انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

درباره ایتالیا(۶): خانواده و خوراک

ازدواج و خانواده:

این امکان وجود دارد که دغدغه های مربوط به ازدواج تا سال ها ادامه یابد زیرا افراد زمانی مایل به ازدواج هستند که تحصیلات خود را به اتمام رسانیده و شغلی بدست آورده باشند. جشن ها و مراسم ازدواج به طور معمول پیرو سنت های مذهب کاتولیک هستند اما میزان جشن های شهری به ویژه در مرکز و شمال ایتالیا، در حال رشد است. در حال حاضر طلاق تنها پس از گذشت دست کم ۳ سال جدایی قانونی، مورد تأیید واقع می شود.
وفاداری و احساس عزت نسبت به خانواده از ارزش های مهم به شمار می آیند. والدین با خرید خانه یا پرداخت هزینه ی یک آپارتمان سعی در کمک به فرزندان خود دارند، حتی اگر این امر به معنی قربانی شدن پدر و مادر باشد. در شمال ایتالیا اغلب خانواده ها به صورت واحد های هسته ای زندگی می کنند؛ متوسط اندازه ی یک خانواده در دهه های اخیر به گونه ی چشمگیری کاهش یافته است. در جنوب، خانواده ها تا اندازه ای بزرگترند و نسل های زیادی اغلب در شهر و یا خانواده ی یکسان زندگی می کنند. منطقه ی شمالی-جنوبی نیز با آزادی بیشتری که زنان شمالی در شرایط شغلی و زندگی اجتماعی دارند، انعکاس یافته است.

خوراک:
صبحانه ی ایتالیایی اغلب سبک است و شامل یک فنجان قهوه ( شیر گرم برای کودکان) و بیسکویت ( یا انواع کلوچه و شیرینی)، نان یا انواع رول می شود. پاستا که پایه ی ثابت رژیم غذایی ایتالیایی است، در انبوهی از اشکال راویولی یعنی بسته بندی های کوچک پرشده با گوشت، پنیر یا سبزیجات ، یا به شکل fettuccine که رشته های پهنی هستند، سرو می شود. پاستا به همراه مقدار زیادی سس یا چاشنی بولونیایی – شامل گوجه فرنگی، تکه های بریده شده ی گوشت گاو، خوک، گوساله یا انواع جگر جوجه- با لیمو یا قارچ، مصرف می شود. ایتالیایی ها همان گونه که از انواع گوشت گوساله، ران، سوسیس و گوشت خشک شده ی گاو یا خوک، استفاده می کنند، گوشت ماهی را نیز مصرف می کنند. پنیر هم به میزان زیادی مورد مقبولیت عام است. سبک تهیه ی پیتزا از ناحیه ای به ناحیه ی دیگر متفاوت است. غذای معمول هر روزه متشکل از سه دور است اما به هنگام میهمانی یا صرف غذا در رستوران، مرسوم، شروع با پیش غذا است که با یک دور پاستا، یک سری گوشت قرمز یا ماهی و سپس دسر و پنیر، همراه می شود. سالاد اغلب پس از غذای اصلی سرو می شود. ایتالیا تولید کننده ی اصلی شراب بوده و شراب به طور معمول به همراه غذا مورد استفاده قرار می گیرد.
غذای خوب نزد ایتالیایی ها از اهمیت بالایی برخوردار است و انواع خوراک بخصوص هنگامیکه میهمانان در حال پذیرایی از خود هستند، عامل فراغت انگیزی به شمار می آید. خانواده ها اغلب تعطیلات آخر هفته ساعاتی را به تهیه ی ناهار اختصاص می دهند. ناهار به طور معمول خوراک اصلی بود و خانواده ها همواره عادت به صرف آن در کنار یکدیگر دیگر داشتند. هر چند با وجود خانواده هایی که زن و مرد در آنها مشغول به کار هستند این سنت بخصوص در شهر های بزرگ در حال ناپدید شدن است. کارخانه ها با بیش از ۲۰ کارگر مسئول تهیه ی کافه تریا هستند. ناهار معمولا ساعت ۳۰/۱ یا ۲ ظهر خورده می شود و عصرانه تا دیروقت، حدود ساعت ۳۰/۷ در شمال و گاهی اوقات تا ساعت ۳۰/۱۰ شب در سیسیل و دیگر نواحی جنوبی، مورد مصرف قرار می گیرد.

اجتماعی شدن:
دست دادن شکل بسیار متداولی از سلام و احوالپرسی است. خانم هایی که با یکدیگر دوست هستند و دوستان از جنس مخالف ممکن است با تماس گونه ها به یکدیگر و یا ” بوسه ای در هوا “با یکدیگر احوالپرسی داشته باشند. دوستان به عنوان نوعی احوالپرسی غیر رسمی از لفظ (Ciao) ( سلام یا خداحافظ) استفاده می کنند. بیشتر احترامات رسمی شامل buongiorno ( خداحافظی) و Bunasera ( عصر بخیر)، هستند. قدم زدن بازو به بازو برای افراد هم جنس در محیط های عمومی رفتاری غیر معمول به شمار می آید. عناوین شخصی بسیار مهم هستند اما استفاده از اسامی اول گسترش بسیار بیشتری یافته است.
ایتالیایی ها به مانند سایر مکان ها نظیر کافه ها، بارها و رستوران ها علاقه به ایجاد روابط در محیط خانگی خویش دارند. دیدار با خانواده یا دوستان به ویژه در تعطیلات و یکشنبه ها، بخش مهمی از زندگی ایتالیایی به حساب می آید. به دلیل شلوغی برنامه های زمانی در شهر، دید و بازدید در نواحی شهری از پیش تنظیم شده است. در نواحی روستایی، جائیکه زندگی از تب و تاب کمتری برخوردار است، بیشتر محتمل تر است که افراد- بویژه خویشاوندان- سرزده به میهمانی بروند. دریافت هدیه ای کوچک در میهمانی که برای شام برگزار می شود نیز امری مرسوم به شمار می آید.

تفریح:
قدم زدن به هنگامه ی غروب یا عصر یک شنبه در اطراف شهر، سنتی شناخته شده در نواحی شهری و روستایی است. یک شنبه ها شمار زیای از ایتالیایی ها به حومه های شهری و یا تماشای رویدادهای ورزشی می روند. در تابستان، جمعیت در کنار ساحل گرد هم می آیند. کلوب های رقص، بخصوص شبهای شنبه، در میان جوانان مجرد از محبوبیت برخوردار است. بازی فوتبال بمراتب محبوب ترین ورزش است. دوچرخه سواری، مسابقه ی اتوموبیلرانی، اسکی و تنیس نیز ورزش هایی عامه پسند به شمار می آیند. در سال های اخیر، بسکتبال طرفداران ایتالیایی کثیری را به خود جذب کرده است.
با مفروض داشتن تاریخ رم در کشور ایتالیا و نقش متأخر این شهر به عنوان عامل سرعت گرفتن فرایند رنسانس ، شگفت آور نیست که انواع هنر از اپرا در وِرونا گرفته تا موزه ها و گالری های فلورنس در رم، برای ایفای نقشی مهم در زندگی ایتالیایی ها تداوم می یابند. شمار زیادی از ایتالیایی ها از رفتن به سینما لذت می برند، اگر چه توجه به فیلم حالا نسبت به نیمه ی سال های ۱۹۰۰، یعنی دورانی که کارگردانان فیلم همچون فِدِریکو ،فِلینی (Federico Fellini) در شروع کاری خود بودند، کمتر شده است. فیلم های خارجی و ایتالیایی گزینشی زیادی اکران می شوند. فیلم های خارجی معمولا به ایتالیایی دوبله می شوند. تلویزیون عامه پسند است و تعداد فزاینده ای از خانواده ها دستگاه های ضبط ویدئویی در اختیار دارند.

جشنها و تعطیلات:
ایتالیایی ها سال جدید را در یکم ژوئن جشن می گیرند، شب عید ظهور – ملاقات سه مجوسی با عیسای طفل- در ۶ ژوئن از تعطیلات رسمی بوده و با دیدار از Befane، ساحره ی کریسمس، تمایز یافته است. Befana در نگاه عامه پیرزن مهربانی است که شانس خود را برای همراهی مجوسیان از دست داد؛ او از آن پس در جستجوی عیسای کودک بوده است. در شب پنجم ژوئن او سوار بر دسته جاروی خود از دودکش های بخاری پایین می آید و انواع اسباب بازی و آب نبات برای بچه هایی که در طول سال خوب بوده اند و توده ای زغال برای آنان که زغالی ندارند، به جا می گذارد.
Carnevale یا کارناوال، به همراه نمایش های با شکوه و جشن های محلی، در بسیاری از قسمت های ایتالیا، طی دوره ی پیش از ایام روزه، جشن گرفته می شود. جشن های کارناوال در ونیز از شهرت ویژه ای بر خوردار است و برگزار کنندگان آن از دور و نزدیک برای شرکت در مراسم روانه ی ونیز می شوند. ایتالیایی ها همچنین یک شنبه و دوشنبه ی عید پاک را مورد تقدیس قرار می دهند.
روز آزادی در ۲۵ آوریل، یادآور آزادسازی ایتالیا د رجنگ جهانی دوم است. روز کارگر در اول می مورد گرامی داشت قرار می گیرد. جشن صعود حضرت مریم به آسمان (Assumption)، در ۱۵ آگوست، به پا داشته می شود. در این تاریخ بیشتر ایتالیایی ها شهر ها را به مقصد ساحل دریا و دل کوهستان، ترک کرده اند. روز احترام به تمامی مقدسین مسیحی ( اول نوامبر) هنگامیکه همه ی اولیاء پرهیزکار کاتولیک مورد احترام قرار می گیرند، با روز استغاثه برای ارواح در دوم نوامبر، همراه می شود. در این روز، به هنگام سپیده دم برای مردگان نماز برپا می شود وناقوس کلیسا به طنین در می آید. ایتالیایی ها زمانی را به دیدار از گورستان ها می پردازند، جائیکه آنها قبر عزیزانشان را با انواع گل، بویژه با گلها و شکوفه های زیبای پاییزی و شمع، مزین می کنند. روز لقاح پاک ( ۸ دسامبر) مورد تقدیس قرار می گیرد، کلیسای کاتولیک رم معتقد است در این روز روح مریم مقدس از گناه اصلی محفوظ داشته شد. عید کریسمس در ۲۵ دسامبر برگزار می شود، به علاوه ی این ایام تعطیل، هر شهری حامیان خاص خود را دارد که در روز ضیافت آنها جشن برپا می شود.

منبع:
Microsoft ® Encarta ® ۲۰۰۹. © ۱۹۹۳-۲۰۰۸ Microsoft Corporation. All rights reserved.