انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

اهداف توسعه پایدار

جهانی که ما در آن زندگی می­کنیم، مملو از فقر، نابرابری و گرسنگی است. این در حالی است که می­توان گفت اکثر نقاط جهان از کشور­های پیشرفته و صنعتی گرفته و تا کشور­های کمتر توسعه­ یافته، با این قبیل مسائل و مشکلات دسته و پنجه نرم می­کنند. بسیاری از مردم در سراسر جهان به دنبال راه­های کاهش آلودگی، مشکلات اقتصادی و کمک به مسائل زیست­محیطی هستند. در این میان، گروه­های دولتی و مردم نهاد در سراسر جهان و همچنین پیمان­های بین­ المللی میان کشور­­ها در جستجوی چاره ­ای برای خارج شدن از چنین وضعیتی هستند.

شاید تا چندین سال گذشته دغدغه اصلی بسیاری از کشور­ها، خصوصا کشور­های کمتر پیشرفته و صنعتی، حرکت به سوی جلو و توسعه صرف اقتصادی بوده است. اما در حال حاضر پیشرفت کردن و به سوی جلو حرکت کردن تنها یک خط پیش­فرض مستقیم و از پیش تعیین شده نیست و مسئله ­ای که همگان به آن اذعان دارند این است که برای ادامه حیات بشر در عصر حاضر باید الزامات و دستور­کار­های جدیدی در نظر گرفته شود.

انسان عصر جدید خیلی زود متوجه این مسئله شد که برای ادامه حیات بر روی کره­زمین، باید از آن حفاظت کند. یعنی باید به وضعیتی دست یابد که توازنی میان خواسته­ها و تمایلات خود و توانایی­های محیط زیست ایجاد کند. بنابراین می­توان گفت در حال حاضر توسعه­ی کشور­ها بدون در نظر گرفتن نیاز­­ها و ظرفیت­های زیست­محیطی و همچنین مسائل و معضلات اجتماعی­ای که ممکن است به همراه داشته باشد، میسر نخواهد بود.

اکتفا کردن به امر توسعه بدون در نظر گرفتن محدودیت­ها و چالش­ها می­تواند رونق و رشد بسیاری را برای کشور­ها داشته باشد، اما این توسعه دوامی نخواهد داشت و بیش­تر از آن­که منفعت آفرین باشد، زیان بار خواهد بود.

در حقیقت، یکی از اصلی ترین دغدغه­های انسان در عصر حاضر، ساختن جامعه­ای پایدار است که در آن تمامی اقشار می­توانند از ظرفیت­ها و امکانات استفاده کنند و از این رشد و توسعه برای مدتی طولانی بهره برند.

اصطلاح توسعه­پایدار اولین بار توسط کارلو ویتزین استفاده شد و به عنوان یک اصل در زمینه جنگل­داری مطرح شد. اما امروزه، تعریف بروندلند از توسعه­پایدار به عنوان توسعه­ای که نیاز­های زمان حال را بدون به خطر انداختن توانایی نسل­های آینده برای برآوردن نیاز­های خود مد نظر قرار داد. این مفهوم از زمان کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد محیط­زیست و توسعه، که در سال ۱۹۹۲ در ریودوژانیرو برگزار شد، بیشترین توجه را به خود جلب کرد. مفهوم اصلی پایداری بدین معنی است که منابع طبیعی غیر­قابل جایگزین­شدن هستند و اقتصاد نیز متکی بر جامعه است و از سویی دیگر جامعه نیز به محیط­زیست وابستگی دارد. در حقیقت، این امر بر وابستگی متقابل بین محیط­زیست، اقتصاد و جامعه اذعان دارد. همچنین بقای انسان نیز رابطه­ی مستقیمی با محیط­طبیعی دارد. بنابراین، ایجاد یک سبک زندگی پایدار که به تعادل بین مصرف افراد و ظرفیت محیط­طبیعی برای تجدید بستگی دارد، ضروری می­باشد (بزلجک و همکاران، ۲۰۲۰).

در دو دهه گذشته، توسعه­پایدار یک مفهوم بسیار بحث برانگیز در عرصه تحقیقات دانشگاهی و سیاست­گذاری بوده است. همچنین این موضوع در حال تبدیل­شدن به یکی از اهداف کلیدی سیاست پیش­روی بسیاری از کشورها، به ویژه کشور­هایی است که مسائل زیست­محیطی قابل توجهی دارند(فیلو و همکاران، ۲۰۲۰). در حقیقت، یکی از مهم­ترین اهداف بشریت در قرن بیست و یکم، ساختن جامعه­ای پایدار است. و رسیدن و دستیابی به پایداری و جامعه­ای پایدار مستلزم پایه­ای­ترین کلید آن، یعنی آموزش می­باشد (بزلجک و همکاران، ۲۰۲۰).

در سال ۲۰۱۵، سازمان ملل متحد دستور کار ۲۰۳۰ را برای توسعه­پایدار با هفده هدف ارائه کرد تا به همراه همکاری بیش­تر، تعهد و تلاش برای دستیابی به یک وضعیت برد-برد در میان مردم، کره­زمین و رفاه باشد (کویی،۲۰۲۱). این اهداف بر­اساس موفقیت‌های اهداف توسعه هزاره است، در­حالی­که حوزه‌های جدیدی مانند تغییرات آب و هوایی، نابرابری­های اقتصادی، نوآوری، مصرف­پایدار، صلح و عدالت، و همچنین اولویت‌های دیگر را شامل می‌شود (فیلو و همکاران، ۲۰۲۰). توسعه­پایدار با مضامینی سروکار دارد که زندگی روزمره افراد در هر سنی را که در شرایط متفاوتی زندگی می­کنند، تعیین می­کند. در حقیقت این مضامین، مردم[۱]، کره ­زمین[۲] و منافع[۳] (این مضامین به ۳p معروف هستند) آن­ها می­باشند (بکتشی و زافری، ۲۰۲۰).

این اهداف به­ همدیگر مرتبط هستند و معمولا کلید موفقیت یک هدف در گرو رسیدن به هدف بعدی می­باشد. این اهداف عبارتند از؛

  1. تاکید بر پایان دادن به همه اشکال فقر شدید
  2. که هدف آن پایان دادن به گرسنگی و دستیابی به امنیت غذایی با بهبود تغذیه است.
  3. تمرکز بر تضمین زندگی سالم و ارتقای رفاه برای همه
  4. یکی از مهم­ترین حوزه­ها، رسیدن به آموزش فراگیر و با کیفیت
  5. تمرکز بر برابری جنسیتی
  6. که بر نیاز به آب سالم و بهداشت تاکید دارد.
  7. حامی انرژی مقرون به صرفه و پاک
  8. حفظ رشد اقتصادی فراگیر و پایدار با شرایط کار مولد و مناسب برای همه
  9. که تمایل بر تقویت صنعت، نوآوری و زیرساخت­ها دارد.
  10. کاهش نابرابری بین کشور­ها
  11. تلاش برای رسیدن به سکونتگاه­ها و شهرهای انسانی فراگیر، ایمن، انعطاف­پذیر و پایدار
  12. تمرکز بر الگو­های مصرف و تولید پایدار
  13. تمرکز بر لزوم حفاظت از محیط­زیست
  14. افزایش حفاظت از حیات زیر­آب، به­ویژه رودخانه­ها و اقیانوس­ها
  15. تمرکز بر افزایش حفاظت از حیات بر روی سرزمین­ها و خشکی­ها
  16. حمایت از صلح و عدالت و همچنین نهاد­های قوی
  17. تلاش متقابل برای افزایش مشارکت برای ارائه و همینطور دستیابی به اهداف (فیلو و همکاران، ۲۰۲۰)

اهداف توسعه­پایدار طرحی برای دستیابی به آینده­ای بهتر و پایدار­تر برای همه است. این اهداف به چالش­های جهانی که با آن روبرو هستیم، از جمله چالش­های مرتبط با فقر، نابرابری، تغییرات آب و هوایی، تخریب محیط­زیست، صلح و عدالت می­پردازند. هر هفده هدف، همگی به هم مرتبط هستند و دستیابی به یکی از آن­ها مستلزم دستیابی به دیگری است (فیلو و همکاران، ۲۰۲۰).

اهداف توسعه ­پایدار از سه بعد اجتماعی، اقتصادی و زیست­محیطی تشکیل شده ­اند تا بتوانند ترسیم جامعه ­ای را بر عهده گیرند که علاوه بر آن­که از رفاه اجتماعی پایداری میان تمامی اقشار و طبقات جامعه برخوردار است، از محیط­زیست حفاظت شده­ و پایداری نیز برخوردار است. در حقیقت جامعه­ی پایدار جامعه­ای است که زندگی و حیات نسل­های بعد در آن تضمین شده است و همان­طور که نسل حاضر می­تواند به خواسته­ها و نیاز­های خود جامه­ی عمل بپوشاند، نسل آینده نیز این امکان را خواهد داشت.

 

منابع

Ching Ting Tany Kwee. (2021). I want to teach sustainable development in my English classroom: A case study of incorporating sustainable development goals in English teaching, sustainability 2021, 13, 4195.

Edita Bekteshi, Brikena Xhaferi. (2020). Learning about sustainable development goals through English language teaching, Research in social science and technology, 5 (3), 78-94.

Petra Bezeljak, Martin Scheuch, Gregor Torkar. (2020). Underestanding of sustainability and education for sustainable development among pre-service biology teachers, sustainability 2020, 12, 6892.

Walter Leal Filho · Anabela Marisa Azul Luciana Brandli · Pinar Gökçin Özuyar Tony Wall. (2020). Sustainable Cities and Communities, Switzerland, Springer Nature Switzerland AG.

 

[۱] People

[۲] Planet

[۳] Profit