انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

سومین و آخرین مناظره ی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

سومین مناظره ی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، نوزدهم اکتبر در دانشگاه نوادا برگزار‌ شد.دونالد ترامپ از اولین لحظات مناظره ی سوم کار خود را به خوبی آغاز کرد. تسلط وی نسبت به مناظره ی اول بیشتر بوده و رفتاری موقرانه تر را نسبت به مناظره ی دوم در پیش گرفته‌بود. وی سعی کرد تا در برابر رقیب دموکرات خود، از مواضع‌اش به خوبی دفاع کند. مواضعی که امید دارد با کمک آن ها بتواند توجه رای‌دهندگان تندرو را به خود جلب کند.

کریس والاس، مجری شبکه ی خبری فوکس و سومین مناظره، در اوایل مناظره از ترامپ پرسید که آیا نتایج انتخابات ریاست جهوری را به رسمیت خواهد شناخت یا خیر؟ ترامپ هم پاسخ داد: “الان نمی تونم پاسخ بدم، به موقع نظرم رو در این مورد اعلام می کنم.” این پاسخ سبب تعجب مجری برنامه شده و او را وادار کرد که به آقای ترامپ یاداوری کند که انتقال قدرت در ایالات متحده بدون خشونت یا درگیری صورت می گیرد. ترامپ هم در پاسخ گفت: “گفتم که، به موقش جوابتون رو می دم، فعلا دوست دارم شما رو در انتظار بزارم.” به همین ترتیب دونالد جی. ترامپ با یک جمله یک بار دیگر فضایی تعلیق آمیز را بر انتخابات حکم فرما کرد. این در شرایطیست که معاون وی، مایک پنس، کسی که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات به عنوان معاون اول رئیس جمهور فعالیت خواهد کرد، چندی قبل اعلام کرده بود که ترامپ تمام و کمال به نتیجه ی انتخابات احترام می گذارد.

هیلاری کلینتون که در طول دو مناظره ی قبلی بارها سعی کرده بود آقای ترامپ را عصبانی کند و به ندرت موفق به این کار شده بود، به بهترین شکل ممکن توانست از فرصت به دست آمده بهره ببرد:

” حرفی که دونالد میزنه وحشتناکه، این آدم هربار که میبینه چیزی بر وفق مرادش نیست، ادعا می کنه همه علیهش توطئه کردن!”

به دنبال این حرف، کلینتون که به نظر می رسید از قبل به خوبی خود را آماده ی مناظره کرده بود (مثل دو مناظره ی قبلی) به مجموعه ای از اتفاقاتی اشاره کرد که ترامپ در آن ها مدعی تقلب شده بود. برای مثال وقتی که وی ادعا کرده بود در یک مسابقه ی تلوزیونی باید جایزه ی نفر اول را می برد و این اتفاق نیافتاده بود. ترامپ هم نتوانست جلوی خود را بگیرد و گفت: ” من باید برنده می شدم!”

نامزد جمهوری خواهان در طول مناظره ی آخر دیگر چیزی برای از دست دادن نداشت. در حالی که تمام نظرسنجی ها حاکی از پیروز قاطع نامزد دموکرات هاست، ترامپ باید در مناظره ی آخر قوی ظاهر می‌شد. او باید تمام سعی خود را به کار می‌بست تا بتواند در ایالات های اصلی که سرنوشت انتخابات در آن ها تعیین می‌شود، پیروز شود و در نهایت رای زنان را یک بار دیگر به سمت خود جلب کند. کاری که پس از انتشار فیلم ویدئویی جدید، بسیار سخت به نظر میر سد. وی در این فیلم ویدئویی سخنان بسیار رکیکی را در مورد زنان ادا کرده است. شرایط اما برای هیلاری کلینتون کاملا متفاوت بود.

وی تنها باید سعی می‌کرد برتری خود را حفظ کرده و حملات ترامپ را دفع کند. ترامپ امیدوار است تا بتواند در آخرین لحظه، نظر رای دهندگان خاموش را به سمت خود جلب کند. برای مثال در مورد اعطای حق سقط جنین به زنان، مواضع تندی را از خود نشان داد. مساله ی اصلی اما این است که سخنان وی از یک طرف می تواند رای دهندگان محافظه کار را به سمت خود جلب کند، ولی در عین حال زنان را بیش از پیش از او دور خواهد کرد.

در ادامه ی مناظره، وقتی مجری برنامه در مورد ۹ زنی که در چندروز گذشته وی را متهم به این کرده بودند که وی در مناسبت های گوناگون اقدام به لمس بدن های ایشان کرده است، ترامپ پاسخی داد که وضع را برایش بدتر کرد.

” همه ی این زنها دروغگو هستند. من فکر می کنم اینها برای کسب شهرت این کار رو کردن. در ضمن به نظر من از کمپین انتخاباتی هیلاری هم پول گرفتن! همشون دارن دروغ می گن.”

در این میان به هیچ عنوان نمی توان سخنان میشل اوباما در روز سیزدهم سپتامبر علیه صحبت های ترامپ را نادیده گرفت. این سخنان موجی از حمایت را در بین زنان آمریکایی برانگیخته است:

” دونالد ترامپ فکر می کنه با پایین کشیدنه زنا می تونه خودش رو ببره بالا. اون عزت زنا رو زیر سوال می‌بره. من فکر نمی کنم هیچ زن آمریکایی ای بتونه این حرفا رو قبول کنه.”

ترامپ در طول مناظره ی دوم و سوم خیلی راحت می توانست این اتهام را به خود کلینتون برگردانده و در مورد رابطه ی پنهان بیل کلینتون در طول دوران ریاست جمهوری اش صحبت کند. ولی چند بار هم در طول مناظره ی دوم و هم مناظره ی سوم، این فرصت را از دست داد.

در آخرین لحظات مناظره نیز آقای ترامپ نتوانست جلوی خود را بگیرد و وقتی هیلاری کلنیتون صحبت می کرد، گفت:چه زن حقیری! حالا دموکرات ها می توانند از این عبارت و عبارت معروف ترامپ در مناظره ی دوم که به کلینتون گفت در صورتی که خودش انتخاب شود بدون شک او را به زندان خواهد فرستاد، استفاده کنند.

در حالی که آخر مناظره ی دوم دو نامزد با هم دست داده بودند، این بار هیچ اعتنایی به هم نکردند. مناظره ای که باز هم می توان خانم کلینتون را برنده ی آن خواند.

ترامپ اما حداقل توانست با این حرف که هنوز نمی تواند بگوید آیا نتیجه ی انتخابات را قبول خواهد داشت یا خیر، فضایی آکنده از تعلیق را بر آن حکمفرما کند. وی در اولین مناظره ی درون حزبی جمهوری خواهان هم این کار را کرده بود. ترامپ در آن مناظره گفته بود در صورت اول نشدن، تضمینی نخواهد داد که به عنوان نامزدی مستقل در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

ترامپ از همان ابتدا می خواست خود را به عنوان نامزدی ضد نظام حاکم معرفی کرده و به همین ترتیب بتواند رای جمهوری خواهانی که دل خوشی از حزبشان ندارند را به دست آورد. در طول آخرین کمپین انتخاباتی خود اما وی همه ی مردم آمریکا را مورد خطاب قرارداد و از آن ها خواست اگر خواستار تغییر هستند، به او رای دهند.

مساله ی اساسی اما در انتخابات این دوره ی ریاست جمهوری آمریکا این است که هیچ کدام از دو نامزد در بین مردم چهره ی موجهی نداشته و آمریکایی ها باید انتخابی بین بد و بدتر انجام دهند…

منبع: لوموند،بیست و دوم اکتبر ۲۰۱۶