انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

دیوار های «ضد مسلمان» در مرز مجارستان

رابرت مک کی برگر دان عاطفه اولیایی

پس از سر و صدای سفر ترامپ به مکزیک، حال وی در جستجوی پایتختی دیگر برای بازدید است. در این صورت مسافرتی به بوداپست و استقبال گرم نخست وزیر مجارستان، ویکتور اوبران از وی تعجب انگیز نخواهد بود. در عرض هفته ی پیش اوبران دوبار حمایت خود را از ترامپ اعلام داشته است. با ستایش گفتمان ضد پناهنده ی ترامپ که عمدتا ضد مسلمان است، رهبر مجارستان هم اکنون در صدد ساختن دومین دیوار در مرزهای جنوبی این کشور برای مسدود کردن ورود پناهندگان سوری و «به منظور مسیحی نگاه داشتن اروپا» ست.

مجارستان حتی در نظر دارد در ماه آینده رفراندومی برکزیتی واردر باره ی قبول یا عدم قبول ۱۲۰۰ پناهنده ای است که اتحادیه ی اروپا بر عهده ی مجارستان گذاشته است، برگزار کند. هفته ی گذشته، به گفته ی سزابولکز پنی، خبرنگار مجار، نخست وزیر این کشور در پی ساختن «سیستم دفاعی عظیم تری» در مرزصربستان است تا به همراه نرده های موجود ( ساخته ی پارسال) از ورود پناهندگان جنگی جلوگیری کند. به نظر نمی رسد که کوشش های اولیه برای مرعوب ساختن مهاجرین از طریق ویدئو هایی در یوتوب و یا مترسک های سر مرز، زیاد مثمر بوده باشند.

اگر چه جهان بینی اوبران و ترامپ بی اندازه نزدیک است، حمایت اوبران از وی هفته ی پیش‌ (‌روز ۲۳ژوئیه)، طی سخنرانی اوبران برای اقلیت مجار ساکن منطقه ی رومانیایی ترانسیلوانی علنی شد: « و اما در مورد موضوع مهاجرت …. بگذارید بگویم که ما نسبت به نتایج انتخابات ایالات متحده بی تفاوت نخواهیم بود.» اوبران با ستایش گفته های ترامپ توضیح داد: « نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه گفت که مهاجرت بد است و باید متوقف شود.» کسانی که به ارزشها و مناسک آمریکایی احترام نمی گذارند و تابع فوانین آن کشور نیستند نمی توانند به آن کشور وارد شوند. چنین کسانی نباید وارد کشور شوند. این است مفهوم روشن صحبت کردن.» وی تأکید کرد که با نظرات هیلاری کلینتون و اوباما موافقتی ندارد: «در گردهم آیی ناتو، اوباما به روشنی از این مطلب سخن گفت: مخالفان مهاجرت افرادی پلیدند. بنا بر این، به نظر آمریکائیان، مهاجرت بد نیست بلکه باید تشویق شود و مخالفین آن از خبیث ترین افراد قرن بیستم اند.» اوبران ادامه داد: «چنین بود سخنان تند رئیس جمهور آمریکا»؛ اوبران سپس سخنان ارعاب کننده ی ملی گرایان سفید پوست اروپا را سر داد و شروع به توضیح چگونگی فقیر و بی خانمان شدن سفید پوستان توسط مهاجرین مسلمان پرداخت:‌ « انتقادی به آمریکاییان ( اوباما) نیست، بلکه منظورم آن است که آن سیاست ما را بیچاره خواهد کرد و نمی توانم از آن حمایت کنم. حقیقت آن است که از دید آمریکائیان شاید مهاجرت امری مثبت باشد زیرا ایالات متحده از مهاجرین تشکیل شده است، ولی آن ها باید توجه کنند که در این داستان، ما [مثل] سرخپوستان [قدیم آنها] هستیم.»

اوبران، طی مسافرتش به برزیل برای مراسم اختتام المپیک، دوباره به حماست از جمهوری خواهان پرداخت: «سیاست خارجی ترامپ ، برای ما بهترین است.» وی از کلینتون شخضا نام نبرد ولی ابراز کرد: « دمکرات ها معتقدند هیچ کنترلی بر ورود مهاجرین نباید اعمال شود. این البته بسیار خطرناک است.» و اضافه کرد:‌«ترامپ با سیاست توسعه ی دمکراسی در سایر کشور ها موافق نیست، و من با وی موافقم.»

از زمانی که در ۲۰۱۰، اوبران به قدرت رسید، در برابر انتقادات نسبت به حکومتش در باره ی نادیده گرفتن دمکراسی و حملات به آزادی رسانه ها و استقلال قوه ی قضائیه، بسیار حساس بوده است. هیلری کلینتن در مسافرتش به بوداپست، و ملاقات با اوبران از برخورد حکومت وی با اقلیت رومن ها انتقاد کرد. در ۲۰۱۴، بعد از پیروز دویاره اش در انتخابات، اوبران اعلام کرد که هدفش ساختن دولتی ملی گرا و غیر لیبرال است و بروسیه، چین و ترکیه، را همچون الگوهایی برای دولت خود خواند: « دولت هایی بسیار موفق که هیچکدام نه لیبرال و دمکراتیک هستند ولی برخی شان بسیار هم موفق اند.»

در ماه مه زمانی که بیل کلینتون از اوبران « شبه پوتین» که فکر می کند «دمکراسی درد سر زیادیی دارد» انتقاد کرد ، اوبران او را نوچه ی سوروس خواند: « در پس رهبران حزب دمکرات، تحریکات جرج سوروس نهفته است… صدای سوروس را از دهان کلینتون می شنویم.»

مترجم: البته فراموش نشود که ثروتمند دیگری، کوک، همین نقش را برای حزب جمهوری خواه ایفا می کند:

http://anthropology.ir/article/31211

****

جرج سوروس Soros (زاده ۱۲ اوت ۱۹۳۰) تاجر ارز، سرمایه‌گذار و بازرگان آمریکایی است. سوروس رییس هیئت مدیره بنیاد سوروس و موسسه جامعه باز است. وی همچنین بنیانگذار و رییس هیئت مدیره شرکت مدیریت سرمایه سوروس می‌باشد.

مجله فوربز، جرج سوروس را با ثروت خالص ۱۱٫۰ میلیارد دلار به عنوان نفر ۲۹ ام فهرست ثروتمندترین افراد جهان رده‌بندی نموده‌است. از سال ۱۹۷۹ تا کنون، سوروس بیش از ۶ میلیارد دلار به دلائل مختلف کمک مالی کرده‌است. او همچنین یکی از سه بنیانگذار اصلی مرکز پیشرفت آمریکا، و عضو هیئت امنای آن است. بنیانگذاری و سازمان دهی انقلاب گل سرخ در گرجستان توسط او به نظر روسیه و دیگر ناظران غربی نقش حیاتی در پیروزی آن جنبش داشت، هرچند که خود سوروس معتقد است نقش او بزرگ نمایی شده‌است. در ایالات متحده آمریکا، او را به خاطر تلاش نا موفق اش پس از اختصاص مقادیر عظیم پول در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۴ علیه جورج بوش، می‌شناسند.

و در سال ۱۹۳۰ در بوداپست در خانواده‌ای یهودی غیر ملتزم زاده شد. در سال ۱۹۴۷، پس از روی کار آمدن کمونیستها، زادگاه خود را به مقصدانگلستان ترک کرد. او در سال ۱۹۵۲ از مدرسه اقتصادی لندن فارغ‌التحصیل شد. در این دانشگاه او با کارل پوپر آشنا شد و به شدت تحت تأثیر افکار او قرار گرفت .

Robert MacKay

https://theintercept.com/2016/09/02/trump-supporter-running-hungary-building-wall-keep-muslims/

*********

این مطلب بخشی از کتابی است که به زودی از طرف انتشارات انسان شناسی و فرهنگ منتشر خواهد شد. نقل قول و هر گونه انتشار این مطلب بدون اجازه کتبی و رسمی موسسه انسان شسی و فرهنگ ممنوع و قابل پیگرد قانونی است. متن منتشر شده برای جلوگیری از تقلب های احتمالی فاقد منابع

درونی بوده و بخش هایی از متن اصلی در آن خذف شده است یا بدون آنکه به اثر خدشه ای وارد شود تغییر کرده اند. متن نهایی و کامل در شکل کتاب منتشر خواهد شد.