انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

سیستان و بلوچستان به روایت «گفتگو»

پنجاه و هفتمین شماره فصلنامه گفتگو به مدیرمسئولی «مراد ثقفی» با عنوان سیستان و بلوچستان بهار ۱۳۹۰ روانه کیوسک‌ها و کتابفروشی‌ها شده است.در این شماره ۱۴۰ صفحه‌ای فصلنامه گفتگو ۸ عنوان مطلب درباره سیستان و بلوچستان منتشر شده است که به موضوعاتی نظیر توسعه سیاسی، پژوهش‌های انجام شده درباره سیستان و بلوچستان و نظایر آن پرداخته است.

«احسان هوشمند» به عنوان سردبیردر بخش «باب گفتگو»ی این شماره در بخشی از یادداشت خود نوشته است :« پیچ و خم مسائل استان سیستان و بلوچستان برای مردم، مسئولان محلی و حتی در سطح کلان و ملی نیز مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است. آرای جهت‌دار و معنادار مردم این استان اعم از شیعه و سنی در ۵ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، برای درک و فراهم کردن شرایط برای تغییر فضای استان به جدّ مورد توجه و مداقه قرار نگرفت. امروز در گوشه و کنار تلاش مِ‌شود تا با احیای نظام سنتی پیشین یعنی نظام سرداری بر مشکلات فایق آمد.اگرچه در یک نگاه اولیه این تلاش را بتوان تلاشی در جهت مورد توجه قرار دادن واقعیت‌های محلی و حتی سپردن کار مردم به مردم تعبیر کرد … ».

گفتگوی نخستین این شماره با عنوان «جامعه و سیاست در بلوچستان امروز» مطلبی که در آن با «پیرمحمد ملازهی» مصاحبه شده است. گرچه برخلاف روال معمول گفتگوهای مطبوعاتی مصاحبه‌شونده باید معرفی می‌شد اما بدون معرفی پیرمحمد ملازهی با او گفتگو شده است. ملازهی در بخشی از تحلیل‌های خود و در پاسخ به گفتگو گفته است :« از ابتدای انقلاب به نظرم پیرامون دو محور خطای استراتژیک صورت گرفت: یکی خط کشی بین زابلی و بلوچ و یکی خط کشی بین شیعه و سنی. در حالی که این تقسیم‌بندی‌ها در منطقه وجود نداشت. اکثر سران سیستانی زن بلوچ دارند و اکثر سران بلوچ زن سیستانی. در یک ایل بلوچ هم بخشی سنی است و بخشی هم شیعه به عنوان مثال نارویی‌ها را در نظر بگیرید. هم شیعه دارند و هم سنی.»

مطلب دیگر این شماره گفتگو تحت عنوان «توسعه سیستان و بلوچستان و چالش‌های پیش‌رو» به قلم احسان هوشمند نیز مقاله‌ای است که درآن با بررسی آمارها و مختصات جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان به تحلیل چالش‌های پیش روی توسعه پرداخته است که در بخشی از آن آمده است :« وضعیت شاخص‌های توسعه درون استانی نیز نشان می‌دهد این محرومیت‌ها در داخل استان شکل قومی ندارد و شمال و جنوب استان یعنی منطقه سیستان و ناحیه بلوچستان با محرومیت‌های گسترده‌ای روبه‌رو هستند.»
«حکایت‌های بلوچستان» دیگر مطلبی است که به قلم «محمود زندمقدم» در این شماره به چاپ رسیده است. همچنین مطلبی به معرفی پژوهش‌های صورت گرفته درباره سیستان و بلوچستان» اختصاص یافته است و در مطلبی دیگر با عنوان «ماجرای جمعه‌خان» به قلم «احمد الله‌بخشی» به شرح این ماجرا پرداخته شده است.
در بخش روزنامه این شماره از فصلنامه گفتگو مطلبی منتشر شده است که به رابطه پاکستان با ایران از نگاه مردم بر اساس نتایج یک نظرسنجی در تهران پرداخته است.
«آموزش دین در دوران رضاخان» و « مرزهای بلوچستان» از دیگر مطالب این شماره فصلنامه گفتگو هستند. پیشتر نیز فصلنامه گفتگو به انتشار شماره‌هایی از دوره انتشار خود با رویکرد به استان‌ها پرداخته بود که از آن جمله می‌توان به شماره‌ ۲۵ آن درباره خوزستان اشاره کرد.