انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

دونالد ترامپ دیگر یک شوخی بی‌مزه نیست!

لوموند برگردان آریا نوری

آنچه امروز درصحنه‌ی انتخاباتی ایالات‌متحده در حال رخ دادن است، در انتخابات منطقه‌ای فرانسه نیز مشاهده شد. جناح راست (در آمریکا جمهوری خواهان) سنتی به لرزه افتاده است و هرلحظه امکان از هم پاشیدن آن وجود دارد. چهره‌های سیاسی آمریکا، چه در جناح راست و چه چپ، ازآنچه امروز در حال رخ دادن است شگفت‌زده شده‌اند. مطبوعات با حیرت به شرایط نگاه می‌کنند. شرکت‌ها و کمپانی‌های تجاری در مورد آینده سؤال می‌کنند و دنیای خارج با نگرانی به شرایط نگاه می‌کند.

اما مسئله‌ی اصلی آن است که دیگر هیچ‌کس در ایالات‌متحده به پدیده‌ای به نام دونالد ترامپ به چشم یک شوخی کمدی بی‌مزه نگاه نمی‌کند.

ترامپ که یکی از چهره‌های اصلی صنعت ساختمان‌سازی ایالات‌متحده و نیز برنامه‌های تلویزیونی واقع‌نما[۱] محسوب می‌شود، در حال حاضر مطابق آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته در رأس نامزدهای جمهوری‌خواه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد. او تنها نامزدی است که تمام هزینه‌های کمپین انتخاباتی‌اش را خودش پرداخت می‌کند. هیچ نیازی هم به مشاور مطبوعاتی ندارد چون هر کاری که می‌کند مطبوعات بلافاصله آن را به‌شدت بازتاب می‌دهند. ترامپ تا همین‌الان هم به‌اندازه‌ی تمام نامزدهای حزب دموکرات توانسته در تلویزیون و مطبوعات خودی نشان دهد.

مطبوعات در عین اینکه از ترامپ نفرت دارند، اما توجه خاصی به او نشان می‌دهند. او در حال حاضر با ۳۵ درصد آرا، به‌تنهایی در صدر جدول نامزدهای انتخاباتی جمهوری‌خواه سال ۲۰۱۶ قرار دارد. اولین رأی‌گیری حزب جمهوری‌خواه اوایل ماه فوریه برگزار خواهد شد. بسیاری از رأی‌دهندگان جمهوری خواهان هنوز تصمیم قطعی خود را اتخاذ نکرده‌اند. ترامپ در حال حاضر همه‌ی توجه‌ها را به خود جلب کرده است. یک هفته نمی‌گذرد بدون آنکه وی به یک اقلیت مذهبی و یا قومی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم توهین نکند. همین هفته‌ی پیش بود که مهاجرت را عامل اصلی مشکلات آمریکا دانسته و خواستار این شده بود که دیگر مسلمان‌ها را به خاک آمریکا راه ندهند.

ترامپ برای مشکلات پیچیده، راه‌حل‌های آسانی ارائه می‌دهد. بدون اینکه بگوید چگونه، قول داده یازده میلیون مهاجر غیرقانونی لاتین را از این کشور اخراج کند. به‌تازگی نیز ایشان را متجاوز و قاتل خوانده است. پس‌ازآنکه روز دوم دسامبر در سان برناردینو[۲]، یک زن و شوهر پاکستانی تبار که با گروه تروریستی داعش بیعت کرده بودند ۱۴ نفر را به قتل رساندند

ترامپ خواستار این امر شد که دیگر به هیچ مسلمانی اجازه‌ی ورود به خاک ایالات‌متحده داده نشود. با بهانه کردن مسئله‌ی امنیت، خواستار آن شده که هیچ پناه‌جوی اهل سوریه را به آمریکا راه ندهند، چه مسلمان و چه مسیحی. هیچ‌کس به این امر اشاره نمی‌کند که ترامپ تا این لحظه کوچک‌ترین برنامه‌ی اقتصادی معتبری برای اداره‌ی کشور ارائه نداده است. او تنها روی یک مسئله مانور می‌دهد و آن‌هم مهاجرت است و از همین راه هم توانسته موفق شود. علت این امر بدون شک در وهله‌ی اول حوادث پاریس و در وهله‌ی دوم حادثه‌ی تروریستی در خاک خود آمریکا است. ترامپ معتقد است که باید از روند جهانی‌شدن فاصله گرفته و دوباره ملی شدن را در دستور کار قرارداد. او اندیشه‌ی آمریکایی فراملی را در ذهن می‌پروراند، آمریکایی که سر دشمنان خارجی خود بمب می‌ریزد و قرار است دیواری به طول ۳۲۰۰ کیلومتر را در مرز خود با مکزیک بنا کند تا جلوی موج مهاجران را بگیرد.

ترامپ همچنین از مشکلاتی که در طول چهل سال گذشته برای طبقه‌ی متوسط آمریکا به وجود آمده سوءاستفاده می‌کند.

طبقه‌ی متوسطی که در طول این مدت سقوطی اقتصادی را تجربه کرده و دیگر نیمی از مردم آمریکا را تشکیل نمی‌دهد. مسئله‌ی اصلی اما آن است که این روزها کمتر نامزد جمهوری‌خواهی پیدا می‌شود که به‌وضوح و روشنی اقدام کند به انتقاد از ترامپ، آن‌هم به‌واسطه‌ی شهرت و اعتبار وی که روزبه‌روز بیشتر می‌شود. ترامپ حتی این‌طور عنوان کرده که اگر در انتخابات جمهوری خواهان برنده نشود، به‌طور مستقل در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ شرکت خواهد کرد، امری که بدون شک سبب به قدرت رسیدن دوباره‌ی دموکرات‌ها خواهد شد. ترامپ چهره‌ی سیاه این روزهای آمریکا را بازتاب می‌دهد، نه آن چهره‌های که مردمش دوست دارند ببیند. نفوذ وی در افکار عمومی و نیز شهرتی که روزبه‌روز بر آن افزوده می‌شود از طرفی شاهدی بر این امر است که چهره‌های سیاسی سنتی آمریکا روزبه‌روز بیش از گذشته اعتبار خود نزد مردم را از دست می‌دهند.

 

[۱] انواع برنامه‌های زندهٔ تلویزیونی است که بخش‌هایی از زندگی آدم‌های واقعی را دنبال می‌کند. این گونه از مجموعه‌های تلویزیونی از سال ۲۰۰۰ ابتدا در تلویزیون‌های آمریکا و بعد در دیگر کشورهای جهان مد شد. شبکه تلویزیونی ام تی وی (MTV) یکی از پیشگامان در عرصهٔ سریال‌های واقع نما بوده و هست.

 

[۲] San Bernardino

سرمقاله ی روزنامه ی لوموند، شنبه،دوازده دسامبر

آرشیو روزنامه لوموند در انسان شناسی و فرهنگ

 

در همین رابطه بخوانید:

دونالد ترامپ و مارین لوپن، چهره های سال:
http://www.anthropology.ir/article/30547