انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

روزشمار سینمای ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ ایران

در این ماه ( به احتمال ) با شروع جنگ دوم جهانی و حضور نیروی متفقین در آبادان سینمای بدون نامی ساخته می شود . این سینما که به سینما متفقین مشهور است توسط سربازان هندی اداره و در آن فیلم های هندی به نمایش در می آید . اما بعد از جنگ و خروج متفقین از ایران تعطیل می شود . همچنین در دهه ی ۱۳۲۰ چهار سالن دیگر سینما به نام های نور ، آسیا ، شهرزاد و سعدی در شهر آبادان افتتاح می شود .

۱۳۲۰ شهریور

۳ شهریور ساعت هشت بعد از ظهر برق سراسر شهر تهران به علت حمله ی متفقین قطع و تماشاگران سینما ها از سالن ها بیرون می ریزند . اشغال ایران از سوی متفقین نمایش فیلم های جنگی را در پی دارد .

در این ماه ( به احتمال ) با شروع جنگ دوم جهانی و حضور نیروی متفقین در آبادان سینمای بدون نامی ساخته می شود . این سینما که به سینما متفقین مشهور است توسط سربازان هندی اداره و در آن فیلم های هندی به نمایش در می آید . اما بعد از جنگ و خروج متفقین از ایران تعطیل می شود . همچنین در دهه ی ۱۳۲۰ چهار سالن دیگر سینما به نام های نور ، آسیا ، شهرزاد و سعدی در شهر آبادان افتتاح می شود .

نیمه ی اول سال ، سینما تاج در آبادان افتتاح می شود ، ولی با شروع جنگ جهانی دوم ، شرکت نفت از آن به عنوان انبار سیلو استفاده می کند . پس از خاتمهی جنگ این سینما فعالیت خود را از سر می گیرد . بهای بلیت این سینما ۱۰- ۱۵- ۲۰ ریال و شامل ۱۸۰۰ صندلی چرمی و اتوماتیک ، کف سالن دارای شیب و پرده ی آن پارچه ای و سوراخ دار ( جهت منعکس نشدن نور در آن ) است .

در این سال ( به احتمال ) سینما اکباتان همدان توسط موسیو سامبل افتتاح می شود . نخستین فیلم ها در این سینما توسط آپارات زغالی در سالن روباز به نمایش در می آیند . تماشاگران ایستاده فیلم ها را تماشا می کنند و موسیو سامبل به منظور بازاریابی به طور رایگان به مدت سه ماه به نمایش فیلم می پردازد .

میان سال های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۴ آمریکایی های مقیم اراک یک سالن اختصاصی سینما برای خود تاسیس می کنند .

تولد

کمال مطیعی ، فرامرز قریبیان ، مسعود کیمیایی ، جلال معیریان ، ناصر تقوایی ، حسین واثقی ، بهمن فرمان آرا ، حسن سراج زاهدی و آزیتا

۱۳۲۱

فیلم های ارتش نوین ایتالیا ، میکادو و حمله ی نیروهای دریایی انگلیسی به دو جزیره در نزدیکی نروژ و جاسوسی هوایی از سوی سفارت انگلیس به نمایش در می آیند .

تولد

مهدی فخیم زاده ، باربد طاهری ، محمدرضا اصلانی ، فرشید مثقالی ، سعید مطلبی ، بهمن مفید ، فیروز ملک زاده .

۱۳۲۲

۱۹ فروردین فیلم ایران ( یازوف پوسیلسکی ، ۱۳۲۱) ، درباره ی اوضاع جغرافیایی و طبیعی ایران به دعوت اداره ی مطبوعات شوروی در سینماایران به نمایش در می آید .

ایران نو ، نخستین سینمای اصفهان که خانم ها می توانند در آن به تماشای فیلم بنشینند آغاز به کار می کند . در این سینما خانم ها در سمت چپ و آقایان در سمت راست سالن می نشینند و به وسیله ی چادر سیاه بزرگی میان آن ها فاصله انداخته می شود .

سینما مایاک همدان توسط موسیو مایاک با گنجایش ۲۵۰ نفر و نیمکت های چوبی تاسیس می شود . در این سینما بیشتر فیلم هایی به زبان اصلی و گاهی با زیرنویس فارسی به نمایش در می آید .

تولد

جمشید الوندی ، علی عباسی ، سهراب شهید ثالث ، منوچهر وثوق ، دیانا کاراپتیان ، هاله و فریبا حاتمی .

نشریات

در تیر نخستین شماره ی مجله ی سینمایی هولیوود ( از۳۳ شماره) در قطع رحلی منتشر می شود ؛ صاحب امتیاز : ج جهان ، مدیر و نگارنده : علیرضا امیر معز .

۱۳۲۳

سینماهای خرم شمیرانات و رکس آبادان افتتاح می شوند . استودیو ارتش افتتاح می شود و مسئولیت تهیه فیلم ها ی مستند گزارشی تبلیغاتی کشور را به عهده می گیرد .

نشریات

در تابستان نخستین شماره ی مجله ی سینمایی ایرانفیلم ( از ۶ شماره ) ، از انتشارات شرکت سهامی ایران ، منتشر می شود ؛ مدیر و نگارنده : داود ایرانپور .

۱۳۲۴

۳ خرداد سینما کریستال تهران افتتاح می شود .

سینما تابستانی بهار تهران در میدان تجریش افتتاح می شود .

استودیو دوبلاژ و فیلمسازی میترا فیلم توسط دکتر اسماعیل کوشان تاسیس می شود .

در این سال در زنجان محلی به نام سبزه میدان فیلم ها ی صامت چارلی چاپلین به نمایش در می آید .

نشریات

در اسفند نخستین شماره ی ضمیمه ی سینمایی هنرپیشگان ، ضمیمه ی روزنامه یزدان ( از ۲ شماره ) منتشر می شود ؛ مدیر : جعفر منصوریان .

۱۳۲۵

اردیبهشت

از ۵ اردیبهشت فیلم فرانسوی دختر فراری ( هانری دو کوئن ، ۱۹۴۴) نخستین فیلم دوبله شده به فارسی توسط دکتر اسماعیل کوشان در استودیو سس فیلم استانبول ، در سینما کریستال روی پرده می آید و طی شش هفته نمایش با بهای بلیت ۸- ۱۰-۱۲ ریال به فروش بیش از دو میلیون ریال دست می یابد .

اسفند

۲۴ اسفند رسیدگی به امور فیلم و نمایش به عهده ی وزارت کشور گذاشته می شود . این وظیفه تا سال ۱۳۴۴ و ایجاد وزارت فرهنگ و هنر ، هم چنان به عهده ی وزارت کشور است .

نخستین سینمای شهر اصفهان پس از پایان جنگ جهانی دوم به نام متروپل در فاصله ی سال های ۲۷-۱۳۲۵ افتتاح می شود .

استودیو دوبلاژ داریوش فیلم توسط الکساند جونیور آقا بابیان تاسیس می شود .

استودیو دوبلاژ ایران نوفیلم در سه راه امین حضور توسط جلال مغازه ای ، سعید غیاثی ، منصور مبینی ، میر سپاسی ، فاضل سرجویی ، حسین دهلوی ، مجتبی بدیعی و بهاالدین خرمشاهی تاسیس می شود . فیلم مرا ببخش (۱۹۴۰ ، فرانسه ) به عنوان نخستین فیلم دوبله شده در ایران محصول این استودیو است .

۱۳۲۶

سیف الله کامرانی با تاسیس شرکت کالای سوئد اقدام به ورود تجهیزات صدا و امکانات نمایشی در ایران می کند .

حدود سال های ۱۳۲۶ تا ۱۳۲۸ سینما پالاس اصفهان افتتاح می شود .

از فیلم نامه های ایرانی

زندگی فردوسی ، سناریو برای فیلم – مشتمل بر ۴ پرده و ۵۲ سن ، س . علی آذری .

۱۳۲۷

۲۶ فروردین روزنامه ی کیهان برای نخستین بار به ارزش یابی فیلم های روی پرده می پردازد .

اردیبشت

۷ اردیبهشت نخستین فیلم ناطق ایرانی ، پس از دوره ی رکود ، به نام طوفان زندگی ( علی دریا بیگی ) در سینما رکس تهران به نمایش در می آید .

خرداد

شرکت میترا فیلم منحل می شود و هم زمان پارس فیلم به وجود می آید . بانی هر دو شرکت دکتر اسماعیل کوشان است .

شهریور

۲۰ شهریور هیات وزیران به موجب پیشنهاد وزارت کشور به منظور تشویق و ترقی صنایع داخلی کشور تصویب می کند که فیلم های ناطق فارسی محصول میترا فیلم که به وسیله ی هنرپیشگان ایرانی در داخل کشور تهیه شده اند تنها برای یک سال ( ۱۳۲۷) از پرداخت عوارض شهرداری معاف باشند .

فیلم مرا ببخش ( فرانسه ، ۱۹۴۰ ) به عنوان نخستین فیلمی که در ایران ( استودیو ایران نوفیلم ) دوباه شده ، در سینماهای دیانا و پارک به نمایش در می آید .

پر فروش ترین فیلم سال ( در تهران ) : طوفان زندگی با حدود ۸۰۰۰۰۰ ریال .

از فیلم های بلند

۱)طوفان زندگی ( علی دریا بیگی ) ۸۰۰۰۰۰ ریال

۲) زندانی امیر ( اسماعیل کوشان ) ۵۰۰۰۰۰ ریال

از کتاب های درباره ی سینما

تاریخ سینما ، لودوکا ، حسن صفاری

 

۱۳۲۸

اردیبهشت

فیلم واریته ی بهار ( اسماعیل کوشان ) آماده ی نمایش می شود و همزمان ، برای نخستین بار مبلغ هشت صد ریال برای تبلیغات یک فیلم ایرانی در نظر گرفته می شود .

آبان

در جهت همکاری میان اداره ی اطلاعات و روابط فرهنگی امریکا واداره ی هنرهای زیبای ایران ، سازمان فیلم برداری دانشگاه سیراکیوز گروهی را برای ساخت فیلم های مستند تبلیغاتی به ایران می فرستد .

آذر

فرح غفاری پس از سال های اقامت و تحصیل در فرانسه ، به ایران باز می گردد و کانون فیلم را در ایران تاسیس می کند .

نخستین سینمای اردبیل به نام ایران افتتاح می شود .

نخستین سینمای لنگرود به نام تاج توسط حسن اسلام نظر افتتاح می شود .

سینمای تابستانی خورشید اصفهان افتتاح می شود .

ایتودیو دوبلاژ آریا توسط عطا الله زاهد ، جلال مغازه ای ، سعید غیاثی ، احمد شیرازی و امیر قاسم خانی تاسیس می شود .

از فیلم های بلند

واریته ی بهار ( اسماعیل کوشان )

۱۳۲۹

خرداد

در وزارت کشور آیین نامه ای در ۹ فصل و ۷۷ ماده جهت کنترل کمی و کیفی تالارهای نمایش ، سینماها ، نمایش نامه ها ، نمایش ها و فیلم ها به تصویب می رسد .

مرداد

۱۲ مرداد کانون رسمی فیلم شورای فرهنگی بریتانیا نخستین هفته ی فیلم خود را با عنوان « فستیوالی از فیلم های انگلیسی » در محل شورای فرهنگی بریتانیا برگزار می کند .

شهریور

کانون ملی فیلم با همکاری ایران و شوروی ، به مناسبت سی امین سال تاسیس سینمای شوروی ، فستیوالی از فیلم های روسی را برگزار می کند .

بهمن و اسفند

کانون ملی فیلم فستیوالی از فیلم های فرانسوی را در سالن نمایش استودیو پارس فیلم برگزار می کند .

در زمستان این سال مجموعه اسناد و مدارکی که فرخ غفاری برای نخستین بار در بهار ۱۳۲۶ جهت تدوین تاریخ سینما شروع به جمع آوری کرده بود ، به صورت جزوه ای در اختیار فدراسیون بین المللی آرشیو فیلم یونسکو قرار می گیرد .

استودیو فیلمسازی دیانا فیلم توسط ساناسارخاچاطوریان و گورگن هوسپیان تاسیس می شود . این استودیو پس از مدتی به کار دوبلاژ نیز می پردازد. نخستین محصول این استودیو گل نسا ( سرژ آزاریان ) در ۱۳۳۰ بر پرده می رود . استودیو هنر فیلم تاسیس می شود .

پر فروش ترین فیلم سال ( در تهران ) : شرمسار ( اسماعیل کوشان ) با حدود ۲۰۰۰۰۰۰ ریال .

از فیلم های بلند

شرمسار ۲۰۰۰۰۰۰ ریال

۱۳۳۰

اردیبهشت

۲۶ اردیبهشت در بوت کلاب ، به طور رایگان ، فیلم به نمایش در می آید .

برای نخستین بار در تاریخ مطبوعات ایران ، روزنامه ی ایران به نیت تشویق سینماهای نمایش دهنده ی فیلم های هنری ، یک مسابقه ترتیب می دهد و جامی را برای سینمایی که در سه ماه زمستان ۱۳۲۹ بهترین فیلم را به نمایش در می آورده ، تعیین می کند . در این مسابقه سینما همای با ۱۱ امتیاز برنده شناخته می شود و روز اول اردیبهشت مراسم اهدای جام در اداره ی روزنامه ی ایران برگزار می شود .

۱۲ خرداد استودیو پارس فیلم اقدام به انتشار آگهی جهت استخدام بازیگر زن و مرد می کند .

سینما کریستال اقدام به برگزاری یک کسابقه ی سینمایی توسط مخبران سینمایی نشریات اطلاعات ، ایران ، امید نو و اطلاعات هفتگی می کند . این سینما همچنین از تماشاگران می خواهد تا نظرات خود را در مورد فیلم ها ابراز دارند . نتایج این نظر خواهی روز ۱۷ خرداد مورد رسیدگی قرار می گیرد .

تیر ۲۴ تیر در هوای آزاد باغ شهرداری ، به طور رایگان ، فیلم به نمایش در می آید .

کارکنتن و کارگران کارخانه ی حریر بافی ، سینمایی را در یکی از سالن های انبار پیله در چالوس دایر می کنند .

مرداد

۸ مردادانجمن روابط فرهنگی ایران و شوروی برنامه های نمایش فیلم خود را آغاز می کند .

۱۵ مرداد انجمن روابط فرهنگی ایران و امریکا برنامه های نمایش فیلم خود را آغاز می کند .

آبان

۱۷ آبان چهارمین سینمای شهر بابل نخستین سالن سرپوشیده ی آن به نام سانترال توسط ابوالقاسم معتقدی و با نمایش فیلم پدرم مرا گول زد افتتاح می شود .

بهمن

۳۰ بهمن یک گروه فیلمبرداری از آلمان جهت تهیه گزارش هایی از وقایع روز ایران با کمک اسماعیل کوشان وارد کشور می شوند .

اسفند

۲۹ اسفند سینما تاج تهران با نمایش فیلم دمشق ( با بازیگری همفری بوگارت ) افتتاح می شود .

سینما میهن تهران افتتاح می شود .

حدود این سال نخستین سینمای خرم آباد به نام شهناز توسط کشگر ۸۴ افتتاح می شود .

سینما ایران لنگرودی توسط حسن اسلام نظر افتتاح می شود .

سینما الوند همدان توسط میران خان ارمنی با یک آپارات ۱۶ میلیمتری ذغالی و حدود ۱۰۰۰ نفر گنجایش افتتاح می شود .

سینمایی در شهر زنجان افتتاح می شود .

استودیو دوبلاژ عصر طلایی توسط امین امینی ، عزیز الله کردوانی و حکیمیان تاسیس می شود . این استودیو بعدها به فیلم سازی روی می آورد و نخستین محصول آن مشهدی عباد درسال ۱۳۳۲ بر پرده می رود .

استودیو های البرز ، آسیا و آذر فیلم تاسیس می شود .

استودیو ایران نو فیلم که در ۱۳۲۵ تاسیس شده بود ، طی سال های ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۰با افراد باقیمانده ی خود ، منصور مبینی ، حسین دهلوی ، هوشنگ کاوه و اسدالله پیمان بت حمایت دکتر میرسپاسی و فاضل سرجویی لابراتور ظهور و چاپ با تکنیک روز ، موویلای چهار دیسک و آپارات دست ساز تولید و عرضه می کند . همچنین سفارش ساخت وسایل را نیز می پذیرند. در همین حال به تهیه فیلم نیز روی آوردند و به کارگردانی مبینی در این سال فیلم اشتباه را به عنوان نخستین محصول استودیو ی خود عرضه می کنند . ایران نوفیلم همچنین با دوبله ی فیلم آهنگ شهرزاد ( والتر رایش ، ۱۹۴۷) موفق به دوبله ی نخستین فیلم رنگی می شود و برای نخستین بار از شیوه ی مگنت ( مغناطیسی ) استفاده می کند .

نخستین بار برای نمایش یک فیلم ایرانی ( دست کش سفید ) کپی ها در سینماهای نمایش دهنده – که نزدیک هم نیز بودند – گردانده می شود .

شرمسار( اسماعیل کوشان ، ۱۳۲۹ ) به عنوان نخستین فیلم ایرانی در یک جشنواره ی بین المللی « نخستین جشنواره ی بمبی ، هند » شرکت می کند .

پر فروش ترین فیلم سال ( در تهران ) : مادر ( اسماعیل کوشان ) با حدود ۲۲۰۰۰۰۰ ریال .

نشریات

در ۲۲ شهریور نخستین شماره ی نشریه ی سینمایی عالم هنر ( از ۱۷ شماره ) ، از انتشارات پارس فیلم ، منتشر می شود ؛ صاحب امتیاز : اسماعیل کوشان ، سردبیر علی کسمایی .

از فیلم های بلند

۱) پریچهر ( فضل الله بایگان )

۲) خواب های طلایی (معز دیوان فکری )

۳) دست کش سفید ( پرویز خطیبی )

۴) شکار خانگی ( علی دریا بیگی )

۵) کمر شکن ( ابراهیم مرادی )

۶) مادر ( اسماعیل کوشان )

۷) مستی عشق ( اسماعیل کوشان )

۱۳۳۱

اول خرداد استودیو پارس فیلم طعمه ی حریق می شود .

اول خرداد یک سینمای ویژه ی کودکان در خیابان سعدی افتتاح می شود .

لطف الله مبشری از سوی اداره ی هنرهای زیبای ایران با ماشین سیار سینما وارد سنندج می شود و تعدادی فیلم آموزشی را برای دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی به نمایش در می آورد.

مهر

از ۱۲ مهر نخستین فیلم دوبله در ایتالیا ، سرگذشت فریدون بینوا ، توسط الکساندر آقا بابیان در سینما دیانا به نمایش در می آید .

آبان

۲۸ آبان سینما رکس پس از تعمیرات و دکوراسیون سالن با نمایش فیلم زندگی دوزخی ( با بازیگری اینگرید برگمن ) بازگشایی می شود .

آذر

دو نشریه سینمایی جهان سینما ( جز ۲۵ نشریه ) به علت ارتکاب جرایم مطبوعاتی ( عدم درج نشانی اداره ، چاپ خانه ، نام صاحب امتیاز و سردبیر ) تحت تعقیب دادستان واقع می شوند .

در این سال بهای بلیت سینماها ۸-۱۰-۱۲ ریال است .

استودیو دوبلاژ برنا توسط رضایی ، بزرگمهر و نایمن تاسیس می شود . نخستین محصول این استودیو شیطان فراری اواخر سال روی پرده می رود .

استودیو دیانا تاسیس می شود .

در سینماهای البرز ، ایران ، پارک ، تاج تهران ، دیانا ،رکس ، کریستال ، مایاک ، متروپل و همای تهران مجموعن ۴۳۲ فیلم به نمایش در می آید . از این میان ۲۴۷ فیلم برای نخستین بار و ۱۸۵ فیلم تکراری هستند ؛ و نیز ۲۳ فیلم مصری ، ۱۷ فیلم آلمانی ، ۱۵ فیلم روسی ، ۱۵ فیلم انگلیسی ، ۱۵ فیلم فرانسوی ، ۴ فیلم ایتالیایی ، ۲ فیلم لهستانی ، ۲ فیلم ترکیه ای و باقی امریکایی .

پر فروش ترین فیلم سال ( در تهران ) : ولگرد ( مهدی رییس فیروز) با حدود ۴۰۰۰۰۰۰ ریال .

نشریات

۳ فروردین نخستین شماره ی نشریه عالم سینما ( از دو شماره ) ، از انتشارات استودیو البرز، منتشر می شود ؛ صاحب امتیاز : انصاری ، مدیر مسول : ابوالقاسم رضایی .

۹ شهریور نخستین شماره ی نشریه جهان سینما ( از ۱۹ شماره ) منتشر می شود ؛ موسس : سیامک وثوقی ، مدیر و سردبیر: امیر حسین فرهنگ .

۲۶ آبان نخستین شماره ی نشریه ی سینما تئاتر ( از۶ شماره ) منتشر می شود ؛ صاحب امتیاز و نگارنده : بابک ساسان .

۹ آذر نخستین و تنها شماره نشریه ستارگان سینما منتشر می شود ؛ صاحب امتیاز ، موسس و مدیر : مصطفا فرهنگ ، سردبیر : فریبرز امیر ابراهیمی .

۲۴ آذر تنها نشریه « ائتلافی » سینما ستارگان سینما ( ستارگان سینما و سینما تئاتر ) منتشر می شود ؛ مدیر مسول حسین فرهنگ .

از فیلم های بلند

حاکم یک روزه ( پرویز خطیبی )

دزد عشق ( اسماعیل کوشان )

زنده باد خاله ( پرویز خطیبی )

عمر دوباره ( پرویز خطیبی )

ولگرد (مهدی رییس فیروز )

یاغی ( مهدی بشارتیان )

از کتاب های درباره ی سینما

تکنیک سینما ، ترو آل گیلانی

۱۳۳۲

فروردین

۲۷ فروردین بر اساس پیشنهاد نصرت الله محتشم ، رییس سازمان نمایش وزارت کشور وموافقت اداره ی کل امور مالی شهرداری ، از این پس عوارض فیلم های ۳۵ میلیمتری فارسی به میزان ۱۵ در صد از فروش بلیت های سینما ها دریافت می شود .

مهر

۲ مهر سینما ایران پس از دو سال تعطیلی جهت تزیین و نصب دستگاه نمایش ، با فیلم عروسی مجلل باز گشایی می شود .

۲۱ مهر سینما ایران جهت مبارزه با دلالان ، کارت های آبونمان جهت لژ و درجه ی اول تهیه می کند .

براثر اعتراض تماشاگران ، نمایش فیلم رودخانه ( ژان دنووار، ۱۹۵۱) در سینما ایران متوقف و فیلمی از بودابوت و لوکاستلو به نمایش در می آید . از سویی گروهی از منتقدان سینما یی در پی اعتراض به این مسئله طی نامه ای با عنوان « قطع نامه ی نویسندگان سینمایی پایتخت برای نمایش » در روزنامه های اطلاعات ، کیهان ، پست تهران و مجله های روشن فکر ، سخن و اطلاعات هفتگی نمایش این فیلم را با حضورماموران انتظامی باعث می شوند .

کاروان فیلم افتتاح می شود .

آبان

۱۶ آبان گروهی از سوی شهرداری تهران موظف می شوند با همکاری یک فیلمبردار از جریانات و اخبار کشور فیلم های کوتاهی تهیه کنند و در سینماهای تهران به نمایش بگذارند . نخستین قسمت این برنامه تهیه فیلمی از جریان جشن ورزشی امجدیه و مراسم پرده برداری از مجسمه ی میدان سپه است .

آذر

در پی توافقی که میان وزارت فرهنگ و هنر و اداره ی اطلاعات و روابط فرهنگی امریکا به عمل می آید ، قرار می شود اعضای گروه سیراکیوز که در سال ۱۳۲۸ به ایران آمده بودند ، هم چنان در کشور بمانند و ضمن تدریس فیلم برداری به کار فیلم سازی خود نیز ادامه دهند . بدین تر تیب به زودی کلاس های فیلم سازی کلاس های فیلم سازی سیراکیوز نیز با شرکت ۶۰ نفر آغاز می شود .

استودیو دوبلاژ زهره تاسیس می شود .

گرداب به عنوان نخستین فیلم رنگی ( ۱۶ میلیمتری ) ایرانی توسط حسن خردمند ساخته می شود . این فیلم با دوربین مدل اوریکون فیلم برداری می شود و چون لابراتور رنگی در ایران وجود ندارد آن را به امریکا می فرستند تا به طریقه ی ایستمن کالر چاپ شود .

دی

اعلام می شود از این پس همه هفته روزهای جمعه ، پیش از ظهر سالن یکی از سینما ها یا تماشا خانه های درجه اول در اختیار ارتشیان و خانواده ی آنها قرار می گیرد . نخستین برنامه در ساعت ۹:۳۰ صبح ۲۷ دی در سالن سینما البرز با نمایش فیلم سپاه زرین چنگیزخان برگزار می شود .

سینما کریستال برای نخستین بار به مناسبت عید میلاد مسیح ( ع ) برنامه ی نمایش فیلم مخصوص کودکان برگزار می کند .

نخستین سینمای قوچان با نام مهرداد و با نمایش فیلم نقلعلی افتتاح می شود .

سینمای شهاب تهران ، سیروس تربت حیدریه ، وطن سبزوار ، حافظ ، آسیای اصفهان و شهناز تبریزافتتاح می شوند .

سینما ایران اراک توسط عزیزالله کردوانی و امین امینی ( صاحبان استودیو عصر طلایی ) با نمایش فیلم دختر لر ( عبدالحسین سپنتا ،۱۳۰۹ ) افتتاح می شود .

با پایان یافتن کودتای ۸ مرداد و به وجود آمدن یک امنیت نسبی تولید فیلم نیز افزایش می یابد و رقم ۷ فیلم در ۱۳۳۱ به ۲۰ فیلم در ۱۳۳۲ می رسد .

استودیو دوبلاژ ایران توسط غدیری تاسیس می شود .

طی شش ماهه ی دوم این سال سینما همای که معمولن فیلم های فارسی نمایش می دهد ۴۲۶ هزار تومان و سینما ایران که فیلم های خارجی به نمایش در می آورد ۴۱۰ هزار تومان فروش دارند .

در سینماهای البرز ، ایران ، پارک ، تاج ، تهران ، دیانا ، رکس ، کریستال ، مایاک ، متروپل و همای تهران مجموعن ۳۵۰ فیلم به نمایش در می آید . از این میان ۱۸۹ فیلم برای نخستین بار و ۱۶۱ فیلم تکراری هستند ؛ و نیز ۱۹۸ فیلم امریکایی ، ۲۴ فیلم ایرانی ، ۲۰ فیلم مصری ، ۲۰ فیلم انگلیسی ، ۱۲ فیلم آلمان غربی ، ۱۰ فیلم روسی ، ۸ فیلم فرانسوی ، ۶ فیلم ایتالیایی ، یک فیلم لهستانی و یک فیلم اسپانیایی .

پر فروش ترین فیلم ( در تهران ) : غفلت ( علی کسمایی ) با حدود ۳۵۰۰۰۰ ریال .

نشریات

۲۸ دی نخستین شماره ی نشریه ی ستاره ی سینما ( از ۱۰ ۶۷ شماره ) منتشر می شود ؛ صاحب امتیاز پایرور گالستیان .

فیلم های بلند :

۱)اشتباه منصور مبینی

۲) افسونگر ( اسماعیل کوشان )

۳) بازگشت ( ساموئل خاچیکیان )

۴) بی پناه ( احمد فهمی )

۵) پیوند زندگی ( ابراهیم مرادی )

۶) جدال با شیطان ( حسین مدنی )

۷) چهره ی آشنا ( حسن خردمند )

۸) دختر چوپان ( معزالدین فکری )

۹) دختر سرراهی ( معزالدین فکری )

۱۰) شب های تهران ( سیامک یاسمی )

۱۱) غفلت ( علی کسمایی)

۱۲) گرداب ( حسن خردمند )

۱۳) گل نسا ( سرژ آزاریان )

۱۴) گناه کار ( مهدی گرامی )

۱۵) لغزش ( مهدی رییس فیروز)

۱۶) مریم ( مهدی بشارتیان )

۱۷) محکوم بی گناه ( علی محزون )

۱۸) مشهدی عباد ( صمد صباحی )

۱۹) ملا نصرالدین و عروسی دخترش ( ایرج دوستدار ، علی محمد نوربخش )

۲۰) میهن پرست ( غلام حسین نقشینه )

۲۱) نیمه راه زندگی ( مهدی بشارتیان )

۲۲) همسر مزاحم ( سرژ آزاریان )

۲۳) یک نگاه ( هایک کاراکاش )

 

منبع

جاودانی ، هما (۱۳۸۱) ، سال شمار تاریخ سینمای ایران ، نشر قطره : تهران