انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

حوزه فرانسه زبان دنیا/ سوئیس

سوئیس یا به بیان کامل تر، کنفدراسیون سوئیس یکی از کشورهای اروپای مرکزی و بر اساس برخی تعاریف، اروپای غربی است که از ۲۶ کانتون تشکیل شده و مرکز آن برن است که گاه “شهر فدرال” نامیده می شود. این کشور از جنوب با ایتالیا، از غرب با فرانسه، از شمال با آلمان و از شرق با اتریش و لیختن اشتاین همسایه است. سوئیس جزو کشورهای محصور در خشکی است اما بر اساس کنوانسیون مانهایم با رود رن به دریا دسترسی مستقیم دارد. مساحت این کشور به بیش از ۴۱۰۰۰ کیلومتر مربع می رسد و از لحاظ جغرافیایی بین رشته کوه های آلپ، فلات سوئیس و کوهستان ژورا تقسیم شده است. از آنجا که آلپ بخش عمده این سرزمین را تشکیل می دهد، مردم سوئیس که ساکنان آن ۸ میلیون نفر براورد می شوند، اساسا در فلات متمرکز شده اند که شهر های بزرگ این کشور در آن قرار دارند. از جمله این شهرها می توان به زوریخ و ژنو به عنوان دو مرکز بزرگ اقتصادی و شهرهایی جهانی اشاره کرد.

استقرار کنفدراسیون سوئیس به طور سنتی در تاریخ اول اوت ۱۲۹۱ صورت گرفته که همه ساله به عنوان جشن ملی این کشور جشن گرفته می شود. سوئیس دارای یک سنت دراز بیطرفی سیاسی و نظامی است و تنها در سال ۲۰۰۲ به سازمان ملل پیوست. اما سیاست خارجی فعالی را دنبال می کند و دایم در فرایندهای مربوط به برقراری صلح در تمام دنیا شرکت دارد. سوئیس جایگاه صلیب سرخ نیز هست و دارای سازمان های بین المللی پرشماری از جمله دومین دفتر بزرگ سازمان ملل است. در سطح اروپایی نیز یکی از اعضای بنیانگذار انجمن تجارت آزاد اروپا و نیز عضو منطقه شنگن است، اما عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا نیست. سوئیس شامل چهار ناحیه فرهنگ و زبان شناختی و بنابراین دارای چهار زبان بین المللی است: آلمانی، فرانسه، ایتالیایی و رومانیایی. سه زبان نخست، رسمی بوده و زبان رومانیایی حالتی بینابینی دارد. در نتیجه، سوئیسی ها ملتی به معنای مدنی واژه تشکیل می دهند و نه به معنای قومی یا زبان شناختی. مفهوم عمیق هویت و اشتراک در آنان بر اساس بنیان تاریخی مشترک بنا شده که دارای ارزش های مشترکی مثل فدرالیسم، دموکراسی مستقیم و نمادگرایی آلپی است.

بر اساس نظر کردیت سوئیس و صندوق بین المللی پول، سوئیس دارای چهارمین سرانه تولید ناخالص داخلی دنیا و هشتمین سرانه تولید ناخالص داخلی بر طبق برابری قدرت خرید است. بر اساس گزارش سازمان ملل سوئیسی ها در دومین سطح امید به زندگی در دنیا قرار دارند. نیز در پنج ساله اخیر جزو ده کشور اولی بوده که کمترین شاخص احساس فساد را داشته. در عوض، بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد از نظر رقابت در زمینه گردشگری و اقتصاد رتبه نخست را داراست. زوریخ و ژنو به خاطر کیفیت زندگی، دو شهر دلپذیر دنیا طبقه بندی شده اند.

منطقه آلپ با وجود اهمیت ناچیز اقتصادی دارای متنوع ترین و چشمگیرترین چشم اندازهای سوئیس است و حدود دوسوم این کشور -۶۲.۵%- را اشغال می کند و سرچشمه یک تنوع بالای اقلیمی در این کشور است. برخی کانتون های بزرگ سوئیس به طور کامل یا تقریبا کامل در داخل این ناحیه قرار دارند: واله (Valais)، تسن (Tessin) و گریزون (Grisons) یا گراوبوندن (Grabünden). رشته کوه های اصلی سوئیس (دارای قله های بلندتر از ۴۰۰۰ متر) نیز در کانتون های برن، واله و گریزون (کوه های برنینا) قرار دارند. در همین رشته کوه هاست که بیشترین یخچال های سوئیس واقع شده و نیز قله هایی مانند کرون (Crevin) و ایگر (Eiger) به نماد رشته کوه آلپ تبدیل شده اند. سوئیس همچنین بر روی خط تقسیم آب چهار حوضه آبریز قرار دارد: رن (Rhin)، که بخش اعظم این کشور را پوشش می دهد، رون (Rhon) که واله، بخش جنوبی کانتون وو (Vaud)، ژنو و بخشی از کانتون ژورا را پوشش می دهد. بااینهمه، ناحیه هایی از سوئیس به حوضه های آبریز دانوب، پو (Pô) و آدیژ (Adige) در ایتالیا و نیز دره سمپلون (Simplon) در واله و رود دیوریا (Diveria) تعلق دارد. به این ترتیب، آبهایی که در سوئیس جریان دارد، می تواند به سمت دریای شمال، دریای مدیترانه غربی، دریای آدریاتیک و دریای سیاه سرازیر شود. به این دلیل گاه این کشور به عنوان “قصر آب های اروپا” نامیده می شود. چرا که تقریبا هریک از نواحی آن دارای گستره های آبی مهمی هستند.

اقلیم سوئیس اقلیمی معتدل است که تحت تاثیر اقلیم اقیانوسی اروپای غربی، اقلیم مرطوب قاره ای اروپای مرکزی، اقلیم مدیترانه ای و اقلیم کوهستانی است. بارش ها در تمام طول سال و اغلب به شکل برف زمستانی جریان دارند. چهار فصل سوئیس با تفاوت دمایی نزدیک به ۲۰ درجه سانتی گراد بین گرم ترین (ژوئیه) و سردترین (ژانویه) ماه سال مشخص می شود. این رشته کوه های آلپ است که تاثیر اقلیمی وتفاوت های معنادار دمایی و کیفیت بارش باران بر اساس موقعیت جغرافیایی را سبب می شود. تاثیر اقلیم مدیترانه ای بیش از همه در جنوب آلپ محسوس است که در آن، تابستان ها گرم تر و زمستان ها ملایم تر و خشک ترند. تاثیر اقلیم مرطوب قاره ای بیش از همه در بخش شرقی این کشور و با تفاوت های دمایی بیشتر و بارش های چشمگیرتر در تابستان نمایان می شود. سوئیس کشوری است که به شدت در معرض نتایج تغییر اقلیم قرار دارد، این به میزان بالای یخچال های موجود در این کشور است که در حال عقب نشینی بوده و شاید تا ۱۰۰ سال آینده محو شوند. با این حساب، خطر بروز سیل، بهمن و رانش زمین یا سقوط سنگ ها افزایش می یابد. تعداد روزهای بسیار گرم تابستانی (بالای ۳۰ درجه) در آن نیز به شدت افزایش یافته و از دو روز در سال های ۱۹۶۰ به تقریبا ۱۵ روز در حال حاضر رسیده است. زمستان ها نیز گرم تر شده و تعداد روزهای بارش برف در آن کاهش یافته و به تعویق افتاده که در نواحی مرتفع، این مساله می تواند بر توریسم و ورزش های زمستانی سوئیس اثر بگذارد.

شهرهای مهم سوئیس به جز زوریخ و ژنو، عبارتند از بازل، لوزان و برن. در قرن نوزدهم، زبان لاتین به صورت سنتی حکم زبان مشترک مکاتبات اداری را داشت. به این ترتیب، عبارت “کنفدراسیون هلوتیکا” {Confœderatio Helvetica} به خصوص بر روی مسکوکات سوئیس و نیز سردر کاخ فدرال برن حک شده است. علامت اختصاری {CH} نیز شکل مختصرشده همین عبارت است که در کدهای پستی، اینترنت و… به کار می رود.

پایان بخش اول