعتی ساخت ماشین آلات بوده و شرکت هایی در سطح بین المللی را در خود جای داده است. از کارخانجات موجود در این شهر می توان به کمپانی بیمه وینترتور، کارخانه ماشین سازی زولتزر، کارخانه ساخت ماشین آلات پارچه بافی و تجهیزات اتومبیل ریتر، کارخانه سنسورسازی کیستلر، گروه تولیدی لباس پ کا زد به ریاست پل کِل، و کارخانه سازنده لوازم ریلی اشتادلر اشاره کرد. وینترتور دارای یک مدرسه عالی تخصصی نیز هست.

از بناهای فرهنگی وینترتور می توان از موارد زیر نام برد: موزه اسکار راینهارت ام اشتات گارتن، تکنوراما موزه فنی، موزه عکاسی، کاخ ولف لینگن، موزه ویلا فلورا، موزه طبیعی، موزه هنر وینترتور، کاخ مورزبورگ، آرشیو تاریخی لوکوموتیو و ماشین ابزار سوئیس. همچنین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه نیز در این شهر برگزار می شود. وینترتور در سال ۱۹۸۹ جایزه واکر {Wakker} را دریافت کرد. این جایزه به شهرهایی اعطا می شود که در حفظ میراث فرهنگی خود بکوشند.

وینترتور با خط آهن به شهرهای پرشماری متصل می شود: بولاخ، والدزهوت، سنت گال، شافهاوس، اشتاین ام راین، زوریخ، روتی.

از میان اشخاصی که به نحوی با تاریخچه شهر وینترتور پیوند دارند، می توان از افراد زیر نام برد: ماکس بیل معمار، نقاش و پیکرتراش، امیل برونر الهیات شناس، والتر کورتی موسس دهکده کودک پستالوتزی، پل بورک هارد آهنگساز، فولی گایلر هنرپیشه، تئودور گول معمار، یاکوب کریستوف هیر نویسنده، ویلی هس آهنگساز، مارکوس ایمهوف سینماگر، لیلو کلر نوازنده، اسکار راینهارت مجموعه دار و حمایتگر آثار هنری، هانس اولریش زاس نقاش و داریو تزوفی بازیکن فوتبال.

شهر وینترتور با شهرهای زیر خواهرخوانده است: شودوفون {سوئیس}، ایوردون له بن{سوئیس}، پلتزن (جمهوری چک} و هال آن تیرول {اتریش}.