انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

بن‌بستی به نام کره شمالی

برنامه ی اتمی کره ی شمالی با وجود زنجیره ای از تحریم ها، همچنان به صورت منظم ادامه دارد. ساعت های متوالی می توان در این مورد بحث کرد، ولی یک مساله حتمیست، کره ی شمالی نه تنها به سلاح هسته ای مسلح شده، بلکه هر بار در افزایش دقت و برد موشکهای خود پیشرفت می کند. آخرین آزمایش اتمی این کشور که نهم سپتامبر انجام شد، قوی ترین و کامل ترین نمونه ی آن از سال ۲۰۰۶ به بعد بوده است.

مسلما، بنا به شرایط موجود، سیاست تحریم های هدفمند پیشگرفته شده توسط ایالات متحده و همراهانش، نتیجه ای درست برعکس آنچه که مد نظر بود را در بر داشته و به جای حل معضل، سبب نا امن شدن هرچه بیشتر بخشی از آسیا شده است. برنامه ی اتمی کره ی شمالی را می توان یکی از بزرگترین بن بست های سیاسی شکل گرفته از آغاز قرن بیست و یکم میلادی دانست که هیچ راه حل نظامی ای هم برای حل آن وجود ندارد.

کوچکترین حمله ی پیشگیرانه به خاک کره ی شمالی، سبب می شود این کشور موشک های خود را به سوی ژاپن و کره ی جنوبی نشانه رود، جایی که در این لحظه بیش از بیست و چهار هزار سرباز آمریکایی در آن مستقر شده اند. از طرفی چین هم چنین حمله ای را تحمل نخواهد کرد.

بنابراین می توان به راه حلی سیاسی فکر کرد. در اینجا هم به بن بست خواهیم خورد. برنامه ی اتمی کره ی شمالی چالش سیاسی بسیار پیچیده ایست که منافع تمام کشورهای منطقه از جمله آمریکا و روسیه را درگیر خود کرده است. تمامی این کشورها برنامه ی اتمی کره را محکوم می کنند ولی نمی توانند سر راه حلی قطعی برای مبارزه با آن به توافق برسند. در این میان دو نقش آفرین اصلی یعنی ایالات متحده و چین هم منافع یکسانی ندارند. ترس ایالات متحده تنها از برنامه ی اتمی کره است در صورتی که چینی ها از از هم پاشیدن رژیم این کشور و سرازیر شدن موج پناهجوها وحشت دارند.

چین رابطه ای آمیختته با تنش با متحدان ایالات متحده در منطقه دارد. رابطه ی این کشور با ژاپن، از زمان به قدرت رسیدن شینزو آبه، نخست وزیر جدید این کشور، وخیم تر هم شده است. از طرفی، اختلاف این کشور با کره ی جنوبی بر سر مالکیت تعدای از جزایر منطقه هم مشکل ساز شده است. مضاف بر اینکه از زمان استقرار سامانه ی دفاع موشکی ایالات متحده در خاک کره ی جنوبی، اوضاع بدتر هم شده است. مواضع مسکو هم در این میان نزدیک به چین است.

ویلیام پری، وزیر دفاع آمریکا در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون، معتقد است که دیگر نمی توان کره ی شمالی را وادار به خلع سلاح کرد؛ اما اگر ایالات متحده پیش شرط خلع سلاح کامل را برای ادامه ی مذاکرات بر دارد، می توان دور تازه ای از مذاکرات را آغاز کرد. کره ی شمالی همواره در روند مذاکرات اعلام کرده که اگر قرار به خلع سلاح اتمی باشد، این اتفاق باید در کل کشورهای منطقه رخ دهد، از جمله موشک های اتمی آمریکا در خاک کره ی جنوبی. چینی ها هم همین عقیده را دارند و مدتیست که دیگر فشاری بر کره ی شمالی به منظور ادامه ی مذاکرات وارد نمی کنند.

در نهایت کره ی شمالی اصرار دارد که توافق نامه ی خلع سلاح هسته ای این کشور به همراه امضای پیمان آتش بس بین دو کره باشد. شاید هم اولین قدم برای حل این مشکل قدیمی همین باشد، برقراری صلح بین دو کره…