انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

بررسی تجارب توسعه روستایی در کشور ترکیه(۱)

بررسی تجارب توسعه روستایی در کشور ترکیه

سامال عرفانی ۱۳۸۹

erfani.samal@gmail.com

– مقدمه: معرفی کشور ترکیه

– بررسی وضعیت کشاورزی در کشور ترکیه

– برنامه­ های توسعه روستایی در ترکیه

· ویژگی­­های مشترک پروژه ­های توسعه کشاورزی

· راه برون­رفت و ارتقای این پروژه­ ها

– استفاده از انرژی­های تجدیدپذیر

– تاثیر اتحادیه اروپا بر توسعه روستایی در کشور ترکیه

– اهداف و سیاست­های اصلی توسعه روستایی در کشور ترکیه
– معرفی برخی پروژه­ های توسعه روستایی در کشور ترکیه
۱. پروژه کروم- کانکری
۲. پروژه­ی ارض­روم
۳. پروژه­ی بنگال- موسی
۴. پروژه­ی یوزگات
۵. پروژ­ی اردو- گیرسون
۶. پروژه آناتولی جنوب شرقی
– نتایج
– منابع

مقدمه: معرفی کشور ترکیه

ترکیه کشوری کوهستانی و پر باران دارای جمعیت ۷۲ میلیون نفری در سال ۱۳۷۸ بوده است (ایران جمعیتی برابر ۷۰۴۷۲۰۰۰ نفر دارد) و مساحت آن برابر با ۷۸۰۰۰۰ کیلومتر مربع(مساحت ایران برابر با ۱۶۴۸۱۹۵ کیلومتر مربع است) است.

حکومت ترکیه لائیک است، اما اکثریت مردم ترکیه مسلمان هستند.
۷۵% مردم ترک و ۲۰% کرد هستند (که بیشتر در شرق و جنوب شرقی ترکیه زندگی می­کنند). زبان رسمی این کشور ترکی است که امروزه نه با خط عربی که با خط لاتین نوشته می­شود. زبان­های کردی و ارمنی و عربی در میان اقوام این کشور استفاده می­شوند.

از شخصیت­های مهم و تعیین کننده در تاریخ معاصر ترکیه، کمال آتاتورک می­باشد.
بعد از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراطوری عثمانی، جمهوری ترکیه به رهبری مصطفی کمال پاشا(آتاتورک) در سال ۱۹۲۳( ۱۳۰۲ شمسی) تاسیس شد.
آتاتورک کسی بود که سعی بر مدرنیزاسیون ترکیه در قالب اروپایی کردن، شهری کردن و مخالفت با میراث عثمانی داشت. که در این راستا برای مثال در سال۱۹۲۵ قانون شَبکه را تصویب نمود (که بعدها رضاخان نیز بعد از سفری که به ترکیه داشت از وی الهام گرفت) که براساس آن کسی حق استفاده از لباس و سرپوش­های محلی را نداشت. از دیگر مصادیق مخالفت با میراث دولت عثمانی، تغییر زبان نوشتاری ترکیه از حروف زبان عربی به حروف لاتین بود. آتاتورک سعی نمود در نهادهای آموزشی، زبان، دین، …نوسازی را انجام دهد که وی نوسازی را برابر با اروپایی شدن می­دانست.
« حکومت‌جمهوری‌ترکیه‌، که‌در اکتبر ۱۹۲۳ (آبان ماه سال‌۱۳۰۲) به‌وجود آمد، در مارس‌۱۹۲۴ (اسفند ماه‌سال‌۱۳۰۲) خلافت‌را برانداخت‌و سلطان‌عبدالمجید را به‌ سوئیس‌تبعید کرد. یک‌ماه‌بعد، دادگاه‌های‌شرعی‌بسته‌شد، پوشیدن‌لباس‌اسلامی‌ و حجاب‌زنان‌ممنوع‌، تعدد زوجات‌قدغن‌، و تقویم‌میلادی‌مرسوم‌گردید. ساعت‌در ترکیه‌با نصف‌النهار گرینویچ‌تطبیق‌یافت‌، دستگاه‌مقیاس‌متداول‌شد، الفبای‌ عربی‌منسوخ‌گشت‌و تحریر زبان‌ترکی‌به‌شیوه‌ی‌حروف‌لاتین‌درآمد» (http://www.iptra.ir/vdca49monni.html). سرکوب عشایر یکی دیگر از اقدامات آتاتورک است. تغییر روز تعطیلی از جمعه به یک­شنبه، منع خواندن نماز،اذان و قرآن به زبان عربی از دیگر اقدامات وی بود( نساج، ۱۳۸۸).
« مصطفی کمال کوشید دگرگونیهای گسترده‌ای در سراپای نظام فرهنگی و حقوقی کشور پدید آورد.کلیه مراکز دراویش را برانداخت. تعطیلی همه مکتب‌خانه‌ها و مدارس کشور را که عمدتاً زیرنظر روحانیون یا توسط آنها اداره می‌شد، اعلام داشت و مدارس غیرمذهبی تأسیس کرد. به جای قوانین فقه اسلامی، قوانین مدنی و جزایی تازه‌ای بر پایه نظامات حقوقی اروپایی وضع کرد و پوشیدن لباسهای شرقی را ممنوع ساخت و نمونه‌های لباس اروپایی را جانشین آن گردانید. رقص و تفریحات اروپایی نظیر آن را تشویق کرد و در هیچ‌یک از این موارد از توسل به خشونتِ سختگیرانه خودداری نورزید» http://www.cgie.org.ir/shavad.asp)).

بررسی وضعیت کشاورزی در کشور ترکیه:
در بررسی وضعیت کشاورزی از آغاز حکومت جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ درمی­یابیم که کشاورزی رشد چشمگیری داشته است، اما در کنار این رشد، مسائل و مشکلاتی نیز دارد، مانند عدم توسعه یکسان کشاورزی در مناطق مختلف ترکیه و یا نژادهای نامرغوب دام و… که در زیر به شرح این مسائل می­پردازیم.
ترکیه دارای ۲۷ میلیون هکتار اراضی کشاورزی است.( این ارقام مراتع و علفزارها را دربر نمی­گیرد). بخش کشاورزی ۱۱% از تولید خالص داخلی است. جمعیت روستایی ۳۹% کل جمعیت است.
حدود ۶۷.۵% از نیروی کار روستایی در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت است.
درسال ۲۰۰۴ کل ارزش خروجی کشاورزی در ترکیه به ۲۹بیلیون رسید . ( Screening Report Turkey,2006)
بخش کشاورزی با مشکلاتِ کمبود منابع انسانی( سطح پایین تحصیلات و مهارت­ها)، ساختار نهادی ناموثر، و … مواجه است.

«کشاورزی برای ترکیه از اهمیت کلیدی برخوردار است. ۲۷% نیروی کار ترکیه در کشاورزی مشغول که به­فعالیت هستند و ۹ % از جی ان پی را تولید می­نمایند. متوسط اندازه مزرعه ۶ هکتار است؛( بنابر آمار ۲۰۰۱)؛ تقریبا سه میلیون مزرعه در ترکیه وجود دارد. محصولات عمده کشاورزی ترکیه غلات، کتان، تنباکو، میوه­ و سبزیجات است و یک صادر کننده­ی عمده محصولات کشاورزی است»( هاور و باور۴:۲۰۰۷).

برنامه ­های توسعه روستایی در ترکیه:

در ترکیه برنامه ­های توسعه روستایی به ویژه با آغاز «دوره­های توسعه برنامه­ریزی شده» مورد توجه جدی قرار گرفته­اند. در هر یک از دوره­های پنج ساله مذکور، که تا بحال به هفت مورد رسیده­اند، اهدافی خاص مد نظر بوده­اند و نیز بر استفاده از ابزارهای سیاست­گذارا­نه­ی خاصی برای تحقق توسعه کشاورزی و توسعه روستایی تاکید شده است.
پروژه­های توسعه روستایی جایگاه مهمی در این برنامه­های توسعه پنج­ساله داشته­اند ؛ شماری از آنها تنها از سوی دولت ترکیه تامین مالی شده­اند و شماری دیگر با مشارکت بانک جهانی و نهادهای چون فائو انجام شده­ اند.

علاوه بر برنامه­های توسعه کلانی که در قالب این دوره­ های پنج­ساله انجام شده­اند، برنامه­های خاصی نیز اخیرا برای غلبه بر شکاف غرب و شرق،جنوب شرقی ترکیه در دستور کار قرار گرفته است که به عنوان مثال می­توان به «پروژه آناتولی جنوب شرقی » (CAP) اشاره کرد که مشتمل است بر تاسیس مجموعه سدهای آتاترک؛ مراکز تولید برق آبی و نیز ساخت کانال­های آبیاری.

علاوه بر چنین برنامه­های توسعه­ای یکپارچه، برنامه­های با مناطق هدف خاص­تر وجود داشته­اند که می­توان به پروژه­های انجام شده در ارض­روم، بینگول-موش، آدانا-سیهان، یوزگات و .. اشاره کرد که مناطق محدودتری را در کانون توجه خود داشته­اند. (گوموش و اشیکلی، ۹-۲۰۰۴:۶).

ویژگی­­های مشترک پروژه­های توسعه کشاورزی:

ارزیابی پروژه­های توسعه کشاورزی به طور مختصر نکات ذیل را به دست می­دهد، که می­توان آنها را خصلت­های مشترک این برنامه­ ها نامید:

· نخستین خصلت مشترک پروژه­ها عبارت است از غلبه جهت­گیری توسعه کشاورزی در آنها

· ثانیا علاوه بر تمهیدات خاصی جهت ارتقای زیرساختها، این پروژه­ها در پی آن بوده­اند که از طریق برنامه­هایی نظیر «بافندگی»، «صنایع دستی»، «زنبورداری» و «پرورش کرم ابریشم» میزان درآمد خارج از مزرعه کشاورزان را افزایش دهند.

· به جای حضور کشاورزان و مردم در فرایند تصمیم­گیری شاهد رویکردی «از بالا به پایین» بوده­ ایم.

· دقت کافی به تفکیک و تعیین تفاوتهای توسعه کشاورزی و توسعه روستایی نشده است: توسعه روستایی، در مقایسه با توسعه کشاورزی، بسته به شرایط مختلف محلی، موارد دیگری از این دست را نیز شامل می­شود: مشارکت مردم محلی در برنامه­ های توسعه، تامین مسکن و فرصت آموزش، سازماندهی اجتماعی مردم روستایی، توجه به شرایط بهداشت و سلامت و زیست­محیط مناطق روستایی.

· نتیجه بی توجهی به این تفکیک آن بوده است که نتایج این برنامه­ها به سطوح هدف تعیین شده در آغاز پروژه نرسیده ­اند؛ از میزان خدمات پروژه­ ها در مراحل آتی آنها کاسته شده است؛ و نیز این پروژه­ها به سرشت فرایندی خود و هرگونه برنامه توسعه­ ای دیگر بی­ توجه بوده ­اند.

· این رویکرد به توسعه روستایی موجب آن شده است که سهم بخش روستایی و کشاورزی- به عنوان یک کل- در اقتصاد ترکیه به سطح دلخواه دست پیدا نکند.

· به نسبت تلاش و فعالیت مردم روستایی دستاورد و رفاه چندانی برای آنها در بر نداشته باشد

· تمامی برنامه­ های توسعه معطوف به تهیه و تدارک تکنولوژی­های جدیدی بوده­اند که بتواند به مدت چندین سال ارقام بالاتر تولیدی را در حوزه کشاورزی تضمین کند. در نتیجه شاهد آن بوده ­ایم که این برنامه­ها مرتکب اشتباه ب ی­توجهی به متغیرهای اجتماعی از جمله عوامل انسانی شده­اند، امری که می­تواند موجب بازدهی پایین برنامه ­های توسعه شود.

· علاوه بر این شاهد آن بوده­ایم که این برنامه ­ها نیز همسو با فهم رایج در برنامه­ های توسعه شهری، در سطح کلان متمرکز بوده­اند و لذا به پروژه­ هایی اولویت داده­اند که مربوط به سطح کلان بوده و از توجه کافی به پروژه­های سطح خرد (مزرعه) غافل بوده­اند؛ امری که دلیل دیگری برای شکست این پروژه­ها محسوب می­شود. (گوموش و ایشیکلی، ۲۰۰۴:۱۱-۱۲)

راه برون ­رفت و ارتقای این پروژه ­ها:

بدیهی است سطوح بالای دستاوردهای توسعه­ای از طریق اهتمام به موارد ذیل حاصل می ­شود:

· اولو ت­دهی به مناطق و نواحی زیرمنطقه ای در حال توسعه که دارای پتانسیل توسعه­ای بالاتری هستند؛توجه به ویژگی­ها و شرایط خاص مناطق خاصی که هدف پروژه­های محلی-محور هستند؛ احیای منابع محلی و سطوح بالای مشارکت مردم محلی.

· -مشارکت مردم محلی در سطوح مختلف پروژه­ها موجب تحول ساختار اجتماعی و نیز تسریع بسیج منابع محلی در فرایند توسعه می­شود.

نیز دستیابی به سطوح بالاتر ثبات اقتصادی و توسعه اجتماعی در هر ناحیه­ای علاوه بر افزایش تولید کشاورزی مستلزم موارد ذیل است:

· ترکیب فعالیت­های مزرعه­ای و غیر مزرعه­ای؛ احیای منابع انسانی و فیزیکی؛ایجاد چارچوبی اجتماعی و سیاسی برای جامعه از طریق نهادهای پویا.

· با توجه به واقعیات فوق و نیز اهمیت خاص مسائل بخش کشاورزی در ترکیه، تحقق توسعه پایدار کشاورزی مستلزم آن است که در مناطق مختلف ترکیه پروژه های توسعه­ای در هردو سطح کلان و خرد به انجام رسند و نیز هر دو سطح، مورد مطالعه انتقادی قرار گیرند.

آنچه که بازبینی و ارتقای برنامه­های توسعه روستایی در ترکیه را ضروری می­سازد بحث پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا است؛ بنابراین این کشور باید خود را با معیارهای این اتحادیه در این رابطه نیز هماهنگ سازد(همان، ص۱۲)

تاثیر اتحادیه اروپا بر توسعه روستایی در کشور ترکیه:

خواست ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا، سبب گشته که ترکیه تلاش نماید تا در بسیاری از زمینه­ها خود را تا حد استانداردهای اروپا ارتقا دهد، از جمله
این زمینه ها، توسعه روستایی و وضعیت زندگی روستاییان در کشور ترکیه است. « توسعه روستایی به عنوان ابزار سیاسی مهمی در کنار ابزارهای سیاست توسعه کشاورزی در کشور ترکیه از ده‌ه ۱۹۷۰ مورد توجه بوده­است( آلِن و اُزکان،۲۰۰۶:۱).

یکی از محورهای مذاکرات اروپا با ترکیه در زمینه­ی توسعه روستایی بود که ترکیه باید در زمینه توسعه روستایی خود را با پارچارچوب­های قانونی و سیاست­های اتحادیه تطبیق دهد.

در سال ۲۰۰۵، یکی از محورهای مهم مذاکرات آن بود که ترکیه علاوه­بر پذیرش « برنامه مشترک کشاورزی»، باید بطور مشخص، کشاورزی ارگانیک را هم می­پذیرفت. بنابراین در آغاز قرن بیستم، توسعه روستایی در ترکیه، متاثر از بحث ورود ترکیه به اتحادیه شده­است. و به نوعی می­توان از« اروپایی شدن توسعه روستایی در ترکیه» یا «تلاش ترکیه برای هماهنگی با سیاست اروپایی توسعه روستایی» صحبت نمود.

پایان بخش اول – ادامه دارد