انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

شماره جدید مجله «خط مهر» منتشر شد

شماره ۳۱ مجله فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خط مهر با تیتر روی جلد «گیله مرد فرانسوی» منتشر شد. این مجله شماره خرداد خود ، پرونده ویژه ای را به پروفسور کریستین برومبرژه (گیلان شناس فرانسوی) اختصاص داده است. برومبرژه به تازگی کتابی ۶۰۰ صفحه ای درباره گیلان در نیویورک منتشر کرده است. در این پرونده، مصاحبه اختصاصی با برومبرژه، مجموعه ای از یادداشت ها درباره شخصیت علمی او از چهرهایی مثل افشین پرتو، محمد تقی پور احمد جکتاجی، مهری بهار دیده می شود. همچنین ترجمه نوشتاری اختصاصی از پروفسور برومبرژه دریاره نهضت جنگل با عنوان «رابین هود باتلاق خزر» نیز خواندنی است. علاوه بر این گزارشی از شیوع سرطان در گیلان با تکیه به آمار و اطلاعات، و در صفحات توسعه مصاحبه هایی با پروفسور آزاد ارمکی درباره «خانواده، جامعه و فرهنگ شمالی»، با لطف الله آجدانی درباره «وضعیت پژوهش و توسعه مازندران» و گزارش هایی درباره توسعه گیلان و مازندران گنجانده شده است . «گیلان و نسیم شمال» عنوان نوشتاری از استاد باستانی پاریزی درباره سید اشرف الدین گیلانی است که به مناسبت درگذشت استاد باستانی در بخش یادنامه منتشر شده است. در بخش جامعه گفت وگویی با دکتر حسن چاوشیان درباره طبقات اجتماعی در ایران انجام شده است. این گفت و گو در کنار مقاله ای تحقیقی درباره « دلایل گستردگی طبقه متوسط در گیلان» نشسته است. در صفحات هنر و ادبیات خط مهر گفت و گوی با علی تقوازاده بازیگر گیلانی سینمای ایران و همچنین گفت و گویی با فرامرز طالبی نمایشنامه نویس و پزوهشگر گیلانی را می توانید بخوانید. گزارش های تصویری از دستفروشان رشت با عنوان«طبقه ای که نام ندارد» و برج و قلعه گرماور نیز در این شماره دیدنی است.در بخش گیلان شناسی مقالاتی درباره هنر سفالگری در گیلان، جنبش نقطویه در گیلان، تاریخ نگاری محلی حاشیه دریای خزر، دیلمک ها یا زازاها و نوشته ای درباره برنهارد درن و پژوهش های گیلان شناسانه او می بینید.

درباره خط مهر باید گفت این مجله با یاری تیم اولیه شکل دهنده اش از خرداد ماه امسال انتشار خود را دوباره از سر گرفت. مجله خط مهر پس از شماره بیستم (آخرین شماره گروه اولیه)، توسط چند گروه مطبوعاتی منتشر شد، اما در این فاصله بیشتر شکلی تبلیغاتی و تجاری به خود گرفت.تیم اولیه خط مهر شامل مجموعه ای از روزنامه نگاران گیلانی بود که پیشتر در در مطبوعات استان سابقه کار مطبوعاتی و فرهنگی داشتند و این همکاری مقدمه انتشار این مجله شده بود.

از جمله تفاوت های دوره جدید خط مهر با دوره قبلی، گسترده شدن حوزه انتشار مجله از «گیلان» به «شمال کشور» است. بدین ترتیب در دوره جدید، خط مهر مجله ای برای استان های شمالی گیلان، مازندران و گلستان است و مسائل محوری این خطه زیر پوشش خبری مجله خط مهر خواهد بود.خط مهر با مدیر مسئولی جواد خوش برش و سردبیری مهدی بازرگانی منتشر می شود و با قیمت ۳ هزار تومان از سه شنبه در کیوسک های روزنامه فروشی معتبر گیلان، مازندران و گلستان در دسترس است.

>> برای اطلاع از نحوه اشتراک با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۱۱۷۰۸۲۸۲۰

 

ویژه نامه ی «هشتمین سالگرد انسان شناسی و فرهنگ»
http://www.anthropology.ir/node/21139

ویژه نامه ی نوروز ۱۳۹۳
http://www.anthropology.ir/node/22280