انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

انسان شناسان متخصص ایران ( ۲۹ ) دکتر الویا رسترپو- شیبانی

دکتر الویا رسترپو- شیبانی (ELVIA RESTREPO-CHEYBANI)، همسر سابق مرحوم دکتر نادر افشار نادری، از انسان شناس فرانسوی است که سالها قبل به همراه دکتر افشار نادری درباره عشایر ایرانی به تحقیق پرداخته است. او در سال ۱۳۴۸ (۱۹۶۹) دیپلم زبان و تمدن فارسی را از دانشگاه پاریس/فرانسه دریافت کرد و در سال بعد موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران گردید. پس از آن، در سال ۱۳۵۵ (۱۹۷۵) از دانشگاه پاریس هفتم مدرک کارشناسی و دکترای انسان شناسی اجتماعی دریافت دارد. آغاز حضور وی در ایران به سال ۱۳۴۵ (۱۹۶۶) باز می گردد. دکتر رسترپور از این سال تا سال ۱۳۵۶(۱۹۷۷) به همراه دکتر افشار نادری در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در بخش تحقیقات عشایری در زمینه مطالعات قوم نگارانه کاربردی برای توسعه اجتماعی – اقتصادی جمعیتهای روستایی و کوچگر به تحقیق مشغول بود. سال ۱۳۴۵، دوره طلایی فعالیت وی در ایران به شمار می رفت، زیرا در این سال به همراه دکتر افشار نادری و گروهی از انسان شناسان ایرانی، توانست از اکثر عشایر ایران بازدید نماید : عشایر ترکمن، شاهسون، کرد، بلوچ ، بختیاری، لر چه در خود لرستان و چه در کهگیلویه و بویر احمد. وی از سال ۱۳۵۶ تا سال ۱۳۵۸ در موسسه مطالعات روستایی و دهقانی ریاست بخش مطالعات عشایری را بر عهده داشت. پس از آن از ایران رفت و در سال ۱۹۸۱ به عنوان محقق وابسته در سمینار های جامعه شناسی روستایی در دانشگاه منچستر شرکت جست. از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵ به عنوان مشاور فنی ارشد برای سازمان یونسکو و برنامه توسعه سازمان ملل در کشور مالی/ آفریقا به عنوان مجری طرح به همکاری با وزارت فرهنگ آن کشور برای توسعه فناوری های شنیداری در مناطق روستایی پرداخت. وی از سال ۱۹۸۵ تا سال ۱۹۹۳ به عنوان مشاور در سازمانهای گوناگونی همچون : NESCO, UNDP, FAO, FNUAP , ILO, GRET به فعالیت مشغول بود. این فعالیتها در آفریقا حول کشورهای مالی، بورکینافاسو، بنین، گینه استوایی، در خاورمینه شامل ایران و افغانستان و در آمریکای لاتین شامل هندوراس، برزیل، کلمبیا، مکزیک و گواتمالا می شد. او از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ آژانس ارتباطات و آموزش تکنولوژیک در پاریس/فرانسه به تحقیق درباره تعاملات میان فرهنگی، مهاجرت، سکونتگاه و محیط زیست پرداخته و در سال ۱۹۹۸ – ۱۹۹۹ در آژانس توسعه روابط میان فرهنگی. پاریس/ فرانسه به عنوان مدرس ارتباط میان فرهنگی در خاورمیانه و آفریقا زیر صحرا به فعالیت مشغول بوده است. وی در سال ۲۰۰۰ در موسسه ملی برای زبانها و تمدنهای شرقی فعالیت داشته و از آن سال تاکنون ۲۰۰۶ مشاور سازمان های غیر دولتی متعددی بوده است. وی در کارنامه خود سابقه تدریس درباره « جوامع ایلی در ایران» در پاریس/ فرانسه را دارد.

دکتر رسترپور در ایران درباره عشایر ایرانی مخصوصا کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب ایران با تاکید ویژه بر ساختار و تقسیم اجتماعی کار، نقش انسان شناسی کاربردی، زنان و تغییر آنها در فرایند اسکان کوچگران به تحقیق پرداخته است. ایشان پس از درگذشت دکتر افشار نادری دیگر به تحقیق و تالیف نپرداخت.

آثار او درباره ایران :
۱ – نگاهی بر عشایر ایرانی و مشکل اسکان [آنها] در ایران، تهران، موسسه مطالعات روستایی و دهقانی، ۱۳۵۸ (۱۹۷۸)
“A Perspective of Iranian Tribes and the problem of sedentarisation in Iran” Institute for
Peasants and Rural Studies. Iran. 1978

۲ – جایگاه و نقش اجتماعی زنان در جامعه عشایری ایران، در چهارمین کنگره بین المللی علوم انسان شناختی و قوم شناختی، ۱۳۵۳ (۱۹۷۳)
“ The Economic Role and Status of Woman in Tribal Society- Iran” IXth International
Congress of Anthropological and Ethnological Sciences. Chicago, 1973.

۳ – خانواده عشایری و توسعه، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، ۱۳۵۶ ( ۱۹۷۶) به زبان فارسی همراه با چکیده انگلیسی
“ Tribal Family and Development –Iran ” Section of Tribal Studies. Institute for Social Studies and Research. School of Social Sciences . University of Teheran, 1976

۴ – استراتژی ازدواج در قبیله بهمئی/کهگیلویه ایران، پایان نامه دکترای مردمشناسی، دانشگاه پاریس هفت، ۱۳۵۵ (۱۹۷۵)
“ Le Mariage dans la Tribu Bahmei Kohguiluye-Iran” Thèse pour le Doctorat d’Ethnologie Mention très bien et les félicitations du jury. Université de Paris VII, 1975.

۵ – تهیه نان از بلوط و نقش این درخت در بقای عشایر جنوب غرب ایران در سالهای قحطی، کمکی به تحقیق برای فیلم ” بلوط” که توسط نادر افشار نادری در سال ۱۳۴۶ (۱۹۶۷) تهیه شد.
“ The preparation of bred from acorn and the role of this tree in the survival of south-west iranian tribes during years of drought ) A contribution to the research for the film « Acorn » and recorder.by Nader Afchar Naderi. 1967.

۶ – تهیه مشک و کاربرد آم در میان عشایر، کمکی به تحقیق برای فیلم ” بلوط” که توسط نادر افشار نادری در سال ۱۳۴۶ (۱۹۶۷) تهیه شد.
“ La préparation du « mashk » (outre) et son utilisation parmi les tribus : contribution à la recherche pour l’élaboration du film « Mashk » de Nader Afchar Naderi ” ۱۹۶۷

آدرس برای تماس با ایشان :
elviarestrepo.cheybani@yahoo.fr