انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

درگذشت کولت پتونه

انسان شناس شهری

۱۹۲۹-۲۰۱۲

کولت پتونه (Colette Pétonnet)، بنیان گذار انسان شناسی شهری در فرانسه و موسس لابراتوار انسان شناسی شهری در موسسه تحقیقات ملی فرانسه، صبح ۵ نوامبر ۲۰۱۲ مصادف با ۱۵ آبان ۱۳۹۱، در سن ۸۳ سالگی در پاریس در گذشت.

او با شاگردی روژه باستید و آندره لوروا گوران، در موزه انسان پاریس، از دل سنت مردم شناسی فرانسه متولد شده و با حمایت های لورا گوران از اولین مردم شناسانی است که میدان تحقیق خود را در محله های حاشیه نشین حومه شهر قرار داده و در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی برای اثبات حق این نوع محله ها برای قرار گرفتن به عنوان موضوع انسان شناسی، تلاش های بسیاری کرده بود. هرچند کارهای بسیار ارزشمند اش، به دلیل پیشگام بودن زیاد از حدشان در زمان خود، تا سالیان سال از نظر بسیاری از مردم شناسان نادیده گرفته می شدند. زیرا مردم شناسی در آن زمان صرفا حول موضوعات فرهنگی جوامع “دیگر” (جوامع ابتدایی)، یا زمان های “دیگر” (پیش از تاریخ) می چرخید. این موضوع تا حد زیادی منجر به انزوای او از محیط های علمی در زمان فعالیت علمی اش شده بود. تا اینکه در دهه های اخیر اندک اندک واقعیت این محله ها، و واقعیت مسائل شهری خود را بر تفکر مردم شناسی تحمیل کرد و اهمیت کارهای او مورد توجه قرار گرفتند. در سال های اخیر کمتر انسان شناسی وجود دارد که به ارزش کارهای وی اذعان نداشته باشد و وی برایش بدل به نوعی اسطوره نشده باشد.

از آثار وی می توان به کتاب های “آن مردمان” و “ما همه در مه زندگی می کنیم” که هر دو به انسان شناسی شهرک های مهاجر نشین اطراف پاریس می پردازند و نیز “فضای مسکونی” که به مقایسه سه نوع محله مختلف حلبی آباد، محله قدیمی داخل شهر و محله های مهاجر نشین حومه شهر می پردازد، اشاره کرد.
مراسم خاکسپاری او روز جمعه ۲۰ آبان در شهر پواتیه زادگاهش برگزار می گردد.

همچنین به زودی در رابطه با شخصیت و سوابق علمی وی مقاله ای در همین صفحه منتشر خواهد شد.

دکتر سپیده پارساپژوه، دارای دکترای انسان شناسی دانشگاه نانتر، پژوهشگر و مدرس دانشگاهی در پاریس، عضو لابراتوار انسان شنتاسی شهری دانشگاه، پاریس – ده ، نانتر، و از اعضای قدیمی و مدیر گروه شهرو فرهنگ در انسان شناسی و فرهنگ است.

درباره پتونه

http://tel.archives-ouvertes.fr/docs/00/19/36/78/PDF/Petonnet_1976_halshs00193678.pdf

http://elianedaphy.org/spip.php?rubrique18