انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

باستان شناسی ایران در میان باستان شناسی هایی از سراسر جهان

در سال ۲۰۱۲ موسسه اسپرینگر (Springer) از موسسات بنامی که به نمایه کردن ژورنالهای معتبر به شکل ISI و همچنین انتشار کتب معتبر و حمایت از گسترش رشته های دانشگاهی میپردازد، انتشار یک دایره المعارف را در دستور کار خود قرار داد. دایره المعارف جهانی باستان شناسیEncyclopedia of Global Archeology )) در قالب بیش از ۱۰ مجلد به معرفی تحولات نظری، روش شناختی و همچنین برترین پروژه های میدانی باستان شناختی در سراسر جهان می پردازد. در این راستا برای انتخاب پژوهشگران و پروژه های برتر معیارهای مشخصی مانند سوابق پژوهشی باستان شناس، خلاقیت و نوآوری و حتی مولفه هایی مانند مشارکت فعال زنان در پروژه ها را مد نظر قرار داد.

ویراستاران بخش معرفی پروژه های خلاقانه پروژه ” قوم باستان شناسی فاجعه و باستان شناسی معاصر بم ” را به عنوان یکی از ۲۵ پروژه مورد نظر برای معرفی انتخاب و پژوهشگران این پروژه (دکتر لیلا پاپلی یزدی، دکتر مریم دژم خوی و دکتر عمران گاراژیان) را دعوت به همکاری نمودند. پروژه بم از سال ۱۳۸۲ و بعد از زلزله جانگداز بم آغاز و تا سال ۱۳۸۷ به صورت پیاپی ادامه یافت.

در بخش معرفی نوآوریهای روشی و تئوریک نیز پژوهشهای دکتر مریم دژم خوی در زمینه” باستان شناسی جنسیت” به عنوان “پیشگام پژوهشهای جنسیت در آکادمیهای آسیا” معرفی گردید.

بی شک موفقیت یاد شده نه در سطح افراد بلکه برای کلیت باستان شناسی ایران رویداد قابل توجهی است و فضایی هرچند اندک برای باستان شناسی ایران در مجموعه گفتمانهای جهانی باستان شناسی می گشاید. به امید آنکه باستان شناسی ایران بیش از پیش در مقیاس بین المللی و جهانی مطرح و باستان شناس ایرانی کنش مندتر عمل نماید.

باستان شناسی ایران با پژوهشهای بم جهانی شد پروژه بم مدیون اهالی خوب بم است. مردمی که در شرایط بحران ما را به گرمی پذیرفتند.

پرونده ی زلزله «بم» در انسان شناسی و فرهنگ
http://www.anthropology.ir/node/5856

 

ویژه نامه ی «هشتمین سالگرد انسان شناسی و فرهنگ»
http://www.anthropology.ir/node/21139

ویژه نامه ی نوروز ۱۳۹۳
http://www.anthropology.ir/node/22280

 

دوست و همکار گرامی
چنانکه از مطالب و مقالات منتشر شده به وسیله «انسان شناسی و فرهنگ» بهره می برید و انتشار آزاد آنها را مفید می دانید، دقت کنید که برای تداوم کار این سایت و خدمات دیگر مرکز انسان شناسی و فرهنگ، در کنار همکاری علمی، نیاز به کمک مالی همه همکاران و علاقمندان وجود دارد.
کمک های مالی شما حتی در مبالغ بسیار اندک، می توانند کمک موثری برای ما باشند:

شماره حساب بانک ملی:
۰۱۰۸۳۶۶۷۱۶۰۰۷

شماره شبا:
IR37 0170 0000 0010 8366 7160 07

شماره کارت:
۶۰۳۷۹۹۱۴۴۲۳۴۱۲۲۲

به نام خانم زهرا غزنویان