انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

شهرهای سوئد: استکهلم

ترجمه ی سعیده بوغیری – گروه بین المللی و ترجمه

استکهلم مهم ترین شهر و بندر سوئد است که در ساحل شرقی این کشور واقع شده است، در همین بخش است که دریاچه ملارن (Mälaren) به دریای بالتیک می ریزد. این شهر همچنین مرکز ایالت استکهلم نیز هست. استکهلم روی نزدیک به ۲۰ جزیره و خشکی های مجاور آنها واقع شده و بزرگ ترین شهر و مرکز بازرگانی، کارخانه ای، اقتصادی، ترابری و فرهنگی سوئد به شمار می رود. کارخانجات مهم آن، مواد چاپ، تجهیزات الکترونیکی، فراورده های غذایی، ماشین آلات، محصولات فلزی، کاغذ، مواد شیمیایی، منسوجات و پوشاک را شامل می شوند. فعالیت های دولتی، گردشگری و کشتی سازی نیز بخش مهمی از پایه اقتصادی این شهر را می سازند.
استکلهم به زیبایی مشهور است: در این شهر آبراه های فراوان و پارک های زیادی وجود دارد و اغلب به نام ونیز شمال خوانده می شود. این شهر محل دانشگاه استکهلم، انستیتو سلطنتی فناوری، کالج هنرهای زیبا، مدرسه موسیقی، اقتصاد، پزشکی و تربیت بدنی، کتابخانه سلطنتی، بنیاد نوبل – که بر اعطای جایزه نوبل نظارت دارد- و نیز فرهنگستان سوئد است. در میان موزه های فراوان این شهر می توان از موزه تاریخ طبیعی سوئد، موزه ملی سوئد با مجموعه های گسترده نقاشی، تندیس، عکس، موزه هنرهای معاصر، موزه ملی علوم و فناوری، موزه مردم نگاری سوئد با مجموعه ابزارآلات خود از تمام نقاط دنیا، موزه ملی نیروی دریایی سوئد با مجموعه های مربوط به نیروی دریایی و تاریخ تجارت دریایی این کشور نام برد.

دیگر نقاط دیدنی استکهلم، کاخ سلطنتی، کلیسای قرن سیزدهمی سنت نیکلاس یا کلیسای بزرگ، ریدارهوزت (Riddarhuset) یا عمارت نوبل متعلق به قرن هفدهم نام برد که همگی بر روی جزیره اشتدزهولمن (Städsholmen) قرار دارند. کلیسای ریدارهولم که بسیاری از پادشاهان سوئد در آن به خاک سپرده شده اند و نیز ساختمان مجلس بر روی جزیره هلگئاندزهولمن (Helgeandsholmen) واقع هستند. باغ وحش روباز اسکانسن این شهر نیز یک پارک عمومی است. در میان موسسات هنری این شهر می توان از ارکستر فیلامورنیک و تئاتر نمایشی سلطنتی نام برد.

با اینکه این ناحیه مدت ها دارای سکنه بود، اما شهر استکهلم تنها در میانه قرن سیزدهم بنا شد. این مکان پس از آنکه روابطی بازرگانی با شهرهای عضو لیگ هانسیتیک (Hanseatic) – فدراسیونی بازرگانی متشکل از شهرهای اروپایی) به خصوص لوبک ایجاد شد، به عنوان یک مرکز تجاری پیشرفت کرد. در سال ۱۵۲۰ مراسم تاجگذاری کریستین دوم پادشاه دانمارک و نروژ به عنوان پادشاه سوئد در این محل برگزار شد. کریستین به منظور استحکام موقعیت خود در سوئد، تعدادی از اشراف سوئد را در جریانی که کشتار استکهلم نام گرفت، از میان برد. سه سال بعد قانون دانمارک از میان برداشته و گوستاو اول وازا پادشاه سوئد شد. او این شهر را به عنوان پایتخت خود برگزید. سپس استکهلم به یک مرکز مهم فرهنگی در قرن هفدهم تبدیل و رشد درخشان صنعتی آن حوالی سال های ۱۸۵۰ آغاز شد. بازی های المپیک ۱۹۱۲ نیز در همین شهر برگزار شد. جمعیت استکهلم در سال ۲۰۰۴ بیش از ۷۶۱۰۰۰ نفر برآورد شده است.

منبع: دایره المعارف اینکارتا ۲۰۰۹.