انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

با کناره گیری تد کروز و جان کیسیک، ترامپ نامزد نهایی جمهوری خواهان آمریکا

لوموند برگردان آریا نوری

همه چیز تمام شد، آن هم روز سه شنبه، سوم مه. دونالد ترامپ، چهره ای که این روزها سر و صدای بسیاری به پا می کند، توانست با پیروزی قعطی در ایندیانا، جدی ترین حریف خود، سناتور تد کروز را به طول کامل کنار بزند. ایندیانا آخرین سنگر مقاومت کروز در برابر ترامپ بود. همین امر نیز سبب شد تا وی با نفر سوم، یعنی جان کیسیک، ائتلاف کند تا بتوانند به هر نحوی که شده جلوی ترامپ را بگیرند. تد کروز امیدوار بود تا با پیروزی در ایندیانا، همچنان در رقابت باقی بماند و بتواند در مناظره ای رو در رو در برابر ترامپ، سد راه وی شود. همه ی نقشه های او اما نقش برآب شد. ترامپ توانست با کسب بیش از ۵۳ درصد آرا، با اختلافی ۱۶ درصدی نسبت به تد کروز، در صدر قرار بگیرد. شاید تلخترین زاویه ی این شکست برای سناتور کروز این باشد که حتی ترامپ توانست در بین محافظه کاران تندرو هم رای بیشتری نسبت به او به دست بیاورد. رای دهندگان جمهوری خواه از طرفی آقای ترامپ را در حوزه ی اقتصاد موجه تر از کروز دانسته اند. شاید مساله ی اصلی در ایندیانا، اقتصاد بود. به تازگی در این ناحیه دو کارخانه ی بزرگ تعطیل شده، کارگران و کارمندانش اخراج شدند و مدیران آن همه ی کار خود را انتقال دادند به مکزیک. همین مساله، یکی از علل اصلی پیروزی ترامپ در این ایالت است. تد کروز ازآغاز سال ۲۰۱۴، تمامی تلاش های خود را به کار بسته بود تا خود را به عنوان چهره ای خارج از حزب سنتی جمهوری خواه به مردم معرفی کند و به احتمال زیاد اگر دونالد ترامپ وارد عرصه نمیشد، می توانست به موفقیت دست پیدا کند.

تد کروز که خانواده اش هم او را همراهی می کردند، بدون آنکه کلمه ای در مورد ترامپ سخن بگوید، از انتخابات کناره گیری کرد. این امر در حالیست که تنها چند ساعت قبل از این کنفرانس خبری، یعنی زمانی که هنوز نتایج اولیه ی انتخابات اعلام نشده بود، آقای کروز در مورد رقیب خود چنین سخنانی را ادا کرده بود:

دونالد ترامپ دروغگویی روانی و شخصی بی اخلاق است و از همین حالا هم کشور را به ناامنی کشانده.

این سخنان تد کروز در پاسخ به ادعای ترامپ مطرح شده بود. ترامپ در شبکه ی خبری محافظه کار فاکس نیوز، به عکسی اشاره کرده بود که پدر آقای کروز را، چند ماه پیش از ترور کندی، در کنار قاتل او نشان می داد.

یک هفته جلوتر، به دنبال پیروزی های پیاپی و سرنوشت ساز ترامپ در پنج ایالت متوالی، او خود را نامزد طبیعی جمهوری خواهان آمریکا دانست:

در نظر من همه چیز تمام شده است.

با این حال یک تهدید سر راه بلندپروازی های ترامپ قرار داشت. رقیبان او سوگند یاد کرده بودند از هر راهی برای انتخاب وی به عنوان نامزد جمهوری خواهان استفاده کنند. به همین دلیل هم بود که جان کیسیک، نفر سوم رقابت که تا این لحظه تنها در یک ایالت پیروز شده، هم تا امروز از دور رقابت ها کنار نرفته بود. تا دو روز پیش، او و تد کروز امیدوار بودند مانع از کسب آرای لازم نمایندگان برای انتخاب ترامپ به عنوان نامزد جمهوری خواهان شوند. در این صورت حتی اگر ترامپ در همه ی ایالت ها هم با آرای مردمی برنده میشد، کار به دور دوم می کشید و در آن جا رای نمایندگان سرنوشت ساز بود. ولی دیگر همه چیز تمام شده محسوب می شود.

با کناره گیری تد کروز و جان کیسیک، دیگر هیچ چیز مانع از کسب ۱۲۳۷ رای نمایندگان لازم توسط آقای ترامپ نخواهد شد، دونالد ترامپ باید منتظر روز هفتم ژوئن و رای گیری ایالت کالیفورنیا بماند تا بتواند تعداد آرای لازم نمایندگان را به دست بیاورد. البته با توجه به اینکه او دیگر تنها نامزد باقی مانده در رقابت است، به نظر نمی رسد با هیچ مشکلی در این راه رو به رو شود.

ترامپ، میلیاردر آمریکایی که از شنیدن کناره گیری ناگهانی تد کروز غافلگیر شده بود، خیلی سریع تصمیم گرفت سخنرانی پیروزی ای را در برج خود (Trump tower) ترتیب دهد، یعنی همان برجی که نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری را در آن اعلام کرده بود. او در این سخنرانی، بر خلاف همیشه، هیچ حمله ی خاصی به کسی نکرده و لحن آرامی را در پیش گرفت.

ترامپ در سخنرانی خود اظهار داشت که دیگر زمان اتحاد جمهوری خواهان رسیده است و باید اختلافات را کنار گذاشت. به گفته ی او وقت آن رسیده که جمهوری خواهان اختلافات خود را کنار گذاشته و در برابر نامزد احتمالی دموکرات ها، یعنی هیلاری کلینتون، با هم جبهه ای واحد تشکیل دهند.

این مساله در حالیست که طبق آخرین نظرسنجی برگزار شده توسط شبکه ی فاکس نیوز، ۵۷ درصد جمهوری خواهان معتقدند حزبشان متحد نیست.

کناره گیری تد کروز و به دنبال او جان کیسیک سبب خلع سلاح شدن تمامی جمهوری خواهانی می شود که تا این لحظه با تمام قوا در برابر نامزدی آقای ترامپ ایستاده بودند. یکی از برنامه های ایشان این بود که نامزدی مستقل معرفی کنند تا بتوانند جلوی ترامپ را بگیرند اما حتی این نقشه هم با شکست مواجه شد. گروهی از ایشان همین الان هم گفته اند محال است در انتخابات ریاست جمهوری، در صورتی که ترامپ نامزد جمهوری خواهان باشد، به او رای دهند.

تد کروز با اعلام کناره گیری از انتخابات، از نامزدی ترامپ حمایت نکرد و در عوض به وضعیت رونالد ریگان در سال ۱۹۷۴ اشاره کرد، یعنی ۴ سال قبل از ورود وی به کاخ سفید به عنوان رئیس جمهور آمریکا. ریگان سال ۷۴ نتوانسته بود به عنوان نامزد جمهوری خواهان انتخاب شود. سال ۷۶ همچنین همزمان شد با شکست ژرالد فورد در برابر جیمی کارتر…

بدون شک تد کروز با ادای این سخنان، هدف خود برای شرکت در انتخابات چهار سال آینده را اعلام کرد…

پرونده ی لوموند در انسان شناسی و فرهنگ: http://www.anthropology.ir/cooperation/936