انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

تاثیر حمله ی تروریستی اورلاندو بر انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

لوموند برگردان آریا نوری

همدردی و اتحاد تنها چند سال به طول نینجامید و جای خود را به مقابله داد. دوشنبه، سیزدهم ژوئن، دو روز پس از حادثه‌ی اورلاندوکه ۴۹ کشته و بیش از پنجاه زخمی بر جای گذاشت، دو نامزد نهایی کاخ سفید، یعنی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، در سخنرانی‌هایی جداگانه، به انتقاد شدید از همدیگر پرداختند و راه‌های مختلفی را برای مبارزه با تروریسم در آمریکا پیشنهاد دادند.

دونالد ترامپ در سخنرانی خود در نیوهمپشابر پیشنهاد داد تا آمریکا را به‌صورت دژی بسته درآوردند و مدعی شد که خودش حفاظت از را بر عهده خواهد گرفت. کلینتون اما حرف‌های دیگری زد. وی صحبت از آمریکایی باز کرد که در برابر نژادپرستی و تندروی خواهد ایستاد. صحبت‌های این دو نفر اعلام خبر سخنرانی آقای اوباما در اورلاندو، به یاد کشته‌شدگان را تحت شعاع خود قرارداد.

دونالد ترامپ در ابتدا قرار بود تا در مورد موسسه‌ی خیرخواهانه‌ی خانواده‌ی کلینتون سخنرانی کرده و در مورد عملکرد ناصحیح آن نکاتی را بیان کند. اورلاندو اما بهترین فرصت را در اختیار وی قرار گذاشت تا بتواند از نیروی خودش صحبت کند. وی در طول حرف‌هایش دائماً به ضعف آقای اوباما اشاره‌کرده و مدعی شد که کلینتون هم در صورت رسیدن به مقام رسیدن جمهوری کشور، عملکردی بهتر نخواهد داشت:

متأسفانه مردی کنترل کشور را در دست خود گرفته که یا به‌اندازه‌ی کافی اقتدار ندارد، یا به‌اندازه‌ی کافی باهوش نیست و یا اهداف دیگری در سر دارد.

این حرف‌های آقای ترامپ احتمالاً اشاره به ادعاهای خود او دارد مبنی بر اینکه باراک اوباما مسلمان است.

ترامپ از همان ابتدا همواره سعی کرده تا سیاستمداران کشور خود را زیر سؤال ببرد. او در سخنرانی روز یکشنبه‌ی خود، اسلام را دشمن اصلی کشورش دانست. وی اعتقاد دارد که در برابر تروریست‌ها باید مثل خودشان عمل کرده و حتی در این راه می‌توان از کارهای غیراخلاقی بهره برد. شاید در این مورد بتوان به سخنانش وقتی که اعلام کرد باید خانواده‌های تروریست‌ها را هم کشت و یا برای حرف کشیدن از ایشان می‌توان از شیوه‌ی شکنجه‌ی شبیه‌سازی غرق شدن در آب استفاده کرد، اشاره نمود. ترامپ بازهم مهاجرت و به‌خصوص مهاجرت مسلمانان را یکی از مشکلات اصلی کشورش دانسته و خاطرنشان کرد درصورتی‌که پایش به کاخ سفید برسد، مهاجرت به آمریکا را تا میزان زیادی محدود خواهد کرد.

اگر من انتخاب شوم، مهاجرت مردمی را که کشورشان درگذشته به هر نوعی با تروریسم رابطه داشته را ممنوع می‌کنم. در این موردشک نکنید. باید تهدیدهای من را جدی بگیرند.

وی پس از حملات سن برناندینو نیز سخنان یکسانی را ادا کرده بود و این بار هم تقریباً همان‌ها را، اما با لحنی شدیدتر و خصمانه‌تر، تکرار کرد. ترامپ همچنان خواستار کنترل شدید مسلمانان در آمریکا شد و حتی اعلام کرد کسانی که در مورد حرکت نزدیکان خود به سمت افراط‌گرایی به پلیس هشدار نمی‌دهند را هم باید به زندان انداخت.

البته باید به این مسئله اشاره کرد که دو حادثه‌ی تروریستی اخیر شکل‌گرفته در آمریکا، به‌خوبی نادرستی صحبت‌های آقای ترامپ را ثابت می‌کند. در هردوی این حمله‌ها، کسانی دست داشتند که شهروندان آمریکا بوده و شناسنامه‌ی آمریکا داشتند؛ بنابراین حتی اگر ترامپ جلوی هرگونه مهاجرت به کشور خودش را در آینده بگیرد، بازهم این احتمال وجود دارد که شهروندانی از خود آمریکا به سمت افراط‌گرایی حرکت کرده و اقدام به حملات تروریستی نمایند.

دونالد ترامپ به‌دروغ سعی می‌کند این مسئله را به هواداران خود بقبولاند که از همان ابتدا مخالف جنگ عراق و اعزام نیروهای آمریکا به لیبی بوده است، درصورتی‌که این مسئله صحیح نیست و او به‌صراحت از این دخالت‌های نظامی حمایت کرده بود. از طرفی در جدیدترین سخنرانی خود نیز مدعی شد که به نفع آمریکاست که با برخی از حکومت‌های خودکامه در دنیا کنار بیاید تا بتواند امنیت خود را تأمین کند.

درحالی‌که بسیاری از دولت آمریکا انتقاد می‌کنند که چنانکه بایدوشاید توجهی به پناه‌جویان سوری نشان نداده و از ایشان استقبال نمی‌کند، دونالد ترامپ سعی می‌کند که به‌دروغ تعداد پناهندگان سوری حاضر در کشورش را بیش از آن چیزی که هست نشانده داده و حتی مدعی شده که خانم کلینتون برنامه دارد تا تعداد پناه‌جویان را تا پانصد درصد افزایش دهد.

احتیاط از جانب هیلاری کلینتون

دونالد ترامپ همچنین مدعی شد که هیلاری کلینتون در صورت روی کار آمدن، حق حمل اسلحه برای شهروندان را از قانون اساسی کشورش حذف خواهد کرد.

کلینتون نه‌تنها می خواد سلاح‌های شمارا از دستتان خارج کند، بلکه کسانی را وارد کشور خواهد کرد که قصدشان کاری جز کشتن شما نیست.

وقتی روز سیزدهم نوامبر، حادثه‌ی تروریستی باتاکلان در فرانسه رخ داد، ترامپ مدعی شده بود که اگر یکی از افراد حاضر در سالن کنسرت مسلح بود، هیچ‌وقت تعداد کشته‌ها آن‌قدر زیاد نمی‌شد.

هیلاری کلینتون در سخنرانی خود در کلیولند با اشاره به اسلحه‌ای که برای ارتکاب دو حمله‌ی تروریستی اخیر در خاک آمریکا به‌کاررفته بود، گفت:

سلاح‌های خودکار نباید جایی در خیابان‌های ما داشته باشد. شاید ممنوع کردن آن‌ها نتواند جلوی همه‌ی حمله‌ها را بگیرد، ولی حداقل تأثیر مثبتی خواهد داشت.

درهرصورت حتی اگر خانم کلینتون به‌عنوان رئیس‌جمهور آینده‌ی ایالات‌متحده انتخاب شود و بخواهد اجازه‌ی حمل سلاح‌های خودکار را ممنوع اعلام کند، در برابر کنگره‌ای جمهوری‌خواه کار بسیار سختی در پیش روی خواهد داشت. چراکه جمهوری خواهان هیچ‌گونه مخالفتی با حمل سلاح‌های خودکار نداشته و از طرفی لابی‌های کارخانه‌های سلاح سازی نقشی بسیار پررنگ را هم در کنگره و هم در سنای آمریکا ایفا می‌کنند.

هیلاری کلینتون در تمام سخنرانی‌های خود بااحتیاط بسیار بیشتری نسبت به آقای ترامپ صحبت کرده و سعی می‌کند خود را مثل یک رئیس‌جمهور واقعی نشان دهد، مسئله‌ای که دونالد ترامپ توجه زیادی به آن ندارد. همین مسئله هم باعث می‌شود دستش خیلی در سخنرانی‌ها باز نباشد و نتواند مثل ترامپ به هرکسی که می‌خواهد حمله کند. برای مثال در برابر خواسته‌ی ترامپ دال برافزایش قدرت پلیس و یا انداختن همه‌ی خطاها به گردن مسلمانان، نتوانست سخنانی تند ادا کند. در عوض اما از همه دعوت کرد که در لحظات سخت، کنار هم باشند.

زمانی که به تاریخ نگاه می‌کنم، می‌بینم کشورمان همیشه یک کشور جمعی بودی، نه کشوری که بر پایه‌ی فردیت و تک گرایی بناشده باشد. من همه را دعوت می‌کنم که باهم و در کنار هم کار کنند تا بتوانیم به‌خوبی با شرایط پیش‌آمده مقابله کنیم.

حمله‌ی تروریستی اورلاندو محکی جدی برای هردو نامزد به‌حساب می‌آید و به نظر می‌رسد که در این زمینه، فعلاً نامزد جمهوری خواهان از نامزد دموکرات‌ها جلو افتاده باشد.

صفحه لوموند در انسان شناسی و فرهنگ:

http://www.anthropology.ir/cooperation/936