انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

بهترین مستند های اسکار ۲۰۱۲: برخی واکنش های درون کشور پاکستان به یک فیلم

فیلم پاکستانی saving face ، برنده جایزه اسکار اعلام شد. آسیای میانه آنلاین متعلق به پاکستان ، دربخش فارسی خود آن را حفط صورت نامیده است به گفته دکتر ناصر فکوهی :” saving face در زبان انگلیسی وفرانسه به معنای حفظ آبرو یعنی یافتن راهی برای بیرون آمدن از یک بد نامی یا اتهام است . ظاهرا کارگردان یک بازی لفظی کرده است .”

در واقع ، این فیلم توانسته است ، مبارزه علیه یک جنایت بشری در پاکستان را به همت انسان های شریف این کشور ، حدت و سرعت بیشتری ببخشد . به نوشته واشنگتن تایمز و به نقل از بسیاری از سایت های پاکستانی :”: این جایزه در کنار بردا شت های جهانی منفی از این کشور ، حیثیت آور ( face saver یا اعاده کننده حیثیت ) هم هست ” .

مستند های اسکار

هرساله اعضای کمیته مستند آکادمی علوم وهنرهای سینما یک فهرست کوتاه از مستند هایی فراهم می آورد که شایسته دریافت دو جایزه بهترین فیلم مستند بلند وکوتاه هستند . اعضای صاحب رأی کمیته انتخاب هشتادو چهارمین دوره اسکار (در شاخه مستند ) ، تعداد ۱۵ فیلم مستند بلند را از بین ۱۲۵ فیلم دارای شرایط برگزید . پانزده نامزد اسکار در بخش فیلم مستند بلند ، این ها بودند:

* نبرد بخاطر بروکلین – کارگردان ها : مایکل گالینسکی و ساکی هالی ( در باره پروژه ایجاد تآسیساتی در شهر بروکلین )

* بیل کانینگهام نیویورک – کارگردان : ریچارد پرس ( در باره یک عکاس نیویورکی )
* باک ، کارگردان : سندی میل (Cindy Meehl) در مورد کابو یی به نام باک
* Hell and Back Again کارگردان : دارفنگ دنیس( حضور در جهنم جنگ افغانستان و بازگشت به وطن)
* اگر درختی فرو افتد : داستانی از جبهه آزاد سازی زمین ، کارگردان : مارشال کری ( دولت او را تروریست و دیگران او شیفته می نامند ) فرا – سوژه اش وجود تناقضات درزندگی آمریکایی است .
* سفر جین . کارگردان : لورنتس نائر ( در باره دکترجین نخستی شناس)
* داستانی عشقی . کارگردان : نانسی بوریسکی
* بهشت گمشده ۳ : برزخ ، کارگردان ها : جو برلینگر و بروس سینوفسکی در باره سه مرد که متهم به قتل کودکی هشت ساله هستند . والدین قربانی طی نامه ای به کمیته اسکار خواستند که فیلم از دایره توجه اسکار خارج شود وکارگردان ها گفتند در شروع به کار فکر می کردند آنها مجرم اند ولی آزمایش دی ان آ خلاف آن را ثابت کرد .
* پینا ، کارگردان : ویم وندرس ( مستندی سه بعدی در باره رقص است )
* پروژه Nim ، کارگردان : جیمز مارش
* ارداتمند :سمپر اف آی ، کارگردان تونی هاردمون و راشل لیبرت
* آوازت را بخوان ، کارگردان : سوزان راستاک
* بدون شکست ، کارگردان ها : دانیل لیندسی و تی . جی . مارتین
* زیر آتش ، خبرنگاران در جنگ ، کارگردان : مارتین برک
* ما اینجا بودیم ، کارگردان ها : دیوید وایزمن و بیل وبر
پنج فیلم نامزد بهترین مستند بلند از بین آن پانزده فیلم معرفی شد :
* حضور در جهنم جنگ افغانستان و بازگشت به وطن)(۲۰۱۱)
* اگر درختی فرو افتد ، کارگردان : مارشال کری (۲۰۱۱)
* بهشت گمشده ۳ : برزخ (۲۰۱۱)
* پینا(۲۰۱۱)
* شکست نا پذیر (۲۰۱۱)
پنج نامزد بهترین فیلم مستند کوتاه
* آرایشگر شهر بیرمنگام : پیاده نظام جنش حقوق مدنی ( در باره یک آرایشگر ۸۵ ساله سیاهپوست آمریکایی – آفریقایی ساکن بیرمنگام ) کارگردان ها : Gail Dolgin, Robin Fryday.
* الویس ، خداوند بزرگتر است ( در باره خانمی ۷۳ ساله به اسم مادر دولورس هارت که نخستین بار بر پرده سینما الویس پریسلی را بوسید و اینک رئیس یک دیر است . وی در ۲۳ سالگی بازیگری در هالیود را کنار گذاشت تا راهبه شود . مادر کارگردان ربکا کمیسا نیز مدت ده سال راهبه بود .
* حادثه در بغداد جدید ( ساخته جیمز اسپیون )یک سرباز سابق ارتش آمریکا به نام اتان مک کورد ، خاطرات خود از جمله کشته شدن خبرنکاران رویتر و تعدادی مردمان بی دفاع در اثر حمله هلیکوپتر های آمریکایی در خیابان های بغداد را بیاد می آورد .
* ( حفظ صورت / آبرو ) ساختۀ شرمین عبید چینائی ( با املای اردو ) و دانیل یونگ
* سونامی و شکوفه گیلاس ( ساخته لوسی واکر ) بازماندگان زلزله مهیب ژاپن در فصلی که شکوفه های گیلاس سر بر می آورند ، جرأت می یابند تا به نوسازی خانه و زندگی خود بپردازند
برندگان اسکار
سرانجام مستند بلند شکست ناپزیر و فیلم مستند کوتاه مدت نجات صورت برندگان جایزه اسکار ۲۰۱۲ معرفی شدند .
شکست نا پذیر ( بدون شکست ) کارگردان ها : دنیل لیندسی و تی . جی . مارتین ، فیلمی در باره تلاش یک تیم فوتبال دبیرستانی در منطقه فقیرانه ممفیس است که با همت یک مربی کارکشته توفیق بدست می آورد . شکست نا پذیر به عنوان یکی از پر فروش ترین مستند های آمریکایی معرفی شد ه است که در عرض چهار هفته حدود ۴۳ میلیون دلار فروش داشت .
حفظ صورت / آبرو ، اولین فیلم مستند برنده جایزه اسکار در پاکستان است . این فیلم به همره یک خانم حقوقدان ، به موضوع بسیار حاد اسید پاشی در آن کشور می پردازد . عاج نیوز ( به نقل از رویتر ) ضمن بر شمردن نمونه های درد آور و فاجعه آمیزی از این واقعه در پاکستان نوشت : این فیلم فعالیت جراح پلاستیک پاکستانی – انگلیسی محمد جواد را ثبت می کند که برای ترمیم چهره بازماندگان اسید پاشی به پاکستان آمده است . اسید پاشی غالبا به کوری دایمی منجر میشود .
به نوشته اریک پی پ ( Pape )در روزنامه لوس انجلس تایمز (۲۸ فوریه ۲۰۱۲) : پائیز گذشته پاکستان قانونی را به تصویب رساند که مجازات های سنگینی را برای مرتکبان اسید پاشی در نظر گرفته است . این مجازات شامل ۱۴ سال زندان و پرداخت ۱۱ هزار دلار جریمه است. عبید چینای یک سال و نیم در اسلام آباد ، راولپندی و شهرهایی از استان پنجاب بکار پرداخت . در هنگام دریافت جایزه اسکار ، وی از تمام زنانی که به خاطر تغییر در پاکستان تلاش می کنند قدرانی کرد و گفت رؤیاهای خود را از کف ندهید . این ازآن شماست ”
عبید چینائی متولد ۱۹۷۸ در کراچی ( بزرگترین شهر پاکستان ) است . وی در سال ۲۰۱۱ به خاطر فیلم مستند ” نسل طالبان در پاکستان ” به جایزه امی نیز دست یافت .
همچنین مقاله ای با عنوان : برنده جایزه اسکار، کمپین ضد اسید پاشی براه می اندازد ” نوشته حسن منصور در یاهو نیوز بچاپ رسید :
حفظ صورت ( آبرو ) ( در منابع فارسی نجات چهره ترجمه شده است ) ، زندگی قربانیانی را دنبال می کند که در پی ترمیم چهره خود و بدادگاه کشاندن حمله کنندگان هستند . اسید پاشی ، بد ترین شکل جنایت محلی و خانگی در پاکستان است که اغلب ، دختران طبقات متوسط را گرفتار می کند . چنین افرادی ضمن این که چهره خود را برای زندگی ازکف می دهند از جامعه نیز طرد می شوند . به نوشته دانیل یونگ ( همکار کارگردان متولد ایالت وایومینگ ) :” هدف این فیلم بیش از نمایش یک جنایت وحشتناک وطرح یک مسئله اجتماعی ، امید به آینده است “.
مادر شرمین عبید چینائی نیز به آسوشیتد پرس گفت : این کمپین بعد از موفقیت دخترم در کسب جایزه اسکار براه افتاد تا جامعه ما را انسانی تر سازد تا جای بهتری برای زندگی باشد . وی افزود : این کمپین برای ترمیم رنج آن هایی است که قربانیان چنین دیو خویی ها و بی عدالتی هایی هستند ” .
برگزار کنندگان کمپین به دنبال تصویب متمم برای قانونی هستند که در ماه مه سال ۲۰۱۱ از مجلس گذشت
همچنین روزنامه اردو زبان “نوای وقت ” که غالبأ بر القاعده ، طالبان ، فقر و فساد تمرکز دارد ، ضمیمه ای رنگی برای تبریک موفقیت این فیلم مستند ، انتشار داد
همچنین سایت “.http://www.thenewstribe.com نوشت : فیلمسازان امید وارند تابو ها و فرضیات مردانه غلطی را که در باره این مسئله وجود دارد ، از میان بردارند .برای مثال اغلب این اعتقاد وجود دارد که زنان کاری انجام داده اند که مستحق چنین حمله هایی بود ه اند ” . خانم عبید گفت :” مردها فکر میکنند عمل مردانه ای انجام داده اند اما ما میخواهیم آنها بدانند که به نامردانه ترین کارها دست زده اند ” .
آسیای میانه آنلاین
انتخاب امیر در سایت آسیای میانه آنلاین نوشت :
چینائی در ایمیلی در پاسخ به پرسش های آسیای میانه آنلاین گفت: «من و دانیل می خواهیم که فیلم حفظ صورت بروز خشونت اسیدپاشی در پاکستان را برجسته کند و ضمنا شجاعت و مقاومت بازماندگان حملات اسیدپاشی را ارج نهد و گرامی بدارد. ”
وی در ایمیل خود به آسیای میانه آنلاین گفت که این فیلم داستان اجتماع هایی را بیان می دارد که با خشونت و پیش داوری رو به رو هستند و اینکه مردم در این اجتماع ها چگونه در شرایط غیرقابل تصور همراه با هم به چیزهای باورنکردنی دست پیدا می کنند. واری های یک مادر جوان به نام زکیه، یکی از داستان هایی است که در این فیلم نمایش داده می شود.
زکیه یکی از قربانیان بسیار اسیدپاشی در پاکستان است، اما او بر خلاف اکثر قربانیان، جهت ترمیم صورت تغییرفرم یافته اش جراحی پلاستیک شد که این امر با توجه به شمار ناکافی تسهیلات بهداشتی برای درمان بازماندگان حملات اسیدپاشی در پاکستان، موضوعی نادر است.
دکتر محمد جواد، یک جراح بریتانیایی با اصلیت پاکستانی که بر روی درمان زکیه کار می کرد، در کلینیک خود در لندن به آسیای میانه آنلاین گفت: «این به یک مورد تاریخی، برای نخستین بار در پاکستان، تبدیل شده است.»
مهاجم، شوهر زکیه، با محکومیت احتمالی رو به رو است. وی به احتمال زیاد با محکومیت حبس ابد و حداقل یک میلیون روپیه (۱۱,۰۵۰ دلار) جریمه رو به رو می شود.
چینائی گفت که خشونت اسیدپاشی جرمی با بیش از ۱۰۰ قربانی در سال در جنوب پنجاب، یک ناحیه اصلی تولید کننده پنبه، است که کمتر گزارش می شود.
چینائی گفت: «اسید برای پاکسازی پنبه مورد استفاده قرار می گیرد و بنابراین در آن ناحیه به راحتی در دسترس است. تعداد زیادی حمله اسیدپاشی در پاکستان، در کمربند سراییکی رخ می دهند.»
جواد، با کمک سازمان های خیریه، اغلب در پاکستان کمپ های رایگان برای درمان کسانی که استطاعت پرداخت هزینه های درمان پزشکی را ندارند، برقرار می سازد.
وی درباره زکیه گفت: «ما نیمی از صورت او را ترمیم کرده ایم. او می تواند صورتش را نشان دهد و می تواند با اعتماد به نفس در ملاء عام ظاهر شود.»
پاکستان در تلاش است تا حملات اسیدپاشی را خنثی کند
جواد گفت که مشکل حملات اسیدپاشی در پاکستان نگران کننده است؛ زیرا اکثریت قربانیان از میان بیش از ۱۵۰ قربانی که سالانه گزارش می شود، را زنان تشکیل می دهند.
جواد گفت: «اگر سالانه ۱۵۰ نفر از ۱۸۰ میلیون جمعیت از حملات اسیدپاشی رنج ببرند، این رقم ممکن است ارزش آماری نداشته باشد، اما یک مشکل وجود دارد.»
پاکستان با جدیت بیشتری به این مشکل می پردازد، و راه های گریز در سیستم قضایی خود را می بندد.
بر اساس لایحه (اصلاحیه) قانون جزا در سال ۲۰۱۱، اکنون مهاجمانی که اقدام به اسیدپاشی می کنند، در صورت محکومیت با مجازات های سختی رو به رو می شوند.
در اصلاحیه سال ۲۰۱۱ ماده ۴۵ قانون جزای مصوب سال ۱۸۶۰ پاکستان، نوشته شده است: «هر کسی که با یک ماده خورنده باعث آسیب شود، باید به حبس ابد یا محکومیت زندانی بالغ بر چهارده سال و حداقل جریمه ای به میزان یک میلیون روپیه محکوم شود.»
جامعه مدنی و گروه های حقوقی مانند بنیاد بازماندگان اسیدپاشی برای تصویب این لایحه فشار آوردند.
نمایندگان زن در پارلمان، از جمله مروی ممان به عنوان یکی از اعضای مجلس ملی که مخالف خارج شدن لایحه کنترل اسید و پیشگیری از جرم اسیدپاشی در سال ۲۰۰۸ از دستور کار خانه نمایندگان بود، و فرحناز اصفهانی و دنیا عزیز در اجرایی شدن این اصلاحیه نقش کلیدی داشتند.
ممان به آسیای میانه آنلاین گفت: «به تصویب رساندن این لایحه در پارلمان، مبارزه آسانی نبود؛ زیرا دو سال طول کشید تا این لایحه بالاخره اجرایی شد.»
این لایحه در سال ۲۰۰۸ مطرح شد، اما از دستور کار خارج گشت.
وی دلیل بسیاری از مقاومت ها در آن سال را این واقعیت دانست که وی به شاخه قائد حزب مسلم لیگ، یک حزب اپوزیسیون در آن زمان، تعلق داشت.
با این وجود، وی احساس خرسندی می کند از اینکه اکنون « مرتکبان این جرم انشاالله دیگر نمی توانند آزاد بگردند؛ زیرا قانونی وجود دارد که جرم آنها را مورد رسیدگی قرار خواهد داد.»
چینائی گفت که اعضای پارلمان نسبت به این مساله بسیار حساس بودند و این لایحه را متفق القول تصویب کردند.
چینائی گفت: «این لحظه ای بسیار غرورآمیز برای من، بعنوان یک زن پاکستانی، بود که می دیدم زنانی که در موضع قدرت و اختیار هستند از منابع در دسترسشان برای بهبود زندگی هموطنان خود بهره می گیرند.»
آخرین حمله
ممان نسبت به این موضوع خوشبین است که دولت استانی پنجاب مجرمان حمله اسیدپاشی اخیر را محاکمه خواهد کرد.
روزنامه انگلیسی زبان ” دان ” پاکستان گزارش داد که چهار کارگر زن کارخانه بسیار نزدیک بود که در حمله روز ۱۸ فوریه با مواد شیمیایی در فیصل آباد آسیب ببینند.
این حمله یک مورد انتقام از سوی مردی که با جواب منفی رو به رو شده، خوانده شده است.
زاهد سعید، سربازرس پلیس شهرک لیالپور، به دان گفت که این زنان آسیب ندیدند؛ زیرا مواد شیمیایی فراتر از لباس هایشان نفوذ نکرد.
شهباز شریف، وزیر اعلی استانی، به پلیس دستور داده است تا مجرمان را به پیشگاه عدالت بیاورد.
فراتر از فیلم “حفظ صورت”
چینائی و جواد گفتند که آنها بر این باورند که فیلم «حفظ صورت / آبرو» باعث ایجاد این شناخت شده است که حملات اسیدپاشی مساله ای نیازمند رسیدگی هستند.
چینائی گفت: «من اعتقاد دارم که معطوف ساختن توجه جهانی به چنین شرایطی، مباحثه منتقدانه را تسهیل می کند و این نخستین گام برای ایجاد تغییر اجتماعی است.»
جواد گفت که این فیلم که شرح وقایع کاری جواد در پاکستان است، نشان می دهد که «ما یک مشکل داریم و ضمنا به دنبال راه حل هایی می گردیم.»
وی گفت که چندین گروه خیریه در پاکستان کاری عالی برای کمک به کنترل مشکلات حملات اسیدپاشی انجام داده اند.
به طور مثال انجمن جراحان پلاستیک پاکستان کمپ های پزشکی رایگان برای قربانیان برگزار می کند.
چینائی گفت که بنیاد بازماندگان اسیدپاشی با برپا کردن کمپ ها و کلینیک هایی برای کمک به بازتوانی و درمان بازماندگان، در راستای ریشه کنی خشونت اسیدپاشی کوشش کرده است.
جواد گفت که حرکات اخیر پاکستان ممکن است اجازه پیروی از نمونه بنگلادش را بدهند که تاریخچه ای از حملات اسیدپاشی دارد.
وی گفت: «(بنگلادشی ها) به هر طریقی تشریک مساعی کردند و شمار حملات اسیدپاشی را در یک بازه زمانی چهار تا پنج ساله از طریق وضع قوانین، برگزاری تظاهرات، و افزایش آگاهی عمومی نسبت به این اقدام، تا ۵۰ درصد کاهش دادند.»
منابع : روزنامه لوس آنجلس تایمز (۲۸ فوریه ۲۰۱۲)
یاهو نیوز
منابع خبری متعددازجمله
http://insidemovies.ew.com/2012/01/24/oscar-nominations -2012-announced ,
سایت آسیا ی میانه آنلاین ( تلفظ فیلم واسم دانیل یونگ Daniel Junge وترجمه مقاله انتخاب امیر از این سایت پاکستانی است )
عکس ها از سایت Central Asia online و thenewstribe