انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

انسان شناسان متخصص ایران (۷ ) دکتر جمشید چوکسی

دکتر جمشید کیرشاسب چوکسی ( Jamsheed kairshasb Choksy ) در سال ۱۹۸۵ مقطع کارشناسی خود را در رشته « زبانها و فرهتگهای خاورمیانه » از دانشگاه کلمبیا،‌ نیویورک کسب کرد. سپس در سال ۱۹۹۱ در رشته « تاریخ و ادیان آسیای درونی ( inner Asia) و خاور نزدیک » از دانشگاه هاروارد حائز مدرک دکترا گردید و برخی فرصتهای مطالعاتی در زمینه پژوهشهای دینی و برخی دیگر پژوهشها در زمینه علوم انسانی را به پایان برد. ایشان هم اکنون استاد تاریخ ، مطالعات اوراسیای مرکزی و استاد دستیار مطالعات دینی در دانشگاه ایندیانا است . حوزه های تخصص وی شامل آسیای مرکزی، خاورنزدیک، جنوب آسیا، انسان شناسی، تاریخ، زبان شناسی، سکه شناسی، مطالعات دینی، ایران و زردشتی گری در دوره باستان و عصر مدرن است. ایشان در پژوهشهایش بیشتر دلبسته چگونگی تغییر افراد و جوامع در طول زمان بوده است. چوکسی دارای سابقه پژوهش میدانی در هند است که ثمره آن کتاب « پاکی و ناپاکی » است. وی در این پژوهش کاملا به روش انسان شناسی نزدیک می شود.
مواد تدریس دکتر چوکسی در حال حاضر شامل کتاب شاهنامه، هویت جنسی، دین و تاریخ : تصاویر زنان در فرهنگهای مسیحی، یهودی،‌ مسلمان و زردشتی، درآمدی بر خاورنزدیک باستان، پیامبران، شاعران وپادشاهان : تمدن ایران، تاریخ اجتماعی زبانهای ایرانی،‌ فارسی پیشرفته، زبانهای ایران میانه، زبانهای ایران کهن است.
ایشان در حال حاضر درباره دگرگونی های جامعوی (Societal) شامل شیوه هایی که در آن فرهنگهای عصر مفرغ در خاور نزدیک،‌آسیای مرکزی و جنوب آسیا بر هم اثر نهادند،‌ فهم شیوه ای که به وسیله آن اسلام و تمدنهای مسلمان در شرف تکوین به جوامع قرون وسطی و تا به امروز گرایش بافتند، گره گشایی از چگونگی اصلاح آداب و رسوم هندی – ایرانی و عقاید دینی به وسیله ارائه آنها به قواعد اخلاقی مسلمان در قرون وسطی تا دوره جدید، تعیین تطبیق های جوامع در مناطقی که دوباره در اروپا و آمریکا مورد سکونت قرار گرفته است، به پژوهش می پردازد.

آثار او درباره ایران

کتابها :

خیر، شر و هویت جنسی : سیمای زنانه در تاریخ دینی زردشتی

Evil, Good, and Gender: Facets of the Feminine in Zoroastrian Religious History, New York: Peter Lang Publishing, 2002.

ستیز و سازش : زردشتیان مغلوب و مسلمانان غالب در جامعه ایران نخستین سده های اسلامی( این کتاب با عنوان بالا در سال ۱۳۸۵ با ترجمه دکتر نادر میرسعیدی توسط انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است .)

Conflict and Cooperation: Zoroastrian Subalterns and Muslim Elites in Medieval Iranian Society (New York: Columbia University Press, 1997 )

پاکی و ناپاکی در زردشتی گری : پیروزی بر اهریمن

Purity and Pollution in Zoroastrianism: Triumph over Evil (Austin: University of Texas Press, 1989)

پی نوشتها :

آدرس صفحه شخصی دکتر چوکسی :

http://www.indiana.edu/~relstud/faculty/choksy.shtml

آدرس برای تماس با دکتر چوکسی :
jchoksy@indiana.edu
Goodbody Hall, Rm. 157
(۸۱۲) ۸۵۵-۸۶۴۳