انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

شهرهای مهم سوئیس: سنت گالن

سنت گال با نام رسمی سنت گالن، هشتمین شهر مهم سوئیس و مرکز کانتونی به همین نام است. این شهر با ارتفاع حدود ۷۰۰ متر از سطح دریا، یکی از بلندترین شهرهای سوئیس به شمار می رود و در زمستان، برف زیادی در آن می بارد. سنت گالن موقعیت جغرافیایی دلپذیری دارد و بین دریاچه کنستانس و کوهستان آلپ آپنزل واقع شده است. به همین خاطر، مناطق تفریحی بسیار خوبی پیرامون آن گسترده شده است. شهر سنت گالن دارای نزدیک به ۷۳۰۰۰ نفر جمعیت است و بیش از ۳۹ کیلومتر مربع مساحت دارد.

از آنجا که مرکز شهر گالن دارای پایه ناپایداری از جنس سبزه است، {چرا که موسس این شهر، گالوس، در واقع به دنبال مکانی برای انزواگزینی از دنیا بود و نه تاسیس یک شهر}، همه ساختمان های این دره باید بر روی ستون هایی بنا شوند. برای نمونه تمام ساختمان ایستگاه راه آهن سنت گالن و محوطه آن، روی صد ستون قرار دارند. از مجموع مساحت شهر سنت گالن، ۳۱.۱% به اهداف کشاورزی، ۲۸.۹% به جنگلداری، ۳۸.۴% به ساختمان و جاده و ۱.۷% به فضای غیرتولیدی مانند رودخانه و دریاچه اختصاص دارد.

سنت گالن در قرن نهم در عزلت سرای راهبی ایرلندی به نام گالوس ساخته شده است. اساسا تاسیس این شهر به طورمستقیم به فعالیت این راهب پیوند خورده است. چرا که در حوزه باستان شناسی، هیچ نشانی از تصرف پایدار این ناحیه پیش از قرون وسطایی علیا بدست نمی دهد. در واقع از قرن دهم شهری لاییک در کنار صومعه شکل گرفت که این تاریخ به دو قرن پس از تاسیس صومعه برمی گردد. اواخر همین قرن بود که محوطه ای گسترده دور شهر ساخته شد.

نخستین تشکیلات بورژوایی از اوایل قرن ۱۲ در این شهر پیدا و در قرن بعد، بازار هم به آن افزوده شد. پس از آن، بورژواها کمک به مردم را بر عهده گرفتند، چون در واقع آنها بودند- و نه صومعه- که در مرکز شهر، بیمارستان روح القدس، نهادهای پذیرای مردم نیازمند و یتیمان و بعدها سالمندان را بنیان گذاری کردند.

اوایل قرن شانزدهم، شهردار و انسان گرای این شهر به نام یواخیم فون وات (وادیان)، اصلاحات را در سن گالن وارد کرد. در نتیجه، این شهر به آیین اصلاحی جدید درامد و حال آنکه، صومعه، به کیش کاتولیک رومی باقی ماند. در جریان شورش هایی که به منظور تخریب تمثال های مسیحی در این شهر رخ داد و راهبان را وادار کرد در شهر بگردند و تصاویر کلیسایی را از بین ببرند، صومعه که مرکز قدرتمندی بود از این هجمه در امان ماند و تا سال ۱۸۰۳ همچنان جایگاه خود را به عنوان یک کانون قوی کاتولیک در شهری پروتستان حفظ کرد.

در سال ۱۷۹۸ چند سال پس از انقلاب فرانسه، ناپلئون در جریان تخریب رژیم سابق فرانسه، به کنفدراسیون قدیم سوییس نیز حمله کرد. در نتیجه این جریان که در نهایت، جمهوری هلوِتیک نامیده می شود، صومعه و شهر، هر دو قدرت خود را از دست دادند و همراه با آپنزل به کانتون زنتیس {Säntis} پیوستند. این جمهوری در سوئیس بسیار نامحبوب بود و چند سال بعد در سال ۱۸۰۳ درهم شکست. به دنبال فرمان مدیاسیون بناپارت شهر گالن، به مرکز کانتون پروتستان سنت گالن تبدیل و جایگزین جمهوری شکست خورده پیشین شد.

در قرن پانزدهم، سن گالن به تولید منسوجات باکیفیت شهرت یافت و این شهرت در قرن هجدهم به اوج رسید. تنها در میانه قرن هجدهم بود که به دلیل رقابت شدید خارجی و اصلاحاتی در روش های تولید کتان، این میزان از اوج به زیر آمد. اما پس از آن نیز سنت گالن توانست بهبود پیدا کرده و حتی به دوران شکوفاتری گام نهد. در آغاز قرن نوزدهم، نخستین ماشین گلدوزی در شهر سنت گالن ساخته شد. از این رو در سال ۱۹۱۰ تولیدات گلدوزی شده، بزرگترین بخش صادرات {۱۸% ارزش کل صادرات} سوئیس را تشکیل می داد و بیش از نیمی از تولید جهانی این محصولات، در سنت گالن صورت می گرفت. در مجموع، یک پنجم تولید بخش شرقی سوئیس به صنایع پوشاک مربوط می شد.

با اینهمه، با ظهور نخستین جنگ جهانی و رکود گسترده، بحران جدی دیگری به صنعت گلدوزی سنت گالن وارد شد. تنها در دهه ۱۹۵۰ بود که صنایع منسوجات آن توانست تا حدی خود را بهبود دهد. امروز به دلیل رقابت و روی کارآمدن ماشین های گلدوزی کامپیوتری، صنعت منسوجات سنت گالن بسیار محدود شد. با اینهمه، پارچه های گلدوزی سنت گالن هنوز در میان طراحان مد پاریسی محبوبند.

در اشل آموزشی، سنت گالن به دلیل وجود مدرسه اقتصاد که امروز دانشگاه سنت گالن {اچ اس جی} خوانده می شود، مشهور است. این دانشگاه در میان بالاترین دانشگاه های اقتصاد اروپا به شمار می رود و یک هفته نامه آلمانی زبان نیز دارد که آن نیز در میان بالاترین منابع ارجاعی جای می گیرد. این دانشگاه اخیرا به خاطر رشته ام بی آ ی بین المللی خود در زمره یکی از برنامه های راهبردی اروپا قرار گرفته و دوره دکترای تخصصی این رشته را ارائه می دهد. رشته های مدیریت، اقتصاد، علوم سیاسی، روابط بین الملل و حقوق تجاری از رشته های این دانشگاه هستند. البته حجم این دانشگاه کوچک است و ۶۵۰۰ دانشجو دارد. با اینهمه، عضو جامعه دانشکده های مدیریت اروپاست. همین طور با دانشگاه های سراسر دنیا به تبادل برنامه می پردازد.

دانشگاه دولتی سنت گالن، ۶۴ مهدکودک، ۲۱ مدرسه ابتدایی، ۷ دبیرستان و نزدیک به ۶۸۰۰ دانش آموز دارد. همین طور مقر موسسه روزنبرگ نیز هست. این موسسه یک تشکل نخبه مدرسه ای است که دانش آموزان را از سراسر دنیا به خود جذب می کند. آموزش این موسسه به زبان های انگلیسی، آلمانی و ایتالیایی ارائه شده و دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه های اروپایی، آمریکایی، انگلیسی، سوئیسی، ایتالیایی و آلمانی آماده می کند. جی بی اس، دانشکده دیگر سنت گالن است که در شاخه گرافیک فعالیت دارد.

۶۸.۸% جمعیت سنت گالن {۶۴-۲۵ سال} دارای تحصیلات عالی نظری یا فنی حرفه ای هستند. ۲۰.۷% مردم آن نیز تحصیلات ابتدایی، ۳۷.۸% تحصیلات دبیرستانی، ۱۴% تحصیلات تکمیلی دارند و ۴% آن تحصیلاتی نداشته اند.

ملیت جمعیت سنت گالن عمدتا آمیزه ای از آلمانی، صرب، ایتالیایی، بوسنیایی، اتریشی، پرتغالی، اهل مقدونیه، ترک، اسپانیایی و کروات است. ۲۸.۷% اهالی آن را ملیت های خارجی تشکیل می دهند و زبان این کانتون نیز آلمانی است. ۲۲% اهل سنت گالن مجرد، ۲۳.۶% متاهل بدون فرزند و ۳۸.۵% متاهل دارای فرزند هستند.

در انتخابات فدرال سال ۲۰۰۷ سوئیس، محبوب ترین احزاب عبارت بودند از سوسیال دموکرات با ۲۵%، حزب مردمی سوئیس با ۲۳%، حزب دموکرات مسیحی با ۱۷% و حزب دموکرات آزاد با ۱۵% آرا. در همین سال، نرح بیکاری در سنت گالن ۲.۷% بود. اما در سال ۲۰۰۹ به ۴.۵% رسید. بیمه هلوسیا یک کمپانی عمده بیمه است که ساختار مرکزی آن در سنت گالن واقع است.

بنابر آمار حاصل از سرشماری سال ۲۰۰۰، ۴۴% مردم سنت گالن، کاتولیک رومی، ۲۷% وابسته به کلیسای پروتستان سوئیس، ۰.۱۵% متعلق به شاخه کاتولیک مسیحی، ۴.۵% ارتدوکس، ۲.۰۷% متعلق به سایر کلیساهای مسیحی، ۰.۱۸% یهودی، ۴.۸۵% مسلمان و ۹.۹۴% فاقد تعلق به کلیسا یا فاقد دین هستند.

در سنت گالن ۲۸ سایت تاریخی هست که در فهرست میراث فرهنگی ملی سوئیس درج شده اند.صومعه سنت گالن با یکی از غنی ترین کتابخانه های قرون وسطایی خود، یکی از آنهاست. کلیسای جامعه سنت گالن و صومعه نوتکرزگ را نیز باید به آن افزود. در سال ۱۹۹۲ شهر سنت گالن به خاطر تلاش برای ایجاد ساختار و ظاهری یکپارچه در ساخت کنونی و آینده خود، برنده جایزه واکر {Wakker Prize} شد. این جایزه همه ساله از سوی جامعه میراث فرهنگی سوئیس به یکی از شهرداری های این کشور تعلق می گیرد.

سنت گالن شش موزه یا آرشیو دارد از جمله موزه منسوجات، موزه تاریخ و مردم نگاری، کتابخانه کانتونی و آرشیو شهری، موزه هنر و تاریخ طبیعی. خود شهر سنت گالن نیز تنها سایت باستان شناختی میراث فرهنگی این کشور است. ایستگاه راه آهن، دفتر اصلی پست، دانشگاه سنت گالن، مدرسه کانتونی، تئاتر شهر و دو برج واسرتورم و تروکنه تورم، دیگر بناهای تاریخی آن را تشکیل می دهند.

در ساختمان مدرن و به نوعی خارق العاده تئاتر سنت گالن، اپرا، اپرت، باله، موسیقی و نمایش اجرا می شود. میانگین استفاده از این ساختمان به حدود ۸۰% می رسد. از سال ۲۰۰۶ دسته ای از اپراها در هوای آزاد و در مقابل کلیسای جامع این شهر برگزار می شود که حدود آخرین هفته ماه ژوئن آغاز می شوند. در نزدیکی تالار کنسرت سنت گالن نیز انواع کنسرت کلاسیک، سمفونی، جاز و…. ارائه می شوند. در نخستین آخرهفته ماه ژوییه هر سال فستیوال هوای باز سنت گالن برگزار می شود. این شهر محل برگزاری فستیوال نوردکلانگ {موسیقی شمال} نیز هست که در ماه فوریه انجام می شود.

سمپوزیوم سنت گالن، از مراسم رسمی است که همه ساله حدود ۶۰۰ شخصیت اقتصادی، علمی، سیاسی و اجتماعی را به دانشگاه این شهر جذب می کند. نمایشگاه سنتی کشاورزی و تغذیه سوئیس {OLMA} در فصل پاییز و در همین شهر برگزار می شود. سرانجام، جشن کودکان که در اصل، به معرفی محصولات صنایع منسوجات سنت گالن می پردازد، هر سه سال یکبار در این شهر برپا می شود.

سنت گالن از طریق اتوبان به سنت مارگارتن، زوریخ، برن و ژنو متصل می شود. این شهر یک فرودگاه کوچک به نام فرودگاه سنت گالن- آلتن راین نیز دارد که نزدیک دریاچه کنستانس واقع است و پروازهایی منظم به وین و برخی شهرهای دیگر دارد. ایستگاه راه آهن سنت گالن، بخشی از شبکه ریلی فدرال سوئیس است و با زوریخ، فرودگاه بین المللی زوریخ، خط آهن جنوب شرقی سوئیس، لوسرن، آپنزل و تروگن مرتبط می شود. این شهر از سیستم خط آهن محلی بهره مند است. سنت گالن دارای شبکه اتوبوس محلی منسجمی نیز هست.

در گزارش اداره سلامت سنت گالن، این شهر در بالاترین سطح تشعشعات رادیواکتیو قرار دارد و میزان آن به دو برابر استاندارد اعلام شده توسط اداره سلامت می رسد. دلیل این امر، ارتفاع زیاد شهر و در نتیجه، تقابل گسترده با اشعه های کیهانی است. همین طور شسته شدن فراورده های رادیواکتیو مربوط به گاز رادون حین بارش باران های سنگین و طوفان به سطوح پایین تر. البته به سرچشمه مقادیر کافی این گاز اشاره ای نشده است. علاوه بر تابش های گاما و آلودگی های رادونی، سنت گالن در معرض آلودگی با تریتیوم رادیواکتیو نیز هست که دلیل آن، وجود شهر اقماری تویفن در ۴ کیلومتری جنوب این شهر در کانتون آپنزل است.