انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

باز هم خشونت

لوموند برگردان آریا نوری

خشم، عصبانیت و ناراحتی فرانسه را درنوردیده است. شرایط جدیدی که در فرانسه به وجود آمده است را نمی‌توان با کمک کلمات بیان کرد. همه هنوز خیلی خوب حوادث ژانویه را به خاطر دارند و حتی وضعیت اورژانس هنوز هم ادامه داشت. هیچ‌کس حتی فکر این را هم به خود راه نمی‌داد که چنین حادثه‌ای در نیس به وقوع بپیوندد، نیسی که یکی از امن‌ترین شهرهای فرانسه قلمداد می‌شود. کسی که این حمله را ترتیب داده بود، از عمد جایی را انتخاب کرده بود که می‌دانست جمعیت بسیار زیادی، اعم از زن، مرد، کودک، پیر و نوجوان در آن حضور خواهند داشت. جایی که خانواده‌ها به همراه فرزندانشان در جشن شرکت کرده بودند.

تا این لحظه حدود ۸۸ نفر دارفانی را وداع گفته‌اند و حال بسیاری از زخمی‌ها نیز بد است. حادثه‌ی شکل‌گرفته را به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان جنونی آنی در نظر گرفت چراکه همه‌چیز حاکی از آن است که به‌خوبی از قبل در مورد آن فکر شده بود. فرانسه و نیروهای امنیتی این کشور به‌تازگی از زیر فشار برگزاری مسابقات یورو ۲۰۱۶ خارج‌شده بودند. فرانسویان نمی‌خواستند اجازه دهند که ترس از حملات تروریستی فعالیت‌های روزانه‌ی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. این کشور در طول مسابقات یورو تقریباًهمه‌ی نیروهای امنیتی داخلی خود را برای مقابله با هرگونه حمله‌ی تروریستی بسیج کرده بود و در این راه به موفقیت هم‌دست یافته بود.

به‌تدریج سؤال‌های بسیاری در مورد کشتار نیس مطرح خواهد شد. چطور راننده توانسته بود کامیونی با این ابعاد را ساعت ۱۱ شب نزدیک محل برگزاری جشن کند؟ محلی که در زمان برگزاری جشن حتی اجازه ی نزدیک شدن دوچرخه هم به سختی به آن داده می شود.این‌یکی از اصلی‌ترین سوالاتی است که بدون‌شک به آن پرداخته خواهد شد. به چه علت در طول مسیری به این طولانی تنها از صد نیروی امنیتی استفاده شده بود که بدون شک تعدادشان برای برقراری امنیت کافی نبوده است؟

داعش مسئولیت حمله‌ی صورت گرفته را برعهده‌گرفته است. تا این لحظه این را می‌دانیم که مهاجم مردی ۳۱ ساله با اصلیت تونسی است. در طول یک سال اخیر، این چندمین بار است که عاملان این گروه تروریستی خاک فرانسه را مورد هجوم خود قرار می‌دهند.

دیگر این را به‌خوبی می‌شود فهمید که هر وقت نیروهای این گروه در خاک سوریه یا عراق با مشکل مواجه می‌شوند و تحت‌فشار قرار می‌گیرند، سعی می‌کنند تا حملاتی را در خارج از خاک خود و نسبت به کشورهایی که به طول مستقیم در جنگ دخیل هستند، صورت دهند. فرانسه بیشترین تعداد مسلمان را در بین کشورهای اروپایی دارد و همین را می‌توان علاوه بر دخالت نیروهای آن در عراق و سوریه، از اصلی‌ترین علل تمرکز حمله‌های داعش در آن در نظر گرفت. هدف اصلی آن‌ها تحریک جمعیت این کشور علیه مسلمانان آن است.

فرانسوآ اولاند بلافاصله پس‌ازاین حملات اعلام کرد که حضور نیروهای فرانسوی در عراق و سوریه افزایش پیدا خواهد کرد. یک حقیقت در این میان برای همه مسلم است: داعش بالاخره از میان خواهد رفت ولی باید دید تا زمان نابودی آنچه بهایی باید پرداخت شود…

پرونده ی لوموند در انسان شناسی و فرهنگ:

http://www.anthropology.ir/cooperation/936