انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

دانشنامه تخصصی مرگ و مردن (C)

تولد تابوت(coffin birth): اصطلاحی است که توسط پزشک قانونی برای زایمان خود به خود زن باردار مرده به کار می رود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که گازی که به طور طبیعی در شکم و ناحیه لگن بدن تجزیه می شود، فشار کافی را برای به دنیا آمدن کودک متولد نشده از طریق کانال تولد و خارج از جسد ایجاد می کند. این اصطلاح قبل از مومیایی شدن اجسام باب بود و دیگر کاربرد چندانی ندارد. اگر جسمی به درستی مومیایی شده باشد، احتمال وقوع آن وجود ندارد؛ به همین دلیل است که در کتاب های پزشکی تولد تابوت دیگر شرح داده نمی شود. به دنبال ناپدید شدن لاکی پیترسون باردار در کالیفرنیا در شب کریسمس ۲۰۰۲، این اصطلاح بخشی از اخبار روزانه شد، زمانی که چندین ماه بعد بدن او جدا از بدن پسر متولد نشده خود در ساحل در خلیج سانفرانسیسکو که بسیار کمتر تجزیه شده بود، پیدا شد. کارشناسان اظهار داشتند که احتمالاً تولد تابوت رخ داده است.هنگامی که یک زن باردار می میرد و بدن او مومیایی نمی شود، ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد تا زایمان پس از مرگ اتفاق بیفتد؛ به نظر می رسد نوزاد پیترسون در آوریل ۲۰۰۳ «متولد» شده است. ای‌بی‌سی نیوز به نقل از متخصصان گفت: “اگر کسی باردار باشد و در دمای ۱۱۰ درجه تجزیه شود، این اتفاق بسیار سریعتر از تجزیه در دمای ۴۰ درجه خواهد بود”.

سکه هایی که روی چشم مردگان گذاشته می شد(coins placed on the eyes of the dead): براساس آداب و رسوم موزه کفن و دفن، اسپرینگ فیلد، ایلینوی، این رسم استفاده از سکه توسط کسی که کار کفن و دفن را انجام می داد به قبل از اواخر دهه ۱۸۰۰ بر می گردد تا پلک های متوفی را تا زمانی که عضلات و بافت ها در یک موقعیت ثابت قرار بگیرند، به آرامی بسته نگه دارد.”گاهی اوقات، سکه ها در جای خود رها می شدند،اگرچه دیگر نیازی به آنها نبود. مردم بدون دانستن دلیل درست استفاده از سکه ها، وجود آنها را به شیوه های دیگر توضیح می دادند. با بازگشت دوباره به اسطوره های باستانی [یونان و روم] اعتقاد بر این بود که متوفی در زندگی پس از مرگ به پول احتیاج دارد، به ویژه برای پرداخت هزینه ای به خارون که از طریق رودخانه استیکس کشتی را هدایت می کرد، که جهان زمینی را از جهان زیرین جدا می کرد. فرهنگ های دیگر نیز این عقیده را دارند که ممکن است مردگان مجبور به پرداخت هزینه شوند و بنابراین باید آماده و مجهز باشند”.

دخمه مردگان (گور لانه کبوتری)( columbarium): سازه، گاهی اوقات گنبدی با طاقچه ها (فضاهای کوچک یا محفظه) برای نگهداری ظرفی حاوی خاکستر مردگان یا سایر ظروف مورد تائید که همراه با جسد سوزانده شده است. این احتمالاً به عنوان بخشی از فضای بیروینی یا داخلی مقبره یا عبادتگاه (کلیسای کوچک) است. در بسیاری از موارد، دخمه مردگان در زیر کلیسای جامع پیدا شده است. مجله Consumers Research هشدار می دهد که “گذاشتن در دخمه مردگان به هزینه های مراسم خاکسپاری می افزاید”.