انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

«حالا دیگر راحت تر دست به اسلحه خواهم برد»

از روز سه شنبه بعد از ظهر وضعیت استیو بنن در کاخ سفید روشن بود. رئیس جمهور در سخنرانی کوتاهش در برج ترامپ نیویورک ، پس از دفاع از نئونازیی و راست بدیل ـ آلت رایت ـ ( با توجیه این که آن ها اجازه ی تظاهرات داشتند ولی نه طرف مقابل و ابراز این که در بین آنان نیز افرادی خوب پیدا می شد)‌، و پافشاری بر «اخبار دروغین» رسانه ها ،‌ بدون بردن نام بنن ابراز کرد که آینده ی مشاور ارشدش به زودی روشن خواهد شد: « ببنید، من اقای بنن را دوست دارم. بنن از دوستان من است، اما او در اواخر کارزار تبلیغاتی به ما پیوست. شما به خوبی از این موضوع آگاهید. ۱۷ سناتورو فرماندار از من حمایت کردند و انتخابات دوره اولیه را بردم. آقای بنن بسیار بعد از آن به ما پیوست. او را دوست دارم. آینده اش به زودی روشن خواهد شد.»

طولی نکشید که آینده بنن روشن شد. روز جمعه، شش ماه پس از ترفیع مقام از مشاور انتخاباتی ترامپ به عنوان مشاور ارشد رئیس جمهور در کاخ سفید، بنن به جرگه ی اخراج شدگان (مایکل فلین، پریبروس، شان سپنسر، کِتی والش، و آنتونی ساکراموچی) پیوست. دلایل استخدام و اخراج بنن چه بوه اند؟‌

عوامل نزدیکی ترامپ و بنن

بنن و ترامپ در سال ۲۰۱۰ ملاقات کردند و از همان برخورد اول احساس کردند که زبان مشترکی دارند.

هر دو به سیاست علاقه نشان دادند، هر دو اهل معامله و داد و ستد بودند و هر دو به صنعت فیلم سازی و کسب شهرت علاقه داشتند. بنن به ترامپ آموخت که اولین قدم راه یافتن به سیاست حمله به اوباما در باره آمریکایی نبودنش است؛ سپس به راحتی می تواند با طرح سیاست ملی گرایی اقتصادی و لازمه ان را بستن مرزها رفی کردن، ادامه داده و موفق شود. حمله به مهاجرین، از نظر سیاسی ابزاری قوی بود که از ابتدای کارزراز های انتخاباتی و به طور مرتب به کار برده شد. در مواقعی هم که ترامپ مورد حمله قرار می کرفت بنن حافظ و مدد وی شد: روش مقابله ی شدید تر وا تکرار حملات را به جای عذر خواهی از اشتباهات را به ترامپ آموخت. به عنوان مثال زمانی که ترامپ مکزیکی های مهاجر را تجاوز گر جنسی خواند و آنان را اعضای گنک معرفی کرد، و در نتیجه خشم مردم را برانگیخت، بنن نه عذر خواهی بلکه مسافرت ترامپ را به مرز ها را توصیه کرد تا با موافقانش دیدار کند؛ و یا زمانی که ترامپ هر دو طرف درگیر در تظاهرات راست بدیل‌ (آلت رایت) شارلتز ویل را مقصر خواند و باز خشم مردم را شعله ور کرد، باز نه با پوزش طلبی بلکه با پافشاری در موضعش سخنرانی دیگری کرد. می توان گفت که بنن نه تنها از نظر سیاسی و اقنصادی با ترامپ همراه بود، بلکه به آموختن تاکتیک های سیاسی برخورد با مصاحبه گران و مخاطبان به وی، از نظر روحی نیز از اوحمایت می کرد.

عوامل جدایی ترامپ از بنن

خودشیفتگی بیمار گونه ترامپ منشا بر نتابیدن شهرت نزدیکانش است. بار ها در گفتگو هایش از فردی در کاخ سفید چنین نام برده که ‌« …حالا دیگر از من مشهورترشده!». تصویر بنن بر مجله ی نیویورک تایمز و یا روی جلد کتاب جدید «دادو ستد با اهریمن» نوشته جاشوآ گرین ترامپ را به خشم آورد. انتشار این کتاب با این مضمون که رئیس قبلی بریت بارت (استیو بنن) عامل اصلی پیروزی ترامپ علیه هیلاری کلینتن بود، ترامپ را برآشفت: « حالا دیگر این … صاحب اعتبار و امیتاز برنده شدن من شده؟» خواندن بنن « دومین شخص قدرتمند جهان» توسط مجله تایمز و به راه افتادن توییت هایی با « # رئیس جمهور بنن» نمک بر رخم ترامپ می پاشید. این ها حمله ای بر هویت خود شیفته ترامپ بود اما دلایل سیاسی ـ اتصادی که این دو را به جان هم انداخت، کم نیستند

بنن منشأ نشت هایی در باره داماد ترامپ، کوشنر بوده است، و بالاخره درگیری بنن با امرای ارتش به خصوص مک مستر در باره عدم لزوم در گیری در افغانستان و یا کره شمالی گویی آخرین میخ بر تابوت حضور بنن در کاخ سفید شد. عامل مهم دیگر سیاست های نئولیبرالی بنن را می توان در کوشش ها یش در از هم پاشاندن نهاد های فعلی و خصوصی سازی دانست. در این ضرایط است که فردی مانند اریک پرینس، برادر بتسی دواس ( وزیر آموزش پرورش) که از چند سال پیش ارتشی خصوصی تشکیل داده است ، اخیرا به ترامپ پیشنهاد اداره جنگ افعانستان را با ارتش خصوصی خود بر داده است . ابن البته خطری برای نهاد ارتش سنتی ایالات متحده است. در بیرون راندن بنن، دست ژنرال کلی که برای ایجاد نظم در کاخ سفید استخدام شده است، بخ هوبی هویداست. لازم به توضیح نیست که ترامپ با ابراز مواضع بنن ( که مواضع خود وی نیر هست)، وزیر امور خارجه و امرای ارتش را بار ها به واکنشی مخالف کشانده است.

اسکار وایلد تقریبا شرایط فعلی کاخ سفید را توضیح می داد که از دست دادن یک نفر از دایره نزدیکان، بد شانسی است اما شش نفر طی شش ماه، بحرانی کامل است.

تاریخ نه اخراج، بلکه استخدام شخصی مانند بنن را به عنوان مشاور ارشد اجرایی رئیس جمهوری به خاطر خواهد آورد. چگونه یک رئیس جمهور می تواند شخصی مانند بنن را که بریت بارت اش را با افتخار «پلاتفرم راست بدیل ( آلت رایت)» می داند، به عنوان مشاور ارشد اجرایی خود استخدام کند؟ برایت بار، رسانه ای است که مقالاتی با چنین عنوان هایی متنشر می کرد: « ترجیح می دهید کودکان سرطان داشته باشد یا دچار فمینیسم شود؟ » و « سنجیده روی سیاسی ‌ حامی فرهنگ متجاوز اسلامی است. بنن آشکارا ابراز داشته است که الهام دهنده اش، همان لنی ریفنساتال مبلغ نازی است. در مبارزات انتخاباتی ترامپ، بنن بار ها از تصاویر ضد بهودی استفاده کرد، نیز نظرات لزوم به حاشیه راندن رأی دهندگان سیاه پوست، ترجیح دادن همکاری با زنانی که به جای فمینسیت بودن دارای ظاهری زنانه اند، ضد صلح بودن اسلام،‌ خطر اسلامی شدن حکومت ایالات متحده، و ستون پنجم خواندن سازمان های اسلامی، را به پیش برد.

پس از اخراج بنن اعلام جنگ داده و اظهار داشت: «حالا دیگر راحت تر دست به اسلحه خواهم برد» و «دوران ریاست جمهوری ترامپ به پایان رسیده است! » تما پافشاری می کند که « اشتباه نکنید، از کاخ سفید اسعتفا دادم تا علیه مخالفان ترامپ ر کاخ سفید، سانه ها و آمریکای ابر شرکتی مبارزه کنم.» .آینده ی بنن در خارج از کاخ سفید توسط افرادی مانند رابرت مرسر، یکی از مدیران اجرایی «رنسانس تکنولوژی» که کمک های ملی بسیاری به ترامپ و بنن اهدا کرده بود، تأمین خواهد شد. آنا ها ترامپ نیز ملاقات داشته اند تا برای ادامه سیاست های ترامپ برنامه ریزی کنند. بازار بورس ابتدا با افزایشی مختصر ، سپس با افت به اخراج بنن که مبلغ جنک اقتصادی با چین است، واکنش نشان داد. ‌

بنن که با ترویج پوپولیسم محافظه کار، حلقه ای مهم از زنجیر ارتباط پایه های ماورا راست با ترامپ بود، از کاخ سفید رانده شد ولی تعصب بننی، بریت بارتی و ملی گرایان سفید پا برجاست. یکی از «سه تفنگدار کاخ سفید» از میدان چنگ کلی خارج شد. تا بر سر دو دیگر، گورکا و میلر، چه آید و چه زمانی؟

آیا می توان گفت که ترامپ فقط بلند گوی بنن بوده است؟ سابقه آشنائی و همکاریشان، پاسخ منفی به این سؤال ارایه می دهد.