انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

جهان‌کتاب سال هجدهم. شماره ۱ و ۲ (فروردین – اردیبهشت۱۳۹۲)

مطالب این شماره با نوشته‌ای از دکتر احمد اخوت با عنوان «کتاب‌های بالینی» آغاز می‌شود. نویسنده در این مقاله به ویژگی‌های کتاب‌هایی پرداخته است که معمولا پیش از خواب و در بستر خوانده می‌شود. انواع کتاب‌های بالینی، حکایت هایی از مشاهیر و کتاب خواندن آن‌ها در بستر، و ارتباط خواب دیدن و مطالعه از موضوعات این نوشته بلند است. مقاله «روزنامه‌های مشروطه دوم و کاربُرد ترکی آذری» نوشته دکتر ناصرالدین پروین، پژوهشگر تاریخ مطبوعات ایران، بررسی‌ای است درباره روزنامه‌های غیرفارسی در شانزده و اندی سال فاصله سقوط استبداد صغیر و به تخت نشستن پهلوی اول. مقاله بعد از کامیار عابدی، پژوهشگر ادبیات معاصر فارسی، است با نام «خشم گوزن و غرورِ شیر» که بررسی‌ای است در شناخت شعر و نثرِ خسرو گلسرخی. دکتر رحمان افشاری مقاله‌ای دارد در نقد فرهنگ فارسی – آلمانی یونکر و بزرگ علوی که حدود نیم‌قرن از انتشار چاپ نخست آن می‌گذرد. نقد دیگری به قلم محمد جواهرکلام بر فرهنگ اصطلاحات آبادان را در پی می‌خوانیم که به لغات عامیانه در گویش اهالی آبادان اختصاص دارد. «روایت بیگانگان از فراز و فرود کاشان» مقاله‌ای است به قلم علی میرزایی، مدیرمسئول و سردبیر فصلنامه نگاه‌نو، در معرفی کتاب فراز و فرود کاشان به روایت دیگران که توسط بنیاد فرهنگ کاشان منتشر شده است در آاین کتاب بخش‌هایی از روایت‌های بیگانگان (باستان‌شناسان، ماموران سیاسی، بازرگانان و …) در سفر به کاشان (از ۶۶۹ قمری تا اواسط دهه ۱۳۲۰خورشیدی) گردآمده و ترجمه شده است. «یادداشت‌های معزالسلطنه خواجه ‌نوری» نقدی است از مصطفی نوری بر کتاب تصرف تنکابن به دست مجاهدان مازندران به سرکردگی سالار فاتح . مجید رهبانی نقدی دارد بر کتاب ناگفته‌ها: خاطرات دکتر عنایت‌الله رضا. مقاله «تکثر تفسیر دینی و جامعه مدنی در خاورمیانه» نقدی است از زهره روحی بر مقاله «گفتمان‌های بنیادگرایی جدید» نوشته احمد مصلّی (در کتاب جامعه مدنی و دموکراسی در خاورمیانه).

گفت‌وگوی زاون قوکاسیان با دکتر سعید منافی، مدرس و پژوهشگر سینما، درباره کتاب اخیرش عباس کیارستمی، سینمای شاعرانه و مدرن به دنبال آمده است. این کتاب به تازگی در وین و به زبان آلمانی منتشر شده است.

در این شماره جهان کتاب، همچنین سه مقاله از سه مترجم نام‌آشنا و چیره‌دست به چاپ رسیده است: «نمره بیست گرفتن از ناباکوف» با ترجمه گلی امامی، «شیطان فقط یک بار زنگ می‌زند» (درباره رمان مرشد و مارگریتِ بولگاکف) با ترجمه دکتر روشن وزیری، و «پیرمرد و دریا (شجاعت مایه رستگاری است)» با ترجمه عبدالله کوثری. مقاله اخیر نوشته ماریو بارگاس یوسا است.

زری نعیمی در صفحه ثابت خود، «هزار و یک داستان»، این بار به بررسی ۹ کتاب از ادبیات معاصر ایران پرداخته است؛ از جمله: آنقدر که نخواهم رئیس جمهور شوم/ مرضیه گلابگیر، آوای جیرجیرک/ فائزه ملک‌پور، از خانه تا خیابان/ افسانه عیسی‌زاده، پرسه در حوالی داستان امروز (مجموعه داستان از نویسندگان مختلف)/ زیر نظر حسین سناپور، داستانک‌های بی‌اسم/ شهرام زارعی، شوهر معمولی من/ سمیرا سامانی.

«شعرهای زمانه» عنوان بخش تازه‌ای است که از شماره قبل گشوده شده و به بررسی دفترهای شعر معاصر اختصاص دارد. نقد و بررسی سه دفتر شعر به قلم فریاد ناصری در این شماره آمده است: پشت گندم‌زار/ مریم بالنگی، زیارت‌نامه مرغ سحر و همخوانی دختران خرداد ماه/ سید علی صالحی، درباره هایکو/ مجموعه گفت‌وگوهای سیروس نوذری با شاعران و مترجمان.

معرفی کوتاه چند کتاب، یادی از درگذشتگان، رحیم زهتاب‌فرد، دکتر باقر عاقلی و فریده لاشایی در پی آمده است. بخش ثابت مجله، «تازه‌های بازار کتاب» از فرخ امیرفریار و بخش ویژه ادبیات کودک و نوجوان (زیر نظر عباس تربن) پایان‌بخش این شماره است.

جهان کتاب در ۶۴ صفحه با قیمت ۵۰۰۰ تومان عرضه شده است.

 

گزیده ای از مطالب جهان کتاب در چارچوب همکاری با انسان شناسی و فرهنگ منتشر می شود.