انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

شماره جدید «جهان کتاب» منتشر شد

سال بیست و سوم

آذر _ دی ۱۳۹۷

۸۶ صفحه. ۲۰۰۰۰ تومان.

این شماره طبق معمول با نامه‌ای از پرویز دوائی آغاز می‌شود که عنوان آن چنین است: «… پیش از دَمِ صبح» . سپس داستانی به نام «رپانزل، رپانزل» از جین ریس با ترجمهٔ پرتو شریعتمداری آمده است.

«هر کسی از ظنّ خود شد یارِ تصحیح شاهنامه» از سجّاد آیدنلو نقدی است بر کتاب از گمان خویش هر کس یار فردوسی (جستاری چند دربارۀ فردوسی و شاهنامه)/ عبّاس پریش‌روی.

بخش نخست مقاله «نقد و بررسی دو طومار نقالی» از محمد جعفری (قنواتی) در پی آمده است که به دو اثر اختصاص دارد: طومار نقالی شاهنامه (بر اساس دستنامه مورخ ۱۱۳۵ ه. ق. کتابخانه شادروان مجتبی مینوی)/ به‌کوشش سجادآیدنلو و طومار جامع نقالی شاهنامه (طومار جامع قجری به قلم محمد شریف نایگلی)/ به‌کوشش فرزاد قائمی.

«همراهی قصه و جامعه» مقاله‌ای است از آذر تشکر که به تحلیل جامعه‌شناختی اثر ادبی اختصاص دارد و در پایان نمونه‌ای از چنین تحلیلی را در مورد یک اثر ادبی معاصر (رمان من منچستریونایتد را دوست دارم/ مهدی یزدانی خرّم) ارائه می‌کند.
سپس مقاله «زن در روایت‌های بلقیس سلیمانی» نوشته معصومه علی‌اکبری را می‌خوانیم که در ضمن نمونه دیگری از یک نقد جامعه‌شناختی است.
«ارمغان بازیافته» عنوان نوشته‌ای است از مهدی فیروزیان که در آن به بررسی کتاب هدیه (گزیده غزل‌های امیرهوشنگ ابتهاج به انتخاب شاعر و با خوشنویسی عبدالله فرادی) پرداخته است.
«از محرومیِ دیدار» نوشته فرّخ امیرفریار به بررسی کتاب در سوگ عشقِ یاران/ شاهرخ مسکوب اختصاص دارد.
حمید نامجو در «کیارستمی و تنهایی هنرمند» کتاب سینمای کیارستمی/ آلبرتو اِلِنا، ترجمه زهرا میرآخورلی و فرامرز آشنای قاسمی را بررسی کرده است.
«زمین و زمان در جهان عاشقانه» عنوان نقد هنگامه آشوری است بر کتاب تیراندازی در باک‌هد/ ناهید کبیری.
کاوه بیات دو کتاب تازه در حوزه تاریخ معاصر ایران را بررسی کرده است: راه بی‌سرانجام: نگاهی به سرگذشت آسوریان در جنگ اول جهانی/ سیروان خسروزاده؛ و ره‌انجام حکمت: یادداشت‌های روزانه میرزا علی‌اصغرخان حکمت شیرازی/ به اهتمام سید محمد دبیرسیاقی.
سیّد علی آل‌داود در مقاله «خاطرات سیاستمدار منزوی» به بررسی کتاب یادی از روزهای رفته: خاطرات حسن مشرف‌الدوله نفیسی/ به کوشش منصوره اتحادیه (نظام مافی) پرداخته است.
مجید رُهبانی در «خاطرات بهمن بازرگانی» کتاب زمان بازیافته را بررسی کرده است.
«اقتصاد ایران بر مدار توسعه‌نیافتگی پایدار» از خسرو صادقی بروجنی به کتاب نگاهی با دوربین به اقتصاد ایران (از مشروطه تا کنون)/ احمد سیف پرداخته است.
آریان مولائیان نیز یادداشتی بر ترجمه کتاب حیات سرّی اعداد/ گئورگ اسپیرو نوشته است.
در ادامه دو نوشته از کامیار عابدی آمده است: «کامیار شاپور: شاعر، نقاش، و نوازنده گیتار» و «مهستی بحرینی و رودخانه زمان (دهه‌های ۱۳۴۰- ۱۳۹۰)».وقتی کتاب می‌خوانم» از آرش اخوّت و سپس دومین بخش از سلسله نوشتارهای «چه شد که صفحه سفید ماند؟»/ کریستوفر رُز، ترجمه پرتو شریعتمداری در پی می‌آید.
زری نعیمی در صفحه «هزار و یک داستان» این شماره شش رمان‌ و مجموعه‌داستان‌ را نقد کرده است: آرام در سایه/ منیرالدین بیروتی؛ بازگشت/ گلی ترقی؛ به من نگاه کن/ الهام فلاح؛ پلک ماهی/ حامد حبیبی؛ پنج‌شنبه‌های سالن/ ملیحه صباغیان؛ و حلوای تلخ/ رحیمه حسین‌زاده.
سایه اقتصادی‌نیا در صفحه «وقت شعر» به این دفترها پرداخته است: پادشاهی اندوه/ سیّدضیاء قاسمی؛ و ضیافت شیشه و باران/ ناهید کبیری.
معرفی کوتاه نوزده کتاب و سپس «تازه‌های بازار کتاب» از فرخ امیرفریار در ادامه آمده است. پایان‌بخش این شماره، یک «نامه: چرخه معیوب کتاب»، و صفحه «درگذشتگان» است.